hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Precis!!! verkar som att många tror att en unghäst gör så normalt.. skrämmande!!

MaLinn :bow: väldigt bra ord kommer från dig tycker jag!

tack, jag verkar inte vara ensam här om att tycka, huir saker och ting ska bara elelr borde vara.

Undrade just vad det jag skulle avundas? Karlslokens idioti? Eller total lös empati???
Nej tack den sortens "hästahantering" avundas jag absolut inte.

Håller med dig på många sätt. Jag beundrar dom som kan läsa av hästen så jäkla perfekt på en film. Dom måste verkligen veta hur hästen är. Och av "allt" det man ser så skulle man visst kunna skirva en roman om alla fel folk gör. Ingen-annan-gör-rätt-alla-andra-är-värdelösa mentalitet!!! blir tokig på det!

Vi kan inte läsa av hästens beteende i filmen, men vi kan läsa av människans, och veta vad han gör.
Det han gör är på inget sätt bra för hästen eller just mot den.
Det är en kortsiktig lösning, en snabblösning, och varje hästtränare/ägare/hanterare bör veta att bra, hållbara snabblösningar inom hästvärlden finns det inte.
Hästar, deras pskye och deras kropp kräver att det tar lång tid att utveckla och finna lösningar, inte ett "så snabbt som möjligt så vi itne behöver slösa pengar i onödan utan kan vinna istället".

Man kan inte ge en lektion över intenernet, man kaninte ge en lektion över telefon. Eftersom man missar så mycket som inte ses.
Häst och människas reaktioner.
VaVisst kan man se somliga saker bara genom en video.
Men inte allt. Och det är de små detaljerna som kan vara avgörande.
Ex. Jag tror mkt. väl att ex. djurjouren kan se ifall en häst har ont i bogen, bara av ett foto på hästens rygg. Eftersom hon vet konsekvenserna av hur muskler som ser ut så, påverkar kroppen.

Men utan att ha sett hästens muskler kan hon inte säga så mkt mer än vad som Kanske finns.

(absolut ingen kritik menad till djurjouren, snarare tvärt om)

Senast ändrad:

tramsigt det blir. Jag anser fortfarande inte att deta är en rätt väg för alla som har ett problem med sin häst. Denna hästen är inte på det stadiet att den kanske skulle ta till sig en liten rörelse från sin ledare. Den var inte samarbetsvillig på den nivån. En männsika som inte är duktig på hästar skulle säkert rycka den i munnen och slå den med spöt. det hade i mina ögon varit dramatiskt och förfärligt på det viset många här beskriver filmen. jag anser att han faktiskt rätt odramatist löste problemet, och hur långsiktigt det var vet ju ingen, men han kanske behövde påminna dn en eller två gånger och sen var det bra. en annan meto kanske hade gett resultat om en månad, med betydligt mer träning och längre tid för hästen att fortsätta beté sig illa. han löste problemet, det var vad filmen ville visa, inte som ett skolexempel på hur du själv kan göra för att få din egen häst att bli "snäll"!!

dublett råkade det visst bli...

Senast ändrad av en moderator:

Känns ju bra, ja! men eller hur så är nog både du och jag onda och tycker att hästar ska plågas för att sedan få beröm, INTE! men allt är ju inte bara svart eller vitt!! jag tror att de finns gott om metoder åde i och utanför landet som folk här inte känner till och om det bara gjorde de skulle det bli ramaskri! Men jag tror lite på att man alltid kan vara öppen för att se nya saker, MITT sätt är inte alltid rät men inte heller den som är mest duktig eller högst ansedd alltid heller har rätt, och för att bli duktig måste man ju vara villig att ta till sig na sätt och lösningar. en del av filmen kan ju vara värdefull att ha sett, samma som saker man sett och hört av folk som tror dom gör rätt som är helt uppochner mot min och mångas sanning!

Ehrm, jag sa inte att ALLA som har tävlingshästar gör såhär, men det är vanligt när man har tävlingshästar i stor skala (trav & galopp tex.) att man inte tar sej tid att arbeta hästen, utan tar en dum genväg. Håll med eller inte, men så är det.

tramsigt det blir. Jag anser fortfarande inte att deta är en rätt väg för alla som har ett problem med sin häst. Denna hästen är inte på det stadiet att den kanske skulle ta till sig en liten rörelse från sin ledare. Den var inte samarbetsvillig på den nivån. En männsika som inte är duktig på hästar skulle säkert rycka den i munnen och slå den med spöt. det hade i mina ögon varit dramatiskt och förfärligt på det viset många här beskriver filmen. jag anser att han faktiskt rätt odramatist löste problemet, och hur långsiktigt det var vet ju ingen, men han kanske behövde påminna dn en eller två gånger och sen var det bra. en annan meto kanske hade gett resultat om en månad, med betydligt mer träning och längre tid för hästen att fortsätta beté sig illa. han löste problemet, det var vad filmen ville visa, inte som ett skolexempel på hur du själv kan göra för att få din egen häst att bli "snäll"!!

Eftersom jag både sett fler av hans filmer och läst mer om honom vet jag att han A) använder detta som lösning på alla hästar, vilket innebär att han inte använder detta som någon sista utväg.
B) Han stryper syret till hjärnan och får hästen yr. Det är itne frågan om att han är duktig på hästars språk, eller på att träna hästar, utan om ren nedbrytning av hästens psyke.
Hästen ligger efter omkullfällning kvar på backen ett tag, pga att den fortfarande inte är klar i huvudet, inte för att den insett att människan är över den i rang.
Jag ser inget rätt i det.

Den lösning han erbjuder tar inte bort problemet som hästen egentligen har, människan.
De hästar man kan se på videorna har mycket farliga beteende, somliga av dom, andra har helt enkelt lärt sig att vägra gå, han fäller dom med.
Att göra detta löser inte det egentliga problemet, att hästens ägare egentligen saknar kunskap att hantera denna häst.
Hästen har tagit över och det har resulterat i att hästen A) blir elak/farlig eller B) vägrar gå eller C) annat beteende.

Genom att bryta ner hästen på backen så visar han hästen att Han är över den i rang, och att det är bäst för den att lyda han tar över ledarskapet genom våld.

Med detta sker flera saker, A) hästen lär sig inte att lita på honom, B) Hästen har inte fått en ny relation till sin/a ägare, den de hade finns kvar och tids nog kommer problemen att på något sätt återkomma. Antingen genom att beteendet kommer tillbaka, eller så får hästen nya, eftersom ägaren kommer att fortsätta göra de saker h*n tidigare gjort. C) Kommunikationen mellan häst och människa blir inte bättre.

Somliga här har påpekat att det går att fälla en häst på ett mindre dramatiskt/farliga sätt, man skall både ha kunskap och erfarenhet av det innan man beger sig på det.
Jag själv har valt ett sätt som tar mindre tid men inte kräver att jag fäller hästen.

Den här killen ni ser på videon har fler ute. Han gör samma sak med alla hästar, en ettåring som vägrar gå bla. Denna ettåring sätter han sig sedan upp på, efter ett långt pass, och rider fram och tillbaka, varv på varv på varv på en inomhusbana.
När hästen inte först vill gå, sparkar han den i sidorna hårt upprepade gånger. Vad har den häst hästen lärt sig om jag får fråga?
Inte ett smack.

Ehrm, jag sa inte att ALLA som har tävlingshästar gör såhär, men det är vanligt när man har tävlingshästar i stor skala (trav & galopp tex.) att man inte tar sej tid att arbeta hästen, utan tar en dum genväg. Håll med eller inte, men så är det.

Det går inte att sga att det är mer vanligt utan att ha statistik på det. Tänk på att det finns så otroligt många hästägare här i sverige, och många av dom löser sina problem med skarpare utrustning som lösning.

En hjälptygel ÄR en genväg, likaså skarpare bett eller annan utrustning som hindrar hästen från att protestera.

Allt beteende som går emot vad ryttaren ber om Är att "protestera". (därmed inte sagt att ryttaren är den som är klokast).
Hästen vill göra som den vill, och därmed anser ryttaren att lösningen är ett skarpare bett, en nosgrimma eller en hjälptygel.

På så sätt har ryttaren löst sitt problem, men inte hästens.

Var snäll och gör inte denna tråd till en diskution huruvida hjälptyglar är en genväg eller inte.
Orsaken till att en hjälptygel används ÄR för att ryttaren inte klarar av sin häst utan. INgen annan orsak får jag hoppas.

Ett undantag är martingal som används för säkerhet Ifall (inte PGA) hästen skulle kasta upp huvudet i under en hoppning, för att ryttaren vill undvika skallskador.

Senast ändrad:

vi tycker nog egentligen inte så olikt som det ibland verkar. Jag håller helt med dig om det här med hjälptyglar och bett osv. Fast med tillägg att det inte är dåligt automatisk för at det är en genväg. Ta tex en äst som är riktigt stark och slår sig fri i varje övergång, då kan tex en graman vara rätt sätt att snab ta sig ur det och samtidigt lära hästen att göra en övergång utan att ta upp huvudet. Och detta är en punktinsats och inte ett dagligt medel för att inte hamna i sitsen! Lite på samma sätt anser jag att han i felmen önvänder sin teknik för att få den sluta stegra sig. Jag måste någonstans tycka att han gör rätt eftersom han får resultat. Sen om han använder det på en ettåring och en häst som inte vill gå låter jag jag vara okommenterat för det har jag inte sett. Men jag gissar att han även där fått resultat. Och hästen är inte rädd för honom, du eskriver det på ett trovärdigt sätt men i mina ögon på dom filmer jag har sätt är hästarna inte rädda, dom är under honom i rang bara och det var ju målet!

Ok, då fick man då äntligen veta vad som egentligen sker med hästen. Det låter inte som nån vidare lösning tycker jag. Kanske funkar på hästar som ska vara på galopp och trav med "proffsgubbar" som hanterar dem men absolut inte för en person som mej som vill ha ridning som en trevlig avkoppling....kan en sån här häst verkligen bli pålitlig? Tvivlar på det.

Jag måste någonstans tycka att han gör rätt eftersom han får resultat.

:eek: :eek: Bara så jag inte missförstod men...menar du att det inte spelar någon roll hur, bara man når målet :eek: :eek:

sammet> Tack, kunde inte uttryckt det bättre själv ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Som ni kan se på videon nedanför, som är i 2 delar, så är det itne frågan om att han använder sig utav detta på enbart problemhästar.
Denna fux gör inte större väsen av sig.

Jag tycker inte helelr man skall bli imponerad över att han "rider in" ettåringar på 2 dagar.
Att ha i åtanke är att ettåringar gärna söker sig en ledare de kan lita på eftersom de själva inte är mogna att leda. De tar första bästa som vet hur man utmanar dom och som vinner över dom, oavsett om det är med våld eller genom att de inser att denna faktist är mer vis.

Som exempel kan jag ta de 2 varmblodsston jag arbetade med för 2 år sedan.

De var 1åringar, de hade gått på stor lösdrift hela sitt liv, med andra jämngamla och deras mammor.
Ingen hanterade dom, hur de verkade hovarna vet jag inte, om de ens verkade dom. (inte så att de var misskötta på något sätt).

När de kom var de så rädda så när man kikade in till dom via boxgallret kastade de sig in i motsatta vägg.
De gick inte att leda, en av dom var i samma klass som trådskaparens postade video.

På två dagar jagade de efter mig i hagen och kivades om vem som skulle gå närmast mig.
Jag hade då inte använt mig av annat än just det som hästar använder i en flock för att förtjäna sig ledarskapet, inget våld.

Jag arbetade dom i lina eftersom jag ville kunna hålla dom åtskiljda första dagen. Andra dagen arbetade jag dom utan lina.

Dag 2 kunde jag leda in det "vildaste" stoet utan att hon blev hysterisk och kastade sig omkring. Hon rusade inte in i raketfart in i stallet heller.

Ettåringar är så otroligt lätta att hantera, den metod han använder är övervåld.
Hästen har dag 2 inte accepterat honom på ryggen, den har bara accepterat läget.
Därmed inte sagt att den accepterat honom som den visa och mest lämpade ledaren.

Hans ridstil med en massa piskande och sparkande har jag mycket att säga om och lite till övers för...

Som man både kan se på filmens infotext samt på hästarnas svans är det ettåringar på filmerna med.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=wZGWHnpi_Jg
Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=iuGnJez5GIc

Här kan man se en annan ettåring... och mannens "Otroliga" sätt att rida...
Denna häst vägrade gå framåt och har istället lärt sig att använda sig utav att lägga sig ner som försvar. EN av ånga bakslag som kan uppstå.
Det som kan hända i detta läge är att Han får "Bukt" på problemet och återlämnar hästen, därmed inte sagt att hästens ägare får bukt med det.
Hästen kan utnyttja sin kunskap att lägga sig ner så fort den inte får som den vill.

Jag har själv varit med om att jobba på ett ställe där en tjej sommaren tidigare lärde ett russto att lägga sig ner. Jag skulle tippa på att hon använda samma metod som honom.
Så fort stoet ville tillbaka till de andra i hagen lade hon sig ner och vägrade att gå, var hon än var...

Nå... stoet som vägrar gå frammåt:

http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s&mode=related&search=

Jag konstaterar bara att det är vanligare att ta genvägar för folk som inte har mycket tid eller lust att lägga massa energi på en häst som inte gör som dom vill (tex inom trav/galopp) och med genvägar menar jag inte bara denna brutala läggning av häst som visades i videon, utan allt annat med. En privatperson som skaffar häst har i regel känslor för den och vill inte utsätta den för något såhär grymt. Jag vet detta för jag står i ett stall som ligger intill en stor travanläggning, och där särbehandlas ingen häst, behöver en viss individ mer tid eller mildare hantering får dom inte det utan tvingas till att "uppföra" sej, funkar inte det säger dom att hästen är galen och skickar den till slakt. Så är det. Min häst tog det mej ca två år att få till häst, och han skulle slaktas pga att han var "galen" och livsfarlig. Nu kan en fyraåring leda honom från hagen.

Citat dej: "Hästar, deras pskye och deras kropp kräver att det tar lång tid att utveckla och finna lösningar, inte ett "så snabbt som möjligt så vi itne behöver slösa pengar i onödan utan kan vinna istället"."

Det är ju precis det jag säger?

Den här filmen hittade jag. Det tar en stund innan det kommer igång, men det handlar om en häst osm är svår att leda och stegrar sig rejält. Då ingriper en kille som med hjälp av rep över nacken via bettringarna som han kan få den at lägga sig och ge undan efter tryck. han är oerhört skicklig och det är inget som vem som helst skulle klara!
grymt bra! http://www.youtube.com/watch?v=S8_yvQj7p1E
All ära!

Jag gillade inte vad jag såg, men jag skulle inte kunna fixa det bättre själv. Det är ju en sak som är säker. :cool:

Som ni kan se på videon nedanför, som är i 2 delar, så är det itne frågan om att han använder sig utav detta på enbart problemhästar.
Denna fux gör inte större väsen av sig.

Jag tycker inte helelr man skall bli imponerad över att han "rider in" ettåringar på 2 dagar.
Att ha i åtanke är att ettåringar gärna söker sig en ledare de kan lita på eftersom de själva inte är mogna att leda. De tar första bästa som vet hur man utmanar dom och som vinner över dom, oavsett om det är med våld eller genom att de inser att denna faktist är mer vis.

Som exempel kan jag ta de 2 varmblodsston jag arbetade med för 2 år sedan.

De var 1åringar, de hade gått på stor lösdrift hela sitt liv, med andra jämngamla och deras mammor.
Ingen hanterade dom, hur de verkade hovarna vet jag inte, om de ens verkade dom. (inte så att de var misskötta på något sätt).

När de kom var de så rädda så när man kikade in till dom via boxgallret kastade de sig in i motsatta vägg.
De gick inte att leda, en av dom var i samma klass som trådskaparens postade video.

På två dagar jagade de efter mig i hagen och kivades om vem som skulle gå närmast mig.
Jag hade då inte använt mig av annat än just det som hästar använder i en flock för att förtjäna sig ledarskapet, inget våld.

Jag arbetade dom i lina eftersom jag ville kunna hålla dom åtskiljda första dagen. Andra dagen arbetade jag dom utan lina.

Dag 2 kunde jag leda in det "vildaste" stoet utan att hon blev hysterisk och kastade sig omkring. Hon rusade inte in i raketfart in i stallet heller.

Ettåringar är så otroligt lätta att hantera, den metod han använder är övervåld.
Hästen har dag 2 inte accepterat honom på ryggen, den har bara accepterat läget.
Därmed inte sagt att den accepterat honom som den visa och mest lämpade ledaren.

Hans ridstil med en massa piskande och sparkande har jag mycket att säga om och lite till övers för...

Som man både kan se på filmens infotext samt på hästarnas svans är det ettåringar på filmerna med.

Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=wZGWHnpi_Jg
Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=iuGnJez5GIc

Här kan man se en annan ettåring... och mannens "Otroliga" sätt att rida...
Denna häst vägrade gå framåt och har istället lärt sig att använda sig utav att lägga sig ner som försvar. EN av ånga bakslag som kan uppstå.
Det som kan hända i detta läge är att Han får "Bukt" på problemet och återlämnar hästen, därmed inte sagt att hästens ägare får bukt med det.
Hästen kan utnyttja sin kunskap att lägga sig ner så fort den inte får som den vill.

Jag har själv varit med om att jobba på ett ställe där en tjej sommaren tidigare lärde ett russto att lägga sig ner. Jag skulle tippa på att hon använda samma metod som honom.
Så fort stoet ville tillbaka till de andra i hagen lade hon sig ner och vägrade att gå, var hon än var...

Nå... stoet som vägrar gå frammåt:

http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s&mode=related&search=

Okej, när jag ser det här också... så skulle jag nog göra det bättre själv :mad:
Och vad fan håller han på med!

Senast ändrad:

*läser intresserat*

Sak 1: Det allra enklaste är en sund och skapligt korrekt hantering av hästar i tidgt stadiet (föl!!) Det gör att man inte sätts i sådana situationer. Hästen lär sig direkt vem som är flockens ledare (dvs du)
Konsekvent bestämmer du, vägleder och korrigerar hästen direkt. detta gör att man inte behöver gå tillväga som i filmen.

Sak 2: Väldigt många härinne kastar sten i glashus!

Det är en stor konst att tämja och vägleda ett djur, man måste kommunicera på ett språk som hästen förstår och man måste vara en ledare med kunskaper om hästens ursprungsbeteende och flockegenskaper. En från början felskolad häst är inte alltid lätt att tala tillrätta. Den här filmen visar inte mycket av hästhantering, det är mer uppkommen situation som de använder en konventionell metod för att avveckla som ett beteende hos hästen. Vi använder oss av många metoder för att få hästen till den lydnad som passar våra ändamål. Dessa diskussioner dyker ständigt upp, svaren är många men frågorna fler. Det är väldigt många som är helt säkra på att deras metod/åsikt är rätt. glöm inte att hästar är individer, situationer eller fara kan alltid uppstå. Det är inte alltid lätt att tala människor tillrätta fast vi använder samma språk...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka