hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Du använder inte våld snacka om fullspäckad med fördommar... Du har nog inte så bra koll på tap som du tror.............

Har läst på hemsidan och i den andra tråden, har du mer information i rockärmen så fram med den!:)

Jobbigt att behöva ge lugnande/substitut till lugnande till sin häst så fort den blir nervös...:crazy:

Ok tack för förklaringen och ett bra inlägg:) tyckte jag kände igen det med att sänka hästen huvud i andra sammanhang (NH) men då självklart med eftergift som belöning, undrar också varför han inte har med det exemplet på nån film... kanske nåt han hoppar över och går direkt till hel tappen istället:confused:

Snacka om att inte ha nått att komma med och måste gå till person angrep..

Såna diskuterar jag inte med..

Ger som sagt inte min hästar lugnade över huvudtaget..

Klart du får skriva:-)..... Sorry:-)..

vet ni, jag har tänkt lite på det här, och det paul williamsson gör, är bara att han använder en "förstorad brems". Tycker ni, tirnanog och _smulan_ tex, att bremsen är ett våldsverktyg?? För det är ju precis samma sak, den lugnar hästen, här för att vi drar åt en snara hårt, hårt, runt överläppen eller örat för att endorfiner ska utlösas. Men det tror jag nog att ni båda använt nångång i era liv, eller jag kanske har fel? Och det är ju FAKTISKT ganska vanligt att använda den som lugnande vid veterinärundersökningar... precis som domesedan vid en del veterinärbehandlingar...

Du använder inte våld snacka om fullspäckad med fördommar... Du har nog inte så bra koll på tap som du tror.............

Som jag frågade dig i ett tidigare inlägg så får du jätte gärna förklara hur halv tappen går till eftersom du själv använder dig av den! hel tappen har vi ju sett på film!
Hur sänker man hästens huvud, med hjälp av bettet, tryck eller vad?

jag är hemskt ledsen men jag orkar inte i detta forum skriva ner HUR jag hade gått tillväga eftersom jag riskerar skrivkramp :crazy:

Jag säger inte heller att jag skulle klara av det, det vet jag inget om, om jag skulle känna att jag mot förmodan inte skulle göra det, skulle jag ta hjälp av någon som jag med god kännedom vet besitter den förmågan att på ett bra sätt lösa problemet.

Dessutom finns det väldigt många olika lösningar på ett problem och man ska inte glömma att alla hästar ju är individer, det ska mao passa. En lösning kanske passar en häst men inte på en annan häst med samma problem.

Oavsett vilken annan lösning som finns har iaf jag klargjort att jag tror det finns bättre sätt :)

Hästen skadas inte? Den ramlar till slut tack vare syrebrist i hjärnan!

Om folk håller på med såna här metoder får man inte bli förvånad om hästsport kommer förbjudas i framtiden!

Som jämförelse kan man ju se dom här filmerna (en, vad jag vet, kanske flera, har varit problemhästar tidigare och attackerade folk).:

http://www.youtube.com/watch?v=a4HcYCB-7eA&NR

http://www.youtube.com/watch?v=LRp3ng2fRw0&mode=related&search=

Den första filmen var ju bara för underbar:love: :bow: åh, tänk om man kunde lära sig detta:banana:

Den andre filmen är ju bara för hemsk, men tyvärr är det dagens sanning även i sverige, Ryttarna skulle lära sig mer att rida med säte(hjälperna) i stället för att sätta balansen i händerna...och slita och dra sönder djurens munnar...Hörde talas om clinicen med J Brink som var nu, dem som slet i hästarnas munnar fick hanbojor el tyglarna avklippta:D ;)

vet ni, jag har tänkt lite på det här, och det paul williamsson gör, är bara att han använder en "förstorad brems". Tycker ni, tirnanog och _smulan_ tex, att bremsen är ett våldsverktyg?? För det är ju precis samma sak, den lugnar hästen, här för att vi drar åt en snara hårt, hårt, runt överläppen eller örat för att endorfiner ska utlösas. Men det tror jag nog att ni båda använt nångång i era liv, eller jag kanske har fel? Och det är ju FAKTISKT ganska vanligt att använda den som lugnande vid veterinärundersökningar... precis som domesedan vid en del veterinärbehandlingar...

Jag tycker att Bremsen i sig är relativt grym, men i nödsituationer så är den självklart bra att ta till, men varför inte stanna där?
Varför lägga ner hästen?

Jag tar ett löst tag med handen över nosryggen det hårda partiet och för långsamt ner huvudet alltså på hästens vilkor och snackar lugnade med hästen hela tiden alltså inget tvång.

Tapen är humanare än bremsen..

du grålle, jag har PM:at dig.:bump:

och visst, jag tycker både tap och brems är bra, just för att endorfiner är NATURLIGT...

tja inget ovanligt problem...

första filmen: Det är ju livsfarligt att ha en häst som stegrar sig när man leder den... att då få den att bli undergiven tycker jag är helt ok. Hästen skadas ju inte...

Tycker man kan träna hästar på det sättet man tycker funkar bäst sålänge det inte skadar hästen!

// Juvel

håller med! hade en häst i stallet osm gjorde presic samma sak! ryttaren tyckte att hästen blev rädd, medans alla andra sa att det bara är jävelskap...en dag skulle hon och jag ut och rida lite på galoppbanan...hästen stegrar sej som vanligt när hon leder henne och då händer det alla trodde skulle hända (förutom hästägaren) hon blir "nertrampad" kan man kalla det. hon låg på sjukhus i 2 månader.......direkt när hon kunde börja ta hand om hästen igen började hon träna bort stegrandet, efter ett halvår var hästen helt lugn när man gick/ledde den!
håller VERKLIGEN med juvel,,:bow: (men alla får tycka vad dom tycker:confused: )

Senast ändrad av en moderator:

Detta kan vara lite individuellt från häst till häst prova dig fram..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka