hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Bra svar du fick där ;)
Jag har följt den här tråden och vissa funderingar har man ju. Det som förundrar mig mest är att det finns en del som inte ser att den metoden som visas på videofilmerna, och hemsidan till de som utövar detta, känner att man kränker och bryter ner hästen mentalt med detta sätt.
Vet många som skulle klara av hästar som har detta beteende på ett mycket smidigare och icke kränkande sätt. Jag har som jag tidigare nämnt lärt mig det mesta om hästar och deras beteende genom att studera flockvana hästar i flock, i timtal åt gången. Jag har en känsla av att fler skulle behöva göra det ;) Det gäller iofs att man har förmåga att känna empati också.
Jag tror inte heller att det ger mer att fortsätta följa denna tråd eftersom meningsskiljaktigheterna ligger i de referensramar varje person har.
Jag tycker att var och en får ha sin uppfattning i frågan, vad som oroar mig är att det finns de som anser att detta är en okay metod och har egna hästar, hur mår dessa hästar? Jag tror inte de själva kan se hur de mår eftersom de anser att kränkande metoder är helt i sin ordning.

"Det är aldrig hästens fel"
Rolle
Islandshästar på lösdrift

Du har en bra och trevlig attityd mot hästar, har du någon hemsida man får kika in på? Och får man komma och besöka dig om man är i dina trakter?

*tillägg, hittade din hemsida

Senast ändrad:
Sv: Jag skäms för att vara människa

Jag fattar inte... Verkligen inte...:crazy:
VARFÖR vill man hålla på sådär med en häst?
Om och om och om och om igen...
Maktbegär? :confused:
Sen sitta och försöka rappa och sparka upp hästen på benen som onekligen börjat tröttna på honom..

Kollade lite på den "Tantrum 3 " som han oxå lagt ut..
Vaddå hämta hästen i boxen, ingen direkt framskrittning (om det inte är bortklippt), sen hoppa upp i sadeln och börja rygga för att sen välta hästen..Om och om och om igen...
Vad i helvete lider karl'n av...?!?

Ursäkta mig, men nu är jag så irriterad på honom.
Orkade inte kolla alls länge. :crazy:
Konstaterade bara att han inte verkar vettig i huvet.:eek:

Hittade ett citat:

The assumption that animals are without rights and the illusion that our treatment of them has no moral significance is a positively outrageous example of Western crudity and barbarity. Universal compassion is the only guarantee of morality."
- Arthur Schopenhauer, German philosopher ...

Det var jag som norpade lite info du hade skrivit i denna tråden och återberättade här...!:D Hoppas det inte gjorde något...:o

Fina hästar du har förresten... Nordsvenskar?

Det var jag som norpade lite info du hade skrivit i denna tråden och återberättade här...!:D Hoppas det inte gjorde något...:o

Fina hästar du har förresten... Nordsvenskar?

Ingen fara, jag är glad att andra vill srpida mer kunskap om att detta är fel mot hästen.

Mjo de är alla tre nordsvenskar, stoet och hingsten har jag köpte från travet medans deras son är en egen uppfödning och komemr att bli ridhäst.
Alla tre är, och kommer (han är bara 2 år i år) att bli och vara, ridhästar (AR).
Mina små änglar.

Senast ändrad:

Dom var verkligen underbara!:love:

Ja, har precis samma åsikt som dej i denna fråga men var för lat att själv ge mej ut och söka mer info så jag tog den som fanns till hands...:o :D

Har du oxå dina hästar på lösdrift?

Dom var verkligen underbara!:love:

Ja, har precis samma åsikt som dej i denna fråga men var för lat att själv ge mej ut och söka mer info så jag tog den som fanns till hands...:o :D

Har du oxå dina hästar på lösdrift?

Min tvååring går på full lösdrift med 2 jämnåriga, han har visat bra flockegenskaper och eftersom jag vill behålla honom som hingst men inte låta honom gå ensam när han är vuxen har jag varit noga med att han skulle gå i flock från det att han skiljdes från sin mamma.

Mitt sto och min hingst går på halvlösdrift. Vid dåligt väder tas de in.

De är mina hjärtegryn.

De är mina hjärtegryn.

Jag har förstått det!:D

Jag har mina på lösdrift med men nu när det har varit så himla lerigt så har jag tagit in dom på nätterna. Nu har jag dock bytt hage så nu är de ute dygnet runt igen...

Jobbar du efter PNH el vad (förutom AR)?

Jag har förstått det!:D

Jag har mina på lösdrift med men nu när det har varit så himla lerigt så har jag tagit in dom på nätterna. Nu har jag dock bytt hage så nu är de ute dygnet runt igen...

Jobbar du efter PNH el vad (förutom AR)?

Jag jobbar och hanterar efter NH och kompleterar med PNH´s filosofi. Jag är utbildad instruktör för Jaana Heinola (fd Huuhka) i stockholm.

Jag rider utan bett och sadel på båda vuxna och mitt mål med tvååringen är att rida in honom utan träns. Eftersom han ska bli AR häst och jag planerar att rida skolor ovan mark med honom så behöver jag sadel för det (är inte lika duktig på att hålla mig kvar som Alexander). Sprången brukar vara mkt svåra att hålla sig kvar, dessutom tror jag itne min rygg skulle må bra utav att jag satt ostadigt då hästen skuttar frammåt på bakbenen. (exvis).

Vad rider du? Och är du NH-människa du med?

Jag syftade på alla de som framhåller den diskuterade modellen framför den som KFH, MR, JM mfl förespråkar som syftar till att bygga ett förtroende för människan hos hästen, som klarar hästar som är sju resor värre än de som visas på filmerna. Det finns parareller till att jag inte försöker övertala andra att de nyss nämndas metod är den riktiga, utan övertyga andra istället. Hade det inte varit för risken att hästar kan fara illa av dessa metoder hade jag inte lagt så mycket krut på ämnet ;)
Så nej, det var inte riktat till dig personligen, utan till den uppfattningen, att den diskuterade metoden är ett godtagbart alternativ.
Och ja, jag tycker man kan få en så bra bild av metoden genom filmerna och hemsidan för att få en god uppfattning om vad det är frågan om.

sammet> Om du vill att jag ska ha kaffet klart när du kommer, ring en kvart innan ;)

ramonarunds> Jag det verkar ju onödigt, moderatorn kan kanske sammanföra trådarna :) Det har ju visat sig att det finns ett behov av att diskutera ämnet ;)

"Det finns inga genvägar för ett långvarigt resultat, när man hanterar hästar"

Rolle
Islandshäster på Lösrift

För att utöva kommunikation och respektfullt vinna en hästs förtroende behöver du inte ha någon utrustning på hästen som du ska dra i -det går ändå :idea: Du löser problemet PLUS att du får ett bättre förhållande/förtroende med hästen som LITAR på dig :idea:

Det är väl också en fråga om HUR hästen är när man får den, eller hur??

men ni förstår inte att det finns andra sätt än våld, och där kör vi in i väggen. Det är som att tala till en vägg som ställer de frågor vi redan behandlat i "random" ordning. Så om du vill veta vad jag tycker, läs hela tråden!

Ursäkta!!! Du får gärna gå på folk som utövar detta men att beskylla alla som inte delar din åsikt om något för att utöva våld mot hästar är rätt magstarkt faktiskt.

Jag utövar inget våld mot mina hästar, jag rider inte ens med spö eller sporrar hemma :mad:

Här är en till avskyvärd film och jag tycker inte den skiljer sig från tap-metoderna, ty här piskar och slår de också på liggande försvarslösa hästar plus en hel till avskyvärda saker :( allt detta borde förbjudas, men sålänge det generarar pengar är det kört antagligen.

http://www.youtube.com/watch?v=Tzg-zpXik6U&mode=related&search

Om jag skall vara ärlig så tycker jag inte att hästarnas behandling i denna film var det värsta.

jag tycker att kalvarna var det värsta jag någonsin sett. Hur kan man göra så??

Den filmen var vidrig.... Men vad har det med tap att göra ingenting.....

Ni får gärna diskutera hästhantering. Men det är skillnad på att diskutera och ha besserwissriga åsikter om sin egen förträfflighet och andras usla hästhantering. Jag VÄGRAR läsa 500 inlägg, för att se var, vad och vem som säger något ofördelaktigt om någon annan.

Bukefalos är INTE en virtuell sandlåda, där man har rätt att kasta sand i ögonen på varann. Det får man göra nån annanstans.

Får jag EN ENDA RAPPORT om denna tråd, kastar jag den i papperskorgen UTAN FÖRKLARING. Och SNÄLLA, ska ni rapportera inlägg, gör det i tråden, genom att klicka på triangeln i det inlägget som ni vill anmäla, så att vi moderatorer slipper sitta uppe hela nätterna och läsa igenom 1000-inläggstrådar för att hitta det utpekade inlägget.

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:

Jag förstår inte riktigt vad som får hästen att lägga sig ned :confused:
Är det att de drar så mycket i munnen, så hästen går bakåt och lägger sig? Fattar noll, tyckte det mest såg hemskt ut.
Min första tanke var att hästen hade ont, eller har dåliga erfarenheter att bli ledd. Sen kan det ju ha vart en unghäst också, och då ska man ju inte bestraffa den för det den inte förstår sig på. Hästar är fria djur, inte människans robotar.

Jag förstår inte riktigt vad som får hästen att lägga sig ned :confused:
Är det att de drar så mycket i munnen, så hästen går bakåt och lägger sig? Fattar noll, tyckte det mest såg hemskt ut.
Min första tanke var att hästen hade ont, eller har dåliga erfarenheter att bli ledd. Sen kan det ju ha vart en unghäst också, och då ska man ju inte bestraffa den för det den inte förstår sig på. Hästar är fria djur, inte människans robotar.

Hästen lägger sig ner för att mannen stryper blodtillförseln till hjärnan genom att böjja halsen. Detta gör hästen yr och tillslut segnar den ner eller faller ner för att den tappar balansen.

Och visst har du rätt, hästen är Inte människans robot.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar