hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Finns nog dom som gör det med tyvärr...:crazy: För att inte tala om lastar...
Undrar om killen vi diskuterar välter hästarna som inte vill bli lastade...snacka om att det går framåt...:rofl:

MaLinn: det heter preparat!;)

du svarade ju på rockis inlägg där han/hon kommenterat filmerna du lagt ut. Men den andra fungerar inte. tror det var nevzorov haute ecole. Han skrev den första var bra den andra hemsk???

Detta är ingen plågsam hantering av hästen. En ung och oerfaren häst. Inte van vid sadel/utrustning. Jag vet detta för att min häst betedde sig exat likadant. Hon hade sadeltvång. När något blir lite läskigt för dom så spänner dom sig och då känns det obehagligt kring magen och då blir det naturligt att dom lägger sig ned. Ungefär som att knyta ett löst band runt magen på en katt, man får samma reaktion. Killen på filmen tvingar absolut inte hästen att lägga sig ned. Han gör precis så som man ska hantera situationen. Man ser ju resultatet i slutet av filmen. Nu går det att leda hästen problemfritt. Det är inte alla hästar som reagerar på detta sätt i början av utrustningsträning. Men oftast i utlandet så får hästarna gå tills det är dags för inridning eller inkörning och då är det lättare att sådana reaktioner uppkommer. Kolla hur dom gör på Island när man börjar med unghästarna som gått lösa på slätten i ungefär 3 år. Vad tror ni man får för reaktioner av hästarna då? Och dom hästarna som anses som riktigt tokiga/elaka...Alltså man har försökt med alla metoder men inget fungerar...Dom hamnar faktiskt på mackan eller i stekpannan. Är det också en grym hantering?

Hästen i filmen har en bra skötare/ägare tycker jag. Om det hade varit några år tillbaka i tiden så hade hästen ansetts som tokig och hade troligtvis skjutits på plats.

Om ni blir sparkad, vad gör ni då? Tittar på hästen och frågar varför den gjorde så eller?

Givetvis så sparkar man tillbaka va. I alla fall skulle jag göra det.

Man kan inte bara ropa rätt ut bara för att det ser annorlunda ut än i sin egen vardag med hästen.

Men ni ska veta att jag accepterar hur ni än hanterar era egna hästar. Alla tycker ju helt klart olika, och bra är väl det. Kände bara att jag var tvungen att skriva något eftersom att jag själv har erfarenhet av sådan häst på filmen.

Kan tänka mig att nu blir det väl en del tugg tillbaka. Men det är helt okej, jag står för det jag skrivit.

Varma hälsningar...

Håller helt med dig där. Och jag tror nog att han använder tekniken av 2 skäl. Dels är det faktum att det går fort, och hästen kommer snabbare in i det arbete den är där för, och sen tror jag att sen han lärde sig metoden är det hans bästa sätt att lösa problemet. Jag kanske kan jämföra det med någon som avskyr graman, och som vid något tillfälle får en häst som idoga kastar med huvudet vid övergångar. Och senar vet personen att vid detta fall funkar det här sättet rationellt, effektivt och tillräckligt enkelt.

Det jag bävar för och som INTE stödjer. Det är folk som ser det här och som jag tyckte att han löste prblemet med stregrande häst och som läser på på hemsidan och sen gör själv. Där ser jag ju en stor risk!

alltså, om lastningen.. Jäkla bra fråga!

Jag kan faktiskt inte komma på vart jag hörde det. Men jag är 90 % säker på att det var av veterinär för inom 2 år sedan... Jag har ingen aning hur förhållande mängd vs minnesförlust är!
skulle vara intressant att få svar från en bra veterinär om det här!

ja, _smulan_ skrev om han använder tappen för att lasta hästar med!? Tycker det låter konstigt, men det är väl bara att hålla ögonen öppna så kommer den filmen snart på Youtube! tsss...

Har inte läst på någon hemsida ang lastningen som du menar. Du kanske kan lotsa mig dit?

Finns nog dom som gör det med tyvärr...:crazy: För att inte tala om lastar...
Undrar om killen vi diskuterar välter hästarna som inte vill bli lastade...snacka om att det går framåt...:rofl:

MaLinn: det heter preparat!;)
:rofl:

Hahaha, vad roligt, lasta hästen, vält den på lämmen och ställa den och välta den in, sen vinchar han in resten.. nä ush!

Preparat såklart.. skriver för fort!

kolla det sista från mig nu, citerat från smulan... finns bara i mitt och smulans huvud! ;)

Nu tycker jag att det låter lite väl överdrivet. Det fattar väl vem som helst att det inte går att lasta häst med en sådan. Eller är det bara jag som är konstig? Vad tyckte du annars om mitt inlägg?

:-D
Jaha okej...Nu hänger jag med. Du menar om man använder plegg för att kunna lasta?

ja står helt och hållet på din sida! Nej, om lastningen var bara en teoritisk fråga. Undrar hur han faktiskt skulle lösa det med en problematisk lastning!

Även om vissa avskyr vad han gjorde så känner jag att hästen hamnade rätt. För okunnig männsika hade ryckt den i munnet och rappat den tills den inte våga annat än lyda. Och jag anser inte att han skrämmer denna hästen.

:-D
Jaha okej...Nu hänger jag med. Du menar om man använder plegg för att kunna lasta?

nej nej.. alltså inte plegg, bara tappen. om det ens skulle vara en grej.. det kanske det är.. har ingen aning..

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Jag har sett de andra filmerna.

Vad det gäller ditt mail svar. Har du visat filmen för denne? eller ha du förklarat bara? jag anser nämligen inte att hästen är rädd.

Jag har skickat länkarna på alla filmerna.

_Smulan_: alles in ordnung!:D
tirnanog: förlåt men jag hittar inte din fråga...:confused: ställ den igen så svarar jag!:bump:

här är tydligen nr 3 i serien där han lyckats "Fixa" hästen

http://www.youtube.com/watch?v=NHEYZsfXe1E

Ja mina damer, herrar o andra bukar, här ser vi ju vilket fint samspel och otroligt bra ledarskap han etablerat på det här viset NOT!!!

Hästen vågar knappt gå fram på en vanlig väg, inte står den stilla när han hoppar upp heller.

Man kan inte bara skylla detta på att "det är en träningssak" en häst som litar på en och känner sig trygg med en VÅGAR GÅ FRAM DIT MAN VISAR VÄGEN!

hur hade det sett ut när någon horsemanshipgubbe gör en join up och hästen inte vågar följa efter utan står med huvudet högt och fnyser och är rädd....fint alltså... fiiiint

Men om man skall vara riktigt ärlig så är det väl iaf inte han som gjort hästen så som den är. Den är ju väldigt istadig och har säkert gjort exakt så med de andra jockeys som försökt att rida den. Som jag fattade så ville hästen inte gå fram och ryggade på det viset och la sig ner självt.

Det enda jag kanske tycker är att han slår den lite för mkt :crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka