hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Genom att se film nr 2 så börjar jag verkligen undra om människor förtjänar att handskas med dessa underbara varelser. Att vissa grenar är tillåtet inom ridning tycker jag också är konstigt! Jag blir så ledsen av att se hur en del hästar behandas. Den enda trösten är väl att det finns sånna som Alexander :cry:

Den där Tantrum filmen fick mig att vilja spy! Finns det verkligen människor som kna med att göra sånt?
Det kanske man ska börja med på skolkande ungar i skolan? Först trycker i ner dem på marken, sen slå vi dem varje gång de protesterar på något sätt. Varje gång de inte vill räkna matte hämtar vi piskan och slår dem tills lektionen är slut, oavsett om de räknar som små blå smurfar eller ligger och gråter på golvet. Vi måste ju visa vem som bestämmer, eller hur?

inte syrebrist. Det förklarar han någonstans att hästen blodtryck sjunker. endorfiner sprids..

här är tydligen nr 3 i serien där han lyckats "Fixa" hästen

http://www.youtube.com/watch?v=NHEYZsfXe1E

Ja mina damer, herrar o andra bukar, här ser vi ju vilket fint samspel och otroligt bra ledarskap han etablerat på det här viset NOT!!!

Hästen vågar knappt gå fram på en vanlig väg, inte står den stilla när han hoppar upp heller.

Man kan inte bara skylla detta på att "det är en träningssak" en häst som litar på en och känner sig trygg med en VÅGAR GÅ FRAM DIT MAN VISAR VÄGEN!

hur hade det sett ut när någon horsemanshipgubbe gör en join up och hästen inte vågar följa efter utan står med huvudet högt och fnyser och är rädd....fint alltså... fiiiint

Den här filmen visade ju mer än någon annan vad han lyckas med på hästen.l På första filmen visar han att hästen inte alls vill gå fram, den bara backar eller står stilla. Då tar han till sin metod och här ser man ju att den är glad, den är inte ett dugg rädd för honom och det blir bättre och bättre. Sen kan han ju ha lagt den net färre gånger, men det är hans sätt inte mitt. Han känner hästen, inte jag..

första filmen: Det är ju livsfarligt att ha en häst som stegrar sig när man leder den... att då få den att bli undergiven tycker jag är helt ok. Hästen skadas ju inte...

Tycker man kan träna hästar på det sättet man tycker funkar bäst sålänge det inte skadar hästen!

// Juvel

Och vad ska hästen lära sig av detta? Är detta horsemanship? Inte undra på att Monty Roberts avskyr det.

inte syrebrist. Det förklarar han någonstans att hästen blodtryck sjunker. endorfiner sprids..

Lågt huvud lugn häst, har hästen naturligt en låg halsansättning tex dom flesta kallblod är dom lugna av naturen, motsvarande gäller hästar med hög huvudhållning, fullblod och andra förädlade raser som i regel är mycket piggare.
Är man ute efter att få en häst lugn finns det mängder med så mycket bättre tränings metoder att använda sig av, som är så mycket mer naturliga för hästen.
Inom tex NH lär man hästen att sänka sitt huvud, utan tvång, i western ridningen är man ute efter en lägre form på hästen, som även gör den lugnare och jag vet ingen w-tränare som förespråkar att använda tvång för att få ner huvudet på hästen.;)

Detta inlägg var inte enbart menat till dig!

och även till alla andra, jag vill bara säga att jag uttryckte mig felaktigt när jag nämnde syrebrist. Det är naturligtvis inte syrebrist (men vem vet, hästen böjs riktigt grovt vilket ni kan se här:

http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s

och om den samtidigt har tätt sittande nosgrimmor och en del dregel i munnen så....) utan blodtrycket sjunker så att endorfiner sprids i kroppen vilket verkar lugnande/sövande/drogande på hästen. Jag har inte orkat dra hela förklaringen förr och det kan vara därför jag skrev syrebrist ist. Jag tyckte inte det spelade någon roll att lägga fokus på det eftersom det var/är hela handlingen i sig jag förkastar vilket inbegriper hästens drogliknande tillstånd. Jag har länkat till sidan senare på ett ställe i tråden där ni kan kolla om ni inte riktigt vet vad det handlar om.

Så länge hästen har en hög nosgrimma ska det ju inte påverka andningen , så även dregel då hästen inte andas genom munnen..

Hästen skadas inte? Den ramlar till slut tack vare syrebrist i hjärnan!

Om folk håller på med såna här metoder får man inte bli förvånad om hästsport kommer förbjudas i framtiden!

Som jämförelse kan man ju se dom här filmerna (en, vad jag vet, kanske flera, har varit problemhästar tidigare och attackerade folk).:

http://www.youtube.com/watch?v=a4HcYCB-7eA&NR

http://www.youtube.com/watch?v=LRp3ng2fRw0&mode=related&search=

de e ä att kunna hästar!!!:bow: ja får rysningar när ja kollar på den första filmen.. så himla fint.:love:

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Tycker inte att man ska lägga ner en häst som de gör på filmen men vet att man i många fall drar omkull hästar som har benägenhet att resa sig när man tömkör för att få dem att sluta med dessa dumheter; och det fungerar för det mesta. Hästarna lär sig att det är otrevligt att stå på bakbenen när det plötlsligt är någon med hjälp av tömmarna får dem i obalans och de sätter sig på rumpan. Kan inte låta bli att tänka på hur man "uppfostrar" hundar på liknande sätt; Jag har på brukshundklubben fått lära mig att man ska ta tag i hundens kinder och stirra dem i ögonen tills de ger vika. Eller ta tag i dem och med muskelkraft tvinga dem att lägga sig på rygg och blotta strupen. Det är också övergrepp men det verkar som om det är vedertaget i hundkretsar att göra så. När det gäller hästar så lägger de sig inte ner när de möter sin överman utan de ser till att de håller sig på behörigt avstånd tills den starkare individen bjuder in dem till umgänge. Viktigt är att ingen häst någonsin tillåts att se sig som högre i rang än en människa och det går att göra på mycket bättre sätt än med övervåld tvinga dem till lydnad.

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

bra svar. Jag håller med dig på mycket. Själv vet jag inte riktigt hur jag skulle göra med en likadan häst om den öht inte lyssnar när man leder. ledarskapsövningar borde ju vara den normala vägen att gå, men det är svårt att se om den är öppen för det..

*Knapplån*

Jag fattar inte att han vågar hålla på med dessa metoder.
Tror personligen att han skapar ett större "problem" än vad det var från början.
Tycker skrämmande nog att hästen verkar vääldigt van vid behandlingen.
(hade nån gjort så på min häst hade hon gått i taket)
Och borde då inte hästen vara "färdig-lärd" nu då om han har gjort det så många ggr om metoden vore så himla bra...
Tycker jag..

Ska bli spännande att få höra om den dagen han stöter på fel häst att jävlas så med. :angel:
Tror att han kommer få igen sina metoder nån ggn.. Med samma behandling..Av nån dominant häst som blir förbannad till slut kanske.
Nervält lär han nog bli om han stöter på "fel" häst..:angel: :smirk:

Senast ändrad:

Så länge hästen har en hög nosgrimma ska det ju inte påverka andningen , så även dregel då hästen inte andas genom munnen..

(men vem vet, hästen böjs riktigt grovt vilket ni kan se här:
http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s
och om den samtidigt har tätt sittande nosgrimmor och en del dregel i munnen så....)

jag skrev ju OM den samtidigt hade tätt sittande grimmor, det betyder att jag i detta fallet inte vet om hästen hade det. Jag kollade inte så noga och vet inte heller om man kan se det, det var knappt jag kunde se videon eftersom den var riktigt hemsk.

gällande dreglet är det tyvärr inte ännu allmänt vedertaget att dreglet påverkar andningen. Om hästen tuggar på bettet sätter salivproduktionen igång och det blir en massa dregel.

Även fast hästen andas genom nosen har det konstaterats att det uppstår en svårighet att andas när hästens munhåla är full av dregel och den är oförmögen att svälja pga grovt böjd nacke och tätt åtsittande nosgrimmor. Detta framkom ur en rapport från forskare i antingen tyskland eller usa, jag kommer inte ihåg vilket.

Av denna anledning rider en del distansryttare helt utan bett för de vill ha ut maximal prestation och inte riskera att hästens andning blir påverkad.

Jag vet inte hur det var med hästen i detta fallet utan i mitt tidigare inlägg spekulerade jag över hur illa det faktiskt KAN vara i ett sånt läge.

Och vad ska hästen lära sig av detta? Är detta horsemanship? Inte undra på att Monty Roberts avskyr det.

det är verkligen inte konstigt att folk får fel bild av horsemanship. Är inte detta någon radikal-horsemanship om man nu ska kalla det för något? Någon annan som har ett bättre namn?

Den här filmen visade ju mer än någon annan vad han lyckas med på hästen.l På första filmen visar han att hästen inte alls vill gå fram, den bara backar eller står stilla. Då tar han till sin metod och här ser man ju att den är glad, den är inte ett dugg rädd för honom och det blir bättre och bättre. Sen kan han ju ha lagt den net färre gånger, men det är hans sätt inte mitt. Han känner hästen, inte jag..

jag har redan i tidigare inlägg berättat hur jag ser på hans s.k. "resultat" läs där om du vill. Annars kan jag bara hålla med _Smulan_ så jag citerar henne här för jag orkar inte skriva om allting igen:

_Smulan_; skrev:
I filmen där han rider (o han rider INTE bra!:eek: ) fullblodet som inte går fram....vaddå inte går fram? När han skänklar så ser man tydligt hur han ändå håller tyglarna korta, vilken välskolad häst som helst hade backat då! Och på vilket sätt lär han hästen att gå fram genom att lägga den ner? Det är för mej helt obegripligt...
Sen låter han aldrig hästen fundera och prova sej fram till rätt sak heller utan så fort hästen inte reagerar så välter han omkull den eller slår den med spöt!

Jag har sett en del brutal hästhantering i mina dar men aldrig något som det här... Där har hästarna alltid haft en väg öppen (dit dom ville ha den) men här får hästen ingen utväg. Dess enda och slutgiltiga vapen (flykten) tas oxå ifrån den genom att han tvingar den att lägga sej fastän det är framåt han vill ha den...:eek:

Inte konstigt den blir apatisk...

Den där Tantrum filmen fick mig att vilja spy! Finns det verkligen människor som kna med att göra sånt?
Det kanske man ska börja med på skolkande ungar i skolan? Först trycker i ner dem på marken, sen slå vi dem varje gång de protesterar på något sätt. Varje gång de inte vill räkna matte hämtar vi piskan och slår dem tills lektionen är slut, oavsett om de räknar som små blå smurfar eller ligger och gråter på golvet. Vi måste ju visa vem som bestämmer, eller hur?

jag håller helt med dig, jag kan inte säga det bättre själv!

Det är inte djurplågeri, det gör hästen lugn ett bättre lugnade medel får du leta efter, jo det finns ju läkemedel för häst men det är ju i såfall värre..

ok men jag behöver då inte något "lugnande medel" när jag rider in unghästar, oavsett om det är ett medicinskt sådant som plegicil eller ett fysiskt framkallat sådant med hjälp av blodtryckssänkning.

jag trodde det var allmänt vedertaget att man inte ska hålla på på det viset när man skolar hästar.

Men det kanske är bra? Då kanske vi kan börja tillåta doping också på tävlingsbanorna för om alla tillåts göra det blir det ju samma förutsättningar? *IRONI*

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka