Sv: Jag skäms för att vara människa
Tråkigt att du inte kunde rida in din häst utan att använda en metod som endorfin tap. Min erfarenhet (och jag har bla ridit in ett antal hästar) är att förklarar man bara tillräckligt bra för hästen och
ger den tid att fundera , vilket den här killen helt uppenbarligen inte gör*, så behöver man inte använda någon annan metod än vanligt hästmannaskap med sunt förnuft (även kallat NH
).
Du kanske skulle lämnat den hos en tränare ist?
Ang tirnanogs engelska... när jag jobbade m reininghästar jobbade jag som assistent trainer till en kille från australien och han tyckte att min engelska var i princip lika bra som om jag hade kommit från ett engelskspråkigt land. Och tirnanog är ännu grymmare!
Till Goofyspouse och Qwerty hopp: Klart hästen är lugn, det tar ett tag att hämta sej från syrebrist i hjärnan (el ni kanke aldrig har provat strypsex..?).
Och visst, är hästen farlig så måste man göra NÅT! Men jag betvivlar att man har provat allt innan för hästen är inte elak utan bara respektlös som bortskämda hästar gärna blir (+att de e en ung häst+fullblod antagl fullproppat m kraftfoder).
Vissa bryr sej bara om snabba resultat...
Att träna hästen (som att man ska inte ha hästen för att rida dressyr utan man rider dressyr för hästens skull) ska vara för dens skull så att den så smidigt som möjligt passar in i det samhälle som vi tvingat in den i. Det ska aldrig bli så att man tränar hästen för sin egen skull och för att själv få uppmärksamhet vilket denna killen helt uppenbarligen gör.
*I första filmen lägger han inte ner hästen när den stegrar (vilket är det
ENDA tillfället, om ens då, som det hade varit legitimt att göra det, utan när det passar honom. Med brutalt övervåld dessutom (se bettet).
I filmen där han rider (o han rider INTE bra!
) fullblodet som inte går fram....vaddå inte går fram? När han skänklar så ser man tydligt hur han ändå håller tyglarna korta, vilken välskolad häst som helst hade backat då! Och på vilket sätt lär han hästen att gå fram genom att lägga den ner? Det är för mej helt obegripligt...
Sen låter han aldrig hästen fundera och prova sej fram till rätt sak heller utan så fort hästen inte reagerar så välter han omkull den eller slår den med spöt!
Jag har sett en del brutal hästhantering i mina dar men aldrig något som det här... Där har hästarna alltid haft en väg öppen (dit dom ville ha den) men här får hästen ingen utväg. Dess enda och slutgiltiga vapen (flykten) tas oxå ifrån den genom att han tvingar den att lägga sej fastän det är framåt han vill ha den...
Inte konstigt den blir apatisk...