”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Första månaden hade hon ju alla kostnader själv. Jag fick hästen då fölis var 1 månad. Priset var de stallhyror jag betalat så det blir 3500 har jag gett för hästen. Det var hennes förslag. Sen skulle hon som hon själv erbjöd sig hjälpa till med mat och strö så länge han stod hos henne. Men hon började aldrig stödfodra Kelly. Jag tyckte hennes foderstat var "dålig" så jag ökade på med hö och kraftfoder men det var ju försent. Hon började magra av rätt snabbt när fölis var ca 2½ mån. Sen har jag vräkt i Kelly mat. Vågar inte räkna på vad det har kostat men han har altså stått i fem månader hos henne under min ägo. Innan så var matkostnaden för Kelly 700 mån då hon är extremt lättfödd. Nu är den på 1300-1400 mån plus att jag har märkt att det går mer än dubbelt så mycket strö för fölet trampar runt och grisar så i boxen.

Jag har fått 1½ spånbal och en säck lusernpellets ( en veckoranson) till hjälp.

Sa förut till Kat att det hade varit intressant att få höra något snittpris i månaden för att föda upp ett föl av halvblodstyp under de 6 första månaderna. Men då hade jag väl börjat gråta :cry:

Ja,förmodligen......:cry:
Jag ska förs räkna på det lite senare!

Hugger första bästa knapp :)

Jag är helt slut i benen och i huvet! Har varit och handlat julklappar och stångats med massorna. Varför måste alla ut och handla samtidigt som mej? Ska slå in klapparna i kväll så får vi väl se om jag måste iväg och komplettera i morron.

Kallt som bara den nu, -21 grader. När jag kom hem från Borlänge såg jag att pållarna haft omkull en stolpe i hagen, Winnie och Ina stog vid ligghallen och mumsade hö så det var ingen brådska. Gick in med alla kassar och råkade titta ut genom fönstret. Skrik och panik :eek:! Där står båda två och grejsar med stolpen som ligger ner helt och hållet så jag fick kasta på mej stallkläderna och ut och vissla och ropa på dom. Jag såg framför mej hur dom skuttade ur hagen och galopperade bort till grannens PRE-hingst. Som tur är så kommer dom omedelbums när man kommer ut och jag var tydligen mycket roligare än en nerriven stolpe :bow: Fick ringa hem gubben som kunde få ner stolpen i marken igen, phu!

Jag må vara trög men jag fattar inte.... varför skulle det vara ett problem att hennes två hästar står kvar utan din häst en natt? :confused:

Du är allt bra snäll du, voffie! Jag hoppas att det kommer att bli superdunderbra i nya stallet, och dom nya stallisarna verkar ju vara kanontrevliga!

Ja du är inte den enda som funderar över vart problemet finns!!

Jag må vara trög men jag fattar inte.... varför skulle det vara ett problem att hennes två hästar står kvar utan din häst en natt? :confused:

jag fattar inget heller:confused: dom 2 har ju sällskap av varandra ju

kl igen..
tant brimmis, vill bara upplysa dig att det finns ingen med ditt namn i sunnansjo.. jag checkade sedan jag skall till bussgods i morgon.. snalla sand address sa jag kan fa ivag den har forbenade saken. phone ocksa sa sms de dig nar den ar framme..och du ville ju ha ulltacke, ja det kan ju inte sandas utan address.. stackars pinto far springa som en idiot till bussgods.. vilket ar de stora nyheterna idag.. woohoo jag far en ny (begangnad )) garderob till valdemar.. inte for att han behover det men i alla fall..
cho3 jag har inte varit till ladan annu. faktiskt inte varit av gardsplan sen forra onsdagen.. lol.. ringde posten och ba dem komma upp med saker men "san service har vi inte"... jag skall flytta ladan och sen ar de tvungna att komma upp..
I morgon skall jag om jag klarar av att skotta hela vagen tidigt, in till stora staden sunne och ladda upp pa mjolk och sant ... Koper nog grot i rulle om det finns ngn kvar. skall pa kalas julaftons kvall, ris ala malta med saftsas ar vad jag skall ta med.. men skall gora det med pineapple istallet for orange. mums det med..
Satt och tankte har... om jag aldrig skulle behova lamna garden skulle jag vara happy ocksa.. Det har med folk ar inte min starka sida precis.. Trivs bast hemma och aven om jag ar ensam person ar det ju djuren att ha sallskap med.. Alltfor stora samlingar och jag far panik...
Nu ar det dags for stallet och honsen.. toots

det ar inte fragan om hastarna.. utan stallkompisen.. att hon skall bestamma vad som sker.. och som jag sagt tidigare, om hon hennes honshus ar torrt sondag kvall skulle det inte forvana mig ett dugg om hon packade upp och lamnade kelly dar sjalv.. SAN ar hon..
Plus hon kommer att missa ut pa nagra snuttetillfallen pa folis vilket betyder att J stallkompis maste foda folis med foder och ho.. det kostar ju stallkompis pengar..
Jag har skallt pa voffie har och pa telefonen, men jag forstar ocksa Voffies anledningar.. Det kommer att bita stallkompis i andan forr eller senare.. Men som sagt tidigare, ar orolig att stallkompis inte skulle dra sig for att ta sina djur och lamna kelly ensam...och DET ar ngt som voffie inte skall behova brottas med ocksa.. speciellt som hon ar beroende av nya stallkompisar bil och karra.. Jaja, det ar bara att vanta och see vad som hander..

Japp, då var det fredag för mig idag:bump::banana:

-15 ute +15 inne, den :devil: luftvärmepumpen strejkar emmellanåt, tur att vi har en kamin :love:att elda i så man slipper frysa

Hej!

Jag får skämmas nu, men har glömt vem stallis var och om h*n skulle med till det nya stallet. Står säkert längre bak i denna tråd...

:o:o:o
S.

stallis is J och hon skall inte till det nya stallet som voffie/kelly flyttar till. hon har skaffat eget stall dar hon bor..

Aaaa, då förstår jag. Tack för info.

S.

KL

Voff: Du ska hålla fast vid ditt...hon ska inte längre kunna bossa runt dig som nån annan primadonna...herregud, vilken människa....

Till alla andra.... här snöar det än, jag har gjort mitt pass i stallet och ska snart sträcka ut min onda kropp....jag hatar oväder.... får så in i h-vetes ont:cry: Jaja, nu skulle jag ju inte bara klaga...

Hoppas morgondagen går smidigt, så man får ta det lite lugnt nån gång... Skulle vilja ta mig ut i pudersnön med Kamel men så länge min kropp värker så här är det inte att tänka på...NEJ, men nu var jag är igen...i klagovisan.... :o Förlåt....

Låt det inte störa dig! Om en vecka är alla problem borta oavsett hur du gör.
Njut julen istället och bry dig inte om stallis.

Lämnar hon Kelly så hämtar vi henne i transport direkt. Kelly är inte hispig över att vara lite själv. Värre med de andra två som får spader om Kelly är ute ur stallet i 30 minuter :crazy:

Men sånt kan man ju träna på i tid :angel:

Stallis transport var ikväll framskottad så något är på gång. Men jag tror inte att hon drar nu i alla fall. Hon hinner inte få ordning i sitt stall. Jag vet att hon inte fått hem strö ännu och stallet är genomblött.

För de som inte hänger med så kommer jag nu att dela stall med min jobbarkompis och hennes 2½-åriga nordissto, min fd granne och hennes 3½ åriga nordsvensk/varmbltravare som westernrids samt hennes dotter på 20 som har en arabval på 2½. I dag var dottern här med julklappar till Filip. Han har totalt lindat henne runt sitt finger :D Hennes mamma och pappa har alltid köpt julklappar och födelsedagspresenter till honom ända sen vi blev grannar. de har också övertagit våran hund sen fyra år tillbaka. Så jag litar mycket på dem och känner dem rätt väl tror jag. Min jobbarkompis är en väldigt behaglig människa som är duktig på att jobba och har en lite låg profil. tror inte hon är den bossiga och dominanta typen, snarare tvärt om. Det känns som vi är en bra sammansättning av människor.

Jag har inte hört ett knyst mer från min nuvarande stallis. Misstänker att hon är rätt sur.

När jag kom till stallet var hennes häst på rymmen igen. Jag fick både fånga häst och laga staket. Ovanligt...:grin:
Sen så hade vattnet frusit så de fick jag fixa med värmepistol. Vattnet i hennes hinkar hade frusit sen hon ställde in dem i morse så jag gjorde en isrensning så hennes hästar kunde dricka. ( å jag har ingen koll..;))

Sk bli intressant och se om hon säger något om att hennes häst sabbat hagen igen och om man får ett tack. Tydligen hade hästen varit på rymmen i morse med:cool:

Jodå här är det julefrid:)
Hmm får väl va utan klappar då för jag håller fast vid sms:devil:

Jistanes sicken människa,hmm hon lär väl sätta ngt i halsen när hon ska fodra fölis själv.
Som sagt det verkar vara toppen på det nya stället ser fram emot att få rapporter:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!