hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Det enda jag kanske tycker är att han slår den lite för mkt :crazy:
:bow:
Håller med om det du skrev. Och ja, jag tycker oxå det. på något vis borde han nog vänta ut den lite och sluta lägga ner den när den inte vill gå upp mer.

Ursäkta, då har jag nog missförstått dej. Uppfattade det som att du använde lugnande när du red in din häst och eftersom du inte kunde rida in den själv så tyckte jag inte att du verkade så kunnig... Men jag ber så mycket om ursäkt om så inte var fallet.

Blir bara så upprörd när jag ser sånt...

Så du menar att om man nu skulle ge sin häst lugnande för att ta ut den så betyder direkt att man inte är kunnig??

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Tycker inte att man ska lägga ner en häst som de gör på filmen men vet att man i många fall drar omkull hästar som har benägenhet att resa sig när man tömkör för att få dem att sluta med dessa dumheter; och det fungerar för det mesta. Hästarna lär sig att det är otrevligt att stå på bakbenen när det plötlsligt är någon med hjälp av tömmarna får dem i obalans och de sätter sig på rumpan. Kan inte låta bli att tänka på hur man "uppfostrar" hundar på liknande sätt; Jag har på brukshundklubben fått lära mig att man ska ta tag i hundens kinder och stirra dem i ögonen tills de ger vika. Eller ta tag i dem och med muskelkraft tvinga dem att lägga sig på rygg och blotta strupen. Det är också övergrepp men det verkar som om det är vedertaget i hundkretsar att göra så. När det gäller hästar så lägger de sig inte ner när de möter sin överman utan de ser till att de håller sig på behörigt avstånd tills den starkare individen bjuder in dem till umgänge. Viktigt är att ingen häst någonsin tillåts att se sig som högre i rang än en människa och det går att göra på mycket bättre sätt än med övervåld tvinga dem till lydnad.

Du har rätt. Har oxå sett folk som gjort så när dom har tömkört. Skillnaden är bara att han gör det när hästen står på alla fyra benen så den kopplar inte bestraffningen med stegrandet.

Självklart ska hästen aldrig stå över människan i rang! Men det är inga hundar vi snackar om, en häst lägger sej, precis som du skrev, inte ner för den som är ranghög, den viker undan. Det är det man borde få den att göra... Men då hade den väl stuckit ist för att den inte hade litat på honom...:p

ja står helt och hållet på din sida! Nej, om lastningen var bara en teoritisk fråga. Undrar hur han faktiskt skulle lösa det med en problematisk lastning!

Även om vissa avskyr vad han gjorde så känner jag att hästen hamnade rätt. För okunnig männsika hade ryckt den i munnet och rappat den tills den inte våga annat än lyda. Och jag anser inte att han skrämmer denna hästen.

jag menar då inte att en okunnig människa skulle ta sig an denna hästen O NEJ!:eek: en okunnig människa hade säkert gjort så, men här i världen har vi fler alternativ än Paul Williamson och okunniga människor. Har du glömt det?

Varför blunda för det, en kunnig människa hade löst problemet på ett bättre sätt. PW gör det snabbt för industrins skull och skiter fullständigt i hur detta påverkar hästen, och detta tycker jag är avskyvärt.

till de som detta berör:
jag har fortfarande inte fått något svar på vilken anledningen är att människor som ej ingår i industrin, alltså som har häst i privat regi, utsätter sin häst för dessa "tappar", har de också press på sig från div. kunder och måste träna, tävla och prestera fort fort fort, annars går det år skogen ekonomiskt?

skulle inte tro det, privatister har helt andra förutsättningar och jag förstår inte vad deras anledning är att välja bort ett bra sätt att lösa ett problem på där man även bygger upp ett förtroende.

mot att välja det dåliga sättet som ist. bryter ner hästen.

Funkade när jag la ut den...:confused:

Det var klipp med främst hopphästar som inte blev ridna av folk m mjuka händer direkt!

Är det inte en grimma dessutom??? Blå sådan??

diskussionen ang. andningen och nosgrimmorna kan du läsa om i tidigare inlägg. Det var ingen som sa att hästen faktiskt var åtsnörd med en tight nosgrimma, det var jag som ponerade OM hästen hade varit det och spekularade i hur det hade kunnat påverka den då. Old news.

Nej nej, men om man betänker hur många som anser sig var duktiga så är det både okunniga och dom som är okunniga men tror dom är duktiga som mer skuklle misshandla hästen!

Det finns miljoner hästfolk, och säkerligen 1000 sätt att lösa problemet, men eftersom jag fortfarande inte tycker han skadar hästen och han löser problemet tycker jag därför att det var bra att han hade den. Det är klart att någon annan kunde haft hästen och lösst problemet på ett för dig och mig estetisk tilltalande sätt! inga tvivel om det!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Bra svar du fick där ;)
Jag har följt den här tråden och vissa funderingar har man ju. Det som förundrar mig mest är att det finns en del som inte ser att den metoden som visas på videofilmerna, och hemsidan till de som utövar detta, känner att man kränker och bryter ner hästen mentalt med detta sätt.
Vet många som skulle klara av hästar som har detta beteende på ett mycket smidigare och icke kränkande sätt. Jag har som jag tidigare nämnt lärt mig det mesta om hästar och deras beteende genom att studera flockvana hästar i flock, i timtal åt gången. Jag har en känsla av att fler skulle behöva göra det ;) Det gäller iofs att man har förmåga att känna empati också.
Jag tror inte heller att det ger mer att fortsätta följa denna tråd eftersom meningsskiljaktigheterna ligger i de referensramar varje person har.
Jag tycker att var och en får ha sin uppfattning i frågan, vad som oroar mig är att det finns de som anser att detta är en okay metod och har egna hästar, hur mår dessa hästar? Jag tror inte de själva kan se hur de mår eftersom de anser att kränkande metoder är helt i sin ordning.

"Det är aldrig hästens fel"
Rolle
Islandshästar på lösdrift

Killen på filmen tvingar absolut inte hästen att lägga sig ned. Han gör precis så som man ska hantera situationen.

Var har du lärt dej det? Och du kanske borde kolla lite närmare på filmen/sätta på glasögonen så ser du hur hårt han sliter i tyglarna (konstigt att inte tungan gick av!) och hur hästen kämpar emot hela tiden tills den är såpass groggy att den ramlar omkull!

http://img87.imageshack.us/img87/7589/armdingri3.jpg

Nu tycker jag att det låter lite väl överdrivet. Det fattar väl vem som helst att det inte går att lasta häst med en sådan. Eller är det bara jag som är konstig? Vad tyckte du annars om mitt inlägg?

Det var en fundering och ett litet skämt MaLinn och mej emellan!;)

Om ni blir sparkad, vad gör ni då? Tittar på hästen och frågar varför den gjorde så eller?

Givetvis så sparkar man tillbaka va. I alla fall skulle jag göra det.

givetvis använder man samma språk som hästen tillbaka i det läget, men när ser du en häst ta strypgrepp på en människa och vräker omkull den? Så fort hästen ser att du börjar bli svag i dina ben trycker den hårdare om din hals? För det är nämligen så han gör när han gör full-tappen. När hästen visar svaghet i benen då ska man börja DRA! -säger han :(

Man kan inte bara ropa rätt ut bara för att det ser annorlunda ut än i sin egen vardag med hästen.

så du menar att jag/vi inte ser annorlunda saker än det vi har i vår egna vardag? Jo då, jag ser en hel del. Det jag har gjort är att jag reagerar över en behandling som i mina ögon är felaktig och grym, ska man inte det? "oj där är det någon som hänger slår omkull en katt och plågsamt håller fast den, men nej det är ingen idé att reagera, det är ju sunt att se lite annorlunda saker i sin vardag" INTE!

Men ni ska veta att jag accepterar hur ni än hanterar era egna hästar. Alla tycker ju helt klart olika, och bra är väl det. Kände bara att jag var tvungen att skriva något eftersom att jag själv har erfarenhet av sådan häst på filmen.

Kan tänka mig att nu blir det väl en del tugg tillbaka. Men det är helt okej, jag står för det jag skrivit.

Varma hälsningar...

ja det är ju bra för jag respekterar andras åsikter också och det är en förutsättning i ett diskussionsforum.

som svar på början av ditt inlägg kan jag bara råda dig att läsa hela tråden. Jag har svarat en hel del och behandlat dessa frågor, men ibland tycks det precis som att de som förespråkar metoden försvinner spårlöst ur diskussionerna, jag vet inte varför.

Men folk får tycka vad dem vill, jag tänker inte och jag kan inte och jag vill inte försöka ändra på någon. Däremot vill jag gärna uppmärksamma folk på sånt jag själv reflekterar över för att höra hur andra tycker och tänker.

Jag tycker att denna diskussionen börjar gå runt i cirklar nu och har faktiskt börjat tröttna. Jag tror jag har svarat på de frågor som är ställda till mig och har jag inte gjort det så har jag hänvisat till tidigare skrivet inlägg. Men jag saknar däremot svar från vissa och därför har jag tröttnat.

Om du inte hittar svar på dina frågor längre tillbaka i tråden är du självklart välkommen att fråga, jag är helt öppen för andras tankar och åsikter och hoppas inte jag låtit för "burdus" här isf är det för jag vart så upprörd över detta.

Varför blunda för det, en kunnig människa hade löst problemet på ett bättre sätt. PW gör det snabbt för industrins skull och skiter fullständigt i hur detta påverkar hästen, och detta tycker jag är avskyvärt.

Vad är det som bevisar att han bryter ner hästen?

shit, hur lyckades du klippa ihop de hemska bilderna?

Men om man skall vara riktigt ärlig så är det väl iaf inte han som gjort hästen så som den är. Den är ju väldigt istadig och har säkert gjort exakt så med de andra jockeys som försökt att rida den. Som jag fattade så ville hästen inte gå fram och ryggade på det viset och la sig ner självt.

Den ryggade och lade sej inte ner av sej själv! Kolla närmare!

Eller du kanske inte ser när nån sliter i käften på en häst så huvet dras in mot bogen och den till slut ramlar..?

Lite för mycket? Hur mycket tycker du det är rimligt att slå en häst? Eller en hund? Eller en kvinna?

Men om man skall vara riktigt ärlig så är det väl iaf inte han som gjort hästen så som den är. Den är ju väldigt istadig och har säkert gjort exakt så med de andra jockeys som försökt att rida den.
jag tycker inte det försvarar hans metod att försöka träna hästen

Som jag fattade så ville hästen inte gå fram och ryggade på det viset och la sig ner självt.

jo han slår den för mkt men ger den ingen chans att försöka gå fram. Tycker han sparkar och drar i tyglarna så mkt han förmår - samtidigt.

shit, hur lyckades du klippa ihop de hemska bilderna?

Bilderna är hämtade direkt från nämnda persons filmer, dock kan jag tyvärr inte ta åt mej äran för att ha klippt ihop dom, har hämtat dom från den första tråden som behandlade detta ämnet...:D

jag har bara ett ord att säga och de är förnedring.

men bremsen används ju inte bara vid veterinärvård...klippning tex.. och tapen används väl mycket som jag förstod det, som hjälp för att man SKA kunna lösa ett problem, inte för att komma undan det.

mäh, det var jag som svarade dig på detta, mitt inlägg är nr 154 och undrade om du skulle bemöta det eller om det är gjort och jag missat det?

*delvis kl*

jag har iaf tröttnat på tråden nu, jag tycker jag har sagt tillräckligt och nu börjar samma frågor komma upp om och om igen, vi är helt enkelt inte överens, så jag tror att jag lämnar snart. Men det har vart en bra tråd :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka