hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Den här filmen hittade jag. Det tar en stund innan det kommer igång, men det handlar om en häst osm är svår att leda och stegrar sig rejält. Då ingriper en kille som med hjälp av rep över nacken via bettringarna som han kan få den at lägga sig och ge undan efter tryck. han är oerhört skicklig och det är inget som vem som helst skulle klara!
grymt bra! http://www.youtube.com/watch?v=S8_yvQj7p1E
All ära!

Jag tror att det är samma kille i den här filmen. Om den inte får dig att ändra uppfattning så råder jag dig även att kika på kommentarerna han lagt nedanför som svar på folks kritik....jävla arroganta snorunge säger jag...(inte du utan killen på filmen alltså..:d )http://www.youtube.com/watch?v=wZGWHnpi_Jg&mode=related&search=

Oja det är samma person...

Säger du emot honom så skriver han ett otrevligt nedlåtande svar och blockerar dig, för att göra det säkert att du inte kan svara tillbaka...

Skönt att se att det inte bara är jag som tyckte att filmen var högst obehaglig.
Detta är INTE problemlösning utan som någon skrev, ett typiskt exempel på hur man "knäcker" en häst mentalt.:mad:

Skönt att se att det inte bara är jag som tyckte att filmen var högst obehaglig.
Detta är INTE problemlösning utan som någon skrev, ett typiskt exempel på hur man "knäcker" en häst mentalt.:mad:

:bow: :bow:
Detta har ingenting med hästhantering att göra..
Knäcka var nog rätt ord! :bow:

Jag tror att det är samma kille i den här filmen. Om den inte får dig att ändra uppfattning så råder jag dig även att kika på kommentarerna han lagt nedanför som svar på folks kritik....jävla arroganta snorunge säger jag...(inte du utan killen på filmen alltså..:d )http://www.youtube.com/watch?v=wZGWHnpi_Jg&mode=related&search=

Fy f*n vilka idioter de finns! Hur kan dom tycka att detta är sund hästhantering??? Hästen är ju psykiskt knäckt! Han slet ju mer eller mindre ikull hästen. Sen när han skulle upp på hästen, sparka i sidorna å slå den med spöet för att den skulle galoppera?? Idiot säger jag bara!!!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Skulle bra gärna vilja se alla er pretantiösa hästägare här ute på Bukefalos när ni hanterar era hästar själva. Förmodligen ägnar ni er oxå åt "onaturlig" hantering av era hästar på ett eller annat sätt. Tvärr är det ju så att det är så väldigt lätt att se alla andras brister men helt missa sina egna...och ännu lättare att kommentera andras brister. Suck.
Därmed inte sagt att jag gillar att "knäcka" hästar så kom inte och lägg orden i min mun.

Vad som visades på den filmen tycker jag varken såg trevligt eller harmoniskt ut. Usch.

Sv: Jag skäms för att vara människa

Jag beklagar om mitt förra inlägg lät bra värre än det var tänkt. KOm på det när jag läst det. Men faktum kvarstår, hela människans hästhållning går rakt emot hästens natur hur gärna vi än vill påskina något annat. Det är inte naturligt för en häst att gå instängd i en hage, att på kommande tvingas utföra diverse arbetsuppgifter som vi människor sätter upp som mål, att bära någon på ryggen, att spännas för en vagn/under en sadel, att gå på ett bett osv osv....
Så ni som tycker att lägga hästen är så onaturligt och så hårt fördömer bör ta er en funderare.

Rekommenderar dig till att studera Klaus Ferdinand Hempfling.:bow: Nu snackar vi hästhantering. Han kör bara kroppsspråk väldigt sällan han tar i hästen. Jag skulle kunna dö för att gå en kurs för honom. Han har tydligen flyttat närmare sverige nu kommer inte ihåg var bara. Och visst hästhållning är inte naturligt men man behöver ju inte gå bakvägen. Hoppas du förstår vad jag menar

Rekommenderar dig till att studera Klaus Ferdinand Hempfling.:bow: Nu snackar vi hästhantering. Han kör bara kroppsspråk väldigt sällan han tar i hästen. Jag skulle kunna dö för att gå en kurs för honom. Han har tydligen flyttat närmare sverige nu kommer inte ihåg var bara. Och visst hästhållning är inte naturligt men man behöver ju inte gå bakvägen. Hoppas du förstår vad jag menar

Jag förstår precis. Ska ta mig en titt på det du rekommenderar.

Såg denna film för länge sedan och blir fortfarande lika arg på att någon kan hantera en häst på detta vis och sedan ha mage att säga att de gjort något bra för hästen:mad:
Han sliter kull hästen i bettet. Det är grymt. Dessutom va det ju ingen jätte bråkig häst. Inte enligt mig i allafall...Jag har då let mkt värre hästar när jag va yngre och då är jag ändå bara 18 år nu....
klart man ska ta itu med problemen men det finns många bättre sätt att göra det på...se bara hur hästen andas när den väl ligger,,,det är ingen avslappnad häst.
Dessutom hästens mun är jätte känslig. Va rädd om den.
Skulle aldrig låte någon göra något dy like mot mina killar...:(:mad:

Jo det gillar jag med, fast det va vanlig NTT :D
det tränar jag med mina killar;)

Det där var inte kul...

Vad exakt tycker du ser harmoniskt ut i filmen?

Förstår hästen? Nej.
Är människan klar och tydlig med signalerna, och kommunicerar med kroppspråket? Nej.
Gör detta att hästen litar på människan, väljer att lita på denna och ser denna som en god ledare? Nej.
Är hästen harmonisk? Nej.
Litar hästen på människan? Nej.

Jag skulle kunna fortsätta skriva såhär hur långt som helst. Det fanns nästan ingenting positivt i den filmen.

Däremot gillar jag detta sättet. Samma problem, men en mycket (enligt mig) bättre lösning. Hästen förstår och ändrar attityden till att vilja vara hos människan.
http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

att lägga en hel människas tyngd i ett bett är inte något jag avundas heller..
de kunde ha löst det på ett bättre sätt.

undrar om hästen blev "normal" just för stunden eller om den fortsatte med sitt beteende efteråt? den såg rejält stressad ut redan omfrånbörjan, tror inte det var trots det handlade om..utan hästen verkade ha problem med något helt annat, möjligtvis smärta någonstanns.

sånt där tror inte jag på iallafall..tror somsagt att det gäller för stunden..blir nog verkligen inte bättre sen..kanske man får en huvudskygg häst som vägrar att ens närma sig ett träns resten av sitt liv?

fy :eek:

Däremot gillar jag detta sättet. Samma problem, men en mycket (enligt mig) bättre lösning. Hästen förstår och ändrar attityden till att vilja vara hos människan.
OT?
Vad man ser är snuttar på en stegrande och trampande häst i första delen, en "normal" och anpassad häst i andra. För mig så saknas all "runtomkringinformation" till hästens beteende i den första delen. Lite längre sekvenser hade m a o varit intressanta att få se.
Intressant var att läsa kommentarerna till videon där en sade sig ha hanterat hingsten tidigare och då uppnått en liknande utveckling som nu KFH, fast med godis istället. :laugh:
Men var just denna video inte en promotion för hans andra videos, böcker och kurser, eftersom allt anpassningsarbete saknades?

För att inte missförstås, så gillar jag KFH:s hästsyn och jobb.

LIA

Det där var inte kul...

Vad exakt tycker du ser harmoniskt ut i filmen?

Förstår hästen? Nej.
Är människan klar och tydlig med signalerna, och kommunicerar med kroppspråket? Nej.
Gör detta att hästen litar på människan, väljer att lita på denna och ser denna som en god ledare? Nej.
Är hästen harmonisk? Nej.
Litar hästen på människan? Nej.

Jag skulle kunna fortsätta skriva såhär hur långt som helst. Det fanns nästan ingenting positivt i den filmen.

tkr precis så!

Lia har du inte läst boken dansa med hästar och är insatt i hur klaus arbetar förstår du inte det är ganska invecklat svårt att förklara men han jobbar med bara kroppsspråket. Detta är Klaus Ferdinand Hempfling. Om du tittar på fler av filmerna förstår du kanske det fantastiska med honom :bow:

Jag både har läst den och har den i bokhyllan. ;)
Se sista raden i mitt inlägg!

Det gör det inte mindre intressant att få se mer av vad som händer och fr a hur hästen fungerar.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka