hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

MM jag måste säga att jag tycker att du skriker över saker du inte har en aning om här.

Hur bra är du på fakta engelska eller Amrikanska, har läst hans sajt fick många tipps och har där efter faktiskt ridit in min unghäst i princip själv och hon har inte tagiit skada vi är i dag bästa polare, hon och jag.

Fast då med halv enorfin tap du lägger alltså inte hästen ner.

Desutom kan ni kolla in hästens kroppsspråk efteråt när han leder den, kroppen är avslappnad, öronen pekar framåt, den tittar sig nyfiket omkring och hela hästen utstrålar ett lugn. .

jag tyckte samma sak. tycker inte alls att den hästen ser "knäckt" ut...

Jag fattar inte vad det är dom gör när dom får ni hästen på knä? vad gör dom egentligen? Hästen ser helt plågad ut:cry: :mad: :confused:

jo men precis! Det var det jag ville komma fram till!
Vad är det som säger att just HANS metod är så himla "farlig" och "dålig för hästen" när vi själva utsätter hästen för något som går helt emot dens natur (som att bära oss rovdjur på ryggen tex.)?
Är inte vi likasjälviska, maktmissbrukande, oförstående för hästens behov som mannen i filmen?

lösdrift på stora områden utan ridning?:angel: :idea:

jag förstår ju vart du vill att diskussionen ska leda, det där kan vi diskutera i det oändliga. Hästar är inte skapta för att vi ska rida på dom, då hade de väl vart skapta med en sadel på ryggen som går att ställa in i olika storleker i sätet? Det är ett övergrepp i sig att ha NÅGOT djur inhägnat/fångat.

Om vi idag släpper ut dom blir de överkörda på motorvägarna (vilket INTE rättfärdigar att ha de fångade) . Enda lösningen jag ser är att mänskligheten utplånas så alla djur får sköta sig själva på gott och ont. MEN det kommer inte hända än på ett tag, och den dag människan utrotas/dör går väl säkert alla andra levande varelser/organismer samma väg. Detta kanske hör hit, men jag tycker det ändå är en liten "avstickare" från huvuddiskussionen.

DET jag reagerar mot är att detta är ett annat typ av övergrepp eftersom han manipulerar hästen till att ligga ner genom att utföra en "endorfin tap" som får hästen att känna sig sömnig/slö och drogad.

Jag tycker det är ett övergepp i ett värre slag (än att sätta hästen i en hage/box etc) eftersom hästen inte är medveten. (jag vet då kan vi ju diskutera om handlingar är mer rätt eller fel beroende på hästens medvetandestatus, är de inte lika bra/dåliga oavsett?)

Men om jag då ska förklara hur jag menar:
Det är som att droga en kille och sedan våldta honom, är det inte bättre att ha honom vid medvetande och ha ett samspel som kan utvecklas från bådas sidor och sedan få ett bra förhållande istället? Som får en större djuphet och tillit än något annat sätt att våldföra sig på honom?

Kanske dålig liknelse *ber om ursäkt* :o

I dagens hästindustri har de inte tid att bygga fina förhållanden till hästen, DE HAR INTE TID därför blir avskyvärda metoder som dessa effektiva och populära. Detta är en industri men visst finns det privatpersoner som också gör detta, vet inte vilket fall vi ska diskutera här, jag tycker det är lika illa oavsett industri/privat regi. Industrin gör det för att de tjänar tid och likaså privatisten som är lat och inte orkar göra saker o ting på rätt sätt.

Men de får också en häst de har förtjänat, en häst som inte är en partner till 100% eftersom detta är ett övergepp i "drogat" stadie. Jag trodde alla ville ha hästen med sig till 100% eftersom vi då kan prestera bättre än annars?!?!?

Att hästen lägger sig ner har enbart med detta "sömniga och drogade" stadie att göra, det har INTE att göra med att han är en så duktig hästkarl att hästen lägger sig ner för honom.

Jo men visst, jag kan ju oxå gå ut i hagen o drämma till hästen med en slägga rätt i planeten så ska vi fan se att den lägger sig ner :devil: nackdelen med detta är att det är blodigt och att hästen kan få skador, annars ser jag ingen skillnad :devil: :angel:

förstår du hur jag menar?

MM jag måste säga att jag tycker att du skriker över saker du inte har en aning om här.

Hur bra är du på fakta engelska eller Amrikanska, har läst hans sajt fick många tipps och har där efter faktiskt ridit in min unghäst i princip själv och hon har inte tagiit skada vi är i dag bästa polare, hon och jag.

Fast då med halv enorfin tap du lägger alltså inte hästen ner.

jag vill bara påpeka att jag tycker detta är en bra och intressant diskussion hittills och vill inte att den ska sväva ut på personangrepp el. liknande :) Jag hoppas inte att jag uppfattas som sådan och om jag gör det så är det kanske för att jag är så upprörd över detta:crazy:

Om du nu vill veta är jag faktiskt riktigt bra på amerikanska, har vart över flera gånger i perioder, jag har även CAE (Certificate of Advanced English) examen i engelska och är en språkmänniska ut i fingerspetsarna, allt från engelska till latin. Och även om jag inte haft detta i bagaget går det väldigt ofta om man ger sig den på det att hitta information på svenska om man tvunget behöver det. :p

Det var kul för dig att det har gått så bra med din unghäst, verkligen :) Jag har dock ridit in unghästar UTAN dessa metoder och det har gått kanonbra :) Sen är väl det en diskussion i sig om vi ska jämföra unghästarnas ras/temperament, kanske inte ska gå in på detta här? Jag tror iaf att alla kan ridas in oavsett ras/temperament utan dessa metoder.

Jag känner dock att det är något jag tycker tar emot i denna typ av behandling. Jag tycker som sagt att det är en intressant diskussion och jag tror faktiskt att den kan ge en hel del *nöjd* :)

För de som inte riktigt vet vad det är vi snackar om kan gå in här och kolla (obs eng. språkigt) ;)

http://www.the-endorphin-tap.com/

Senast ändrad av en moderator:

jo du tycker det, men du kan ju inte veta vilken kunskap jag har? Det enda vi kan lösa detta på är att fortsätta diskutera :)

här är tydligen nr 3 i serien där han lyckats "Fixa" hästen

http://www.youtube.com/watch?v=NHEYZsfXe1E

Ja mina damer, herrar o andra bukar, här ser vi ju vilket fint samspel och otroligt bra ledarskap han etablerat på det här viset NOT!!!

Hästen vågar knappt gå fram på en vanlig väg, inte står den stilla när han hoppar upp heller.

Man kan inte bara skylla detta på att "det är en träningssak" en häst som litar på en och känner sig trygg med en VÅGAR GÅ FRAM DIT MAN VISAR VÄGEN!

hur hade det sett ut när någon horsemanshipgubbe gör en join up och hästen inte vågar följa efter utan står med huvudet högt och fnyser och är rädd....fint alltså... fiiiint

Ehh va fan håller människan på med nu då? Hästen har ju ite gjort något fel och ändå ska han tvinga ner den. fan jag fattar inte, vad är det med honom? han bara njuter av att visa sin så kallade "makt" jävla tönt rent ut sagt:crazy:

Tråkigt att du inte kunde rida in din häst utan att använda en metod som endorfin tap. Min erfarenhet (och jag har bla ridit in ett antal hästar) är att förklarar man bara tillräckligt bra för hästen och ger den tid att fundera , vilket den här killen helt uppenbarligen inte gör*, så behöver man inte använda någon annan metod än vanligt hästmannaskap med sunt förnuft (även kallat NH;) ).

Du kanske skulle lämnat den hos en tränare ist?

Ang tirnanogs engelska... när jag jobbade m reininghästar jobbade jag som assistent trainer till en kille från australien och han tyckte att min engelska var i princip lika bra som om jag hade kommit från ett engelskspråkigt land. Och tirnanog är ännu grymmare!:)

Till Goofyspouse och Qwerty hopp: Klart hästen är lugn, det tar ett tag att hämta sej från syrebrist i hjärnan (el ni kanke aldrig har provat strypsex..?).
Och visst, är hästen farlig så måste man göra NÅT! Men jag betvivlar att man har provat allt innan för hästen är inte elak utan bara respektlös som bortskämda hästar gärna blir (+att de e en ung häst+fullblod antagl fullproppat m kraftfoder).
Vissa bryr sej bara om snabba resultat...:crazy:

Att träna hästen (som att man ska inte ha hästen för att rida dressyr utan man rider dressyr för hästens skull) ska vara för dens skull så att den så smidigt som möjligt passar in i det samhälle som vi tvingat in den i. Det ska aldrig bli så att man tränar hästen för sin egen skull och för att själv få uppmärksamhet vilket denna killen helt uppenbarligen gör.

*I första filmen lägger han inte ner hästen när den stegrar (vilket är det ENDA tillfället, om ens då, som det hade varit legitimt att göra det, utan när det passar honom. Med brutalt övervåld dessutom (se bettet).
I filmen där han rider (o han rider INTE bra!:eek: ) fullblodet som inte går fram....vaddå inte går fram? När han skänklar så ser man tydligt hur han ändå håller tyglarna korta, vilken välskolad häst som helst hade backat då! Och på vilket sätt lär han hästen att gå fram genom att lägga den ner? Det är för mej helt obegripligt...
Sen låter han aldrig hästen fundera och prova sej fram till rätt sak heller utan så fort hästen inte reagerar så välter han omkull den eller slår den med spöt!

Jag har sett en del brutal hästhantering i mina dar men aldrig något som det här... Där har hästarna alltid haft en väg öppen (dit dom ville ha den) men här får hästen ingen utväg. Dess enda och slutgiltiga vapen (flykten) tas oxå ifrån den genom att han tvingar den att lägga sej fastän det är framåt han vill ha den...:eek:

Inte konstigt den blir apatisk...

Hmm har läst igenom Paul Williamsons hemsida nu:confused: :confused: :confused:
Och kan inte säga annat att det är en överdriven träningsmetod i mina ögon, självklart vill man ha hästarna lugna men hans sätt känns så brutalt!
Tycker också att det är konstigt att så många av filmerna han har uppe på sin sida enbart är till för privat visning...
Blir inte klok på den människa, tror det är nåt som inte stämmer...
Kanske har han inte alla hästar i stallet:angel:

Men...

alltså han är ju ute efter att "bli ledare" över sin häst.
Va 17 gör han då vid bogen när han leder den?!
Han ger ju hästen då dubbla budskap, eller...? :confused:

+ att sen när han ska rida ut på den så stannar ju hästen efter ett tag, då har han ju inte lyckats..? :confused:

Edit: Såg nu klar på hela filmen, och i slutet så ser ju hästen glad och nöjd ut, och metoden kanske fungerar, men jag tycker fortfarande att den är brutal.. Har dock inte varit inne på hemsidan...

+ att sen när han ska rida ut på den så stannar ju hästen efter ett tag, då har han ju inte lyckats..? :confused:

håller med!
dessutom har han misslyckats att ta ledarskapet när hästen inte ens vill stå still när han hoppar upp och inte vågar gå rakt fram på en väg med honom på ryggen, det syns i den sista filmen där han visar hur "färdig" hästen är. JÄTTEBRA *ironi* resultat

Jo men precis! Det var det jag ville komma fram till! Vad är det som säger att just HANS metod är så himla "farlig" och "dålig för hästen" när vi själva utsätter hästen för något som går helt emot dens natur (som att bära oss rovdjur på ryggen tex.)?
Är inte vi likasjälviska, maktmissbrukande, oförstående för hästens behov som mannen i filmen?

menar du då att bara för hästen är ett tamdjur är det helt ok att vara snäll mot den som det är att begå övergrepp mot den?
Det tycker inte jag. Förhållanden är som de är gällande vild-/tamhästar, vi kan inte ändra på detta. Bara för att hästen nu är i fångenskap betyder inte det att det är acceptabelt att grymma handlingar.

Är det ingen mer än jag som tycker att använda endorfin-tap-metoden för att som han bl.a. skriver på sin hemsida, "desentisize" hästen på huvudet (alltså göra hästen mindre huvudskygg), är detsamma som att medicinera hästen med plegicil och sedan försöka arbeta "tillsammans" med hästen för att överkomma dess rädsla för rörelser vid/runt huvudet?

edit:
detta är från hans sida och det är ändå bara TVÅ saker av allt han radat upp men jag ville bara ge två exempel. Naturligtvis bör man ha ett sånt fint förhållande till sin häst att man även klarar av avmaskning och injektioner m.m.:

"What can I do once my horse in this state ?
Basically anything you want and more, here are just a few:

Give the injections
Administer worm paste
Stop your horse walking off when trying to mount
Administer medication to injures that normally require a twitch
Cure your horse’s head-shyness
Desensitize touchy spots

:eek: Men hjälp!
Skulle vara intressant att veta hur hästen mungipor ser ut i första filmen:crazy:

Andra filmen var ju hemskt den med! Stackars lilla get!:cry:
Undrar om killen som flög in i grinden överlevde öhvt..såg då inte ut så:crazy:

Hästen skadas inte? Den ramlar till slut tack vare syrebrist i hjärnan!

Om folk håller på med såna här metoder får man inte bli förvånad om hästsport kommer förbjudas i framtiden!

Som jämförelse kan man ju se dom här filmerna (en, vad jag vet, kanske flera, har varit problemhästar tidigare och attackerade folk).:

http://www.youtube.com/watch?v=a4HcYCB-7eA&NR

http://www.youtube.com/watch?v=LRp3ng2fRw0&mode=related&search=

Början på första filmen:eek: :eek: :cry: :crazy:

okey, fortf spännande tråd!
har undrat hela tiden sedan ordet "syrebrist" uppkom i ett inlägg och jag har aldrig hört talas om det innan, faktiskt. men nu ska jag läsa länken som någon la in! vet ni vem "syrebrist"-människan är, har ni namnet? är detta den paul? men jag säger som förut, hästen i första filmen ser lugn och fin ut på slutet.

Smulan: Är man hänvisade till att göra det helt på egen hadnd så funkar inte riktigt monty roberts konceptet, jag har dock diskuterat med en som varit och lärt sig av honom och hon rekomenderade mig halv tappen, då hon tycket att det är för vanskligt annars att göra det själv.

Det är inte djurplågeri, det gör hästen lugn ett bättre lugnade medel får du leta efter, jo det finns ju läkemedel för häst men det är ju i såfall värre..

De provocerar ju fram stegringarna! och jag undrar hur den där stackars hästen ser ut i munnen efteråt.. :mad:

Det är konstigt att jag som haft en del "problemhästar" aldrig behövt göra så där och hästarna har blivit bra tillslut endå.
Jag kommer aldrig att förstå hur en del människor kan behandla sina djur..

Blir uppriktigt sagt förbannad och ledsen av att se den här djurmisshandeln...:cry:

Smulan: Är man hänvisade till att göra det helt på egen hadnd så funkar inte riktigt monty roberts konceptet, jag har dock diskuterat med en som varit och lärt sig av honom och hon rekomenderade mig halv tappen, då hon tycket att det är för vanskligt annars att göra det själv.

Det är inte djurplågeri, det gör hästen lugn ett bättre lugnade medel får du leta efter, jo det finns ju läkemedel för häst men det är ju i såfall värre..

Halv tappen, hur gör man den? För hästens huvud till sidan och håller kvar det?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka