hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Självklart ska man träna bort stegrande och annat farligt beteende (om man inte har tränat hästen att göra det) men det finns andra metoder...

Verkar inte bättre, har letat men inte sett att han använt halvtapen någonstans innan han lägger ner hästen...

Skillnaden är väl att man inte använder bremsen så fort man får problem på ridbanan utan den används i yttersta nödfall och då av veterinärer vars syfte är att behandla hästen. Många gånger ger de även lugnande i såna situationer.

Jag har inte sett många springa fram med bremsen i ett ridpass :rofl: (eller annars tappen)

PW "bremsar"/tappar sina hästar när de inte kan gå framåt, när de inte gör ditten eller datten. De som bremsar hästen i vanliga fall är om den t.ex. är hysterisk hos vet. vid beh. inte vid ett enkelt träningsproblem.

"Bremsen" är ju PW:s första idé när han får en liten motgång som andra löst med vanlig träning...

om man ska dra det så långt att man börjar diskutera brems vid veterinära beh. då kommer vi ju tillbaka till diskussionen om hästarnas onaturliga leverne i fångenskap i box/under ridning/transportering i grotta etc. Allt det där innebär ju döden för ett klaustrofobiskt djur i det vilda vilket vi kommit fram till tidigare i tråden.

ingenting vi gör med våra hästar är egentligen naturligt försvarbart sålänge vi inte släpper dem lösa bland alla våra uppbyggda motorvägar, om man ska se det så.

Bara för att hästen är vår tamhäst numera innebär inte det att vi kan bete oss hur som helst mot den. Vi får göra det bästa av situationen vilket jag inte tycker inbegriper PW:s tap-metod vilket oftast utförs för att försöka lösa ett träningsproblem som vi sett på videorna.

lite trevligt med fler som inte tycker att tappen är djurplågeri! Grållens vän håller jag fullt med, har ju faktiskt egen erfarenhet, borde inte det vara värdefullt för en bättre diskussion! Kul!

Jag är inte säker, men jag tror han använder sig mest av full tappen och ibland av halvtappen.. kanske mest o hästen ska sprutas, är skygg vid öronen eller så.. Så uppfattar jag det.

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Mej tyvärr kan jag inte skaffa fram det just nu, men det borde inte vara för svårt.

Efter nyår ska jag maila iväg en förfrågan till nån veterinärklinik eller skola.

Nu har jag fått svar från en veterinär, inte säker på vilken det var, jag har mailat ATGklinikerna (den samlade adressen), veterinärhögskolan mm.

Jag skickade länkar samt en bild (den som publiserats här).

Det svar jag än så länge fått om vad som händer med hästen fysiskt är att det är fullt möjligt att strypa blodtillförseln upp till hjärnan och därmed fälla hästen.

Ett annat svar jag fått är också väldigt bra, och jag kan inget annat än hålla med.

Mail till Sammet skrev:
Du har två typer av ledarskap. Den ena är styrd av rädsla och den andra av förtroende. Det här gäller både för människor och för djur. De två olika typerna av ledarskap ger olika typer av effekter/bieffekter.

Den som är ledare med rädsla som verktyg får alltid hålla koll på vad som händer bakom hans egna rygg. Våld föder våld i alla världar. Den som följer en ledare pga av rädsla mår aldirg någonsin bra eftersom han/hon hela tiden måste vara på sin vakt för att inte göra fel (och få stryk). Jag tror att du själv kan fundera ut ytterligare negativa effekter som följer rädsla som ledarskapsmetod.

Den enda "positiva" effekten av räddsla är att det går fort att kuva den man vill ha under sig. Hästar, hundar, barn - bryt ned dem tillräckligt mycket och de tror att det är deras fel - tyvärr. Rädsla för stryk gör att man fogar in sig i ledet men därmed inte sagt att man inte bryter sig ut någon gång - oftast då med en helt förödande effekt. Jag vet hästar som varit lagda som helt plötsligt sett någon form av öppning och anfallit sin husse (oftast bakifrån).

(commentar sammet till bukeläsare: Här syftar han på den negativa läggningen som bryter ner hästen, inte det man gör när man Ber hästen att lägga sig ner och skapar förtroende, det är två helt olika saker och görs på olika sätt.)

Förtorende är en helt annan sak. En häst kräver bara två saker av sin ledare - att mår bra (mat, vatten, arbete, vila) och att få trygghet/säkerhet (inga rovdjur, bevakning på natten osv). När en häst (eller en människa) har förtroende för någon ger man bort ledarskapet till denna person. Jämför det med att bryta ned hästen då du tar ledarskapet istället för att få det.

Att bryta ned en häst är i mitt tycke ingen bra idé. Det är en gammal och förlegad metod som använts i USA sedan cowboy-tiden. Det går snabbt att tämja vilda hästar på det viset men mycket mer blir det inte. Idag vet vi bättre och då vore det tjänstefel att inte använda sig av nyare och humanare metoder.

Om du studerar hästflockar så kan du ofta se dessa två olika beteenden. En häst försöker ta ledarskapet med våld - en annan får det av förtroende. Vilken flock är lugnast och tryggast?

När man lägger en häst gör men det med våld och kraft. En del är "duktigare" än andra och har vissa tekniker för att snabbt få hästen ur balans (egentligen ganska enkelt). Däremot har jag aldrig hört att man stryper blodtillförseln men visst är det möjligt. Det är ett gammalt hästhandlarknep att stryka hästen nedåt på halsen i det som kallas jugularfåran. Det är den fåra där veterinären tar blodprover. Genom att försiktigt strypa blodtillförseln till hjärnan blir hästen groggy och lugnare. Inget att rekommendera och jag vet inte heller om det fungerar så bra som det sägs.

Att tillägga är att detta inte är ett svar från en veterinär medans svaret jag fick från en veterinär var att det är fullt möjligt att strypa blodtillförseln till hjärnan på en häst genom att böjja halsen. Och som han säger själv, bara för att han inte hört om det betyder det inte att det inte finns... Dock tycker jag att han beskriver vad som händer psykiskt mkt bra.

Är det här ett sätt för hästhantering att avundas???
Speciellt som han på filmen använder det som metod på Alla hästar? Snälla som bråkiga.
Ge mig en dag med de där hästarna och jag skulle få bättre resultat än honom, även om jag aldrig i mitt liv skulle sätta mig upp på en ettåring...

Som sagt, se de andra filmerna jag länkade... om du inte hittar dom, säg till så postar jag dom igen...

Senast ändrad:

jag tror att det händer många tränare att de nån gång måste ta till hårdare metoder. Jag länkade till KFH sida eftersom han (i allmänhet) jobbar väldigt fint med sina hästar. Jag länkade inte dit för att visa en av hans "dåliga dagar" utan för att belysa hur bra träning KAN se ut. Det var en mycket enkel grej i mina ögon.

Jag ville bara påpeka att det inte alltid bara gosas med hästarna. De som har anmält har varit folk som tror att KFH lindar in hästarna i bomull, och när de sedan fått se prov på motsatsen har de blivit chockade.

Immer

fast jag ser framför mig att man använder bremsen för att hästen krånglar när man rycker manen eller klipper den. Borde man då inte vara extremist och strunta i det för att vara "snäll".

Jag tycker inte att han använder tappen så fort han får ett problem, vi har sett en grej på några olika hästar, det är en grunddetalj som han löser ut problemet på. Sen vet jag inte o han skulle göra det upprepade gånger även om det går bra eller på samma häst igen efter en veka för att fortfarande stämma av. Hoppad att det inte är så.

Snacka om att inte ha nått att komma med och måste gå till person angrep..

Såna diskuterar jag inte med..

Ger som sagt inte min hästar lugnade över huvudtaget..

Ursäkta, då har jag nog missförstått dej. Uppfattade det som att du använde lugnande när du red in din häst och eftersom du inte kunde rida in den själv så tyckte jag inte att du verkade så kunnig... Men jag ber så mycket om ursäkt om så inte var fallet.

Blir bara så upprörd när jag ser sånt...

ok jag förstår. Sånt händer hela tiden.

men bremsen används ju inte bara vid veterinärvård...klippning tex.. och tapen används väl mycket som jag förstod det, som hjälp för att man SKA kunna lösa ett problem, inte för att komma undan det.

Ja, men om man tex ska klippa hästen så är det nog inte omöjligt att vänja den ist för att behöva ta till bems el likn. Klippa kan ju vara en nödvändighet även till för hästens bästa fast rycka manen har jag ändå aldrig fattat varför man ska göra, måste ju göra ont, då skulle väl du med protestera!

Tror man ska försöka undvika bremsning (mule el öra) i största möjliga mån, tvång är inget bra kontrollmedel. Att visa för och vänja hästen är väl värt den tid det tar. Samma gäller ju lastning, men det är ett annat kapitel!:D

Om man ska jämföra med att ge lugnande med brems och tap så är ju alla medecinska prepatar (rätta mig om jag har fel) med effekten att dom heller inte minns vad man har gjort med dom. Till skillnad mot brems och tap som hästen vet vad den gör i.

Oj, såg att det inte var du som hade skrivit det med att rycka manen, sorry!:D :p

nej jag vet inte heller hur hans dagliga schema med hästarna ser ut, men det är just detta scenariot jag inte gillar. Om det dessutom upprepas vilket vi inte vet är ju än värre.

Jag vill inte påstå att jag är en extremist men jag har faktiskt löst såna där vardagliga hanteringssituationer som att spraya insektsmedel/klippa osv utan att bremsa. Jag har inte sett det som en nödvändighet att bremsa så jag har helt enkelt inte tänkt på det som ett alternativ. Jag har bara sett att hästen t.ex. har problem med sprayflaskan, men då har jag ist lagt ner tid på att vänja hästen vid det. På det viset får hästen dessutom bättre förtroende för mig. Än om jag skulle tvinga mig på den genom att bremsa. Jag vill att min häst ska vara lugn och trygg när den är med mig och inte behöva oroa sig för prasslande pressenningar, brevlådelock som blåser upp i vinden etc. Om den vill vara rädd i hagen får den ju vara det, men när den är med mig vill jag att den ska kunna lita på att den är trygg med mig eftersom jag är dess flockledare och ansvarar för säkerheten när vi umgås.

Jag tycker inte det är ett speciellt extremt tänkande, jag tror att alla vill ha en sådan samvaro med sin häst.

tyvärr finns det ingen tid i t.ex. industrier därför tummar de på metoderna och tar till sig t.ex. tappar eftersom det är snabbt och lätt. Det jag undrar över är varför detta används även av privatpersoner, av vilket själ? Är de också under tidspress? Har de också dyrbara kunder och press på sig att träna,tävla och prestera bra, annars går det åt skogen? Eller är det det stressiga samhället som även stressar oss hemma i stallet?

edit: såg inte du svarat mig Qwerty hopp, men detta är ju svar på din fråga du ställde medan jag skrev ihop detta.

Senast ändrad av en moderator:

Den första filmen var ju bara för underbar:love: :bow: åh, tänk om man kunde lära sig detta:banana:

Den andre filmen är ju bara för hemsk, men tyvärr är det dagens sanning även i sverige, Ryttarna skulle lära sig mer att rida med säte(hjälperna) i stället för att sätta balansen i händerna...och slita och dra sönder djurens munnar...Hörde talas om clinicen med J Brink som var nu, dem som slet i hästarnas munnar fick hanbojor el tyglarna avklippta:D ;)

Haha...:rofl:

Verkligen! Sådana bilder ser man ju överallt tom på tävlingar (undrar då hur det ser ut när folk är själva med hästen?)

Om man ska jämföra med att ge lugnande med brems och tap så är ju alla medecinska prepatar (rätta mig om jag har fel) med effekten att dom heller inte minns vad man har gjort med dom. Till skillnad mot brems och tap som hästen vet vad den gör i.

man brukar inte använda t.ex. plegicil när man går ut på banan för att rida *snacka om yr häst* :rofl:

edit: finns det vetenskapliga belägg för att hästen faktiskt inte "minns" när den får lugnande medicinska preparat, jag skulle tro att den blir lika flummig som vid en tap, men inte så att den tappar minnet. Men det beror väl på hur mkt man medicinerar/tappar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Jag har sett de andra filmerna.

Vad det gäller ditt mail svar. Har du visat filmen för denne? eller ha du förklarat bara? jag anser nämligen inte att hästen är rädd.

jag kunde inte se film nr 2, den fanns inte där???

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka