Sv: Jag skäms för att vara människa
Detta är ingen plågsam hantering av hästen. En ung och oerfaren häst. Inte van vid sadel/utrustning. Jag vet detta för att min häst betedde sig exat likadant. Hon hade sadeltvång. När något blir lite läskigt för dom så spänner dom sig och då känns det obehagligt kring magen och då blir det naturligt att dom lägger sig ned. Ungefär som att knyta ett löst band runt magen på en katt, man får samma reaktion. Killen på filmen tvingar absolut inte hästen att lägga sig ned. Han gör precis så som man ska hantera situationen. Man ser ju resultatet i slutet av filmen. Nu går det att leda hästen problemfritt. Det är inte alla hästar som reagerar på detta sätt i början av utrustningsträning. Men oftast i utlandet så får hästarna gå tills det är dags för inridning eller inkörning och då är det lättare att sådana reaktioner uppkommer. Kolla hur dom gör på Island när man börjar med unghästarna som gått lösa på slätten i ungefär 3 år. Vad tror ni man får för reaktioner av hästarna då? Och dom hästarna som anses som riktigt tokiga/elaka...Alltså man har försökt med alla metoder men inget fungerar...Dom hamnar faktiskt på mackan eller i stekpannan. Är det också en grym hantering?
Hästen i filmen har en bra skötare/ägare tycker jag. Om det hade varit några år tillbaka i tiden så hade hästen ansetts som tokig och hade troligtvis skjutits på plats.
Om ni blir sparkad, vad gör ni då? Tittar på hästen och frågar varför den gjorde så eller?
Givetvis så sparkar man tillbaka va. I alla fall skulle jag göra det.
Man kan inte bara ropa rätt ut bara för att det ser annorlunda ut än i sin egen vardag med hästen.
Men ni ska veta att jag accepterar hur ni än hanterar era egna hästar. Alla tycker ju helt klart olika, och bra är väl det. Kände bara att jag var tvungen att skriva något eftersom att jag själv har erfarenhet av sådan häst på filmen.
Kan tänka mig att nu blir det väl en del tugg tillbaka. Men det är helt okej, jag står för det jag skrivit.
Varma hälsningar...
Mållös! Din attityd är skrämmande... jag blir ledsen när folk tycker det är ok att bryta ner en hästs självkänsla...
Huruvida denna häst har sadeltvång eller inte, kan inte du avgöra på filmen, såvida det inte uttryckligt står, "hästen har sadeltvång"...
Det killen gör på filmen är inte att träna en sadeltvångshäst, han fäller den medvetet, precis som han gjort med alla andra hästar han tränar, och som han rider in, det finns en massa filmer med honom, bara att kolla upp...
Alla hästar går samam behandling till mötes, nu ska du ridas in, fäller hästen upprepade gånger med våld, oavsett hur lätthanterlig den är från början, och sedan sätter han sig upp på hästen och rider... detta gör han på ettåringar som ska ridas in... galopphästar... ursh och fy säger jag bara!
Klart hästen går att leda, den har just blivit nedbruten psykiskt.
Och att jämföra att islänningarna slaktar besvärliga hästar med den hästhantering som finns på videon, är helt totalt felaktigt, det är inte ens nästan likadant!
Vad har hästhantering och selektiv hästavel att göra med varandra?
De slaktar hästar som visar psykiskt beteende som inte är bra att fortsätta avla på, medans killen på filmen bryter ner dom...
De flesta hästar slaktas på islans tids nog, om inte annat så för att de blir gamla, sådan är deras livssyn. Hästen är inte deras lilla sockerälskling på samma sätt som i sverige...
De har många hästar, därför väljer de bort de som visar upp ett beteende som är farligt.
De inridningssätt som de har på island är inte alltid såsom de visar upp på tv... vissa ställen är bra, vissa är dåliga, men överlag så har de fått bättre och bättre sätt att rida in och träna hästar bara de senaste åren.
Dessutom...
Bara för att ett annat ställe/land gör något som är likvärdigt dåligt, eller värre, betyder det inte att det inte är hemskt eller fel att hantera hästar såsom killen på filmen...
Det skulle vara som att säga att bara för att det finns mördare i världen så är det ok att slå till folk bara för att man vill, eller att det finns de som stjäl miljoner med pengar vid bankrån, så då är det ok att snatta i affären...
Nej det är inte ok... det är precis lika fel som att döda eller göra ett bankrån.
Och att sparka tillbaka på en häst som sparkas... va f*n är det för ett beteende!? Seriöst!
V a d hade du hoppas på att åstadkomma med det?
Du skriver att det är vanligt att hästarna i utlandet får gå tills det är dags att träna dom... menar du då att det är ok att använda övervåld?
Och att alla hästar som inte tränas blir som på filmen mer eller mindre... för isådana fall har jag ett och annat att säga min 2 åring...
http://video.google.fr/videoplay?docid=-1081752270287880299&hl=fr
Och vill du se hur han är att hämta i hagen...
http://video.google.it/videoplay?docid=5868355750115606295&q=eldur+sammet&hl=it
Han är 2 år i år, 1 år på filmen, han går på lösdrift och har inte blivit särskillt mkt tränad Eller hanterad, i filmen kan man se hur jag humpar plastkorner på honom utan att han bryr sig...
Så du menar att han kommer att bli ett vilddjur vilken dag som helst, bara för att han inte är hanterad?
Nej snarare är det ett plus, av erfarenhet vet jag hur lättränade svenska vildhästar är, dvs hästar som fötts upp på lösdrift utan att ha blivit hanterade.
Jag har tränat sådana hästar, bla 2 st ettåriga ston som är ett mycket bra exempel.
De var så rädda när de kom att de kastade sig in i motsatta boxvägg när man kikade in i boxen.
Efter 2 dagar men mig kivades de om vem som skulle vara närmast mig och de följde mig lösa i hagen som hundar.
Ursh jag blir så arg när jag hör att folk tror att våld är lösningen på alla probelm...
Vad ger oss rätten att tro att vi kan våldföra oss på en annan levande varelse?
Vem gav oss den rätten...
Nej, hästen är en godhjärtad varelse, var tacksam och glad över att den vill umgås med oss...
Respektera den och den gåva vi får.