"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så bra att det gick bra! Det är en stor hjälp med sällskap när man inte är van själv.
Så roligt att hästar visar upp hur modiga de är så snart de är flera.
De påminner lite om män!:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Yiippi-ey!

Vi kom iväg på en 2-timmarstur i skogen runt sjön, jag och sambon.

Det värker i knäna och trampdynorna e ömma efter att jag tog på mej de hårda vinterridstövlarna.
Men nöjd e jag.

Hon stannade på det vanliga stället efter ca 300 meter och ville gå hem.
Men jag tänkte bara att jag skiter i dikena, och gav mej inte. Efter 5 minuter gick hon.
Sen försökte hon på ca 5 ställen till nån minut, men inga större problem.

Sista jobbiga stället var för att vi brukar normalt svänga höger hemåt, men sambon ville kolla vad hon gjorde så red rakt fram vilket förlänger turen ca 45 min, vilket hon inte ville.
Det kom en bil och hon passade på att snurra runt, men jag ville verkligen inte ge mej, så efter 5-10 min kom vi iväg!

Så skönt att kunna komma iväg en riktig runda. :)

Hade mej mej kameran ner till stallet, men trodde inte att vi skulle komma så långt så den fick ligga kvar. Synd :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

.. Tror ni att man kan hänga ett rådjur i ändan på spöet?? Plastpåsar, fåglar, lammungar och sådant jams bryr sig Leo inte så mycket om. Värre är det om det dyker upp rådjur förstår ni, för det vet väl alla att de älskar att äta en och annan liten häst till lunch!! :D
Min ponny är inte räd för något, om han är är han bra på att dölja det. Hingsten bryr sig inte heller om mycket, rådjur, vildsvin, älgar..... stör honom inte ett dugg, men gröna soptunnor, speciellt de som ligger ner med öppen mun, beredda att svälja en häst med ryttar är livsfarliga. Grävlingar är också läskiga
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jösses vad det händer grejjer för dig och pållan. Är megaimponerad. Nu ska du vara jättestollt. Låter som du kommit förbi en brytpunkt med henne. Nu blir det nog bara bättre och bättre ska du se.

Är jätteglad för din skull :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag funderar ... Tror ni att man kan hänga ett rådjur i ändan på spöet??

Min granne har en låtsaskalv på wire i ridhuset när han tränar sina cuttinghästar, kan det vara nåt? Leta upp en westernryttare med automatisk kalv, det kan väl gå för rådjur;) ?

Skönt att det gick bra!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

"Vårt" rådjur födde barn i hästhagen förra sommaren. Fullblodet försökte busa med den lille - halvaraben höll på svimma av skräck..

KL

har fått lite respit med dressyrtävlandet. Ungen har lagt en hopptävling på "min" helg så jag får starta en annan tävling två veckor senare.. Tror det blir utmärkt. Jag hinner träna lite till - och det behövs...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jaha sa var det lordag da. hohamtning och sen en liten tur pa waldemar.. om jag kan fa kompis hit att vara sallskap.. jag vet att det ar lojligt men ar fortfarande radd att ta mig upp. det skall nog ga dock. om det inte var sa blott i skogen. det kanske slutar med att jag far aka till ridhuset och lana plasttaltet och ova pa det har med upp och ner.
det lovar solsken hela helgen, det ar bra, vinterhagen skall sattas, och trad skall dras. och det maste bli gjort snart.. sen ar det alla andra saker.. men det ar skoj..
jag har en fundering dock, lilla madeira verkar ha fnatt nar hon skall arbetas, hon springer runt och slanger huvudet och gor sina krumsprang.. inte skoj att forsoka sitta pa en san sak.. har ngn anvant sig av longering forst en 20 minutes som warmup innan ni borjar och de kan da "leka av sig" lite av busigheten?? jag provade det med henne och en gang hjalpte det, nasta gang inte.. Kanske hennes hjarna inte ar riktigt redo annu for serious arbete?? forslag tack..
hoppas ni far in mkt ridning i helgen med solen i ryggen.. ha en bra en..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Man kan kanske låna en hund och klä ut den som rådjur!

Låter som en bra idé, får måla rumpan vit på den och sedan släppa den lös intill Leo. :idea:

Två gånger har jag åkt av Leo och båda gångerna har det varit rådjur inblandade. Rådjur som har sprungit med sin vita hoppande bakdel, och tydligen så är det farligt. Jag har blivit riktigt duktig på att upptäcka dem i skogen före hästen och kan därför undvika att han får syn på dem. Så egentligen är det inget stort problem, men det vore ju ändå skönt om han inte brydde sig mer om dem än om harar och annat. Vi har vildsvin häromkring också, det är inte heller något jag har någon önskan att stöta på. Usch.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl.

Nu har min kompis varit här och vi har provat rida på Ina igen. Ja, inte jag då förståss men jag fick hålla i henne iaf och det gick ganska bra. Ina blev väldigt skärrad först men lugnade ner sej ganska snart så vi gick en liten sväng i "padocken". Jag är jätteglad för att det gick bra den här gången!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du har en häst som ser ut som en Tapir, moholmarabs har en hon kallar giraff och Cizma har en kamel. Kelly ser ut som en köttbulle med fyra tandpetare och Gubbtjyv har ett elände. Är det ingen här som har en riktig häst?? :confused:

Jodå! Jag har en Giraff! :)

Långa ben och kort rygg ha ha ha ..... med lite inslag av "köttbulle" också nu efter allt bete :D

Fast halsen är inte så lång förstås så kanske han är blandning av något mer :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

....Det är många som kom in i tråden men sedan "varit tysta". Är ni kvar? Vad håller ni på med just nu? Det vore kul med fler aktiva!....

Jag är kvar men har inte haft så mycket att berätta när det gäller ridandet tyvärr :(

Situationen är den att jag har ju nått mitt delmål med vikten. (Hade ju bestämt mig för att sitta upp efter 25 år utan ridning när jag nått 85 kg)

Det är höst och inga bromsar längre som skrämmer slag på pålle ( skyllde jag på innan).

Jag är så FRUKTANSVÄRT sugen på att sitta upp och jag känner att bara ett litet varv eller två runt gårdsplanen skulle kännas som ett stort steg framåt! :)

Men varje gång jag kommer upp till stallet så hittar jag på den ena anledning efter den andra till varför det inte passar just idag! :crazy:

Min häst är verkligen snäll, han varken bits eller sparkas och är ingen sån där som illvilligt försöker med vilje att få av sin ryttare.

Däremot kan han vara väldigt "testande" genom att vägra gå, backa etc - detta visade han väldigt mycket när dottern började rida honom i början och jag har även sett det långt senare när han fick någon tillfällig och ny ryttare på ryggen.

Jag vet inte riktigt vad jag är rädd för - jag har inte tänkt att rida ut på honom i början utan jag ska absolut hålla mig här vid gården i en av de nedbetade hagarna.

Hur hade ni andra det när ni bestämde er för att rida igen efter ett längre uppehåll?

Som det känns nu så sviktar jag gång på gång men samtidigt så känns det ändå som om jag närmar mig det stora steget att kliva upp.

Kanske det får ta sin lilla tid och att jag till slut gör det? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag är kvar men har inte haft så mycket att berätta när det gäller ridandet tyvärr :(

Situationen är den att jag har ju nått mitt delmål med vikten. (Hade ju bestämt mig för att sitta upp efter 25 år utan ridning när jag nått 85 kg)

Det är höst och inga bromsar längre som skrämmer slag på pålle ( skyllde jag på innan).

Jag är så FRUKTANSVÄRT sugen på att sitta upp och jag känner att bara ett litet varv eller två runt gårdsplanen skulle kännas som ett stort steg framåt! :)

Men varje gång jag kommer upp till stallet så hittar jag på den ena anledning efter den andra till varför det inte passar just idag! :crazy:

Min häst är verkligen snäll, han varken bits eller sparkas och är ingen sån där som illvilligt försöker med vilje att få av sin ryttare.

Däremot kan han vara väldigt "testande" genom att vägra gå, backa etc - detta visade han väldigt mycket när dottern började rida honom i början och jag har även sett det långt senare när han fick någon tillfällig och ny ryttare på ryggen.

Jag vet inte riktigt vad jag är rädd för - jag har inte tänkt att rida ut på honom i början utan jag ska absolut hålla mig här vid gården i en av de nedbetade hagarna.

Hur hade ni andra det när ni bestämde er för att rida igen efter ett längre uppehåll?

Som det känns nu så sviktar jag gång på gång men samtidigt så känns det ändå som om jag närmar mig det stora steget att kliva upp.

Kanske det får ta sin lilla tid och att jag till slut gör det? :confused:

Later som mig har.. jag drar mig fortfarande att sitta upp pa Valdemar aven om han ar gudomligt snall och star still vid pallen. Saken ar ocksa den att nar jag har tagit ut alla och fodrat morgon och sant, ja jag ar helt slut.. har alltsa ingen ork kvar.. sa det far bli "bra" dagar.. Som idag for example, jag haller pa att lassa av 20 bal of hay, skall aka och hamta 10 mer och stacka in dem, da ar klockan eftermiddag och jag ar helt slut.. sen tanker jag, ok jag kan rida innan kvall, men det hander inte. Men sen ar det dagar jag mar jattebra och kan ta mig upp efter morgon chores. Och jag har gjort detta tva ganger nu, jag tar min tid.. och tror det ar det vikitigaste.. att ta sin tid och inte stressa.
Eventuellt kommer petra min stalltjej att flytta narmare till har och om det sker sa skall hon hjalpa till mer, vilket betyder att jag kan rida kanske varje dag.. Det skulle vara toppen.. Men vi far se vad som sker..
Tillbaka till ho ar jag, alla har en underbar sunday
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Känner igen mig innan jag kom igång. Mockade, borstade och allt det andra varje dag. Skyllde på att hon var dräktig, hon kom inte i sadeln, hon var nyfölad, för djup snö, jag var trött efter jobbet och gud vet allt. Sen kom jag på att mina orsaker hade alla med, men de red ändå. Och i stallet stod min fina häst som jag inte använde. När jag läste hur Lobell kämpade och jag satt vid datorn och skrev om att jag bortat pållan blev jag sur på mig själv. Åkte upp direkt till stallet och slängde på sadeln och tog en sväng i paddocken.

Det räckte för mig. Det var den barriären jag behövde komma över. Nu är jag igång. Superhärligt. Det gav mig ett uppvaknande från den lilla bubbla av apati att ta tag i ridningen som jag tidigare gått i. Att jag kommit igång kan jag bara tacka den här tråden för.

Så jättestort tack till er alla som skrivit om er vardag. Det inspererade mig och gav mig en fot i häcken att komma upp i sadeln igen. Kram på er :bow:

Voff


Jag ser fram emot den dagen jag ser att du också varit upp på ryggen och vänt. Lycka till
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag hade en sån period under vintern och våren.
På vintern var det mkt pga att jag var rädd för att det var halt. Jag var för rädd för att jag var tjock. Rädd för att hästen skulle skada sig.

När jag äntligen började sätta igång på sommaren så ville hästen helt plötsligt inte gå efter sambons häst utan började vända efter 300 m.
Jag som var jättefeg vågade inte göra nåt utan åkte bara med hem.

Tappade mkt lust och kände mej klumpig och värdelös.

Det släppte mkt när jag började testa på egen hand för då hade jag inga krav utan var beredd på att bara komma strax utanför stallplan. Fanns liksom inget att bli besviken över då.
Tror det tog mej nästan 2-3 månader att komma från stallplan en hel ridtur.
Sen när jag kom längre och längre , så blev det förstås mer en utmaning att försöka få iväg henne en bit till och en bit till. Jag började tömköra och då gick hon och jag märkte att även kilona började springa iväg.

När vi red iväg i fredags så hade jag inga förhoppningar att komma hela rundan, utan trodde det skulle bli som innan , 200 m och tvärstopp, men jag ville så gärna rida en hel tur, så jag var beredd och gav mej inte. Jag lät henne inte vända utan ställde henne framåt direkt och var bestämd,
men inte sur utan uppmuntrade henne.

Nu är ridningen det roligaste jag vet och ska försöka fortsätta hela vintern. Vill inte ha en så lång paus igen.

Nu vill jag rida varje dag, men tyvärr blev det träningsvärk efter den turen. 2 timmar på väg med backar nästan var 500:e meter tar på en otränad tantkropp :)
Men idag skiner solen och vi ska ta en tur i vår skog.

Så ta en dag när du känner dej sugen, och ta det långsamt. Rid lite i hagen och bara känn efter hur det känns. Garanterat kommer ju suget att rida längre och längre med tiden.
Ha inga måsten eller krav utan låt det ta tid.
Jämför inte med andra utan gör det i din takt.

Skriv här om dina framsteg, då får man pepp att fortsätta.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det är ett mycket vanligt problem.
Speciellt de som pauser för att få barn. Det är som om det händer något så man blir mera räd om sig, när man blir mamma. Kanske något sorts instinkt
Många blir helt förvånade när de upptäcker att de har fått en sorts spärra som gör att de inte vågar något av det som innan var helt vanligt för dom.
Det går att bryta ned denna spärra om man tar det i småbitar, man måste ta det helt från början igen.
Man måste jobba mycket med det, men hålla sig inom gränsen där man känner sig trygg. Då kan man uppbygga självförtroendet så man igen vågar allt man vågade innan.
Behöver du hjälp kan du skicka PM , jag är i Ängelholm tre dagar i veckan. Du är välkommen att komma och kolla hur man lätt kan komma tillbaka.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag känner igen mig precis i din beskrivnig.VILL rida men något stoppar.Hade det precis så förut.Riktigt vad som ändrade på det vet jag inte,men först o främst ,ha inga stora krav.Kan du inte gå ut o gå med hästen t ex?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 245
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 279
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp