hästhantering att avundas! kolla film!

Sv: Jag skäms för att vara människa

Bara för min nyfikenhet.. MEN vad skulle du gjort med exempelhästarna, 1 som stegrar och 2 som inte vill gå fram. Anta att hästen i 1 inte är mottaglig för dina instruktioner, det vänder och stegrar mot dig oavsett om du bara går eller vill stanna.
Och i 2, Hästen är ung och av någon anledning vill den inte gå framåt för skänkeln. i all hantering lyssnar den fint och den ska gå löp+ om inte allt för lång tid?

Missuppfatta inte som att jag tycker att det var enda utvägen och att han gjorde 100% rätt.

JAG tycker att i fall 1 var det en okej lösning, där känner jag mig ocäker på vad jag själv skulle gjort, den verkar svår att få kontakt med. Däremot i fall 2 skulle jag nog försökt med att rida med någon annan och få draghjälp. inte bry mig om att rida inomhus ännu. Men hästen tog inte skada och min bedömning är ändå att den var glad och en kraftig förbättring har skett. Jag skulle inte ha gjort på det viset.

Om jag förstått det hela rätt så är han på filmen ensam i världen på denna metod. Jag skulle absolut inte vilja prova den själv. Och jag skulle aldrig tänka tanken, men möjligtvis om jag har sett den utföras IRL och har fått hela bilden av hästens bakgrund! Först då känner jag att jag vet tillräckligt för att vet OM det hela är förkastligt eller okej.. nu kan jag bara gissa..

Om jag förstått det hela rätt så är han på filmen ensam i världen på denna metod. Jag skulle absolut inte vilja prova den själv. Och jag skulle aldrig tänka tanken, men möjligtvis om jag har sett den utföras IRL och har fått hela bilden av hästens bakgrund! Först då känner jag att jag vet tillräckligt för att vet OM det hela är förkastligt eller okej.. nu kan jag bara gissa..

OK.
jo så har jag också uppfattat det hela. Alltså att han är ensam i världen om detta ;)

EFTERLYSER TROLLDUVA
Jag tycker verkligen det här är en intressant diskussion :) :bump: :banana:
och du har lyckats få in intressanta synvinklar, det vore intressant om du ville svara på inlägg...äh kommer inte ihåg vilket nummer :confused: , men tror det var 74 och kanske 65 eller 66???

seeeya :bump:

***knapplån***

KFH i all ära, men vad många här inte vet är att han blivit anmäld för misshandel av hästar ett flertal gånger. Allt är inte så gulligt som det kan tyckas - det händer att även KFH får ta till hårdare metoder.

Immer

"kul" att du skriver. Många tror att hästarna lindas in i bomull bara för att tränaren har bra rykten. Samma med kända ryttare, höär ju skandaler om dom med. ändå är dom flickorna på ridskolans stora idol!

Alla hästar har inte problem med sin människa..

Du sa att vi inte skulle köra med person angrep, Det är en naturlig lungade, alltså behöver man inte en massa droger vid veterinära undersökningar mm

Bara för min nyfikenhet.. MEN vad skulle du gjort med exempelhästarna, 1 som stegrar och 2 som inte vill gå fram. Anta att hästen i 1 inte är mottaglig för dina instruktioner, det vänder och stegrar mot dig oavsett om du bara går eller vill stanna.
Och i 2, Hästen är ung och av någon anledning vill den inte gå framåt för skänkeln. i all hantering lyssnar den fint och den ska gå löp+ om inte allt för lång tid?

Missuppfatta inte som att jag tycker att det var enda utvägen och att han gjorde 100% rätt.

JAG tycker att i fall 1 var det en okej lösning, där känner jag mig ocäker på vad jag själv skulle gjort, den verkar svår att få kontakt med. Däremot i fall 2 skulle jag nog försökt med att rida med någon annan och få draghjälp. inte bry mig om att rida inomhus ännu. Men hästen tog inte skada och min bedömning är ändå att den var glad och en kraftig förbättring har skett. Jag skulle inte ha gjort på det viset.

Att hästen i film nr 1 inte skulle vara mottaglig tror jag inte ett sk*t på! Den hästen verkade inte ens vara någon problemhäst utan bara ouppfostrad (som det finns VÄLDIGT många hästar som är) och det finns hur många tränare som helst som hade kunnat träna den hästen med mildare metoder och bättre resultat!

Samma m häst i film nr 2. Tänker inte gå in på detaljer vad man hade kunnat göra hade ägarna haft någorlunda kunskap om hästar så hade dom kommit på det själva sitället för att be någon galning våldföra sej på deras häst.

Smulan: Är man hänvisade till att göra det helt på egen hadnd så funkar inte riktigt monty roberts konceptet, jag har dock diskuterat med en som varit och lärt sig av honom och hon rekomenderade mig halv tappen, då hon tycket att det är för vanskligt annars att göra det själv.

Det är inte djurplågeri, det gör hästen lugn ett bättre lugnade medel får du leta efter, jo det finns ju läkemedel för häst men det är ju i såfall värre..

Är säker på att om man är tillräckligt duktig så kan man säkert rida in hästen själv efter Monty Roberts annars finns ju andra "metoder" med tex PNH.
Kan aldrig tänka mej att MR nånsin skulle rekommendera metoden som den här killen sysslar med.

Är du inte tillräckligt duktig för att rida in din häst själv så ska du lämna den till en duktig tränare på inridning innan du skadar dej själv och /eller hästen...

Sorgligt om du behöver lugnande för att rida in din häst... Då kanske du ska använda lugnande när du rider den i framtiden med? Lastar? Leder? Fodrar? Hallå eller...:rofl:

Du sa att vi inte skulle köra med person angrep, Det är en naturlig lungade, alltså behöver man inte en massa droger vid veterinära undersökningar mm

nej det tycker jag inte vi ska göra, det är inte därför vi är här för att klanka ner på varandra, såg du det som ett personangrepp??? :confused:

för det var inte min mening att du skulle ta det så, jag svarade bara på det du hade skrivit till någon annan (kommer ej ihåg vem)...

Senast ändrad av en moderator:

***knapplån***

KFH i all ära, men vad många här inte vet är att han blivit anmäld för misshandel av hästar ett flertal gånger. Allt är inte så gulligt som det kan tyckas - det händer att även KFH får ta till hårdare metoder.

Immer

*knapplån*
jag tror att det händer många tränare att de nån gång måste ta till hårdare metoder. Jag länkade till KFH sida eftersom han (i allmänhet) jobbar väldigt fint med sina hästar. Jag länkade inte dit för att visa en av hans "dåliga dagar" utan för att belysa hur bra träning KAN se ut. Det var en mycket enkel grej i mina ögon.

Visst kan duktiga tränare ha en dålig dag/ta till hårdare metoder. Skillnaden är väl att denna snubbe tar till dessa metoder systematiskt för att lösa hans problem han stöter på på vägen. KFH, MR eller PP you name it, har jag i huvudsak ingenting emot. Deras "dåliga dagar" TROR jag inte ens är i närheten av denna killes handlingar eller "träningsmetoder", men vad vet jag? Jag vet inte hur det ser ut och har inte hittat ngn video om det på nätet t.ex....

Senast ändrad av en moderator:

Du varken montys eller någon anna såkallad metod gör att du kan rida in någon häst själv du måste ha hjälp i båda, om du ens har hört eller sett något om metoderna..

Jag ger aldrig mina hästar lugnade. Fattar inte vad du är så agresiv om?

Jag har ridit in tillrekligt med unghästar själv utan hjälp utan såkallade metoder där emot nyttjar jag mig av join up by Monty Roberts rätt ofta, som jag fått lära mig av en av hans elever..

Och även endo tap vilket jag lärt mig av ett proffs inga namn nämda men han tävlar i högsta toppen i hoppning och är svensk.

En rätt human metod om man inte missbrukar den...

Tydligen (enligt hemsidan) så funkar halftapen genom att man sänker hästens huvud och hals. Låter ju bra om det bara är det dom gör, men man ser aldrig honom prova det ens på filmerna, han bara drar omkull dom direkt utan att försöka lugna dom på annat sätt innan.

Han ger aldrig hästarna en chans att förstå (en häst kan faktiskt behöva funder i några sekunder-minuter innan den förstår en ny sak) utan överfaller den direkt innan den har hunnit ta in det nya.

Sen använder man det att sänka hästens huvud och hals inom andra metoder med tex PNH men utan våld! Utan man lär hästen att gå undan för tryck, den får eftergift när den gör rätt och blir inte genom våld tvingade till något de inte vill eller förstår.
Att göra så skapar en ond cirkel då du efter ett tag antagl får använda våld så fort du kräver något av hästen och det är inget säkert sätt att hantera ett djur som väger ett halvt ton. Förr eller senare slår det tillbaka på dej alt att du får en apatisk häst.

Ok du det gör dom om hästen är nervös fast det visste kanske inte du?

I det läget ger jag min häst en liten halv tap och inga kemikalier behöver ges till hästen..

"kul" att du skriver. Många tror att hästarna lindas in i bomull bara för att tränaren har bra rykten. Samma med kända ryttare, höär ju skandaler om dom med. ändå är dom flickorna på ridskolans stora idol!

Alla hästar har inte problem med sin människa..

instämmer, det är väl det som är det stora problemet att många tror att en häst ska lindas in i bomull och att det är det som sker hos de "kända" tränarna.

Det är ju inte konstigt att många har problem med sina hästar om de bara daltar med dem och de sedan tar kommandot.

jag skulle vilja säga att inga sunda hästar har "problem" med sin människa, det är väl snarare människan som har problem med förhållandet till sin häst.

Du använder inte våld snacka om fullspäckad med fördommar... Du har nog inte så bra koll på tap som du tror.............

Du varken montys eller någon anna såkallad metod gör att du kan rida in någon häst själv du måste ha hjälp i båda, om du ens har hört eller sett något om metoderna..

Jag ger aldrig mina hästar lugnade. Fattar inte vad du är så agresiv om?

Jag har ridit in tillrekligt med unghästar själv utan hjälp utan såkallade metoder där emot nyttjar jag mig av join up by Monty Roberts rätt ofta, som jag fått lära mig av en av hans elever..

Och även endo tap vilket jag lärt mig av ett proffs inga namn nämda men han tävlar i högsta toppen i hoppning och är svensk.

En rätt human metod om man inte missbrukar den...

Har både hört och sett både MR:s och andras metoder och ridit in ett flertal hästar enl PNH. Själv. När jag jobbade i Österrike och Italien med reining och cuttinghästar i världsklass var vi flera som red in unghästarna (tränarna och 2 assistent trainers) men alla red vi in hästarna för oss själva. Har inte sett många göra på annat vis...

Tycker inte jag är agressiv, det var du som sa att du använder tapen som ett lugnande och att du ridit in din häst m hjälp av det.
Och då skrev jag att det var synd att man inte klarar att rida in den utan det.

Intressant...du kan inte PM:a mej vem detta proffs är? :cool:

Visst, gör man det på rätt sätt så är det verkligen inget fel på att sänka en hästs huvud och hals. Gör det varje gång jag tränsar!:) :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 896
Senast: Raja
·
Träning Tänkte försöka smyga mig in med min ridtravare här. Jag är medveten om att det finns en ridtravartråd, men jag tycker att det är...
Svar
4
· Visningar
1 549

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka