HÄSTMASSÖRER se hit ;)

J

Johanna_E

Är det någon här som är hästmassör? Trivs ni med yrket? Är du egen företagare? Gör du något annat vid sidan av för att få det att gå runt? :bump:

Vart är ni utbildade någonstans och är det någon som har nån uppfattning om framtidsutsikter för den branschen?

1000 frågor men viktiga sånna :D när det känns som om man verkligen kanske har kommit på vad man vill bli är det bäst att göra lite efterforskningar.. :banana:

Sv: HÄSTMASSÖRER se hit ;)

OO ja hoppar på här! Vill oxå veta! :)
har stooora planer själv!

Har en fd kompis som är hästmassör, eller massageterapeft heter det visst.
Hon fixar inte att fåt det att gå runt bara på massagen utan måste jobba brevid.
Hon utbildade sig högt upp i landet tror jag.. inte Axelssons eller vad de heter de andra...

"Min" massör är utbildad på Axelssons och hon har mycket att göra med massagen, det är ganska svårt att få tid för att hon har så pass många. Hon har två andra jobb så jag antar att hon aldrig hade fått det att gå runt med endast massagen, trots mycket att göra.

Mm.. det låter intressant de gör det :D Låter bra att din massör har fullt upp mumin, de e just axelson's som jag är sugen på att gå på. Nån annan som vill dela med sig? :)

Jag är också himla sugen, men ska det vara ska det vara Axelssons, och det är väldigt massa pengar för nåt som man sen inte kommer att kunna försörja sig på, tyvärr..

Hej!

Känner en tjej som gick axelsson och sen startade eget som hästmassör, hon har nu 2 andra jobb och masserar när hon hinner (inte så ofta mao). Verkar inte gå att leva på om man inte tar ut hutlösa priser och gör det svart.

/ Lavinia, som har 2 kompisar i klassen som inte kunnat jobba som människomassörer, utan nu skolar om sej..

Har aldrig trott på att det ska gå att leva på att enbart jobba med Hästmassage...
Jag har en F-skattsedel och hyr ut mig själv heltid och Masserar på helger och kvällar.
Får in lite extra på att sälja BoT

Är det någon här som är hästmassör?
jag håller på att utbilda mig... så jag kanske inte är rätt att svara :o

Trivs ni med yrket?
än så länge är utbildningen VÄLDIGT intressant... man vill ju helst kunna allt igår ;) men ju mer man lär sig, desto mer intressant är det!!!
Min häst hade VÄLDIGA problem med spänningar i kroppen (efter galoppkarriären), så jag kom in på masserandet via hästen kan man säga :D min massör gav mig "hemläxor" mellan massagetillfällena... jag lärde känna min häst mer å mer, och nu är jag rätt bra på att läsa min egen hästs dagsstatus, men henne masserar jag ju VARJE dag (ok inte hela behandlingar, men känner igenom å tar där det behövs)... men andras hästar är SVÅRT!!! men öva öva :D

Är du egen företagare?
jag frilansar som ljudtekniker, så jag har ju ett företag i å med det.. min revisor ska hjälpa mig att få in massagebiten där med.. blir väl två i ett antar jag.. kan inte sånt där... kan bara shoppa å fakturera :angel:

Gör du något annat vid sidan av för att få det att gå runt? :bump:
ja som sagt... är ju under utbildning :D
jag kommer definitivt fortsätta som ljudtekniker (älskar det och är utbildad till det)...
mitt andra jobb vet jag inte... beror ju på om MIN kropp pallar att massera ett gäng hästar å om jag får det att gå runt...
det är JOBBIGT att massera... efter första kurshelgen så satt mina axlar uppe i öronen och vissa senor i händerna gjorde ONT :(
gäller att lära sig göra rätt så att man inte skadar sig själv!

Vart är ni utbildade någonstans och är det någon som har nån uppfattning om framtidsutsikter för den branschen?
hos min massör... hon har en nystartad utbildning.
jag tror absolut det finns en framtidsutsikt! det har ju kommit massor senaste åren, å jag tror det blir mer och mer efter som fler och fler inser hur viktigt det är att ta hand om sin häst som helhet... bra mat och hovar är inte allt... även de bästa ryttarna behöver hjälp, så som massa ponny-ungar och hobbyhästar!
allt handlar ju om att ha RÅD med massör, men har man råd att INTE använda sig av det?
vem skulle skippa skoningen lixom?

1000 frågor men viktiga sånna :D när det känns som om man verkligen kanske har kommit på vad man vill bli är det bäst att göra lite efterforskningar.. :banana:
testa att gå med en massör en dag då?
fråga om du kan få testa lite å bli visad lite "grepp"...
på nybörjarnivå kan man ju inte direkt göra fel och skada hästen, mer att man kanske inte gör så mkt nytta
eller... nytta gör man ju, bara man är lugn och tar på hästen så släpper ju lite spänningar...

hoppas det hjälpte lite

Jag är under utbildning och tänker antagligen inte gå sista steget. Dels är jag besviken på utbildningen i sig och sen är marknaden svår här. De flesta som arbetar här omkring har ett annat arbete upptill...

Messy och alla andra tusen tack för era svar, det rätade ut många av mina frågetecken. Som sagt så blir man juh lite nyfiken på var Hera utbildar sig? :D

Sen Messy vart någonstans i landet gick du din utbildning, hos din massör sa du, men vart? :) Å en cirka kostnad där kanske? :D

jag har bara gått steg 1 (klar i helgen) men hade tänkt gå alla.. det är i Sthlm!

Jag går troligtvis samma som du fast i Göteborg. Stegen är svindyra och grupperna jättestora, man får lära sig det mesta själv. Finns inget utrymme för den som inte förstår eller hänger med.

Tycker att de tar hutlöst betalt för saker som man i stort sett lär in själv :mad:

Jag går troligtvis samma som du fast i Göteborg. Stegen är svindyra och grupperna jättestora, man får lära sig det mesta själv. Finns inget utrymme för den som inte förstår eller hänger med.

Tycker att de tar hutlöst betalt för saker som man i stort sett lär in själv :mad:

det gör vi troligtvis inte ;)
min är min massör som har, finns endast en sådan.. :)
liten grupp, mycket praktik... jag är nöjd, men ibörjan kände jag mig lite missnöjd å fick panik, men det berodde mest på paniken att kanke INTE fatta/lära sig allt.. nu när jag märker mina framsteg så känns det betydligt bättre :)

tråkigt att du inte är nöjd :(

Jag är Equiatriker så jag har mer än bara massageutbildningen i botten. Jobbar inte alls som det längre (tar gamla utvalda kunder mest som hobby).

Min erfarenhet är att ska man lägga så mkt pengar på en utbildning och verkligen vill satsa på det så bör man ha annat än bara massage i botten. Jag jobbade mestadels med mjukdelsbehandlingar och akupunktur, kompletterade med lite homeopati, men det är TUNGT för kroppen.
Visst är det en teknikfråga att jobba som hästmassör men det sliter ändå på kroppen. Då är det toppen att kunna förenkla sitt arbete med tex akupunktur.

Och personligen skulle jag hellre ha anlitat en alternativare med bred bas i utbildningen än en som "bara" är massör.

Jag jobbade aldrig med det på heltid mest för att min rygg inte fixade det. Kunder var det aldrig några problem att få. Men jag låg ganska lågt i pris om man jämför med mina kollegor. Men jag hade inte lust att ta ut så mkt betalt så att det bara var proffsryttare som hade råd - tyckte och tycker än idag att det är bättre att lägga sig i pris så att de flesta hästägare har råd att behandla sin häst och även se över den i förebyggande syfte.

Den största anledningen till att jag har slutat helt att jobba inom detta yrke är att det är ett väldigt otacksamt arbete ibland. Många ryttare som inte ser och inte heller vill ta in att det är deras hästhållning och/eller ridning som skapar problemen. Samma problem varje gång man kommer dit och man hjälper inte hästen mer än tillfälligt. Hästar är i regel trevliga - hästmänniskor är det lite si och så med...

Detta blev långt, men jag ville bara ge min syn på det hela. Hoppas du fick ut nåt av det iallafall :-)

Jag utbidlar mig hos EquiCare. Jag läser till hästmassör/Body Worker, vilket innebär att jag blir diplomerad hästmassör och är dessutom utbildad i foderlära, träningslära, konvalescens och rehabilitering. Har därmed ett större helhetsperspektiv. Jag är riktigt nöjd med utbildningen. Har bara mitt praktiska prov kvar.. :bump: Kommer förmodligen jobba som egen företagare.

Jag är Diplomerad Hästmassör och utbildad på Axelsons!
Maila mig gärna om du vill veta mer så ska vi se om jag kan besvara alla dina frågor! Det är iallafall ett UNDERBART yrke och jag håller som bäst på att starta upp mitt företag! (blev klar med utbildningen i mars07) Arbetar dock än så länge som lärare tills jag kan stå på egna ben. Men målet är att jobba heltid med massagen så klart. En HELT underbar utbildning som jag varmt rekommenderar! Att hästara sedan fullkomligt älskar massage och mår så bra av det gör det ännu bättre! :D Ja jag är kär i mitt yrke!! :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska försöka fatta mig kort, även om det blir svårt. Men jag har ett litet dilemma som jag behöver spåna kring. Jag har ett jobb som jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 842
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar