hästhantering att avundas! kolla film!

LATHET! Om man kan inte går ut och hitta ett metod som fungera och som är rättvis mot djuren så är det lathet. För såna metoder finns. Okunnighet är ett annat ord vi kan använder. Det är som bant-piller bara för att nån säger att det fungera, det är up till alla att läsa flaskan!

Så om du är oartig du menar det som behövs bara är att en av dina kompissar slänga dig på golvet just så, sen afteråt ber om ursäkt?

Hmmmm, how intressting.

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Precis, NH i sig är en bra grej, när man gör det rätt!
Tyvärr är det som med allt här i världen, idioter som, som använder yrkesmänniskors namn och drar det i smutsen.

Förstår inte vrf man ska ta ledarskapet med våld, ärligt talat, då är det nåt allvarligt fel, vem börjar med att ta till våld?
Det är som nån säger våldtäkt, om en människa gjorde så mot en mäniska skulle det kallas misshandel, ärekränkning och våldtäkt!

Personligen måste jag säga att den här tråden börja pela ur alldeles :cool:
Och har du sett hur hästar fungerar i flock....Först är det hot sen är det smällar som gäller!!! Så vitt jag vet så sparkar en häst hårdare än en karl som drar i ett bett.

Har sett hästar knäckas av sin ägare både fysiskt och psykiskt, kan lova att den här filmen är en fis i rymden jämfört med den karln som jag känner till!!! Jag har sett den karln slå sina hästar men Pålar och sen påstå det är "blistringskador" då det ser ut som ögonen ska poppa ut. Jag har även sett samma karl slå skiten ur en annan häst.
Och denna människa tillhör eliten inom travvärlden!

Jag tycker att den här filmen är rätt så "mild" jag....:angel:

lite så tänker jag också, har också sett värre en vad det här är, därför tycker inte jag att den här metoden var så himmla fruktansväd mot hästen, folk får tycka vad dom vill, jag skulle nog själv inte annvända den här metoden till mina hästar, men ingen vet bakrunden till den här hästen på filmen, om det var det enda som krävdes elelr en bra början - så tycker jag det e rätt.

Finns både kuniga o okuniga hästmänniskor, det har inget med kunighet att göra, utan att bilda sig en egen uppfattning! Finns så himmla mkt rätt och fel, frågan är vem som säger vad som är just rätt och fel, det tycker jag är intressant, när jag såg på filmen, så såg jag den med ögon så som jag kollar på 2 hingstar som med kroppen försöker få ner den anndra, om ni går ut i hästhagar och kollar på hur hästarna beter sig, kommer ni att se att 2 st ranghöga hästar kan "slåss" om att få vara den högsta, det är inte ovanligt att se hur den ena hästen tar tag över manken på den anndra hästen och sedan lägger sin tyngd och trycker, tills den anndra hästen känner sig knäckt, ah just det, knäckt! jag tror inte att hingstar ger varandra förtroende och tillit genom att slåss om den högsta makten i flocken, utan att den som blir besegrad får helt enkelt gilla läget,

som sagt, ger man hästen en bra och rätt uppfostran redan från föl så slipper man offtast dom här problemen, men om inte, kan det ha gått så långt att hästen är farlig, har stött på alldeles för mkt hästar och framförallt hästägare som gör fel. så alla hästmänniskor, ni vill vara så snälla och rättvisa ni kan mot era hästar- visst det är rätt och det förstår jag, MEN ni gör inte era hästar en kännst, genom att vara för "milda"

När jag ser en häst göra något förfärligt, och någon säger fy, och samtidigt klappar hästen lite på halsen DÅ ser jag ut så här >> :eek:

så nu vet ni vad jag tycker, ge och ta.

Tar hunden verkligen handgripligen tag i den andra hunden och trycker ned den med sin egen kropp?
Det jag har sett min äldre hane göra mot den yngre är snarare ett uppvisande av stelt kroppsspråk som gör att den yngre frivilligt lägger sig samt ligger kvar tills denne tillåts kliva upp.
Att en hund ställer sig över en annan och håler ned denna när den redan ligger är också något jag sett...

Jag har INTE sett en hund lägga ned en annan med hjälp av tänder, tassar osv.
F.ö måste jag även tillägga att vi varken är varjar, hästar eller hundar. Jag anser inte att vi behöver bete oss som hundar för att våra hundar skall förstå oss.

Ja visst tar hon tag i lekkopmisen. Men det är inte alla hundar hon behöver göra det på de flästa kastar ju sig på rygg på en gång när de ser henne, men när lekandet blir lite väl tufft så trycker hon ner den yngre med hjäp av käkarna.
och som du säkert vet så finns det hundar som kan bli totalt blockerade när det händer mycket runt omkring att inte den största falukorv i världen kan få dem att regagera, och då är det ända man kan göra precis som tiken lägga "tassen" över magen på dem så de lugnar ner sig. Fungerar hur bra som hellst. Jag behöver inte skrika, inte slå eller använda någon form av våld och ledarskapet ifrågasätts aldrig.
Och självkart är vi inte hundar, men de är inte heller männinskor. men i och med att vi har fötts med ett annat interlekt så har vi ju det lättare att försöka tala deras språk istället för att tvinga dem till att förstå vårat eller?

Fy för den lede när man ser sådana här "uppvisningar".
Gjorde mig ledsen.

Det går alltid överstyr i såna här trådar.

Men detta som jag skrev var inte om filmen, det var rent allmänt i hästhanteringen,
Förstår inte vrf man ska ta ledarskapet med våld, ärligt talat, då är det nåt allvarligt fel, vem börjar med att ta till våld?
Det är som nån säger våldtäkt, om en människa gjorde så mot en mäniska skulle det kallas misshandel, ärekränkning och våldtäkt!

Jag vet att det finns människor som gör värre saker, det var en allmän fundering kring varför man ska BÖRJA med att ta till våld vad vinner man på det tro?

Vaddå gått långt?

Det är en helt vanlig normalsprallig unghäst de visar...

Vaddå gått långt?

Det är en helt vanlig normalsprallig unghäst de visar...

okej, jag tycker det är väldigt bra Älgen - att du ser att det är en helt vanlig normalsprallig unghäst.

Jag är bara ung - men har haft 5 st egna unghäästar som jag själv ridit in utibldat och sedan sålt. Dom har aldrig betett sig så där, och skulle dom börja bråka/hoppa när jag leder dom, så hade jag sagt till dom på skarpen!

och... eftersom jag inte vet något om hästen på filmen, varken, ålder eller tidigare liv, så kan jag inte yttra mig om hanteringen, om den är så fel som folk tycker eller så rätt, jag har sagt min åsikt ut av det jag ser.

Hästen i filmen är en LÖP häst.. de vet att när sadelnkomme rpå ska det springas.

När någon då envisas med att hänga i ett snöre och bromsa (leda) är det klart ynglingen tycker det går för sakta. Den har ju fått lära sig att det SKA gå FORT. Ska den då bli nerbrottad på marken för att den i stort sköter sitt jobb?

tycker fortfarande att du verkar veta så mkt om hästen och dess jobb/uppgifter.

konstigt.

men men alla e vi olika, du kanske håller på med just sådana hästar som visas på filmen, och det gör inte jag!

men jag klagar inte på hanteringen.

USCH! Jag kunde inte ens se färdigt filmen!
Jag skulle inte vilja ha en häst som lyder mig pga rädsla o underkastelse. Den ska lyda för att den älskar mig, ser upp till mig, vet att jag vill dens bästa, så tycker jag iallafall

Har äntligen lyckats se filmen i sin helhet. Jag undrar lite vad mannen egentligen gör med hästen som får den att lägga sig. Det ser ju ut som mannen drar ganska hårt i ena mungipan men hästen ramlar ju inte handlöst omkull. Ser absolut inte trevligt ut i alla fall men har hört talas om andra metoder som används på stegrande hästar som inte heller känns bra men som enligt erfarna hästmänniskor är enda sättet att få bukt med detta farliga beteende. Speciellt om man sitter på ryggen på hästen...

Själklart skall vi lära oss både hunden och hästens språk om vi valt att ha dessa djur! Ingen tvekan om det.
Vi skall även bete oss så att hästar och hundar förstår oss.
Jag fick för två mpnader sedan hem en spansk häst som gått fritt och var i princip ohanterad. Hon svarar bättre på mina fina hjälper (lös från marken) än vad någon av mina andra hanterade hästar gör. Just för satt hon är så oförstörd. Självklart pratar jag med henne på ett språk hon förstår.
På sätt och vis gör jag det med hundarna också. Som jag tidigare skrev är det inget fel i att ta tag över nacken eller trycka över ryggen på en hund för att säga ifrån/lugna ned.

Det jag vänder mig emot är då man väljer de mest våldsamma hundbeteenden att apa efter. Fortfarande hävdar jag att vi inte är några hundar och trots att vi gör vårt bästa för att efterapa dem så kan vi aldrig till fullo härma alla deras tecken och ljud. Vi beter oss också på ett annat sätt än hundarna till vardsags, lär dem en massa saker en annan hund aldrig Skulle vara intresserad av att lära dem osv.

Och ja det är en stor skillnad på häst och hund även i förhållande til oss. Mina höstar hanteras några timmar om dagen, resten av tiden ölever dom i sin flock och lever "hästliv". Min ahundar lever med mig dygnet runt. Jag ÄR deras flock och dom anpassar sig till mina rutiner. Vi tränar, åker runt på tävlingar, sover, myser, leker ihop.

Det jag återigen kortfattat vänder mig emot är folk som skall leka hund. Trycka ned hunden, ligga på den, morra, stjäla mat, morra igen osv...Om det funkar för er andra, fortsätt för all del med det...men jag har aldrig behövt det och jag har också 6 lydiga hästar och två lydiga hundar som funkar i alla möjliga situationer.

Alla har vi våra metoder, så länge det funkar så får man väl vara nöjd...

Är det inte ganska uppenbart vad en galopphäst har för uppgift?

självklart, den ska löpa.

och som alla hästar kunna ledas på ett normalt och lugnt sätt, även fast utrustningen är på, ska den kunna anpassa sig, ahh hästen hoppar om kring lite eller taktar tycker jag också ör okej, eftersom den tror att den ska jobba, men första resningen som hästen gör på filmen, är lååång ifrån okej.

Re: Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

självklart, den ska löpa.

och som alla hästar kunna ledas på ett normalt och lugnt sätt, även fast utrustningen är på, ska den kunna anpassa sig, ahh hästen hoppar om kring lite eller taktar tycker jag också ör okej, eftersom den tror att den ska jobba, men första resningen som hästen gör på filmen, är lååång ifrån okej.

Så mycket har du rätt i faktis, det skulle kunna ledas på ett normalt sätt och dessa resningar är absolut inte en önskning i en häst.

Men som jag frågade och vill att fler lära sig är att kunna läsa en häst. Man behöver inte vete vad den har haft för bakgrund förut för att kunne läsa vad det är för fel nu. Att man inte titta på ett problem som att alla hästar har samma problem "och för detta problem använder vi teknik #136 i våra handbok". Att man kunne ta tid att lära sig att kunne ser vad är fel in i huvudet av hästen istället för döma den utan rättegång.

Jag har frågat dig förut att skriver vad du ser i videon om hästen, men du också är en som vill inte öppna hjärna till nåt nytt och heller använder vad finns som quick-fix fast det är fel mot hästen.

mm som att kunna läsa av hästen om något stör den, ont någonstans, trivs den inte? klämmer sadeln? ont i magen? illa behndlad?

det kan finnas väldigt mkt, och som hästmänniska gäller det att ha sina ögon och öron öppna, som du själv säger, kunna läsa av hästen, för att ge den hjälp på rätt sätt.

men jag tycker fortfarande inte att det riktigt har med det här att göra, hur den här tråden startade osv, eftersom jag själv tycker det är svårt att se och veta, genom att se en häst göra ohyffs. Enligt mig behövs det mer kontroll och vetande för att kumma döma.

förstår du mig?

Alltså, jag blir så trött...

Vad då helspattig... Den betedde sig väl som de flesta unghästar som kommer ur stallet kan göra....

Gör dom??!?! om de beter sig på det viset så har man inte riktigt lyckats med sin unghäst. Då har man missat att de den självförtroende och trygghet. :cool: :cool:

Okej, så först bankar och slår vi hästen, sen vill vi att den ska vara känslig?
Hoppas ni förstår parallellen

Det handlar inte om att banka och slå. Att vara i en värld omgiven av hästar är inte så rosa och vackert som vissa verkar tro. Det finns svåra hästar och vanliga mer eller mindre lätta hästar. Sen finns det folk som inte kan något om hästar och de som tror att dom kan och dom som faktiskt kan häst på riktigt. Jag är helt inne på att han i filmen vet mycket väl vad han gör och att han ha tagit reda på om hästen gör det för att jävlas eller för att den har ont i ryggen för att bara dra en parallell.. Men jag anser inte att han med stryk och våld slet ner hästen på marken. Då kan du läsa vidare på tråden längre upp med med länk vidare till hur metoden fungerar.

Hästen är i böörjan inte ett dugg intresserad av att höra upp och är ju farlig. Det är ju i ett sådant fall bättre med en häst som är erlagd och därefter underkastar sig människan än tror att det ska vara tvärtom.

Som någon annan skrev så kan hästen ha varit felhanterad sedan tidigare, så må va hänt men inte ska någon beöva dö med en hov i huvudet för att man inte klarade fixa problemet. En snabb lösning behöver inte vara en dålig lösning.

Jag har kollat på lite flera filmer med liknande teknik och än har jag inte sett en häst som blivit rädd för sin ledare/ryttare!

mm som att kunna läsa av hästen om något stör den, ont någonstans, trivs den inte? klämmer sadeln? ont i magen? illa behndlad?

det kan finnas väldigt mkt, och som hästmänniska gäller det att ha sina ögon och öron öppna, som du själv säger, kunna läsa av hästen, för att ge den hjälp på rätt sätt.

men jag tycker fortfarande inte att det riktigt har med det här att göra, hur den här tråden startade osv, eftersom jag själv tycker det är svårt att se och veta, genom att se en häst göra ohyffs. Enligt mig behövs det mer kontroll och vetande för att kumma döma.

förstår du mig?

Håller med dig på många sätt. Jag beundrar dom som kan läsa av hästen så jäkla perfekt på en film. Dom måste verkligen veta hur hästen är. Och av "allt" det man ser så skulle man visst kunna skirva en roman om alla fel folk gör. Ingen-annan-gör-rätt-alla-andra-är-värdelösa mentalitet!!! blir tokig på det!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka