hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

okje. Nu får jag väl "ändra" mig. Jag uttryckte mig fel i trådens rubrik ochtext. Jag ska inte säga att jag avundas på det att han kan få omkull en häst för som tolkningarna blev är fel.
Det jag skulle ha skrivit var nog mer att det var en intressant film där man kan se problemlösning, och gilla eller inte gilla, men få se en beteendestudie som är just INTRESSANT!

Öhh....visar en häst underkastelse för att den lägger sig ner....? Det är något till exempel rovdjur i flock som hundar, gör...man ser väl inte direkt hästar LÄGGA sig ner om det träter i hagen?? Hästen kan bara ta det som ett stort övergrepp, vete f-n vad folk tänker med. Hästar använder andra beteenden när de ska visa sig underlägsna, om de nu ska det. En självutnämnd idiot är allt jag kan säga.
Såg att jag svarade till fel person nu

Senast ändrad:

Såg inte hela filmen bara då de la han ner.
De lilla jag såg verkade mer vara (dra ner hästen) utan dens egen vilja, visst kan man inte direkt tvinga en häst och den måste ju naturligtvis ha förtroende för att kunna ge med sig och lägga sig, men jag hade tränat det på mindre (tvång) eller vad man ska kalla det:crazy:

Jo jag accepterar att man har olika sätt att sköta hundar så länge man inte går emot dens natur. Men att anväda hundens egen metod/språk kan inte vara fel. Det har gjorts vetenskapliga undersökningar hur vargflockens sociala liv fungerar med den hieraki som finns där. Där förekommer att vid "bråk" d.v.s. hävdande av rang att den starkare lägger ner motståndaren och låter den ligga till den visar underkastelse. När det är avklarat är individerna trygga i sin position och flocken blir stark och trygg. Exakt samma beteende har forskarna sett i hundflocken.
Jag kan som exempel ta en av våra hundar, vi har alltid haft hanhundar, han var väldigt dominant och kunde umgås och leka med de flesta hundar. Men kom det en som visade dominansbeteende då blixtrade han till och ofta låg motståndaren i backen med honom stående över sig. Så fort den andra hunden visade underkastelse fick han komma upp och de kunde leka utan problem. Problem med hundbråk är att när hundarna är jämnstarka både fysiskt och psykiskt kan det ta tid innan den andra ger sig och skador uppstår. Därför har vi alltid försökt undvika att umgås med hundar som är jämnstarka och dominanta eftersom det inte är någon höjdare att komma på utställning med ett söndertuggat öra:eek:
Vad jag mer har erfarit är att oftast har våra hanhundar gjort upp om rangordningen, vilket vi som hundägare måste känna till så vi inte sätter en med lägre rang före en som är högre, sedan har det varit lugnt. Medan när det gäller tikar kan de vara ilskna på varandra hela livet :eek: Är övertygad om att det är genetiskt iofs :angel:
En hund som är rädd för sin husse/matte är sorgligt att se. En hund ska respektera och ha förtroende för sin husse/matte då får man en glad och utåtriktad hund ;)
BTW, vi har 80/80 hundar :cool: Upp till 80 kg och upp till drygt 80 cm i höjd......Leonberger :love:

Lovar för övrigt att det var sista trådkapningen från undertecknad....i den här tråden :angel:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

hemsk video i ren idioti på en häst som inte såg ut att vara aggresiv. bara dåligt uppfostrad. dessutom var hästen laddad för någon form av prestation i högt tempo.
att ha ledarskap bygger på förtroende och uppmärksamhet från båda parter.
efteråt så var hästen lugn javisst vem skulle inte vara det!
men jag såg inte på hästen att den fattat vem som bestämde bara knäckt och förvirrad.
en häst som har fattat det hela visar en helt annan attityd mot ledaren. oftast pigg och vaken med vilja att göra rätt.

Guuuud, enligt mig så var ju det nästintill djurplågeri... :crazy:

Men ja, alla ser det väl olika.
Fruktansvärt att det blir hästarna som får ta skiten bara...

Kl

Varför måste man nödvändigtvis lägga hästen ned? Jag tyckte inte att det där var ett sånt "fasansfullt beteende" på nåt sätt..? de flesta unghästar, framförallt unghingstar hoppar väll runt lite när man leder dem i början, om de inte är så hanterade. Det brukar räcka med att man ryter till ett par gånger så ger dom sig?

Eller, vad var det som va nra med att lägga hästen på marken???

Guuuud, enligt mig så var ju det nästintill djurplågeri... :crazy:

Men ja, alla ser det väl olika.
Fruktansvärt att det blir hästarna som får ta skiten bara...

mja djurplågeri kanske var lite att ta i, jag tycker själv det ska verka omöjligt att dra ner en häst till marken om den verkligen inte vill.
Men som sagt kan man träna det på den kanske trögare vägen men den vänligaste och skonsammaste.
Jag tycker det behövs fler än en person för att dra ner en häst till marken i djurplågeri.

mja djurplågeri kanske var lite att ta i, jag tycker själv det ska verka omöjligt att dra ner en häst till marken om den verkligen inte vill.
Men som sagt kan man träna det på den kanske trögare vägen men den vänligaste och skonsammaste.
Jag tycker det behövs fler än en person för att dra ner en häst till marken i djurplågeri.

nästintill ;)

Nä.. okej. Jag tog nog i lite.
Men jag tycker fortfarande att det är helt fel metod...

Det går faktiskt alldeles utmärkt att få omkull en häst om man vet hur man ska göra. Har med balansen att göra.

I will agree to disagree....på sätt och vis iallafall...skall inte störa tråden med annat tjabbel :angel:

Nu är ju inte tanken att alla hästar skall behandlas så, det finns extremfall där valet står mellan avlivning eller att försöka på detta sätt. Så vad skulle du ha valt? Jag är absolut ingen vän av dessa metoder, men jag kan ursäkta det beroende på bakgrunden.

Så det går utmärkt att jämföra med sk värstinguppfostran, går ut på samma metod nämligen att nollställa individen och starta från scratch och bygga upp igen.

jag har läst det på första sidan och tycker inte att det på något vis är elakt. Som han skriver är det ofraligt för hästen och det handlar om att få hästen avslappnad. Det fanns en film där han red in en unghäst genem full-tap och det visade sig fungera. Det är fortfarande inte en metod jag skulle använda med erkänner än en gång att jag är fascinerad av sättet / metoden.

om han hade ett så hårt tryck i hästens munn som det såg ut som han hade så lider jag med den och alla andra hästar som utsätts för den behandlingen...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka