hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

kul att se iaf, är fortfarande nere av att sett dom där djurplågarfilmerna, men tack tack

jo jag fattar vad du menar i ditt första inlägg. Förstår även ditt resonemang.

Problemet är ju att jag inte tycker att han gjorde det på rätt sätt, det stank i hela rummet här när han syntes i första bildrutan, av övervåld, nonchalans och överhet och makt :cry:

det syns för 17 gubbar i hela hans kroppsspråk, jag tror fan att han njuter av det där. JÄVLA IDIOT!!!!

Jag tror man kan lägga ner en häst, OM nu nöden kräver det vilket jag tror är extremt ytterst ypperligt sällan eftersom man KAN lösa i princip alla problem på ett bättre sätt, på ett BETYDLIGT bättre sätt.

Om jag kände av hans sjuka läggning till njutning (mina tankar nu) så vad kände inte hästen så fort han tog i grimskaftet. För nåt sjukt var det med det, det syntes ju i hela videon :mad:

svar på ditt andra inlägg:
jag kan bara instämma, rodeos etc borde förbjudas, det är skamligt, och de förtjänar verkligen att bli ihjälslagna!

Kommer du ihåg när vi såg honom i tyskland tirnanog? Var helt tagna av han redan då...:D

fasikens var det han?!! :idea:
ja han var ju riktigt duktig!!!! Kommer ihåg när han löshoppade över den där upprättstående "oljetunnan" eller vad det var.

tänkte bara säga att till den andra filmen har jag skickat en kommentar som lyder som följer:

"you just want to make comments out of this. You are being an asshole treating that poor horse like that, you should be judged for animal cruelty. I think you are a sick bastard who enjoys it, and that's the sad part. You are being ironic in the video, breaking down a horse to later on make your own guru-DVD like so many trainers have done except they TRAIN the horse not TORTURING it. What's your goal? To get more comments than anybody else on youtube? If that's so, this is a cruel way to achieve something as stupid as that."

för det är exakt detta jag tror det handlar om, han vill ha uppmärksamhet *och har verkligen lyckats* på bekostnad av en försvarslös häst som utsätts för enormt trauma och lidande :cry: :mad:

men han tog ju inte in mina första kommentarer (han väljer ju själv, VILKEN FÖRMÅN) så han lär inte ta in denna heller. För det är SANNINGEN

förstår inte vad han egentligen sysslar med? håller han på att bryta ner hästar på fritiden och tävla om kommentarer på youtube resten av tiden? För det verkar ju som han sysslar systematiskt med detta tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dej ..

första filmen: Det är ju livsfarligt att ha en häst som stegrar sig när man leder den... att då få den att bli undergiven tycker jag är helt ok. Hästen skadas ju inte...

Tycker man kan träna hästar på det sättet man tycker funkar bäst sålänge det inte skadar hästen!

// Juvel

jag håller inte med ER!

juvel>> undergiven vill jag aldrig att min häst ska bli, vad är det för ord? Det låter ju som "kuvad", jag kastar mig för dina fötter och är din eviga slav i tusen år...
men det är kanske bara en feltolkning av mig?

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker man ska vara öppen för nyheter, även om det kanske inte ser så roligt ut just när han böjer ner den.

nyheter??? det var väl så "hästkarlarna" gjorde förr i tiden när de inte visste bättre?

gammal "nyhet" måhända, men den är inte värd att se dagens moderna ljus!

Gubben i första filmen:eek: vad håller han på med??? tvingar ner hästen genom att dra den i munnen!?:mad: :mad: :mad: och varför vill han lägga ner hästen? Snacka om att missbruka sin makt, stackars häst krake.
Blev riktigt ledsen av att se den filmen, inledningen var proffsig så jag väntade på att nån proffsig person med känsla skulle komma in i bilden, men inte...:devil:

Ibland börjar man undra vad vi människan är för nåt igentligen, den grymmaste varelsen på jorden, vet vi redan...:(

Och Buke är inte alltid heller Guds lilla forum med klarsynta hästhanterare...

håller helt med, jag väntade också på något proffsigt faktiskt. Jag fick länken av _Smulan_ och hon sa det var hemskt, men det såg verkligen ut som det skolle vara ngt proffsigt och jag hoppades ju det, men när jag kommit en bit in i filmen fattade jag vad Smulan menade

*duckar redan innan jag skickar detta* :crazy:

Om en häst verkligen inte kan hanteras av folk så KAN en sådan metod som visades i fösta klippet vara sista och enda utvägen.

Dessutom kan mycke av metoderna i klippen där man lägger hästarna på rygg och kräver att dom "pussar" den som lagt ner dom i fel händer vara lika illa.......

vänta lite så ska jag snart ta itu med dig också :devil: *gnuggar händerna*

nä jag bara skoja, hehehöhö :D ville skrämmas lite, du sa ju att du duckade :rofl: :rofl: :rofl: ;)

jag kan bara citera mig själv i ett tidigare inlägg:

Jag tror man kan lägga ner en häst, OM nu nöden kräver det vilket jag tror är extremt ytterst ypperligt sällan eftersom man KAN lösa i princip alla problem på ett bättre sätt, på ett BETYDLIGT bättre sätt.

så jag håller med dig :idea:

Men jag har varit inne på hans sidor och han lägger ner alla sina hästar.....

Jag gillar allt annat han gör men detta får jag sura uppstötningar av. :crazy:

Han rider som en gud och har ett i övrigt så harmoniskt sätt att träna hästar på men att lägga ner dom och kräva deras ömhet beklämmer mej en aning.

Bara för att få igång en diskussion till runt detta med att han får hästen att lägga sig ner.. Hästar som lägger sig ner i filmer, stunttrick, cowboyfilmer, hästar som "dör" osv, vad tycker ni om det? Är det också ett sätt att "missbruka sin makt", som jag tror någon skrev?
En häst är ett bytesdjur och har en instink som säger åt den att hålla sig på benen så länge som möjligt. Alltså skulle en häst aldrig ligga kvar om den inte kände sig trygg. Som ni kanske såg backade mannen i filmen iväg från hästen och i princip släppte alla tyglar. Hade hästen då på något sätt kännt sig hotad, borde den inte ha rest sig upp och räddat sig själv ur den, i naturliga sammanhang, dödliga situationen?

Detta är inte mina personliga åsikter, utan bara lite objektiva synvinklar och frågeställningar av ren nyfikenhet från min sida.

Som nån skrev ovan så håller jag med dej: Som sista utväg KAN man behöva lägga ner hästen... MEN det måste ses som absolut sista utvägen! I detta fallet var det en häst som lätt hade kunnat korrigeras med andra metoder!:cry:

Det var det jag tog sådan anstöt av (även om jag själv aldrig skulle lägga ner nån häst o ännu mindre med bett så som han gör)...

jo jag fattar vad du menar i ditt första inlägg. Förstår även ditt resonemang.

Problemet är ju att jag inte tycker att han gjorde det på rätt sätt, det stank i hela rummet här när han syntes i första bildrutan, av övervåld, nonchalans och överhet och makt :cry:

det syns för 17 gubbar i hela hans kroppsspråk, jag tror fan att han njuter av det där. JÄVLA IDIOT!!!! !

Det håller jag med om.
Videon visade ett övertag av hästen med ett stort överdriv.Han verkade mest bara vilja visa upp att han faktiskt KUNDE lägga ner hästen...:mad:
Kanske han framkallat detta beteende bara för att FÅ välta ner hästen...

Om jag kände av hans sjuka läggning till njutning (mina tankar nu) så vad kände inte hästen så fort han tog i grimskaftet. För nåt sjukt var det med det, det syntes ju i hela videon :mad:

Håller helt med dig!
Jag vet att det finns dem som använder sig av metoden, men hur många finns det inte som arbetar proffesionellt med att hjälpa hästägare som har brister i hanteringen av sin häst.
Inte många av dessa som tillämpar metoden att välta omkull hästen.
De lyckas ändå.
Med betydligt trivsammare hantering än detta.
Genom att ta tag i orsaken till att hästen gör som den gör.
Oftast tror jag att det brister i ledarskapet till hästen.
Och när tränaren fått ÄGAREN att förstå att det är hos denne problemet ligger så brukar det lösa sig när de har kommit överrens om hur ägaren ska komma tillrätta med sin hantering till den specifika hästen.

Men stunthästarna och liknande är ju tränade till det.
De vet vad som begärs av dem och de får beröm för det de gör..
Det är ju skillnad..
Ungefär somen cirkushäst är tränad och har ROLIGT när den får showa och visa sina fina konster.
(sen finns det väl givetvis skräckexempel även där)

tycker du han rider som en gud?

ja shit asså, jag kan inte hålla med i det o det grundar jag på dessa filmer jag sett, det ser inte klokt ut.

eller menar du på galoppbanan?

...[
En häst är ett bytesdjur och har en instink som säger åt den att hålla sig på benen så länge som möjligt. Alltså skulle en häst aldrig ligga kvar om den inte kände sig trygg. Som ni kanske såg backade mannen i filmen iväg från hästen och i princip släppte alla tyglar. Hade hästen då på något sätt kännt sig hotad, borde den inte ha rest sig upp och räddat sig själv ur den, i naturliga sammanhang, dödliga situationen?

Detta är inte mina personliga åsikter, utan bara lite objektiva synvinklar och frågeställningar av ren nyfikenhet från min sida.

jag förstår dig.

jo men om hästen nu trillat ihop pga syrebrist är den kanske inte så vaken i huvudet?
den kan ju även vara i trauma och chock efter vad han sysslar med. Vet ej hur en häst beter sig i chock om det är möjligt att välta ner och sen resa upp o back back backa o sen välta? vet ej, men dessa två anledningar såg jag.

hästen är väl så rädd så den skiter ner sig o inte vågar röra en fena, alternativt att den har GETT UPP!!! Han har BRUTIT NER DEN! då är man inte mycket till häst längre.

...Hästar som lägger sig ner i filmer, stunttrick, cowboyfilmer, hästar som "dör" osv, vad tycker ni om det? Är det också ett sätt att "missbruka sin makt", som jag tror någon skrev?

sådana stunthästar är ofta väl tränade på ett bra sätt, de är trygga i det de gör och har ingen anledning att dra iväg. Då ser jag INTE det som ett maktmissbruk utan ett ovanligt fint samspel mellan människa och häst där man öht kan få hästen att lita på en såpass mycket att den är trygg i det den gör.

jag tror knappast att denna snubben skulle kunna ha med denna hästen i westernfilmer, de har ju inget bra samspel, här handlar det om kuvning och rädsla. Hästen gör det bara för den blir omkullvräkt till följd av syrebrist. Tror det skulle bli klumpigt att ha med på film ärligt talat.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka