hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Det är ett typexempel på metoden att "knäcka" en häst. Den som praktiserades i amerika och för den delen även på andra ställen innan man upptäckte NH.

TOPPENBRA sagt! :D :bump: :banana:

Jag håller nog med Boj - det har kanske gått så långt att man "måste" göra det här för att komma vidare i hanteringen. Sen gäller det ju såklart att bygga upp ett förtroende. Detta är ju säkert inget man gör i första taget, utan när man provat annat som inte fungerat.

Fy f-n jag blev bara ledsen och förbannad!

Håller på aktivt med både häst och hund och inom hundvärlden är det tyvärr ett vanligt förekommande råd att lägga ned problematiska hundar.
Jag har aldrig sett någon göra dte med en häst men ärligt talat något dummare har jag nog aldrig varit med om!

Hur i helsicke kan man kalla set hantering att trycka ned,skrämma och förnedra ett djur på det sättet?

Hur kan man bli IMPONERAD???
Jag är nästan mållös!

Skulle aldrig göra något dylikt!!!

hästen på filmen är för det första halt på vänster fram...kan det vara därför som den inte vill ha någon ryttare på ryggen.
Vem har skapat en relation med enna häst som det så fint visas i introt att man ska ha?
när en häst reagerar på detta vis bör man först ta reda på om det är något fysisktt som stör:mad:

helt oacceptabel handling. Det där har inte ens rätten att kallas för hästhantering, för sådär ska inte ett sunt horsemanship gå till. Av egen erfarenhet så är de flesta unghästar (och framför allt fullblod som detta var) spralliga, och väldigt måna om att testa gränserna. Genom att agera en bra ledare som lägger fram en moral som väger starkare än att hästen ska stegra sig och på så sätt vinner hästens förtroende tjänar man mycket mer på i längden.

Usch säger jag bara

Senast ändrad:

vidrigt, mår illa nu...att man ens gör sånt :crazy: fruktansvärt. Jo, visst är det bra, hästen är knäckt och den fattade nog inte ens vad den gjort för fel. För då personen "lägger" ner hästen så har den inte gjort nått alls, OM denna metod skulle användas så måste man ju göra det direkt när hästen stegrar sig inte när den snällt gör som man vill. Aldrig att dessa människor skulle få ta i mina hästar. Fruktansvärt.

Sv: Re: hästhantering att avundas! kolla film!

Bra sagt! Jag håller helt med dig! Folk får inte missförstå mig nu som nån slags männsika som bryter ner hästar och tycker att det är ett bra sätt! Ingen här vet ju bakgrunden till filmen. hästens historia etc. Men den var ju inte rolig att hantera i början och slutet mycket trevlig.... Jag tycker man ska se till hästen som individ i alla lägen, alla hästar fungerar på olika sätt, och med det menar jag att en lösning fungerar inte på alla men för det behöver man inte vara brutal och gå över gränserna!

Du vet ju inte bakgrunden till hästen. det var säkertinte första gången den gör sådär. Ingen kan ju här säga vad som för denna hästen var bäst, men det man kan se är ju attityden den har i början jämförelsevis mot slutet. där har den ju låtit sin ledare vara ledare!

Vet du bakgrunden på hästen då, utan den vet du heller inte om detta var en dålig metod...?

Jag håller helt med dig om att jag inte skulle testa detta. Och mitt budskaop md filmen var inte i närheten av att visa vad man kan göra med sin häst!!! Utan mer som att vidga vyerna för hur folk gör. ett ovantligt sätt. alldeles för många skräckhistorier om spö och slag och bett och grejer finns för att få det här till att hlet plötslitg vara en "snäll" metod. Och visst kan jag hålla med om att detta verkligen inte är en grej man gör i första taget om överhuvudtaget, vilket jag inte hade gjort!!, finns gott om vanliga övningar man kan göra ochaldrig behöva hamna i sitsen där hästen är på det viset som i filmen. Det hade varit intressant att veta historien kring hästen!

*kl*
Tror att det beror på egen kapacitet hur man arbetar med hästar. Har man inte förmåga till ledarskap med hjälp av kommunikation genom att vara stark mentalt så kompenserar man med våld. Ju sämre inbyggd ledarskapsförmåga man har ju mer våld.
Såg för länge sedan en film med Klaus F Hempfling när han tog hand om en Breton på nästan 1000kg som var totalt livsfarlig att gå nära. Med hjälp av grimma och c:a 6m rep dansade han runt med hästen och försökte lungna den. Kan lova att det ser maffigt ut när en så stor häst går på bakbenen emot en :eek: Kommer inte ihåg hur länge han jobbade med den på det sätt han brukar, kanske 1-1,5 timme. Men det slutade med att hästen gick att hantera som vanligt utan minsta våld. Iofs sa K.F.H. efteråt att han aldrig varit så rädd i hela sitt liv :crazy: Men det var en häst som var helt vild och gick till anfall.
Tog det bara som ett exempel för att jämföra med filmen, tror inte förmågan att kommunicera med hästar var den personens starka sida precis :cool:
Men det är klart, har man ingen K.F.H. eller M.R. hemma kanske det är sista utvägen...vet inte, men jag skulle nog inte vilja ha en sån som på filmen hemma hos mina pållar :mad:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Håller på aktivt med både häst och hund och inom hundvärlden är det tyvärr ett vanligt förekommande råd att lägga ned problematiska hundar.

Mmmm...man får nog skilja på hundar och hästar. Det är inte vanligt förekommande att hästar trycker ner varandra i backen. Däremot i Varg/Hund-flock händer det ofta att den dominatare trycker ned en lägre stående och låter den ligga till den dominanta ger tillåtelse att resa sig. Vi har stora hundar vi tränar så det gäller att ha ledarskapet säkerställt. Vi har gjort det på hundens språk, aldrig slagit hundarna men när de ifrågasätter ledarskapet gör vi som i flocken, trycken ner till hunden ger upp och jag ger tillåtelse att resa sig. Hunden visar då gärna underkastelse genom att slicka i mungipan på den dominanta och visar ett glatt betende. Det innebär att istället för en undergiven och strykrädd hund får man en glad positiv och nyfiken hund som lyssnar på ledaren.Vi har bara behövt göra det 2-3 gånger i varje hunds hela liv.
Vi studerade hur tikar uppfostrar valpar och såg att när valparna blev för jobbiga bet tiken valpen lätt i örat och valpen lystrade direkt och lydde tiken. Gissa vad vi gjorde när valpen blev för odräglig...:cool:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Re: Sv: Re: hästhantering att avundas! kolla film!

Men nu har jag sett ett exempel på denna metod, hästen är idag en trevlig harmonisk individ jämfört med då. Då var den en livsfarlig häst som attackerade både högt och lågt, allt för att en människa inte har kunnat sätta tillräckligt klara gränser. Det gav hästen en orsak att ge sig på ALLA, och ingen kunde hämta in hästen från hagen.

Vad man gjorde var något liknande som på filmen, därefter tränade man hästens självförtroende samt att acceptera ledarskapet från människan.

Igen jag har väldigt svåt att tro de individer har sökt om det var ett sätt att hantera/fixa hästen.

Och jag har också sätt "djur vänner" som inte ett dug intresserad av hur hästen äntligen fungera som bortskäma missupfostra sina hästar skapa de här monster sin är det att hitta en person som ska kunne "fixa" problemet oavsätt tekniken.
Eller folk som var för dominant själv som har hjälpa till att skapa deas odjur.

MEST tiden finns det ett annat sätt, men jag vet också att vissa hästar är förlångt borta att nå och de behöver extrema metoder. att lägga ner en häst är en extremt metod. Och den häst i video var inte så extremt att det behövt vad han fick för rovdjuret på ryggen. Jag har också sätt hästar som har varit lagt ner och det finns andra mer human sätt att även göra det. Jag är livrädd ner folk tro det är den ända sätt.

Om du har en man som slå dig eller tvinga dig på golvet pga av att du var upkäftig eller inte gjorde precis vad han vill, efter en stund så antingen du slår tillbaks eller att du är så rädd att du lyder för att kympa imot har inte fungerat. Hur harmoniskt är du då?

Så det handlar inte bara om att bryta ner, utan också att bygga upp igen det ansvaret måste man ta också.

Det ska aldrig handla att brytar ner en häst. Men jag hålla med dig att det är VÅRT ansvar att bygga upp. Men om man inte har svaret, så ska man ta ansvaret och leta det och inte ta den snabba väggen eller även den lättaste väggen.

Många kallar det där och andra lustigheter för NH...

Nej nej nej, nu ska du ta det lungt;)

Det är vad är skrämande, många tro det är NH eller vill kalle det för NH. Men det är inte så...det är bevis!

Bevis att idioter finns över allt!

Han var inte äns en bra "horse behaviorist"...

Jag är alltid lugn....

Inlägget var riktat till dem som tyckte det var bra hantering. JAG har sett alltför många som säger sig syssla med NH hålla på med rena rama idotgrejena.

Det var dte jag menade.

Jo jag har också stora hundar. Har två rottishannar. Driver även hundpensionat där jag stundtals får in mindre uppfostrade hundar. Jga har aldirg behövt trycka ned eller bita en hund. Det skulle aldrig falla mig in.
Ser inget fel i att ta tag i sin hund och påkalla uppmärksamhet eller att skärpa rösten men jag ser absolut inte varför man skall lägga ned hunden?
Jag har aldrig sett en av mina eller omhändertagna hundar lägga ned en annan hund. Däremot har jag sett hundar som frivilligt lagt sig på rygg för en äldre (det gör även mina grabbar för mig).

Enda gången hundar hamnar på rygg med hjälp av våld i de hundflockar jag studerat är då det handlar pom rena bråk och såna har jag inte med mina hundar.

Nu kom jag lite off topic jag vet men det här är verkligen en träningsmetod som jag arbetar aktivt emot!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka