hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Nej jag pratade om andra filmer som lagts ut i tråden. En man som rider oftast utan sadel men alltid utan träns.

Snubben som du la ut film på har jag ingen åsikt om. :crazy:

här är tydligen nr 3 i serien där han lyckats "Fixa" hästen

http://www.youtube.com/watch?v=NHEYZsfXe1E

Ja mina damer, herrar o andra bukar, här ser vi ju vilket fint samspel och otroligt bra ledarskap han etablerat på det här viset NOT!!!

Hästen vågar knappt gå fram på en vanlig väg, inte står den stilla när han hoppar upp heller.

Man kan inte bara skylla detta på att "det är en träningssak" en häst som litar på en och känner sig trygg med en VÅGAR GÅ FRAM DIT MAN VISAR VÄGEN!

hur hade det sett ut när någon horsemanshipgubbe gör en join up och hästen inte vågar följa efter utan står med huvudet högt och fnyser och är rädd....fint alltså... fiiiint

Nej jag pratade om andra filmer som lagts ut i tråden. En man som rider oftast utan sadel men alltid utan träns.

Snubben som du la ut film på har jag ingen åsikt om. :crazy:

okej då har vi rett ut detta, shit blev nästan rädd alltså!!!

du menar säkert filmerna på Alexander Nevzorov www.hauteecole.ru
han är sååå duktig

edit:
ja det blev verkligen missförstånd här haha, men jag har läst bakåt nu :) Jag trodde du visste vem denna galopptorteraren var och tyckte han red bra, och så skrev du att han lägger alla sina hästar ner och då skrev jag "åååneeejjj"
men du menade ju hela tiden hauteecole.ru :D

nu trillade poletten ner iaf ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar inte att man väljer att använda det
för att marknadsföra sig själv..
Han bör ju få en hel del reaktioner..(negativa) :confused:
Inte alla som tycker det ser trevligt eller bra ut..

jag tror bara han gör det för att få uppmärksamhet eller för att han tävlar om att få "mest sedda video på youtube" eller nån annan idiotisk anledning, vafan en film lade han ut för en månad sedan och han sitter fortfarande där och rensar vilka kommentarer som ska läggas ut och vilka han ska konfiskera, jamena gubbfan har inget liv!

sen vill jag bara säga att förutom det faktum att jag redan tycker att han ser ut att njuta av detta *äckliga svin* så tycker jag också att han klär sig som en äkta sadist helt i svart, förutom hålet i chapsen där det skymtar blåjeans men det ser mer ut som en orangutangrumpa :devil:

hallå?!?!? klä sig helt i svart?!?!?! svart bowlingklotshjälm och svarta äckliga sadisthandskar *nuuu ska vi minsann kuva lite häst* :eek:

ja jag tror jag hatar gubb:devil:n utan att känna honom och utan att ta i i överkant. brukar aldrig använda "hata" men jag blev verkligen illa berörd av denna idiot, hatar att se övergrepp på försvarslösa djur :cry:

jag tror bara han gör det för att få uppmärksamhet eller för att han tävlar om att få "mest sedda video på youtube" eller nån annan idiotisk anledning, vafan en film lade han ut för en månad sedan och han sitter fortfarande där och rensar vilka kommentarer som ska läggas ut och vilka han ska konfiskera, jamena gubbfan har inget liv!

Han verkar har to waaay to much fritid!!
Har man inget bättre för sig menar jag... :angel:;)
Usch stackars hästen att ha haft sån otur..
Kunde vart hos nån gullig liten tjej som kelar med den och bara myser istället...
Lägga energin på att ha trevligt.:(

ja precis, det är hjärtskärande att se!:mad: :(

Han verkar har to waaay to much fritid!!
Har man inget bättre för sig menar jag... :angel:;)
Usch stackars hästen att ha haft sån otur..
Kunde vart hos nån gullig liten tjej som kelar med den och bara myser istället...
Lägga energin på att ha trevligt.:(

Han har lagt ut en annan film också, inte där han lägger ner någon häst.. visning runt på gården.

Och vilket paradis sen :love: synd om det är en sån som han som äger.. I alla fall är denna film sevärd.. mycket bättre än de andra..

http://www.youtube.com/watch?v=4SPUkBZOeWk

jag förstår dig.

jo men om hästen nu trillat ihop pga syrebrist är den kanske inte så vaken i huvudet?
den kan ju även vara i trauma och chock efter vad han sysslar med. Vet ej hur en häst beter sig i chock om det är möjligt att välta ner och sen resa upp o back back backa o sen välta? vet ej, men dessa två anledningar såg jag.

hästen är väl så rädd så den skiter ner sig o inte vågar röra en fena, alternativt att den har GETT UPP!!! Han har BRUTIT NER DEN! då är man inte mycket till häst längre.
...
Hästen gör det bara för den blir omkullvräkt till följd av syrebrist.
...

Har du några faktiska bevis på att han använder sig av denna metoden som du påstrå, att han "kväver" hästen att lägga sig ner?
Jag vet att det finns folk som gör det, men vad är det som säger att just mannen i den första videon gör det?

sådana stunthästar är ofta väl tränade på ett bra sätt, de är trygga i det de gör och har ingen anledning att dra iväg. Då ser jag INTE det som ett maktmissbruk utan ett ovanligt fint samspel mellan människa och häst där man öht kan få hästen att lita på en såpass mycket att den är trygg i det den gör.

Men är det fortfarande inte ett maktmissbruk av oss människor att tvinga djuren göra saker som i naturliga sammanhang skulle innebära döden, vilket sätt det än görs på?

(Vill återigen klargöra att detta inte har någonting med mina personliga åsikter att göra, så sådana påhopp undanbedes. Jag vill bara hålla igång en diskussion och vara öppen för flera tankesätt.)

Har du några faktiska bevis på att han använder sig av denna metoden som du påstrå, att han "kväver" hästen att lägga sig ner?
Jag vet att det finns folk som gör det, men vad är det som säger att just mannen i den första videon gör det?

Nej, jag fick informationen från _Smulan_ *ropar* "_Smulan_ hjäääälp" :crazy: ;)
jag vet inte var hon sett det men hon har sina vägar på detta här nätet och brukar gräva fram det mesta.

Men är det fortfarande inte ett maktmissbruk av oss människor att tvinga djuren göra saker som i naturliga sammanhang skulle innebära döden, vilket sätt det än görs på?

Är det inte då ett maktmissbruk som säg kanske 99% av alla hästägare gör, att sätta hästen i en grotta? :angel:

Ett klaustrofobiskt djur som är instängt i grottan = döden, för den kan inte fly undan ett rovdjur där och många rovdjur bor i grottor och hålor.

Vissa hästar "älskar" vi så mycket att de alltid är instängda. Andra älskar vi så mycket så de "bara" är instängda 23h/dygnet, de blir ju pressade en timma om dagen att prestera på elitnåvå också.
Sen har vi de mest alldagliga hobbyhästarna som är instängda allt mellan 5-12 timmar, ja det varierar naturligtvis.

(Vill återigen klargöra att detta inte har någonting med mina personliga åsikter att göra, så sådana påhopp undanbedes. Jag vill bara hålla igång en diskussion och vara öppen för flera tankesätt.)

Detta borde du ha som mantra/signatur :devil: :D

JO, den var bättre, men det är verkligen industri :/

Bloodhorse Training Centre, var kan det ligga? Hittar ej på nätet...

Jag skäms över att tillhöra det mänsliga släktet just nu...

Vad jag hatar det där! Det FINNS INGET samspel mellan häst och ryttare.
Den här metoden har jag ingeting över för, problemen kan lösas på andra sett, ägaren i fråga borde kolla tillbaka, vart kan det ha börjat? Och jobbat utefter det.
Den här metoden är bara en snabblösning, som Någon annan sa, hästarna blir tickande bomber om dom hanteras såhär!

Som jokeyn visade:
" Hästen vill inte gå framåt, ja då är det likabra att lägga ner honom, vi gör så några gånger, och när hästen vägrar resa sig, ja, då går vi på honom med spöt istället!"

Som "gurun" sa något i stil med:
"Hästen kan gå framåt, det är bara du som måste visa honom vägen"

Jo i det håller jag med till 100%, men att sedan "visa hästen vägen" genom att spöa upp honom med spöt, det ÄR INTE att visa hästen vägen, det är att tvinga hästen att gå framåt!
Och tvång och hästar går inte ihop!

Någon sa att hästar är bytesdjur och att hästen aldrig skulle ha legat kvar om den inte hade kännt tillit till sin ryttare,
Ser man någon ranghög häst göra så i hagen mot en ranglåg som vägrar följa sin ledare pga bristande tillit?

Nej.

Och hästar är hårda, javisst, men för det så står dom inte och sparkar på hästen som ligger ner.

Å andra sidan så vet dom här människorna inte mycket bättre, dom förstår nog helt enkelt inte...
Det här är väl det enda sättet dom vet?

Vet ni något om den metoden som användes ovan? Eller ni bara spekulerar??

Jag vet ett antal hästar som blivit hjälpta från slakt där andra gått bet. Med just Endorfin tap.

Men gnälla om sånt man inte vet är ju lätt.

ärligt talat fattade jag inte vad han sysslade med till en början, för jag såg aldrig att han gav hästen någon chans att göra det han ville.

jag såg bara att han direkt lade ner hästen och sedan upprepade detta till förbannelse, jag såg inte att hästen fick NÅGON chans till att förstå hans vilja, så till en början fattade jag inte VAD som var problemet, inte förrän det i slutet på filmen stod att han ville få hästen att gå framåt.

om inte jag fattar att han ville få hästen att gå framåt, hur 17 ska hästen kunna förstå det då?

det värsta av allt är att det verkar vara en ironisk grej. Diskussionen som äger rum munkarna emellan efteråt åsyftar naturligtvis på alla dessa nya "gurus" som ständigt dyker upp i usa som lanserar DERAS sätt på hur man ska gå tillväga för att få bra kontakt/kontroll med/över sin häst.

de producerar DVD:s och uppträder och köper sig en stor lyxig ranch för att där bygga upp ett skolsystem så de kan undervisa folk, och de avancerar gärna ut i hela världen med detta koncept mycket för pengarnas skull.

Jag tror det är detta han vill vara ironisk över, precis som att han skulle med detta sätt kunna bli en "guru".

Värst av allt i sista änden är att hästen får lida för det, och jag tror inte han behandlar denna hästen såhär ENBART i detta fallet, hästen får nog underkasta sig denna metod allt som oftast. :cry:

Han vill göra sig lustig över alla nya "gurus" som poppar upp överallt i världen och över alla dessa "dumma amerikanare" (de ville ju lansera i USA säger dom) som är kända för att svälja hela konceptet med hull och hår, de köper upp stora pengar på hans nya "mantra"

jag säger bara SKAFFA ETT LIV!

Vet ni något om den metoden som användes ovan? Eller ni bara spekulerar??

Jag vet ett antal hästar som blivit hjälpta från slakt där andra gått bet. Med just Endorfin tap.

Men gnälla om sånt man inte vet är ju lätt.

jag vågar påstå att jag vet en hel del och om du läser hela tråden kanske du förstår varför jag INTE förespråkar detta. Det är vad jag har försökt förklara genom hela tråden.

Nej, jag fick informationen från _Smulan_ *ropar* "_Smulan_ hjäääälp" :crazy: ;)
jag vet inte var hon sett det men hon har sina vägar på detta här nätet och brukar gräva fram det mesta.
I så fall ber jag _Smulan_ att ta dela med sig av siga källor :)
Är väldigt intresserad av att se.

Är det inte då ett maktmissbruk som säg kanske 99% av alla hästägare gör, att sätta hästen i en grotta? :angel:

Ett klaustrofobiskt djur som är instängt i grottan = döden, för den kan inte fly undan ett rovdjur där och många rovdjur bor i grottor och hålor.

Vissa hästar "älskar" vi så mycket att de alltid är instängda. Andra älskar vi så mycket så de "bara" är instängda 23h/dygnet, de blir ju pressade en timma om dagen att prestera på elitnåvå också.
Sen har vi de mest alldagliga hobbyhästarna som är instängda allt mellan 5-12 timmar, ja det varierar naturligtvis.

Jo men precis! Det var det jag ville komma fram till!
Vad är det som säger att just HANS metod är så himla "farlig" och "dålig för hästen" när vi själva utsätter hästen för något som går helt emot dens natur (som att bära oss rovdjur på ryggen tex.)?
Är inte vi likasjälviska, maktmissbrukande, oförstående för hästens behov som mannen i filmen?

Detta borde du ha som mantra/signatur :devil: :D

Haha, ja det kanske är säkrast, så man slipper få onödiga ovänner :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka