M
MaLinn
Sv: hästhantering att avundas! kolla film!
Precis!!! verkar som att många tror att en unghäst gör så normalt.. skrämmande!!
Precis!!! verkar som att många tror att en unghäst gör så normalt.. skrämmande!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller med dig på många sätt. Jag beundrar dom som kan läsa av hästen så jäkla perfekt på en film. Dom måste verkligen veta hur hästen är. Och av "allt" det man ser så skulle man visst kunna skirva en roman om alla fel folk gör. Ingen-annan-gör-rätt-alla-andra-är-värdelösa mentalitet!!! blir tokig på det!
Undrade just vad det jag skulle avundas? Karlslokens idioti? Eller total lös empati???
Nej tack den sortens "hästahantering" avundas jag absolut inte.
tramsigt det blir. Jag anser fortfarande inte att deta är en rätt väg för alla som har ett problem med sin häst. Denna hästen är inte på det stadiet att den kanske skulle ta till sig en liten rörelse från sin ledare. Den var inte samarbetsvillig på den nivån. En männsika som inte är duktig på hästar skulle säkert rycka den i munnen och slå den med spöt. det hade i mina ögon varit dramatiskt och förfärligt på det viset många här beskriver filmen. jag anser att han faktiskt rätt odramatist löste problemet, och hur långsiktigt det var vet ju ingen, men han kanske behövde påminna dn en eller två gånger och sen var det bra. en annan meto kanske hade gett resultat om en månad, med betydligt mer träning och längre tid för hästen att fortsätta beté sig illa. han löste problemet, det var vad filmen ville visa, inte som ett skolexempel på hur du själv kan göra för att få din egen häst att bli "snäll"!!
Ehrm, jag sa inte att ALLA som har tävlingshästar gör såhär, men det är vanligt när man har tävlingshästar i stor skala (trav & galopp tex.) att man inte tar sej tid att arbeta hästen, utan tar en dum genväg. Håll med eller inte, men så är det.
Jag måste någonstans tycka att han gör rätt eftersom han får resultat.
Den här filmen hittade jag. Det tar en stund innan det kommer igång, men det handlar om en häst osm är svår att leda och stegrar sig rejält. Då ingriper en kille som med hjälp av rep över nacken via bettringarna som han kan få den at lägga sig och ge undan efter tryck. han är oerhört skicklig och det är inget som vem som helst skulle klara!
grymt bra! http://www.youtube.com/watch?v=S8_yvQj7p1E
All ära!
Som ni kan se på videon nedanför, som är i 2 delar, så är det itne frågan om att han använder sig utav detta på enbart problemhästar.
Denna fux gör inte större väsen av sig.
Jag tycker inte helelr man skall bli imponerad över att han "rider in" ettåringar på 2 dagar.
Att ha i åtanke är att ettåringar gärna söker sig en ledare de kan lita på eftersom de själva inte är mogna att leda. De tar första bästa som vet hur man utmanar dom och som vinner över dom, oavsett om det är med våld eller genom att de inser att denna faktist är mer vis.
Som exempel kan jag ta de 2 varmblodsston jag arbetade med för 2 år sedan.
De var 1åringar, de hade gått på stor lösdrift hela sitt liv, med andra jämngamla och deras mammor.
Ingen hanterade dom, hur de verkade hovarna vet jag inte, om de ens verkade dom. (inte så att de var misskötta på något sätt).
När de kom var de så rädda så när man kikade in till dom via boxgallret kastade de sig in i motsatta vägg.
De gick inte att leda, en av dom var i samma klass som trådskaparens postade video.
På två dagar jagade de efter mig i hagen och kivades om vem som skulle gå närmast mig.
Jag hade då inte använt mig av annat än just det som hästar använder i en flock för att förtjäna sig ledarskapet, inget våld.
Jag arbetade dom i lina eftersom jag ville kunna hålla dom åtskiljda första dagen. Andra dagen arbetade jag dom utan lina.
Dag 2 kunde jag leda in det "vildaste" stoet utan att hon blev hysterisk och kastade sig omkring. Hon rusade inte in i raketfart in i stallet heller.
Ettåringar är så otroligt lätta att hantera, den metod han använder är övervåld.
Hästen har dag 2 inte accepterat honom på ryggen, den har bara accepterat läget.
Därmed inte sagt att den accepterat honom som den visa och mest lämpade ledaren.
Hans ridstil med en massa piskande och sparkande har jag mycket att säga om och lite till övers för...
Som man både kan se på filmens infotext samt på hästarnas svans är det ettåringar på filmerna med.
Del 1
http://www.youtube.com/watch?v=wZGWHnpi_Jg
Del 2
http://www.youtube.com/watch?v=iuGnJez5GIc
Här kan man se en annan ettåring... och mannens "Otroliga" sätt att rida...
Denna häst vägrade gå framåt och har istället lärt sig att använda sig utav att lägga sig ner som försvar. EN av ånga bakslag som kan uppstå.
Det som kan hända i detta läge är att Han får "Bukt" på problemet och återlämnar hästen, därmed inte sagt att hästens ägare får bukt med det.
Hästen kan utnyttja sin kunskap att lägga sig ner så fort den inte får som den vill.
Jag har själv varit med om att jobba på ett ställe där en tjej sommaren tidigare lärde ett russto att lägga sig ner. Jag skulle tippa på att hon använda samma metod som honom.
Så fort stoet ville tillbaka till de andra i hagen lade hon sig ner och vägrade att gå, var hon än var...
Nå... stoet som vägrar gå frammåt:
http://www.youtube.com/watch?v=4NOA8j2u59s&mode=related&search=