Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mej tyvärr kan jag inte skaffa fram det just nu, men det borde inte vara för svårt.
Efter nyår ska jag maila iväg en förfrågan till nån veterinärklinik eller skola.
Mail till Sammet skrev:Du har två typer av ledarskap. Den ena är styrd av rädsla och den andra av förtroende. Det här gäller både för människor och för djur. De två olika typerna av ledarskap ger olika typer av effekter/bieffekter.
Den som är ledare med rädsla som verktyg får alltid hålla koll på vad som händer bakom hans egna rygg. Våld föder våld i alla världar. Den som följer en ledare pga av rädsla mår aldirg någonsin bra eftersom han/hon hela tiden måste vara på sin vakt för att inte göra fel (och få stryk). Jag tror att du själv kan fundera ut ytterligare negativa effekter som följer rädsla som ledarskapsmetod.
Den enda "positiva" effekten av räddsla är att det går fort att kuva den man vill ha under sig. Hästar, hundar, barn - bryt ned dem tillräckligt mycket och de tror att det är deras fel - tyvärr. Rädsla för stryk gör att man fogar in sig i ledet men därmed inte sagt att man inte bryter sig ut någon gång - oftast då med en helt förödande effekt. Jag vet hästar som varit lagda som helt plötsligt sett någon form av öppning och anfallit sin husse (oftast bakifrån).
(commentar sammet till bukeläsare: Här syftar han på den negativa läggningen som bryter ner hästen, inte det man gör när man Ber hästen att lägga sig ner och skapar förtroende, det är två helt olika saker och görs på olika sätt.)
Förtorende är en helt annan sak. En häst kräver bara två saker av sin ledare - att mår bra (mat, vatten, arbete, vila) och att få trygghet/säkerhet (inga rovdjur, bevakning på natten osv). När en häst (eller en människa) har förtroende för någon ger man bort ledarskapet till denna person. Jämför det med att bryta ned hästen då du tar ledarskapet istället för att få det.
Att bryta ned en häst är i mitt tycke ingen bra idé. Det är en gammal och förlegad metod som använts i USA sedan cowboy-tiden. Det går snabbt att tämja vilda hästar på det viset men mycket mer blir det inte. Idag vet vi bättre och då vore det tjänstefel att inte använda sig av nyare och humanare metoder.
Om du studerar hästflockar så kan du ofta se dessa två olika beteenden. En häst försöker ta ledarskapet med våld - en annan får det av förtroende. Vilken flock är lugnast och tryggast?
När man lägger en häst gör men det med våld och kraft. En del är "duktigare" än andra och har vissa tekniker för att snabbt få hästen ur balans (egentligen ganska enkelt). Däremot har jag aldrig hört att man stryper blodtillförseln men visst är det möjligt. Det är ett gammalt hästhandlarknep att stryka hästen nedåt på halsen i det som kallas jugularfåran. Det är den fåra där veterinären tar blodprover. Genom att försiktigt strypa blodtillförseln till hjärnan blir hästen groggy och lugnare. Inget att rekommendera och jag vet inte heller om det fungerar så bra som det sägs.
jag tror att det händer många tränare att de nån gång måste ta till hårdare metoder. Jag länkade till KFH sida eftersom han (i allmänhet) jobbar väldigt fint med sina hästar. Jag länkade inte dit för att visa en av hans "dåliga dagar" utan för att belysa hur bra träning KAN se ut. Det var en mycket enkel grej i mina ögon.
Snacka om att inte ha nått att komma med och måste gå till person angrep..
Såna diskuterar jag inte med..
Ger som sagt inte min hästar lugnade över huvudtaget..
Den första filmen var ju bara för underbar åh, tänk om man kunde lära sig detta
Den andre filmen är ju bara för hemsk, men tyvärr är det dagens sanning även i sverige, Ryttarna skulle lära sig mer att rida med säte(hjälperna) i stället för att sätta balansen i händerna...och slita och dra sönder djurens munnar...Hörde talas om clinicen med J Brink som var nu, dem som slet i hästarnas munnar fick hanbojor el tyglarna avklippta
Om man ska jämföra med att ge lugnande med brems och tap så är ju alla medecinska prepatar (rätta mig om jag har fel) med effekten att dom heller inte minns vad man har gjort med dom. Till skillnad mot brems och tap som hästen vet vad den gör i.