hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Jag tycker det är idiotiskt till 100 % :mad:
Ingen skulle någonsinn få göra så med mina hästar iallfall..

Jag undrar hur de som försvarar denna människas metoder tänker. Inte kan det kallas inridningen i alla fall. Jag skulle kalla det hästnedbrytning. Den mannen skulle jag aldrig kalla hästmänniska utan hästnedbrytare:mad: . Man blir bara argare ju mer man ser:mad:

Man kanske skulle lägga honom i backen gång efter gång och sparka i magen och slå med spö :mad: !!! Vilken idiot!

Citat dej: "Hästar, deras pskye och deras kropp kräver att det tar lång tid att utveckla och finna lösningar, inte ett "så snabbt som möjligt så vi itne behöver slösa pengar i onödan utan kan vinna istället".
"

Det är ju precis det jag säger?[/QUOTE]

Jag ser förstår itne vad du menar, jag har inte skrivit att du inte sagt det? :confused:

Vad jag sa är att "snabba lösningar" inte statistiskt sett behöver återfinnas mest bland tävlingshästar, det kan likväl vara "skogsmullehästarna".

*kl mig själv*

Av ren nyfikenhet mailade jag min tränare Jaana och frågade vad hon tyckte om detta, hon svarade att man kan lägga ner en häst för att stärka och utveckla kommunicationen mellan häst och människa och där hästen redan accepterar att gå undan för tryck, detta skall ske då hästen litar på människan och det skall vara en fråga om ett steg närmare tillit (jag håller med henne, och den som skrivit om detta i denna tråd) men att som killen på filmen göra och fälla hästar som en "metod" att rida in beskedliga unghästar "break the horse" är helt befängt.
Jag håller med min tränare här på båda punkterna.

Jag förstår fortfarande inte varför man ska lägga ner hästen. Hur ska tilliten o kommunikationen bli bättre av att man gör det?

Vad menar du med "utan kan vinna istället" då? :confused:
Finns det nåt "Skogsmulle-SM" kanske?

Varför får man inte se han första leda hästen igen efter den där "tortyr" behandlingen? Jag upplevde allting som att han i rosa t-tröja skulle vara problemet i det hela och inte hästen eftersom hästen praktiskt taget siktade och attackerade honom. Varför får alltid djuren felet på sig? Undra vad han har gjort med hästen för att den ska behandla honom som den gör?

tramsigt det blir. Jag anser fortfarande inte att deta är en rätt väg för alla som har ett problem med sin häst. Denna hästen är inte på det stadiet att den kanske skulle ta till sig en liten rörelse från sin ledare. Den var inte samarbetsvillig på den nivån. En männsika som inte är duktig på hästar skulle säkert rycka den i munnen och slå den med spöt. det hade i mina ögon varit dramatiskt och förfärligt på det viset många här beskriver filmen. jag anser att han faktiskt rätt odramatist löste problemet, och hur långsiktigt det var vet ju ingen, men han kanske behövde påminna dn en eller två gånger och sen var det bra. en annan meto kanske hade gett resultat om en månad, med betydligt mer träning och längre tid för hästen att fortsätta beté sig illa. han löste problemet, det var vad filmen ville visa, inte som ett skolexempel på hur du själv kan göra för att få din egen häst att bli "snäll"!!

Vill bara säga att jag tycker att det du skrev var bra. Anser själv att det han gjorde i filmen inte var helt fel. En häst som beter sig på ett sätt som blir till fara för andra, ska ändra det beteendet väldigt snabbt innan hästen får det som dålig vana, och han i filmen löste det problemet på ett ganska odramatiskt sätt. Men det är vad jag anser. Tror inte att hästen tog skada av det på något sätt. Bara det görs på rätt sätt och vid rätt tillfälle.

Vad menar du med "utan kan vinna istället" då? :confused:
Finns det nåt "Skogsmulle-SM" kanske?

Sammet skrev:
"Hästar, deras pskye och deras kropp kräver att det tar lång tid att utveckla och finna lösningar, inte ett "så snabbt som möjligt så vi itne behöver slösa pengar i onödan utan kan vinna istället"."

Jag förstår fortfarande inte vad du syftar på, deg svaret var riktat till MaLinn, inte dig...

Fö. behöver man inte vinna en tävling bara för att "vinna" man kan "vinna över hästen"... (inte för att jag rekommenderar den attityden).

Vad jag skrev till Dig va<r att du inte kan säga att det är mer vanligt med attityden "Så fort som möjligt, skit i konsekvenserna" när det gäller tävlingshästar eftersom du inte gjort någon statistik, jag påpekade även att det var vanligare bland skogsmulle hästar än du kanske tänker på, iom. alla hjälptyglar och liknande attiraljer.

Vill bara säga att jag tycker att det du skrev var bra. Anser själv att det han gjorde i filmen inte var helt fel. En häst som beter sig på ett sätt som blir till fara för andra, ska ändra det beteendet väldigt snabbt innan hästen får det som dålig vana, och han i filmen löste det problemet på ett ganska odramatiskt sätt. Men det är vad jag anser. Tror inte att hästen tog skada av det på något sätt. Bara det görs på rätt sätt och vid rätt tillfälle.

:eek: '
Du SKÄMTAR! Hästen tog inte skada???
Kan du Något om hästars psyke?
Har du Läst något av det vi skrivit här?

Han fäller hästen genom att långsamt strypa syret till hjärnan, den svimmar av och kan itne göra Något... den har INGET som helst val eftersom han har bett på¨det och vrider om nacken...
Han bryter ner hästens psyke.

Hästen tar inte Skada!?!:eek:

Ima... att den gör!

*Arg*

Jag förstår fortfarande inte varför man ska lägga ner hästen. Hur ska tilliten o kommunikationen bli bättre av att man gör det?

När man lägger ner en häst genom att skapa tillit gör man inte på låna vägar som han på videon.
Det går harmoniskt till, utan att våldsföra sig på hästen.

Många gör det utan linor med.

Om vi ska jämföra det så är det alltså inte frågan om att visa sig dominant utan om mer som att lära en häst ett trick...

Fast detta "trick" får ut på att öka förtroendet, tilliten och kommunikationen mellan två individer.

Bara som en ren motsats till den föregående filmen, så skulle jag vilja visa denna. Som visar vad man kan göra med sin häst om man är otroligt duktig på att få hästens respekt och förtroende.

http://www.youtube.com/watch?v=a4HcYCB-7eA&NR

Detta är bara HELT fantastiskt.

Älskar Nevzorov

MYCKET bättre! :smirk:
Men tycker ändå inte helt om det! Det är för mycket: Kolla! Jag lär min häst en massa trix och vill visa det för hela världen! Kolla! Den kan SITTA!

Nån som hört uttrycket "Don't make a trickpony, make a partner."? :)

Alexander är mkt duktig. Studerar honom och hans kunskaper.

En av hans svarta hästar var ett sk "vilddjur" när han köpte honom, helt ohanterbar och farlig och han har aldrig blivit arg på hästen när han tränat den.
Den har huggit honom och han har fortfarande förblivit lugn.
Idag kan han rida hästen som ingen kunde hantera än mindre rida, utan träns.
Hästen har skickat otaliga tränare och ryttare till sjukhuset med grava skador.

Ska se om jag hittar hela texten på hans hemsida.

Men tycker ändå inte helt om det! Det är för mycket: Kolla! Jag lär min häst en massa trix och vill visa det för hela världen! Kolla! Den kan SITTA!

Men det där tycker jag är "make a partner" på hög nivå. Det krävs otroligt engagemang och vilja att få hästen att lita på en på det sättet.
Det är kul att se sån sammarbetsvilja mellan häst och förare.:) :bow:

asså gillar faktiskt det här...

man fick verkligen se hur lugn och ro full hästen var sen efter ledaren hade satt den på plats...
den litade på sin ledare

det är ju bättre att ta ner hästen på marken en gång ordentligt och sen inte ha det problemet längre. istället för att hålla på och låta hästen ha komandot

Senast ändrad av en moderator:

asså gillar faktiskt det här...

man fick verkligen se hur lugn och ro full hästen var sen efter ledaren hade satt den på plats...
den litade på sin ledare

det är ju bättre att ta ner hästen på marken en gång ordentligt och sen inte ha det problemet längre. istället för att hålla på och låta hästen ha komandot

Varför inte lika gärna slå en stekpanna i skallen på hästen? Eller plegga ner den och ta krokben?

ja du fråga dig själv det...

Ja men asså nu tog ner hästen på marken och att den fick reda på vem ledaren var....

Se sen hur mkt lugnare hästen var när det var över

Alexander är inte alls så, snarare tvärt om.
Han är väldigt noga med vilka som blir medlemmar i hans skola.
En av kraven är att vi inte använder det han lär oss till att vinna tävlingar. Är man medlem i skolan tar man avstånd från bett och tävlande med häst. Han anser även att den som lär sig att kommunisera med en häst på detta sätt får för stor fördel jämfört med andra tävlade.

Filmen är ur en film för de som är intresserade av hans lära, det är precis som Monty eller Pat Parellis, de har också egna videor, och det finns videor på youtube med dom med.

Alexander har bara ett annat sätt att träna och hantera hästar på än dom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka