hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

ingen jäkla häst i världen LÄGGER sig ner som ett tecken på respekt eller lydnad eller förtroende
Jag måste få påpeka det här påståendet lite.
Har man en väl etablerad relation till hästen och ett väl fungerande ledarskap med ömsesidig kommunikation, tillit, respekt och förtroende så kan du lägga en häst utan att knäcka den eller att det blir något negativt av det. Självklart förutsatt att det görs på rätt sätt och som sagt; att det finns en grund att bygga på.
I det fallet är läggningen bara en vidareutveckling på förtroendet! Att hästen litar på en så mycket att den lugnt ligger där utan oro.

Jag måste få fråga vad detta "knapplån" betyder?? :confused: Har sett det flera gånger nu utan att veta vad det betyder...Kan nån berätta för en mindre vetande?! :p

det är som förhållanden, det är inte alltid sexet funkar med en gång, likaså tillit och respekt, det byggs upp, jag skulle inte tävla samma helg jag köper en häst(förutsatt att jag inte känner, känt hästen en längre tid) på samma sätt som man inte ber sin pojkvän binda fast en första ggn (one night stands inte inräknat) , det kommer med tiden (lite dåligt jämfört).
Haha!!! Jag måste bara få skratta åt liknelsen! Bara själva grejen med sexet! :rofl:

Jag måste få påpeka det här påståendet lite.
Har man en väl etablerad relation till hästen och ett väl fungerande ledarskap med ömsesidig kommunikation, tillit, respekt och förtroende så kan du lägga en häst utan att knäcka den eller att det blir något negativt av det. Självklart förutsatt att det görs på rätt sätt och som sagt; att det finns en grund att bygga på.
I det fallet är läggningen bara en vidareutveckling på förtroendet! Att hästen litar på en så mycket att den lugnt ligger där utan oro.

Jag var nog otydlig med vad jag menade, som tidigare nämnts så t.ex. en hund lägger sig kanske ner och blottar strupen precis som många andra djur som lägger sig på rygg för att visa en lägre rangposition, detta är inget hästarna gör, mig vetligt. Men jag förstår vad du menar, att man kan göra saker med sin häst på varandras villkor. Men jag tycker inte att detta var vad filmen visade. Den handlade inte om något av sakerna du nämnde enligt mig.

Jag var nog otydlig med vad jag menade, som tidigare nämnts så t.ex. en hund lägger sig kanske ner och blottar strupen precis som många andra djur som lägger sig på rygg för att visa en lägre rangposition, detta är inget hästarna gör, mig vetligt. Men jag förstår vad du menar, att man kan göra saker med sin häst på varandras villkor. Men jag tycker inte att detta var vad filmen visade. Den handlade inte om något av sakerna du nämnde enligt mig.

Nej, självklart inte. Vi är nog av samma åsikt verkar det som. Jag ville bara påpeka det att det kan utföras på ett bra sätt!:rofl:

Vi brukar lägga ner våra fölisar när vi går med dom första gången. Eller ja, dom brukar gå kull av sig själva. Men vi har aldrig aldrig haft en bråkig eller stökig fölis som stegrar och håller på .

Du vet ju inte bakgrunden till hästen. det var säkertinte första gången den gör sådär. Ingen kan ju här säga vad som för denna hästen var bäst, men det man kan se är ju attityden den har i början jämförelsevis mot slutet. där har den ju låtit sin ledare vara ledare!

Hästen har förmodligen fått den attityden pga felhantering. Och jag skulle knappast säga att killen som lade hästen ner kunde ses som hästens nya ledare- snarare diktator.

Re: Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Du vet ju inte bakgrunden till hästen. det var säkertinte första gången den gör sådär. Ingen kan ju här säga vad som för denna hästen var bäst, men det man kan se är ju attityden den har i början jämförelsevis mot slutet. där har den ju låtit sin ledare vara ledare!

Visst ingen här vert bakgrunden på denna häst men det är några här i tråden som har ett hjärna att tänka med och kan läsa hästar betydlig bättre än kille i videon. Jag jag kan säger untan att tveka att det finns några här (jag inkluderat) som vet att det var ett annat sätt som var bättre för hästen än den som vissas.

Bara för en intressat diskation titta på video igen. Titta noga på hästen, var han titta, vart hans fokus är, hans beteende (bortsätt från stegring), hans kroppspråk sen efteråt räkna hur många gånger han titta på sin "ledare". Hur hästen bete med han då. Det är massor med "clues" som många inte ser. Jag är intresserad av vad du ser?

Jo jag har också stora hundar. Har två rottishannar. Driver även hundpensionat där jag stundtals får in mindre uppfostrade hundar. Jga har aldirg behövt trycka ned eller bita en hund. Det skulle aldrig falla mig in.
Ser inget fel i att ta tag i sin hund och påkalla uppmärksamhet eller att skärpa rösten men jag ser absolut inte varför man skall lägga ned hunden?
Jag har aldrig sett en av mina eller omhändertagna hundar lägga ned en annan hund. Däremot har jag sett hundar som frivilligt lagt sig på rygg för en äldre (det gör även mina grabbar för mig).

Enda gången hundar hamnar på rygg med hjälp av våld i de hundflockar jag studerat är då det handlar pom rena bråk och såna har jag inte med mina hundar.

Nu kom jag lite off topic jag vet men det här är verkligen en träningsmetod som jag arbetar aktivt emot!

humm...lite fundersam på det här inlägget. själv har jag en super dominat tik som har ett par lek kamrater som i bland kan bli lite väl ivriga för hennes smak. Då lugnar hon genast ner dem genom att trycka ner dem på golvet och morra som ett lejon. Biter aldrig utan bara låter och LÄGGER ner dem. effteråt leker de igen med då är "kamraten" lite försiktigare. Ren och skär uppfostrings teknik som hon även utövar mot sina valpar när de börjar bli lite äldre.(i 7de veckan börjar hon bli regält trött på dem)
och såhar ser ju inte ett hundslagsmål ut.

Vedervärdig film!! Hur fasen kan man göra så med en häst?!
Jag vill inte vara elak mot någon här nu, men allvarligt talat, tycker ni verkligen det är bra hästhantering att slita så hårt i hästens mun att den trillar ihop? Det är inte precis någon lycklig häst han leder iväg, snarare en som är för rädd för att göra något.
Jag må ha fördomar, men det är den "klassiska hanteringen och ridningen" som förespråkar sådant. Det är som att hämta spö och sporrar föra tt hästen är lite seg. inte en tanke på att ryttaren/hanteraren gör fel.. Det är bara hästen det är fel på, det är väl enklast att säga så misstänker jag?
Förlåt men nu är jga arg :mad:

Tar hunden verkligen handgripligen tag i den andra hunden och trycker ned den med sin egen kropp?
Det jag har sett min äldre hane göra mot den yngre är snarare ett uppvisande av stelt kroppsspråk som gör att den yngre frivilligt lägger sig samt ligger kvar tills denne tillåts kliva upp.
Att en hund ställer sig över en annan och håler ned denna när den redan ligger är också något jag sett...

Jag har INTE sett en hund lägga ned en annan med hjälp av tänder, tassar osv.
F.ö måste jag även tillägga att vi varken är varjar, hästar eller hundar. Jag anser inte att vi behöver bete oss som hundar för att våra hundar skall förstå oss.

Re: Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Tar hunden verkligen handgripligen tag i den andra hunden och trycker ned den med sin egen kropp?
Det jag har sett min äldre hane göra mot den yngre är snarare ett uppvisande av stelt kroppsspråk som gör att den yngre frivilligt lägger sig samt ligger kvar tills denne tillåts kliva upp.
Att en hund ställer sig över en annan och håler ned denna när den redan ligger är också något jag sett...

Jag har INTE sett en hund lägga ned en annan med hjälp av tänder, tassar osv.
Jag har 6 hundar på gården varav 4 är han hundar och ser just det med mina killar till och med en som har plockat up en annan med mun slänga honom ner i backen och hålla ner den andra med sin "armbåge" över halsen tills den lungnat.

F.ö måste jag även tillägga att vi varken är varjar, hästar eller hundar. Jag anser inte att vi behöver bete oss som hundar för att våra hundar skall förstå oss.

Det är vart jag tror många har fel (specialt med hästar)

Hela grejen med vanlig häst hantering, NH eller hund träning mm är om vi kan släppa vårt männskligt kännslor och tänkar och kunne bete oss närmare till ett språk som de förstår så har vi en häst som är lättare och mer harmonisk med sin förhållande med oss att hantera osv. Som är bevisat med 100 000 tals männsikar världen över. Men många är rädd eller stängt till idea att prova nåt nytt. De som kommer för lektioner till detta konceptet bruka sluta fort mest pga av det är "obehaglig" för de att lära nya saker eller att de känna sig "konstig/pinsamt" för att de ska gör ett övning som hästen förstår bättre men ser kanske dumt ut i deras örgon.

Vi är inte hästar eller hundar, men jag koppla det bort när det gäller de så bäst det går. Jag till och med (så lustig som det låter) kan om jag rör mig i lek som min katt gör, får den att leka med mig. Fusk attack, göma sen attack, huka ner rör mina axlar precis som han gör, stirra med samma blick. Och jag gjorde det bara för att ser om det gick och det har vi nu gjort i 4 år (även har lärt min styv son att göra det med, rätt så lustig faktis). Vad kanske känns konstig eller pinsamt till oss är inte vad de känna.

Jag har 6 st hundar som är väldigt lydig och göra massor av tricks, 8 st hästar som är också väl uppfostrad, kosar som är som hundar, katten som också gör tricks och vildsvin som som ligga ner helt utstreckt när du klia de. givietvis vet jag inte hur vildsvin bete naturlig men jag har studera de vi har och kom på vad är det som de tycker om och hur jag får deras förtroende att vara med mig. Jag har inte gått runt på alla 4 och sa "nuff nuff" men har fått signaler av de hur jag kan bete så att de är uppfostrat och behöver inte känne sig otrygg runt oss. Att man kan ta tid och försöker att förstår hur djuren tänkar och bete så kan man komma ganska långt.

Och föresten denna diskation om hundar och hästar kan man INTE gemföra. En är en rovdjur och den andra är inte. Två olika instinkter, en vill döda (fast man har tränat bort det i många rasar men inte alla),jaga och den andra vill leva, springa iväg. En vill attack bara för man satt fot på gården den andra vill helst vara ifred.

Bara för klarhet har jag inte skrivet nånstans att vi ska vara på alla fyra och gnägga som en häst eller klia loppar eller sniffa (svengelska) nån i röven...det finns mindre signaler än de:D :angel:

Just det, kort sagt "det är vi som måste lära oss djurens språk, inte de som ska lära sig vårt". Det är inte ett ansvar vi kan lägga på djuren. Vårt ansvar är också att inte låta våra tillkortakommanden urarta i metoder som strider mot allt sunt förnuft och respekt för djuren.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag håller med dig.

Fast det som är dålig NH är ju inte NH egentligen. Bara för att något som går under namnet NH, blir det automatiskt inte rätt.

Filmen i sig är ett engångstillfälle, men det finns fler filmer med honom och han har ett genomgående tema... Att ta ledarskapet med våld.

Precis, NH i sig är en bra grej, när man gör det rätt!
Tyvärr är det som med allt här i världen, idioter som, som använder yrkesmänniskors namn och drar det i smutsen.

Förstår inte vrf man ska ta ledarskapet med våld, ärligt talat, då är det nåt allvarligt fel, vem börjar med att ta till våld?
Det är som nån säger våldtäkt, om en människa gjorde så mot en mäniska skulle det kallas misshandel, ärekränkning och våldtäkt!

Det får stå för dig i så fall.
De tävlingsryttare jag träffat på och därav fler ai eliten skulle ldrig kom apå tanken ens..

jag tycker det var klockrent gjort!

jäkligt imponerad!! :bow:

Jag håller nog med Boj - det har kanske gått så långt att man "måste" göra det här för att komma vidare i hanteringen. Sen gäller det ju såklart att bygga upp ett förtroende. Detta är ju säkert inget man gör i första taget, utan när man provat annat som inte fungerat.

det var så jag tänkte när jag såg filmen. och därmed ett bra första steg för att sedan fortsätta o bygga vidare. ledarskap o förtroende.

Hoppas verkligen du inte är seriös.:confused:

jo skulle tro att jag är ganska så seriös, som jag sa nu här under, det kan ha gått så långt att det här var det enda som behövdes, för att kanske få ner hästen så mkt att enns få den att hajja till, för att sedan gå in på "mildare" metoder och bygga respekt och förtroende.

Okej, så först bankar och slår vi hästen, sen vill vi att den ska vara känslig?
Hoppas ni förstår parallellen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka