Re: Sv: hästhantering att avundas! kolla film!
Tar hunden verkligen handgripligen tag i den andra hunden och trycker ned den med sin egen kropp?
Det jag har sett min äldre hane göra mot den yngre är snarare ett uppvisande av stelt kroppsspråk som gör att den yngre frivilligt lägger sig samt ligger kvar tills denne tillåts kliva upp.
Att en hund ställer sig över en annan och håler ned denna när den redan ligger är också något jag sett...
Jag har INTE sett en hund lägga ned en annan med hjälp av tänder, tassar osv.
Jag har 6 hundar på gården varav 4 är han hundar och ser just det med mina killar till och med en som har plockat up en annan med mun slänga honom ner i backen och hålla ner den andra med sin "armbåge" över halsen tills den lungnat.
F.ö måste jag även tillägga att vi varken är varjar, hästar eller hundar. Jag anser inte att vi behöver bete oss som hundar för att våra hundar skall förstå oss.
Det är vart jag tror många har fel (specialt med hästar)
Hela grejen med vanlig häst hantering, NH eller hund träning mm är om vi kan släppa vårt männskligt kännslor och tänkar och kunne bete oss närmare till ett språk som de förstår så har vi en häst som är lättare och mer harmonisk med sin förhållande med oss att hantera osv. Som är bevisat med 100 000 tals männsikar världen över. Men många är rädd eller stängt till idea att prova nåt nytt. De som kommer för lektioner till detta konceptet bruka sluta fort mest pga av det är "obehaglig" för de att lära nya saker eller att de känna sig "konstig/pinsamt" för att de ska gör ett övning som hästen förstår bättre men ser kanske dumt ut i deras örgon.
Vi är inte hästar eller hundar, men jag koppla det bort när det gäller de så bäst det går. Jag till och med (så lustig som det låter) kan om jag rör mig i lek som min katt gör, får den att leka med mig. Fusk attack, göma sen attack, huka ner rör mina axlar precis som han gör, stirra med samma blick. Och jag gjorde det bara för att ser om det gick och det har vi nu gjort i 4 år (även har lärt min styv son att göra det med, rätt så lustig faktis). Vad kanske känns konstig eller pinsamt till oss är inte vad de känna.
Jag har 6 st hundar som är väldigt lydig och göra massor av tricks, 8 st hästar som är också väl uppfostrad, kosar som är som hundar, katten som också gör tricks och vildsvin som som ligga ner helt utstreckt när du klia de. givietvis vet jag inte hur vildsvin bete naturlig men jag har studera de vi har och kom på vad är det som de tycker om och hur jag får deras förtroende att vara med mig. Jag har inte gått runt på alla 4 och sa "nuff nuff" men har fått signaler av de hur jag kan bete så att de är uppfostrat och behöver inte känne sig otrygg runt oss. Att man kan ta tid och försöker att förstår hur djuren tänkar och bete så kan man komma ganska långt.
Och föresten denna diskation om hundar och hästar kan man INTE gemföra. En är en rovdjur och den andra är inte. Två olika instinkter, en vill döda (fast man har tränat bort det i många rasar men inte alla),jaga och den andra vill leva, springa iväg. En vill attack bara för man satt fot på gården den andra vill helst vara ifred.
Bara för klarhet har jag inte skrivet nånstans att vi ska vara på alla fyra och gnägga som en häst eller klia loppar eller sniffa (svengelska) nån i röven...det finns mindre signaler än de