Sv: hästhantering att avundas! kolla film!
*kl*
(inte svar till dig Älgen)
Jag såg att frågan ställts av MaLinn vad man börde göra med de olika hästarna i filmerna...
Som tränare skulle jag göra följande:
MaLinn skrev:
MEN vad skulle du gjort med exempelhästarna, 1 som stegrar och 2 som inte vill gå fram.
Anta att hästen i 1 inte är mottaglig för dina instruktioner, det vänder och stegrar mot dig oavsett om du bara går eller vill stanna.
Och i 2, Hästen är ung och av någon anledning vill den inte gå framåt för skänkeln. i all hantering lyssnar den fint och den ska gå löp+ om inte allt för lång tid?
Häst 1:
Denna häst skulle jag ta i ett långt leadrope och en repgrimma, efetrsom den är till viss del farlig, den stegrar och flaxar omkring med sina framben, även om det inte ser ut som om den vill attackera människorna.
Det första jag etablerar är Min ställning, min rang.
Jag kör bort hästen från mig, en häst som blir backad och ivägkörd slutar snabbt att stegra, den blir förvånad.
"Jag blir ivägjagad!? Inte nån som hänger och sliter i mig!?"
Det är dessutom det naturliga för en häst som uppför sig "illa". (sett ur flocksynvinkel).
Det viktigaste för en häst är dess flock, och att den är tillsammans med någon.
Att bli utjagad ur en flock är en del av hur vildhästar uppfostrar flockmedlemmar med dålig attityd eller nykomlingar (inte föl utan hästar som vill ansluta sig till en redan befintlig flock).
Den ahr då två val, att leva ensam och utstött, och riskera att bli ett byte för ett rovdjur.
Risken är 100% för en häst som går själv att den blir utvald som byte av ett rovdjur.
Medans den är 100% delad på antal hästar i flocken om den går med andra hästar.
Ex:
Flocken har 5 friska hästar, alla vuxna, ingen sjuk eller skadad.
100%
5
= 20% att den blir utvald, jämte 100% om den går själv...
Alternativ 1 är inte bra för hästen.
Alternativ 2 för hästen är att den uppför sig och respekterar de andra hästarna.
Då får den gå med andra hästar och risken att bli utvald minskar igen.
Ingen vild häst blir fastspännd och nedbruten av de andra hästarna för att den skall "lyda".
Respekterar hästen inte andra och den inte uppför sig... fine... där är dörren, ha det så skoj ensam.
Det här behöver inte göras på något otrevligt sätt av oss människor.
Resultatet blir att hästen A) blir förvånad och B) vill umgås med människan som driver iväg den.
Den vill visa upp sin goda sida eftersom detta försäkrar den om en plats i flocken.
Hästen i videon är ingen problemhäst imo. Den ser inte ut att medvetet vilja attackera och sklada människorna, den är full av energi och den hittar på hyss.
Det är en stor skillnad.
Efter att hästen har blivit bortjagad ändrar den attityd.
Den blir mer mottaglig.
Bortjagandet skall ske utan någon som helst aggresivitet utan med lugn och ro från människan.
Det är människans attityd som är avgörande här.
När hästen accepterat detta går man vidare till att om-utbilda hästen.
Man lär den att människan är medveten om de olika signalerna och att hästen skall repsektera människan som över i rang (så länge människan ifråga förtjänar att vara där), precis som människan ska respektera hästen.
I detta skede kan man introducera olika signaler i kommunikationen mellan häst och människa.
Som ex att backa hästen ett steg eller att flytta rumpan:
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM
Det är viktigt att hästen får chans att tänka igenom det som händer, sk. tankepauser, en sådan kan ses i filmen. Hästen tuggar och gäspar.
Från det utvecklar man kommunikationen mellan häst och människa, att träna en häst att bli ledd gör man rätt sent.
Det behövs göras saker innan.
Att direkt det första man gör ge sig på att träna hästen att bli ledd är som att börja med att lära en nyinriden häst piaff... det är inte bara krångligt utan det innebär att man hoppar över en massa steg i "utbildnigen", en häst behöver kunna samla sig och bära sig på baken för att kunna piaff. EN häst måste förstå och respektera en människa och dess signaler inann man ger sig på att "träna" leda den.
Han slänger ner hästen det första han gör i syfte att träna hästen att bli ledd.
Våld för att kontrollera för att sedan gör en övning som är i nivå med piaff...
Häst 2:
För det första skulle jag aldrig i mitt liv sätta mig upp på den hästen när den är 1 år... (se svansen samt att han angivit att det är ett föl).
Men nu är ju det hur de utbildar galoppörer så jaja... hästen ska ridas in.
Hade han gjort rätt från början hade den hästen aldrig börjat bråka eller vägra gå frammåt.
Som det är nu så förstår den inte...
Så därför är det rätt att piska och sparka på den?
För så rider man ju in varje liten dressyrhäst i det här landet när de är 3? Sätt dig upp och börja kicka...
Hästen på videon har troligast bara ridits 1 gång tidigare, om ens det.
Vad tusan kan man begära av den mer än att den inte förstår.
Om någon stog och slog på dig i magen, skulle du då förstå att det betydda "gå frammåt"?
Självklart inte.
Det finns så många bättre lösnnigar på att rida in en häst än den han har.
(resten av MaLinns post)
MaLinn skrev:
Missuppfatta inte som att jag tycker att det var enda utvägen och att han gjorde 100% rätt.
JAG tycker att i fall 1 var det en okej lösning, där känner jag mig ocäker på vad jag själv skulle gjort, den verkar svår att få kontakt med. Däremot i fall 2 skulle jag nog försökt med att rida med någon annan och få draghjälp. inte bry mig om att rida inomhus ännu. Men hästen tog inte skada och min bedömning är ändå att den var glad och en kraftig förbättring har skett. Jag skulle inte ha gjort på det viset.