hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Bra svar du fick där ;)
Jag har följt den här tråden och vissa funderingar har man ju. Det som förundrar mig mest är att det finns en del som inte ser att den metoden som visas på videofilmerna, och hemsidan till de som utövar detta, känner att man kränker och bryter ner hästen mentalt med detta sätt.
Vet många som skulle klara av hästar som har detta beteende på ett mycket smidigare och icke kränkande sätt. Jag har som jag tidigare nämnt lärt mig det mesta om hästar och deras beteende genom att studera flockvana hästar i flock, i timtal åt gången. Jag har en känsla av att fler skulle behöva göra det ;) Det gäller iofs att man har förmåga att känna empati också.
Jag tror inte heller att det ger mer att fortsätta följa denna tråd eftersom meningsskiljaktigheterna ligger i de referensramar varje person har.
Jag tycker att var och en får ha sin uppfattning i frågan, vad som oroar mig är att det finns de som anser att detta är en okay metod och har egna hästar, hur mår dessa hästar? Jag tror inte de själva kan se hur de mår eftersom de anser att kränkande metoder är helt i sin ordning.

"Det är aldrig hästens fel"
Rolle
Islandshästar på lösdrift

:bow:

I dagens industrialiserade samhälle är det tyvärr inte många som tar sej tid att lära sej hästens naturliga beteende och agera utefter det. Tid är pengar... Och berömmelse är odödlighet.

Sv: Jag skäms för att vara människa

det är ett sätt att systematiskt bryta ner hästen på, det förstår vem som helst. Jag har inga bevis för detta, men jag vet hur det ser ut när man bygger upp en häst både psykiskt och fysiskt och inget av det inkluderar en sån här förnedrande och avskyvärd behandling.

bevis får du man på plats och jag har inte träffat hästen. Men jag ser att detta är en nedbrytande handling, är inte hästen nedbruten nu dröjer det inte länge.

vi ser helt enkelt olika på detta och så kommer det alltid att vara. Har sett en ann atråd om detta ämne där en viss "sammet" har kommenterat mycket klokt. Du kan ju läsa där om du vill. För jag e less nu på o skriva o skriva o skriva, o jag tycker samma frågor kommer upp hela tiden.

För jag e less nu på o skriva o skriva o skriva, o jag tycker samma frågor kommer upp hela tiden.

Håller med dej. Känns som att många inte tar sej tid att läsa tråden ordentligt utan ställer samma frågor som redan ställts alt. ändå inte bryr sej om vad man har att säga.

Men det har till stor del varit en givande diskussion!:)

Den ryggade och lade sej inte ner av sej själv! Kolla närmare!

Eller du kanske inte ser när nån sliter i käften på en häst så huvet dras in mot bogen och den till slut ramlar..?

Lite för mycket? Hur mycket tycker du det är rimligt att slå en häst? Eller en hund? Eller en kvinna?

:smirk:

Hur kom en hund och en kvinna in i detta :confused:

Och jo jag tyckte nog att den hade det beteendet i sig självt. De unghästar med lite blod i som blir sådana att de ryggar istället för att gå fram , stannar och slår med frambenen, ryggar tills de just tappar balansen finns det många av.

har faktiskt själv haft en som ryggade istället för att gå fram som unghäst när det var något som hon inte gillade. Hon kunde rygga trots att det tog stopp bakom henne. Hon var arg inget annat!

men jag slog iof inte henne utan jag väntade ut henne, när hon var 7år tog hon sin första placering i internationell fälttävlan och frammåtbjudningen var det inget fel på :cool: Hon gick sedan 6st internationella tredagarsfälttävlan untan hinderfel var sig i terrängen eller i hoppningen.

Nu hade jag iof tiden att vänta ut henne och lirka.

och när det gäller spö så har du gett dig på fel person :angel:

Nej nej, men om man betänker hur många som anser sig var duktiga så är det både okunniga och dom som är okunniga men tror dom är duktiga som mer skuklle misshandla hästen!

Det finns miljoner hästfolk, och säkerligen 1000 sätt att lösa problemet, men eftersom jag fortfarande inte tycker han skadar hästen och han löser problemet tycker jag därför att det var bra att han hade den. Det är klart att någon annan kunde haft hästen och lösst problemet på ett för dig och mig estetisk tilltalande sätt! inga tvivel om det!

jag talar inte om estetik utan om hästens välbefinnande och psykiska hälsa, det är därför jag ogillar tap-metoden.

Om jag talat om estetik hade jag inte behövt kolla på filmen eller hade jag kunnat blunda om jag stått där. Jag kan gräva ner min dator för att skona mig från dålig estetik.

Jag gillar helt enkelt inte förnedring. Även om den maskeras på ett för ögat "vackert" sätt.

jag tycker inte det försvarar hans metod att försöka träna hästen

Men utan piskan så fungerade det.

jo han slår den för mkt men ger den ingen chans att försöka gå fram. Tycker han sparkar och drar i tyglarna så mkt han förmår - samtidigt.

jag håller med dig om det och jag hade inte gjort så själv. Men själva saken hade kunnats lösas på hans sätt fast med mindre hand och spö

Men utan piskan så fungerade det.

jag håller med dig om det och jag hade inte gjort så själv. Men själva saken hade kunnats lösas på hans sätt fast med mindre hand och spö

Varför skulle han behöva en piska när han använder sig av så mycket övervåld som han gör för övrigt? Jag skulle säga att han inte behöver ett träns eller bett heller för att lägga ner hästen. Men utan det skulle han aldrig klara det. För det är ett övergrepp och ingenting annat och för att utöva våld behöver han hjälpmedel.

För att utöva kommunikation och respektfullt vinna en hästs förtroende behöver du inte ha någon utrustning på hästen som du ska dra i -det går ändå :idea: Du löser problemet PLUS att du får ett bättre förhållande/förtroende med hästen som LITAR på dig :idea:

Hans sätt är INTE bättre för att du tar bort piskan och slagandet, du måste ta bort hela förfarandet och se till att killen får handklovar. sen kan vi börja snacka bra metoder.

men ni förstår inte att det finns andra sätt än våld, och där kör vi in i väggen. Det är som att tala till en vägg som ställer de frågor vi redan behandlat i "random" ordning. Så om du vill veta vad jag tycker, läs hela tråden!

Här är en till avskyvärd film och jag tycker inte den skiljer sig från tap-metoderna, ty här piskar och slår de också på liggande försvarslösa hästar plus en hel till avskyvärda saker :( allt detta borde förbjudas, men sålänge det generarar pengar är det kört antagligen.

http://www.youtube.com/watch?v=Tzg-zpXik6U&mode=related&search

För övrigt tackar jag för en bra tråd!
Mvh tirnanog

det är ett sätt att systematiskt bryta ner hästen på, det förstår vem som helst. Jag har inga bevis för detta, men jag vet hur det ser ut när man bygger upp en häst både psykiskt och fysiskt och inget av det inkluderar en sån här förnedrande och avskyvärd behandling.

bevis får du man på plats och jag har inte träffat hästen. Men jag ser att detta är en nedbrytande handling, är inte hästen nedbruten nu dröjer det inte länge.
.

Systematisk sätt att bryta ner.. kommer bli om det återkommer.. :smirk:
Jo, jag kan kanske hålla med om det OM det är återkommande, det vet vi ju inte! därför är det ju i sig den gången man ser på film INTE nedbrytande. har inte ännu sett en av hans hästar som är rädd eller psykiskt skadad av honom. sen tror jag fortfarande som du säger att det finns andra sätt. SÅ du får inte tro att jag menar att detta är det enda sättet och enda lösningen! :bump:

Bra svar du fick där ;)
Jag har följt den här tråden och vissa funderingar har man ju. Det som förundrar mig mest är att det finns en del som inte ser att den metoden som visas på videofilmerna, och hemsidan till de som utövar detta, känner att man kränker och bryter ner hästen mentalt med detta sätt.
Vet många som skulle klara av hästar som har detta beteende på ett mycket smidigare och icke kränkande sätt. Jag har som jag tidigare nämnt lärt mig det mesta om hästar och deras beteende genom att studera flockvana hästar i flock, i timtal åt gången. Jag har en känsla av att fler skulle behöva göra det ;) Det gäller iofs att man har förmåga att känna empati också.
Jag tror inte heller att det ger mer att fortsätta följa denna tråd eftersom meningsskiljaktigheterna ligger i de referensramar varje person har.
Jag tycker att var och en får ha sin uppfattning i frågan, vad som oroar mig är att det finns de som anser att detta är en okay metod och har egna hästar, hur mår dessa hästar? Jag tror inte de själva kan se hur de mår eftersom de anser att kränkande metoder är helt i sin ordning.

"Det är aldrig hästens fel"
Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag antar att du syfta på mig när du undrar hur hästarna mår. Tror du att jag tycker att hästar ska plågas, nej verkligen inte. Jag har samma syn på hästens välbefinnadne som du och alla andra här. Det vi måste tänka på är att bedömningen läggs i hur den stegrande hästen blir behandlad. I och med att den utgör en fara för andra är det bättre att ta till en sån här metod än att låta den göra så. Det är ju bara han som gör så inte jag och ingen annan här. Och jag skulle aldrig göra så själv. Men att du då anser att kränkande metoder är i sin ordning är du ute och cyklar!! Jag har aldrig sagt att det är rätt att kränka hästen och att hästen ska vara rädd. Allt måste ses utifrån respektive fall.
Mina hästar mår och har alltid mått utmärkt. Jag hanterar många hästar dagligen och det sker på ett normal horsemaship nivå! inte ryta skrika eller slå på dom..

Precis som det är skrivet ovanför så är det jätte svårt att diskutera en sån här sak på ett bra sätt. Allt handlar om sättet att se på en film. Det hade vart en helt annan sak om man viste bakgrunden. Hade vart intressant att se detta IRL för att sen till 100% veta vad man tycker utan att bara gissa och tro.

hrm sista inlägget nu :crazy:
vad jag såg la han ner hästen gång, på gång, på gång =systematiskt

och jag skäms över det mänskliga släktet när jag ser det här. Fick denna av en vän, det var riktigt hemskt att se filmen.:mad: :mad: :mad: :cry: :cry: :cry:

http://www.youtube.com/watch?v=S8_yvQj7p1E

att sedan se användaren som postade denna film favorisera den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=YeMNeqCw0QY

fattar jag att hon verkligen har missat det här med hur bra hantering fungerar :cry: :cry: :cry:

En helt annan skillnad mot detta iaf om man nu KAN jämföra:
http://www.kfh.nu/indexintroduction.htm

finns det inget bukefalos i usa så vi kan sprida och informera BRA hantering??? Vi alla BEHÖVS!
finns det öht bukefalos i andra länder???? *SKRIKANDE BEHOOOV*

Mmm jag har sett den filmen förr.
Det är något jag verkligen inte kan respektera eller förstå.
Finns en diskution redan om killen i filmen eftersom somliga anser att det är en beudransvärd hästhantering...

Senast ändrad:

Systematisk sätt att bryta ner.. kommer bli om det återkommer.. :smirk:
Jo, jag kan kanske hålla med om det OM det är återkommande, det vet vi ju inte! därför är det ju i sig den gången man ser på film INTE nedbrytande. har inte ännu sett en av hans hästar som är rädd eller psykiskt skadad av honom. sen tror jag fortfarande som du säger att det finns andra sätt. SÅ du får inte tro att jag menar att detta är det enda sättet och enda lösningen! :bump:

MaLinn, bara för att hästarna inte visar att de är rädda behöver det inte betyda att de trivs i situationen, litar på människan och måt psykiskt bra...

Hästan som fälls brukar tendensera att A) bli avtrubbade psykiskt, inte rädda, och B) tillslut ge igen.
Det är itne en hållbar situation och det har jag sagt till dig tidigare.

Vad jag Också sagt till dig tidigare är att denna kille som du anser är bra faktist har det här som metod. Han gör såhär på alla hästar, inte bara på de sk. problemhästarna...
Så jag förstår inte hur du kan försvara hans sätt... hans metod. För kommunikation, tillit och vänskap är det inte för fem öre.

Detta är ingen plågsam hantering av hästen. En ung och oerfaren häst. Inte van vid sadel/utrustning. Jag vet detta för att min häst betedde sig exat likadant. Hon hade sadeltvång. När något blir lite läskigt för dom så spänner dom sig och då känns det obehagligt kring magen och då blir det naturligt att dom lägger sig ned. Ungefär som att knyta ett löst band runt magen på en katt, man får samma reaktion. Killen på filmen tvingar absolut inte hästen att lägga sig ned. Han gör precis så som man ska hantera situationen. Man ser ju resultatet i slutet av filmen. Nu går det att leda hästen problemfritt. Det är inte alla hästar som reagerar på detta sätt i början av utrustningsträning. Men oftast i utlandet så får hästarna gå tills det är dags för inridning eller inkörning och då är det lättare att sådana reaktioner uppkommer. Kolla hur dom gör på Island när man börjar med unghästarna som gått lösa på slätten i ungefär 3 år. Vad tror ni man får för reaktioner av hästarna då? Och dom hästarna som anses som riktigt tokiga/elaka...Alltså man har försökt med alla metoder men inget fungerar...Dom hamnar faktiskt på mackan eller i stekpannan. Är det också en grym hantering?

Hästen i filmen har en bra skötare/ägare tycker jag. Om det hade varit några år tillbaka i tiden så hade hästen ansetts som tokig och hade troligtvis skjutits på plats.

Om ni blir sparkad, vad gör ni då? Tittar på hästen och frågar varför den gjorde så eller?

Givetvis så sparkar man tillbaka va. I alla fall skulle jag göra det.

Man kan inte bara ropa rätt ut bara för att det ser annorlunda ut än i sin egen vardag med hästen.

Men ni ska veta att jag accepterar hur ni än hanterar era egna hästar. Alla tycker ju helt klart olika, och bra är väl det. Kände bara att jag var tvungen att skriva något eftersom att jag själv har erfarenhet av sådan häst på filmen.

Kan tänka mig att nu blir det väl en del tugg tillbaka. Men det är helt okej, jag står för det jag skrivit.

Varma hälsningar...

:eek:
Mållös! Din attityd är skrämmande... jag blir ledsen när folk tycker det är ok att bryta ner en hästs självkänsla...

Huruvida denna häst har sadeltvång eller inte, kan inte du avgöra på filmen, såvida det inte uttryckligt står, "hästen har sadeltvång"...

Det killen gör på filmen är inte att träna en sadeltvångshäst, han fäller den medvetet, precis som han gjort med alla andra hästar han tränar, och som han rider in, det finns en massa filmer med honom, bara att kolla upp...
Alla hästar går samam behandling till mötes, nu ska du ridas in, fäller hästen upprepade gånger med våld, oavsett hur lätthanterlig den är från början, och sedan sätter han sig upp på hästen och rider... detta gör han på ettåringar som ska ridas in... galopphästar... ursh och fy säger jag bara!

Klart hästen går att leda, den har just blivit nedbruten psykiskt.

Och att jämföra att islänningarna slaktar besvärliga hästar med den hästhantering som finns på videon, är helt totalt felaktigt, det är inte ens nästan likadant!
Vad har hästhantering och selektiv hästavel att göra med varandra?
De slaktar hästar som visar psykiskt beteende som inte är bra att fortsätta avla på, medans killen på filmen bryter ner dom...
De flesta hästar slaktas på islans tids nog, om inte annat så för att de blir gamla, sådan är deras livssyn. Hästen är inte deras lilla sockerälskling på samma sätt som i sverige...
De har många hästar, därför väljer de bort de som visar upp ett beteende som är farligt.

De inridningssätt som de har på island är inte alltid såsom de visar upp på tv... vissa ställen är bra, vissa är dåliga, men överlag så har de fått bättre och bättre sätt att rida in och träna hästar bara de senaste åren.
Dessutom...
Bara för att ett annat ställe/land gör något som är likvärdigt dåligt, eller värre, betyder det inte att det inte är hemskt eller fel att hantera hästar såsom killen på filmen...

Det skulle vara som att säga att bara för att det finns mördare i världen så är det ok att slå till folk bara för att man vill, eller att det finns de som stjäl miljoner med pengar vid bankrån, så då är det ok att snatta i affären...
Nej det är inte ok... det är precis lika fel som att döda eller göra ett bankrån.

Och att sparka tillbaka på en häst som sparkas... va f*n är det för ett beteende!? Seriöst!
V a d hade du hoppas på att åstadkomma med det?

Du skriver att det är vanligt att hästarna i utlandet får gå tills det är dags att träna dom... menar du då att det är ok att använda övervåld?
Och att alla hästar som inte tränas blir som på filmen mer eller mindre... för isådana fall har jag ett och annat att säga min 2 åring...

http://video.google.fr/videoplay?docid=-1081752270287880299&hl=fr

Och vill du se hur han är att hämta i hagen...
http://video.google.it/videoplay?docid=5868355750115606295&q=eldur+sammet&hl=it

Han är 2 år i år, 1 år på filmen, han går på lösdrift och har inte blivit särskillt mkt tränad Eller hanterad, i filmen kan man se hur jag humpar plastkorner på honom utan att han bryr sig...

Så du menar att han kommer att bli ett vilddjur vilken dag som helst, bara för att han inte är hanterad?

Nej snarare är det ett plus, av erfarenhet vet jag hur lättränade svenska vildhästar är, dvs hästar som fötts upp på lösdrift utan att ha blivit hanterade.
Jag har tränat sådana hästar, bla 2 st ettåriga ston som är ett mycket bra exempel.
De var så rädda när de kom att de kastade sig in i motsatta boxvägg när man kikade in i boxen.
Efter 2 dagar men mig kivades de om vem som skulle vara närmast mig och de följde mig lösa i hagen som hundar.

Ursh jag blir så arg när jag hör att folk tror att våld är lösningen på alla probelm...

Vad ger oss rätten att tro att vi kan våldföra oss på en annan levande varelse?
Vem gav oss den rätten...

Nej, hästen är en godhjärtad varelse, var tacksam och glad över att den vill umgås med oss...
Respektera den och den gåva vi får.

Senast ändrad:

Ursh... den här tråden, ger mig bara ideer på hur många ämnen jag skulle kunna ta upp i min bok, om hur man INTE ska göra...
urhs ursh ursh...

Jag blir väldigt upprörd!

Bremsa hästen!
Vad sägs om att lägga ner tid på den istället för att använda våld för att få sin vilja igenom?!
Det finns en anledning till att hästen motsätter sig en sak och det är itne för att den vill att vi ska komma med bremsen...
Hitta anledningen till problemet och fixa det istället för att binda för era ögon och vägra se.

Jag kan sträcka mig till att använda brems i yttersta nödfall En gång om hästen måste vara helt still och veterinären är där för att rädda dess liv, och man inte har möjligheten att ta sig tid att träna bort det som hästen har problem med...
Men som vana, när man ska rycka manen!

Ursh jag är glad att jag inte står öga mot öga med den som använder brems på en häst vid ett sådant tillfälle.
Vad skulle det hjälpa? Allt det gör är att hindra hästen från att uttrycka sig, problemet finns fortfarande kvar.
Använd sax om hästen är håröm, inte brems...

*stor suck över okunnighet*

Håller helt med dig!
Fattar inte varför man ska bruka övervåld emot sin häst..
När det är vida känt att man kommer mkt längre genom att lista ut orsaken och ta hand om den istället..
Den som behandlar min häst så eller hästar på det viset i min närhet... grrr alltså.

Sen som jag har sagt innan. Det kommer till den dagen då han börjar jävlas med fel häst..
Kan sluta illa.

MEN sen kan jag förstå om det används EN ggn på en häst som är helt respektlös och därigenom farlig att hantera.
En häst som inte hyser minsta respekt för människan utan med sparkar och bett, eller genom att slå omkull den som leder, visa sin respektlösa inställning till människan..
Då kan jag tänka mig att det skulle kunna användas för att väcka hästen som jag har skrivit innan.
Så han blir stoppad i sitt beteende och blir lite " Men .. vad var det som hände?!?"
Just för att få hästen att förstå att "Hörru du! Nu räcker det!"
Förvåna den lite och få den att förstå att även om människan är mindre så kan vi oxå minsann kräva lite respekt.

Men att göra det till en systematisk hanteringsmetod... Näää alltså.
Det är helt fel!
Man får en knäckt häst med bristande självförtroende och naggad tillit till människan.
Not my cup of tea... I allafall..

*duckar redan innan jag skickar detta* :crazy:

Om en häst verkligen inte kan hanteras av folk så KAN en sådan metod som visades i fösta klippet vara sista och enda utvägen.

Dessutom kan mycke av metoderna i klippen där man lägger hästarna på rygg och kräver att dom "pussar" den som lagt ner dom i fel händer vara lika illa.......

Den sista utvägen som du syftar på, är på äkta problemhästar, de är Mycket sällsynta.
Hästar som av någon anledning inte går att uppfostra med en vanlig hästhantering, Även om de skulle fötts upp och hanterats av Mycket kunniga människor.

Det finns 271 000 i sverige (hittade siffran här: http://www.sjv.se/presskontakten/pressmeddelanden/pressmeddelanden/5.12022b71008e0e5daa800025877.html )
Jag skulle tippa på att det av dessa hästar kanske är en 1000 hästar i sverige som är problemhästar, högt räknat...

Och dessa hästar har ett psyke av stål. De är extremister så att säga.
Jag har hört talas om en, en travare som enbart nhtränaren kunde hantera, han fick bukt på "problemen" efter att ha haft hästen på träning en längre tid.
När han sedan skickade hem hästen kom den tillbaka igen efter kort tid. Detta då ägarna inte kunde hantera honom. De gjorde ett nytt försök men avlivade sedan hästen.
Denna tränare får ta emot hästar på "träning" (omskolning) från många håll i landet, att bara skicka hästen dit brukar gå på nån tusenlapp då denna tränare bor på gotland, resa dit och sedan båt mm... och så tränarens arvode och uppstallning och foder mm...
Han har många hästar och är duktig.
Till och med han hade svårt med denna häst.

Sedan har vi sk. problemhästar. Hästar som lärt in sig ett beteende pga att de omkring den inte kunnat vara nog hög i rang för att den skulle känna sig trygg.

Dessa hästar behöver inte den hårda hantering som kan ses på filmen.
Det finns andra utvägar.

Sedan om hästarna som lagts ner på rygg, detta kan vara mkt nedbrytande i fel situationer. Ja.
Därför bör man kunna lägga ner en häst på detta sätt utan linor eller våld utan med signaler. Kan man detta, så blir det inte nedbrytning utan förtroendebyggande. Såsom Alexander gör. (mannen som rider utan bett på filmen)

Nej jag pratade om andra filmer som lagts ut i tråden. En man som rider oftast utan sadel men alltid utan träns.

Snubben som du la ut film på har jag ingen åsikt om. :crazy:

Du skrämmde mig lite, trodde du syftade på att killen som våldsvälter hästarna rider som en gud...
Jag höll på att sätta tét i halsgropen...

Såhär rider han:

http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s
Finns en till film där han rider som en kratta, sitter uruselt i sadeln och skumpar upp och ner på en ettåring...
Som rids för första gången.

Den verkar han ha tagit bort.
Kanske kom till hans insikt att det itne var bra reklam att han bryter ner en ettåring som inte glr ngt väsen för sig för att sedan sitta upp och skumpa runt varv på varv i galopp...

Men oja, Alexander rider mkt mkt bra. (NHE)
Jag är väldigt avis på hans ridkunskaper.

Sen att han lägger ner sina hästar är en något han gör i förtoende. Inte något som vem som helst bör göra.
Det är ingen skillnad på det och att sitta på hästens rygg egentligen, så länge hästen litar på en.
Att rida en häst är en lika stor psykisk handling mot en häst och lika dåligt om man inte har hästens förtroende och tillit då det är något helt onaturligt att ha ett rovdjur på ryggen för en häst.

Har du några faktiska bevis på att han använder sig av denna metoden som du påstrå, att han "kväver" hästen att lägga sig ner?
Jag vet att det finns folk som gör det, men vad är det som säger att just mannen i den första videon gör det?

Men är det fortfarande inte ett maktmissbruk av oss människor att tvinga djuren göra saker som i naturliga sammanhang skulle innebära döden, vilket sätt det än görs på?

(Vill återigen klargöra att detta inte har någonting med mina personliga åsikter att göra, så sådana påhopp undanbedes. Jag vill bara hålla igång en diskussion och vara öppen för flera tankesätt.)

Hej Trollduva

Jag har bevis på detta, eller närmare, jag har Sett detta beteende hos honom på helt normala ettåringar.
Tyvärr har han tagit bort de 2 videorna som visade en helt snäll ettåring som han bröt ner första dagen för att sedan rida andra dagen.

Jag har sett de flesta av hans videor.

Och för er som vill se mer av honom... så hittar ni det här:
http://www.youtube.com/profile?user=endospink

Alla hans videor.

Men bemöda er inte med att kommentera ngt negativt, han raderar alla kommentarer som inte låter i stil med "waow vad häftig du är" eller " du har så rätt"

Vad ni Kan se är att en häst har tagit nedläggningen som ett försvar och den lägger sig ner såfort han kräver ngt av den (ex gå frammåt) vilket är ett ganska klart och tydligt bevis på att han inte blir ledare utan bryter ner hästarna.
Och en negativ effekt som kan uppstå av hans träning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka