hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Har läst artiklar i bla veterinärtidningar och flera ansedda hästmagasin i europa att det är en häst av 1000 som det inte är problemhäst tack vare människan. Och dessa är inavlade...

Sv: Jag skäms för att vara människa

första filmen: Det är ju livsfarligt att ha en häst som stegrar sig när man leder den... att då få den att bli undergiven tycker jag är helt ok. Hästen skadas ju inte...

Tycker man kan träna hästar på det sättet man tycker funkar bäst sålänge det inte skadar hästen!

// Juvel

Att tvinga ner en häst på det sättet kan väl knappast kallas okej och bra hästhantering! Vill du ha en undergiven häst? Respekt och undergivenhet är två mycket missbrukade ord. Hästen på filmen är inte undergiven, den är knäckt!

Den andra filmen vvar faktiskt lite rolig emellanåt. Som hon som hoppade över hästen när hon skulle upp haha :rofl: klassiker! Men rodeo och den sortens "sport" är bara att utnyttja hästarnas i botten goda själar. Jag tror tine det finns några elaka hästar, det är människans fel att de måste bete sig på ett visst sätt. Försvara sig.

Jag håller med Juvel. Nästa gång står den på ditt huvud och då är du död. Är det så mycket roligare, än att "ta i med hårdhandskarna" en gång, och sen aldrig mer behöva göra det? Det tycker i alla fall inte jag, hästen såg ju verkligen livsfarlig ut. Desutom kan ni kolla in hästens kroppsspråk efteråt när han leder den, kroppen är avslappnad, öronen pekar framåt, den tittar sig nyfiket omkring och hela hästen utstrålar ett lugn. Jag tycker man ska vara öppen för nyheter, även om det kanske inte ser så roligt ut just när han böjer ner den.

Första filmen tyckte jag inte alls var rolig. Måste finnas betydligt bättre och mildare sätt att få hästen och sluta stegra:( Proffs, putsan...

Andra filmen var lite kul, jag tror att människorna gjorde sig mer illa än hästarna, vilket dom gott kan ha:rofl: Geten tyckte jag var fruktansvärt:mad:

Tydligen gör han såhär med alla hästar...varje gång...:smirk:
Även med sådana som bara står still och inte vill gå fram.

Dessutom var hästen i den här filmen inte aggresiv utan en galoppör fullproppad med kraftfoder och aldrig någon som lärt den något om ledarskap. Då är inte det första man gör att lägga ner hästen genom att dra upp bettet till öronen (ok, lite överdrivet;) )på den och strypa syretillförseln till hjärnan så att den faller omkull...

Att lägga ner en häst (om man överhuvudtaget ska göra det) ska vara sista utvägen och det var mycket kvar man kunde göra med den här hästen innan det hade behövts.

Detta handlar bara om att få snabba resultat utan att bry sej om hästen som individ. Dessutom om rollkur är skadligt vad är då detta?:eek:

första filmen: Det är ju livsfarligt att ha en häst som stegrar sig när man leder den... att då få den att bli undergiven tycker jag är helt ok. Hästen skadas ju inte...

Tycker man kan träna hästar på det sättet man tycker funkar bäst sålänge det inte skadar hästen!

// Juvel

Jag håller med dej ..

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

det förvånar mig inte! Jag har svårt att tro att alla som har häst vet hur man undanhåller sig från problem. Många får problem som utvecklas och sen skaffar dom hjälp när dom sitter i skiten. I bästa fall.. Men o hästen i filmen ska kallas problemhäst, nja både och. Man gör ju det för att förenkla situationen. Den är säkert ingen problemhäst på "riktigt". Likaväl som många andra vet jag ju att man kommer långt på ledarskaps övningar, och självklart ska man ju använda dom i första hand. Men som jag skrivit innan så finns det tyvärr folk som skulle rycka hästen i munnen, skälla och slå... Sånt gör mig upprörd, för det är ren okunskap. Han på filmen har ju ett mål och ett sätt som dom kanske har använt mycket i sin "kultur".

Jag håller med några om att den första hästen verkar farlig. Sen hur man ska hantera problemet är ju en annan sak. De har kanske provat med annat innan? Själv fattar jag inte hur han får hästen att "lägga" sig ned?

jag tycker inte han lyckats bli "ledaren" i detta fallet det syns när han leder hästen efteråt.

När han stannar tar hästen 2-3 steg till. Hästen lyssnar mao inte på sin ledare. Om man kollar på en ranghög häst och en ranglåg, så när den ranghöga stannar, stannar omedelbart den ranglåga. Att gå så tätt inpå och ta de extra stegen är lika med en utmaning.

Detta visar på att han INTE lyckats få någon respekt/tillit och ledarskapsbild från hästen, den är enbart kuvad, förtryckt och det är bara en tidsfråga innan det händer igen eftersom problemet aldrig löstes på ett korrekt sätt.

...som en tidsinställd bomb...

Den första var ju hemsk! och sen att dom skriver proffs. vaddå jag kallar inte en människa proffs som beter sig så. proffs är vad dom är som vi såg på dom andra filmerna, dom red sina hästar utan träns eller något, Dom är proffs! han på första filmen skulle aldrig någonsin kunna sätta sig upp ¨på den hästen och rid utan tyglar, han kan bara det med hjälpmedel och då är man inget sådant proffs.

Jag tycker att det är helt fel det här med att hästen ska veta sin plats annars får den stryk! Det ska inte vara någon dominans-lek utan man ska ha hästen som en vän och man ska vara ett team tillsammans! om hästen känner sig trygg ihop med ägaren accepterar den ägaren som ledare. och hästen ställer upp på det du ber den om för att ni är även vänner. Någon som tvingar hästen att lyda den fortsätter så småningom att testa ledarskapet när han känner att han är stark nog att utmana ledaren och då kan det sluta illa.
Nej istället "jobba ihop med hästen så jobbar hästen ihop med dej"

till alla:

jag åsyftar inte det "roliga" i den sista filmen, jag tycker det är hemskt på det sättet djuren används för att vara ust "underhållning".

ok jag är ingen typ.. martyr som är perfekt och alla har vi väl våra stunder, men detta tycker jag var djurplågeri och verkligen ett steg för mycket över gränsen.

visst, jag drog på smilbanden när kvinnan hoppade på och sedan över och sen ner på hästen ;) men det var i stort sett allt. Mår för övrigt lite illa av att se någon få huvudet och nacken krossat/brutet(?) i ett järngaller när han hänger på en tjurs horn.

Men det var inte för någon av dessa anledningra jag la ut tråden, utan eftersom jag tycker det är sjukt på det viset hästar/djur misshandlas för vårt enkla "nöjes" skull.

som någon sa om den första filmen, att så länge problemet blir löst och hästen inte skadar sig är det bra. Ja visst det håller jag också med om, men så som den hästen såg ut när han var "färdig" med den var INTE ett förnöjsamt uttryck i mina ögon.

Det är som sagt i ett tidigare inlägg, bara en tidsfråga innan hästen exploderar igen.

Jag gillar inte hans burdusa och våldsamma sätt att ta sig an detta probleet, jag anser att det är helt åt pepparn fel.

här är ännu en länk som är ÄNNU VÄRRE :eek: , vet ej om det är samma "behaviourist" i detta fallet men det ser så ut:

http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s&mode=related&search=

edit: lade in fel länk!

"Horse (Tantrum)" som är rubriken betyder (kommer ej ihåg exakt) något i stil med elak, argsint osv. häst

Senast ändrad av en moderator:

det hemska är att de på sidan kommenterar såhär:

"When they try to intimidate you or bully you, you need to reprimand them to show them you're the "lead horse". This kind of discipline doesn't lead to fear, it leads to respect."

sämsta bull shit jag någonsin hört

"The horses trust the lead mare in the herd, and they respect her, but you won't see them trying to bully her around, I'll tell you."

medan jag kontrar med:

sen när ser man ett ledarsto sparka och slå på en liggande häst???:cry: :cry: :cry:

inte konstigt jag är upprörd eller?
jag har postat dessa kommentarer på sidan men det tar ju tre evigheter (timmar) innan de kommer upp. Och i detta fallet kommer de nog INTE upp eftersom det stod "comment pending approval" så upphovsmakaren ser bara till att de någorlunda schyssta kommentarerna kommer fram, vi får väl se.

konstigt att själv välja ut sin kritik??? Kan ju bara tyda på en sak...

(om alla i t.ex. Idol kunnat välja sin kritik hade ju alla varit vinnare...SMART?!?!)

Gubben i första filmen:eek: vad håller han på med??? tvingar ner hästen genom att dra den i munnen!?:mad: :mad: :mad: och varför vill han lägga ner hästen? Snacka om att missbruka sin makt, stackars häst krake.
Blev riktigt ledsen av att se den filmen, inledningen var proffsig så jag väntade på att nån proffsig person med känsla skulle komma in i bilden, men inte...:devil:

Ibland börjar man undra vad vi människan är för nåt igentligen, den grymmaste varelsen på jorden, vet vi redan...:(

Och Buke är inte alltid heller Guds lilla forum med klarsynta hästhanterare...

Tydligen är det fler som försökt kommentera hans filmer på youtube men han har raderat deras inlägg. Så uppenbarligen kan killen inte ta kritik...

Någon som sett en ranglåg häst lägga sej ner för en dominant häst? Tror det finns vissa som blandat ihop hästar och hundar!:smirk:
För en vildhäst att lägga sej ner är förenat med livsfara...

Visst kan man lära hästen att lägga sej ner som TRICK men det kräver oxå en tids träning och att hästen litar på ägaren då kan det förstärka häst-ägar relationen men att välta den sådär...

Om man inte har respekt för andra varelser (och därmed lär sej deras språk och hur dom tänker, det är VÅRAN skyldighet, hästen skulle säkert hellre vara vildhäst än med oss och det är ju vi som ska va så himla smarta, ibland börjar man f*n undra...) och har lust att lära sej om dom så kan man ju ägna sej åt aktiviteter som inte involverar sådana.

Det i den första videon har jag hört talas om innan..
Att man lägger ner sin häst för att den ska förstå att det är du som är ledaren.
Det står bl.a om det i Henry Blakes böcker T*la med hästar och de2 uppföljarna.
Sen kan jag förstå att folk reagerar olika på detta.
Men kollar man i en hästflock så är det en ganska hård behandling som råder för att sätta underhuggarna i flocken på plats.
Kan tänka mig att om man har en häst som man anser vara så respektlös emot sin ägare så att denna anser situationen farlig..
Dåkan jag förstå att mananvänder tekninken vid ETT tillfälle för att väckahästen och förvåna den lite.
Så den förstår allvaret i att inte respektera sin ledare.
Men att använda denna teknink vid upprepade tillfällen knäcker nog ganska lätthästen.
Jag tror inte den tar direkt fysisk skada av det.
Men psyket får sig nog en knäck tillslut.

Hästen ifilmen verkar inte ouppfostrad / dominant i den bemärkelsen, utan mest vara störd av nåt i hanteringen.
Tror att han skulle med andra tekniker kommit fram till en bättre lösning på problemet han uppenbarligen har att leda hästen.
Så nej..Detta var nog INTE rätt behandling på denna hästen.
Tyckte han verkade ganska spak där i slutet..:crazy:

Andra filmen kan jag bara kommentera på ett sätt:

Själv göra, själv ha!! :devil: :crazy:

Hoppas det gjorde riktigt ont på vissa!
Sen att en del blir avkastade innan hinder och liknande är ju inte så mkt de kan göra nåt åt.. Går ju inte riktigt att förutspå...
Hade kanske passat på kanal 5 AFW.....:angel:

Men stackars stackars get!! Det gjorde mest ont i mig,...
Och de stackasr hästar,tjurar som riskerar göra sig illa under rodeo/bullriding..
Sånt gillar jag INTE!
Därför tycker jag att de får skylla sig själva om de slår sig gula och blåa...:devil:

Tack golden_tinka! Har mått dåligt hela dan pga ovanstående film men nu är man glad igen!:) Sådan kontakt skulle man vilja ha m sina hästar(fast vi jobbar på det!:d ) :love: !

Kommer du ihåg när vi såg honom i tyskland tirnanog? Var helt tagna av han redan då...:D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka