hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Men FYYYYYY :mad: :cry: !!!
Det är ju sjuuuukt!! ÅÅÅÅ, inte konstigt att hästen inte är det minsta lugn efteråt. Tänk om man hade strypt våran blodtillförsel varje gång vi var olydiga, det är ju inte klokt. man skadar inte bara hästen psykisk, det är inte bra för någon varelse att trycka undan det som är dåligt, det kommer upp tillslut ändå. man kanske ska leta reda på VARFÖR! Sen skadar man ju det fysikskt också, att lägga den ner på ett onaturligt sätt skadar leder, och ben, muskler. ja det mesta. Även spottkörteln som sitter bakom hästens ganasch lär ju ta rätt mycket stryk av den behandlingen. Är väl bätter om man skapar en lugn och fin relation till varandra, som kanske tar något längre tid än att pressa ner en häst i backen, men som är betydligt lugnare, och mer tillitsfull. Hästen kommer inte gå och vänta på när du trycker ner den, utan kommer undra vad för skoj vi ska hitta på här näst. Man kan aldrig skapa en bra relation med våld.
Sjukt, och elakt. Suck, jag blir bara ledsen.

Självklart!:D Har hållt på m NH i....ca 8 år tror jag... Är mest PNH jag håller på med är väl på level 2 ungefär, har inte avlagt något prov har alltid kommit något i vägen (resa, tid, pengar osv..).

Rider reining och AR (förr fälttävlan upp t msv, bytte dock när jag fick tag på en grym sadel som det inte gick att hoppa i och jag var tvungen att sälja min hopp och dressyrsadel för att kunna köpa den. Räckte inte ändå men en bit p väg iaf!:D ).

Tycker oxå att det är skickligt gjort av honom!
Livsfarligt att ha en stor häst som stegrar sig på det viset.
Hade själv varit tacksam över hjälpen om jag var hästägaren...

Ledsen, man jag kan inte se vad hästen gör som skulle vara så fruktansvärt att det befogar behandlingen...

Ni som tycker denna häst är så hemsk,vild osv...Vad har ni träffat för hästar egentligen? Gunghästar?

*kl*
(inte svar till dig Älgen)

Jag såg att frågan ställts av MaLinn vad man börde göra med de olika hästarna i filmerna...

Som tränare skulle jag göra följande:

MaLinn skrev:
MEN vad skulle du gjort med exempelhästarna, 1 som stegrar och 2 som inte vill gå fram.

Anta att hästen i 1 inte är mottaglig för dina instruktioner, det vänder och stegrar mot dig oavsett om du bara går eller vill stanna.

Och i 2, Hästen är ung och av någon anledning vill den inte gå framåt för skänkeln. i all hantering lyssnar den fint och den ska gå löp+ om inte allt för lång tid?

Häst 1:

Denna häst skulle jag ta i ett långt leadrope och en repgrimma, efetrsom den är till viss del farlig, den stegrar och flaxar omkring med sina framben, även om det inte ser ut som om den vill attackera människorna.

Det första jag etablerar är Min ställning, min rang.
Jag kör bort hästen från mig, en häst som blir backad och ivägkörd slutar snabbt att stegra, den blir förvånad.

"Jag blir ivägjagad!? Inte nån som hänger och sliter i mig!?"

Det är dessutom det naturliga för en häst som uppför sig "illa". (sett ur flocksynvinkel).

Det viktigaste för en häst är dess flock, och att den är tillsammans med någon.
Att bli utjagad ur en flock är en del av hur vildhästar uppfostrar flockmedlemmar med dålig attityd eller nykomlingar (inte föl utan hästar som vill ansluta sig till en redan befintlig flock).
Den ahr då två val, att leva ensam och utstött, och riskera att bli ett byte för ett rovdjur.
Risken är 100% för en häst som går själv att den blir utvald som byte av ett rovdjur.
Medans den är 100% delad på antal hästar i flocken om den går med andra hästar.
Ex:
Flocken har 5 friska hästar, alla vuxna, ingen sjuk eller skadad.
100%
5
= 20% att den blir utvald, jämte 100% om den går själv...

Alternativ 1 är inte bra för hästen.
Alternativ 2 för hästen är att den uppför sig och respekterar de andra hästarna.
Då får den gå med andra hästar och risken att bli utvald minskar igen.

Ingen vild häst blir fastspännd och nedbruten av de andra hästarna för att den skall "lyda".
Respekterar hästen inte andra och den inte uppför sig... fine... där är dörren, ha det så skoj ensam.

Det här behöver inte göras på något otrevligt sätt av oss människor.
Resultatet blir att hästen A) blir förvånad och B) vill umgås med människan som driver iväg den.
Den vill visa upp sin goda sida eftersom detta försäkrar den om en plats i flocken.

Hästen i videon är ingen problemhäst imo. Den ser inte ut att medvetet vilja attackera och sklada människorna, den är full av energi och den hittar på hyss.
Det är en stor skillnad.

Efter att hästen har blivit bortjagad ändrar den attityd.
Den blir mer mottaglig.
Bortjagandet skall ske utan någon som helst aggresivitet utan med lugn och ro från människan.
Det är människans attityd som är avgörande här.

När hästen accepterat detta går man vidare till att om-utbilda hästen.
Man lär den att människan är medveten om de olika signalerna och att hästen skall repsektera människan som över i rang (så länge människan ifråga förtjänar att vara där), precis som människan ska respektera hästen.

I detta skede kan man introducera olika signaler i kommunikationen mellan häst och människa.
Som ex att backa hästen ett steg eller att flytta rumpan:
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM
Det är viktigt att hästen får chans att tänka igenom det som händer, sk. tankepauser, en sådan kan ses i filmen. Hästen tuggar och gäspar.

Från det utvecklar man kommunikationen mellan häst och människa, att träna en häst att bli ledd gör man rätt sent.
Det behövs göras saker innan.
Att direkt det första man gör ge sig på att träna hästen att bli ledd är som att börja med att lära en nyinriden häst piaff... det är inte bara krångligt utan det innebär att man hoppar över en massa steg i "utbildnigen", en häst behöver kunna samla sig och bära sig på baken för att kunna piaff. EN häst måste förstå och respektera en människa och dess signaler inann man ger sig på att "träna" leda den.

Han slänger ner hästen det första han gör i syfte att träna hästen att bli ledd.
Våld för att kontrollera för att sedan gör en övning som är i nivå med piaff...

Häst 2:

För det första skulle jag aldrig i mitt liv sätta mig upp på den hästen när den är 1 år... (se svansen samt att han angivit att det är ett föl).
Men nu är ju det hur de utbildar galoppörer så jaja... hästen ska ridas in.

Hade han gjort rätt från början hade den hästen aldrig börjat bråka eller vägra gå frammåt.
Som det är nu så förstår den inte...
Så därför är det rätt att piska och sparka på den?

För så rider man ju in varje liten dressyrhäst i det här landet när de är 3? Sätt dig upp och börja kicka...
Hästen på videon har troligast bara ridits 1 gång tidigare, om ens det.
Vad tusan kan man begära av den mer än att den inte förstår.
Om någon stog och slog på dig i magen, skulle du då förstå att det betydda "gå frammåt"?
Självklart inte.

Det finns så många bättre lösnnigar på att rida in en häst än den han har.

(resten av MaLinns post)
MaLinn skrev:
Missuppfatta inte som att jag tycker att det var enda utvägen och att han gjorde 100% rätt.

JAG tycker att i fall 1 var det en okej lösning, där känner jag mig ocäker på vad jag själv skulle gjort, den verkar svår att få kontakt med. Däremot i fall 2 skulle jag nog försökt med att rida med någon annan och få draghjälp. inte bry mig om att rida inomhus ännu. Men hästen tog inte skada och min bedömning är ändå att den var glad och en kraftig förbättring har skett. Jag skulle inte ha gjort på det viset.

Självklart!:D Har hållt på m NH i....ca 8 år tror jag... Är mest PNH jag håller på med är väl på level 2 ungefär, har inte avlagt något prov har alltid kommit något i vägen (resa, tid, pengar osv..).

Rider reining och AR (förr fälttävlan upp t msv, bytte dock när jag fick tag på en grym sadel som det inte gick att hoppa i och jag var tvungen att sälja min hopp och dressyrsadel för att kunna köpa den. Räckte inte ändå men en bit p väg iaf!:D ).

Aha ang. godkänt prov... kolla upp det hela, en som skrivit i denna tråd (hon/han får hoppa fram själv och säga ifall denna vill) har avlagt det via video som skickats in.
Att åka till PP garanterar inte tat du får avlägga ett prov.

Ledsen, man jag kan inte se vad hästen gör som skulle vara så fruktansvärt att det befogar behandlingen...

Ni som tycker denna häst är så hemsk,vild osv...Vad har ni träffat för hästar egentligen? Gunghästar?

:angel: :D

Tycker hästen ser väldigt lugn ut.. egentligen.
Den ser oerhört stressad ut bara.
Och verkar irriterad på honom eller nåt han gör..
Vet inte vilket?
Kanske beteendet är inlärt, för sen verkar ju helt plötsligt hästen jääättelugn.
får inte kläm på det hela riktigt..:crazy:

För att ge lite perspektiv på hästhantering till de filmer som killen har gjort så lägger jag ut en av mina egna.

Det är något jag kan svara på alla frågor om med säkerhet och direkt utan att behöva fråga andra vad som egentligen hände eller vad de gjorde.

(jag fiskar inte efter bravorop med detta... utan vill ge perspektiv och andra lösningar).

En kort introduktion av de två hästarna ni kan se:

Unghästen.
På filmen 1 årig hingst, travstam, kbl.
Kommer användas som ridhäst.

Det vi gör på filmen med korner och sockerbitar gör vi för allra första gången.
Han är något hanterad.
Har han på lösdrift med jämnåriga.
Hanterade honom dagarna efter födseln. Fick sedan en delvis ofrivillig paus då jag ramlade av en häst nån vecka efteråt och skadade min rygg illa.

Sammanlagt kanske han är medvetet hanterad en månad.
Han tas in och ges kraftfoder för att sedan släppas ut igen.

Hingsten (äldre).
17 år på filmen.
När han köptes saknade han ledare i sitt liv och var osäker men snäll. Kunde lätt bli stressad och förstog inte vad man sade till honom.
Var sin egen osäkra ledare.
Efter att jag köpt honom gick jag instruktörsutbildningen och hade då med honom.
Han kastade lättat över ledarskapet till mig och sedan dess har han varit en mycket mer lugn och harmonisk häst.
Vid inköp var han svårfångad i hagen och sprang iväg.
Idag kommer han till mig när han får syn på mig.

http://video.google.ca/videoplay?docid=5868355750115606295&hl=en-CA

För att se närmare på de signaler jag ger hingsten:
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM

Fina filmer har du fler?

Aha ang. godkänt prov... kolla upp det hela, en som skrivit i denna tråd (hon/han får hoppa fram själv och säga ifall denna vill) har avlagt det via video som skickats in.
Att åka till PP garanterar inte tat du får avlägga ett prov.

Orkade inte citera ditt ovanstående inlägg, hade ju tagit upp halva tråden...:D Men: precis så hade jag gjort med!

Ang hästen i film nr 2 så är det ju tydligt att han inte ger efter m tyglarna när han skänklar så hur 17 ska hästen veta vad den ska göra, oriden el riden? Mina hästar hade inte gått fram iaf, dom hade varit lydiga och backat!

Och som du även skrev: det är jätteviktigt med "tänkpauser" för hästar (för alla djur eg) om dom ska lära sej något vilket killen ifråga aldrig ger dom nån chans till att göra.

Tirnanog har avlagt prov med video men det kostar en del det med och egentligen är jag inte särskilt angelägen om att ha den utmärkelsen. Jag vet ju själv vad jag kan och dom hästar jag arbetar vet det med. Sen är NH inte målet för mej utan bara ett medel för att nå målet.

Tirnanog har avlagt prov med video men det kostar en del det med och egentligen är jag inte särskilt angelägen om att ha den utmärkelsen. Jag vet ju själv vad jag kan och dom hästar jag arbetar vet det med. Sen är NH inte målet för mej utan bara ett medel för att nå målet.

Jag håller med dig. NH är inte ändamålet utan bara en del av vardagen.

Sen är det viktigaste att man själv vet om att man kan, om man har utmärkelse eller inte är inte det viktiga.

Tyvärr är det en av de negativa sakerna med PNH, att allt ska kosta

Ja, och det ska ju helst vara P:s rep, repgrimma och carrotstick...;)

Får man fråga vem du rider AR för? Eller du kanske rider mest själv?

/_Smulan_ som ska på BB clinic i feb, utan häst visserligen, mest för inspiration men det ska bli kul!:banana:

Får man fråga vem du rider AR för? Eller du kanske rider mest själv?

/_Smulan_ som ska på BB clinic i feb, utan häst visserligen, mest för inspiration men det ska bli kul!:banana:

Jag rider mest själv och lullar på men när jag har råd rider jag kurser för Jennifer (jegra) och Cristina Drangel.
De komer upp lite då och då.

Min favorittränare är Jegra, jag passar bäst ihop med hennes lektioner och sätt att utbilda.
Cristina D. är också bra på ett annat sätt. ;)

har avlagt prov med video men det kostar en del det med och egentligen är jag inte särskilt angelägen om att ha den utmärkelsen. Jag vet ju själv vad jag kan och dom hästar jag arbetar vet det med. Sen är NH inte målet för mej utan bara ett medel för att nå målet.

mitt med men jag gjorde det ändå ;) jag har så mycket $$$ att jag måste slösa ut dom någonstans :p
Just av denna anledning har jag inte fortsatt plocka nivåer heller, även om jag respekterar de som vill göra det. Även pga det som står nedan... jag resonerar att det är fullt möjligt utan exakt PP:s grejjer.

Ja och det fick jag erfara mer än väl "over there" och jag gillar det inte, det fick mig att tycka det vara "sektlikt" och för mkt "$$$-hysteri"

Jag håller med dig. NH är inte ändamålet utan bara en del av vardagen.

Sen är det viktigaste att man själv vet om att man kan, om man har utmärkelse eller inte är inte det viktiga...

Instämmer helt och fullt.

Pga dessa anledningar gillar jag inte att häva ur mig det första jag gör att jag faktiskt gått i PNH-trappan. Det är ngt av det sista jag nämner för en person jag inte känner väl IRL (internet är mer anonymt) eftersom jag vet att det finns många som stämplat PP (vilket är förståeligt till viss del) och jag själv inte vill bli placerad i ett "fack" innan någon lärt känna mig först.

Senast ändrad av en moderator:

Tack. Jag tror verkligen inte vi har olika syn på hästar. Vissa vill ha sina hästar lösa i en korall med repgrimma om ens det, andra som jag rider "vanlig, dressyr hoppning, fälttävlan, jakt, korteger mm. Jag har jobbat med hästar proffesionellt i egen och andras verksamhet och gör det även idag. Har nu mellan 60 och 90 hästar i stallet från 5 år och uppåt och jag ansvarar för unghästutbildning och korrigeringsridning av de där behov finns. Av detta vill jag mest få er andra här inne att förstå att jag inte på något vis är en hopplös barbackaryttare som bara är sjukt envis ;)
Och jag, som jag ångrar har uttryckt mig lite stark om filmen, men jag är fortfarande kvar vid min ståndpunkt att den ursprungliga filmen/hästen rättar sig och det var egentligen det som var GREJEN... Jag hoppas verkligen att ni inte tycker att jag på något sätt skulle vara en ond hästmänniska, för det är helt fel!! Mina hästar älskar mig lika mycket som jag älskar dom! Och jag använder mig av sunt förnuft, erfarenhet och mycket känsla och kärlek när jag utbildar. Hästen kommer i första rummet, så är det bara, med tillägget att ingen ska få komma till skada för det.. Så jag hoppas och tycker ändå att diskussionen är bra. Men nästan att den blir som en oändlig "travartråd" bitvis. Det är ju ett speciellt ämne vilken ingen av oss direkt utövar..

jätte trevlig den gamla var! Charmis! Men det mesta jag konstaterar är att vi verkligen jobbar olika, olika inriktning. vi ser båda upp till våra hästar och dom betyder allt, det är ju våra kompisar! Tankesättet med att leda en häst och själv stanna och hästen omedelbart stannar det övar jag på alla mina, men jag lägger inte tid på att dom ska gå lösa efter mig. Inte för att det är dåligt, men jag rider hellre ut en sväng och kelar i boxen. Det är ju så olika hur folk gör. Finns sjukt många olika sätt att hålla på med häst och jag lovordar inte PW på någotvis och jag vill inte göra som han. Men det är som att läsa en ny bok. Något tar man till sig, annat är man mer nöjd med "sitt vanliga" sätt.

Faktiskt kloka ord här... Det var trevligt att se!:bow:

Har själv jobbat med tävlingshästar i reining på hög nivå i italien och österrike och det var mycket man såg som man aldrig skulle vilja utsätta sina (eller andras) hästar för (när det är pengar som styr är :devil: inblandad..). Men det som är bra kan man ta till sej och utveckla.

Bra att du tränar dina lite från marken iaf... go MaLinn!:banana: ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka