hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: hästhantering att avundas! kolla film!

Jag tyckte inte hästen såg knäckt ut, utan lugn och harmonisk efteråt.
:

Möjligt den ser lugn ut efteråt. Men titta på hur den andas när den ligger på sidan. Det är en stressad pressad häst som inte mår bra varken fysiskt eller psykiskt. Så en av anledningar till att den sedan ser lugn ut är ju att den är helt slut.

Detta anser jag vara ett övergrepp som människor tyvärr gör sig skyldig till gentemot hästar. Att göra så här är att knäcka hästen psykiskt så att den för att överhuvud taget kunna uthärda situationen "stänger av", blir introvert och går in i sig själv. Om människor som har med hästar att göra intresserade sig mer för att lära sig hur hästar fungerar och vad det beror på att dom beter sig som dom gör, skulle hästar och männsikor kunna umgås på ett betydigt trevligare och säkrare sätt. Dessutom är det mycket viktigt att vi lär oss "läsa" hästars beteende och utifrån det bemöta dom på rätt sett i olika situationer.

att lägga hästen funkar...men man behöver ju inte dra så i munnen..finns bättre sätt att lägga hästar på..att dra ner en häst på de sättet tycker inte ja är nåt man avundas direkt.

munnen är känslig på dom..man får va försiktig med den.

Håller med dig. Tyckte inte heller om den.

fullständig idioti, fy och fan,! orkade inte ens se klart skiten!

Det som nästan gör mig mest upprörd är att andra människor kan se detta som något efterstävansvärt, det gör mig mörkrädd!

Den här filmen hittade jag. Det tar en stund innan det kommer igång, men det handlar om en häst osm är svår att leda och stegrar sig rejält. Då ingriper en kille som med hjälp av rep över nacken via bettringarna som han kan få den at lägga sig och ge undan efter tryck. han är oerhört skicklig och det är inget som vem som helst skulle klara!
grymt bra! http://www.youtube.com/watch?v=S8_yvQj7p1E
All ära!

Otäckt att se. En häst som inte hade någon annan utväg än att ge upp. Som i chock.

Annars så tror jag inte att det är fel att lugna djur, både hästar, hundar och människor genom att hålla fast dem omfamnande och utan att det gör det minsta ont. Detta om de är vilda så att de kan bli farliga både för sig själv och andra.

Detta behöver dock ske när de är små. Ja, inte minst för hästar, annars är det ju omöjligt utan våld.

Det lilla barnet, inte minst, känner sig trygg när föräldern omfamnar det när det är argt istället för att låta det bli utlämnat åt sitt utbrott. Ofta går ilska och sorg hand i hand för barn.

Valpen mjuknar direkt när det känner en kärleksfull och fast hand.

Fölet som är född till att försöka slita sig från allt som håller fast det (så gör ju aldrig dess mamma utan endast rovdjur enligt dess instinkt) lär ju sig också att just detta är människans attribut, att hålla fast utan att skada (i bästa fall).

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

fy det där kallar inte jag horsemanship.

Att knäcka ett sådant vackert djur som den där hästen, får mig att vilja gråta...:cry:

Uppenbarligen var något fel, eller också var den inte uppfostrad,
Men ta itu med problemet istället för att knäcka hästen!

visserligen, när hästen ligger ner så underkastar den sig, men ser man någonsin någon ranghög häst i hagen göra något sådant mot en ranglåg, bråkig häst? Nej!

Nej, det finns andra , mycket bättre metoder.
Enligt min mening.

Självklart ska inte hästen skada folk men det finns andra sätt att fixa problemet än tvång. Men folk vill inte veta hur för det ta tid att lätta fram det och många har förbråttom att hitta en quick-fix isstället, oavsätt hur det påverka hästen mentalt.

Jag blev fruktansvärt irriterad över att han vände hästen fel när han vände om.
Tycker också att det finns bättre alternativ än de han använde.
Men visst är det fränt att se skillnaden.

Såg en gång ett reportage på tv om hur dom gör med arabhästar i egypten typ... Där fick mannen som ägde hästen den att lägga sig ner med en långpisk att endast "dirigera" med och ett vanligt rep runt halsen... Inget märkvärdigt alls, hästen var lugn, lade sig ner och mannen gick fram och klappade den på halsen. Inget våld alls användes i den situationen, inga dragande linor eller bett... Och hästen hade sedan superförtroende för mannen..
DET kallar jag häthantering att avundas:idea:

ps. Monty Roberts metoder funkar också! (egen erfarenhet:) )

UScH FY! :( hästen tvingas ju verkligen ner på marken och sen ligger den där helt uppgiven. Ser inte alls rofyllt ut och hästen är väldigt stressad! förstår inte vem som kan tycka att detta är BRA hästhantering! :( Hästen ser ju inte alls bra ut efteråt...ja visst den stegrar sig inte längre, men det är bara för att den är knäckt och tvingad till underkastelse. Och så hela den här reklam grejen...usch..gicllade det inte alls. Det finns så många mycket bättre sätt att få lugnare hästar som förstår sin plats.

Att hästen är så lugn efteråt beror antagligen på att den hamnat i ett chocktillstånd. Jag har ett sto med viss sadeltvång, och om hon råkar få det så kan hon se ut ungefär sådär, då får man vänta länge tills hon ser "normal" ut igen.

Det där var inte horsemanship enligt mig :mad:

*KL*

Suck. Alltid när hästar skall användas till tävling för att inbringa pengar så ska allt gå så snabbt som möjligt hela tiden... Varför inte ta sej lite tid att arbeta hästen på ett snällare och bättre sätt istället för att slita sönder munnen på den och knäcka den totalt??! Jag hatar när hästar används som inkomstkälla till folk, för då kommer hästens välbefinnande alltid sist...

Tävling eller inte har inte med saken att göra.

Jag ser ofta skogsmullar som inte klarar av den enklaste hantering av sina hästr och ofta hoppar på sådana här metoder för de är såååå bra....

Det bästa sättet enligt mig för att komma till rätta med stegrande hästar är att touchera dem med en långpisk under magen (när de står på bakbenen). Då får de en instinktiv "rovdjursvarning" och måste snabbt ner på alla fyra för att kunna dra iväg. Självklart är det viktigt att man som piskhållare låtsas som om det regnar och inte ryter eller så = Så att hästen inte kopplar samman pisken till människan utan till själva stegrandet. Voila!

PS. Använd hjälm med såna hästar...

*KL*

Varför vill ingen ta reda på varför hästen stegra? Är det instinkt baserad eller dominace baserad (sällan) beteende? De två olika beteende har olika metoder. En är baserad av räddsel/osäkerthet och den andra ilsken. Om det var räddsel, hur kan folk tro det är bättre att TVINGA en häst att ligga ner på baken. Om den litade inte på husse då, han säkert gör inte det nu heller. Hur skulle kunne man bygga på hästens självförtroende med en sånt teknik? Jag har varit med och sett många olika hästar och jag vet att jag skulle inte heller ville ta en piske under magen på en dominant häst som tänkar med sin vänster sidan av hjärna, that's just asking for trouble.
e015.gif

Train the mind...the body will follow.

Otäckt att se. En häst som inte hade någon annan utväg än att ge upp. Som i chock.

håller med...det ser ju faktiskt nästan ut som om hästen hamnat i chock eller nåt. den såg ju helt borta ut när den var påväg att lägga sig ner..:cry:

Sv: Re: hästhantering att avundas! kolla film!

Självklart ska inte hästen skada folk men det finns andra sätt att fixa problemet än tvång. Men folk vill inte veta hur för det ta tid att lätta fram det och många har förbråttom att hitta en quick-fix isstället, oavsätt hur det påverka hästen mentalt.

Men nu har jag sett ett exempel på denna metod, hästen är idag en trevlig harmonisk individ jämfört med då. Då var den en livsfarlig häst som attackerade både högt och lågt, allt för att en människa inte har kunnat sätta tillräckligt klara gränser. Det gav hästen en orsak att ge sig på ALLA, och ingen kunde hämta in hästen från hagen.

Vad man gjorde var något liknande som på filmen, därefter tränade man hästens självförtroende samt att acceptera ledarskapet från människan.

Så det handlar inte bara om att bryta ner, utan också att bygga upp igen det ansvaret måste man ta också.

Det jag tycker är mest skrämmande med denna tekniken och filmen är, att tänk på att det finns folk som SÄKERLIGEN prövar på detta hemma. Utan att kunna ett dyft om hur man gör elelr vad man har för hjälptyglar. Själv är detta en metod jag aldrig skulle använda, det var väldigt mycket mun för min del. :( Men jag har iofs aldrig haft en häst som stegrat, men på annat sätt borde man väl kunna lösa det. Men alla sätt är bra utom de.. dåliga :S

Trist att behöva se det där.. :(

Han kunde ha använt vanliga ledarskapsövningar och då nått mycket bättre resultat än vad han nu gjorde... trodde först att hästen lade sig ned då han skulle försöka sitta upp och tänkte att jag, det är ju ett problem... har han tur kan han nu ha lärt hästen det också! :rofl:

Nä... tyckte inte det var något att avundas....:crazy:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka