"Hästen måste stå i drag"

Cezzan

Trådstartare
En av hästarna i stallet är hosthäst.
Vi andra gör allt för att underlätta för hästen och ägaren, vi sopar inte när hästen är inne, sopar inte in stallgångsrester i boxen. osv.

Hästen har två fönster i sin box, det är en hörnbox, sen är det min hästs box med ett fönster, och sen är det sista boxen, även den med två fönster.
Jag har full förståelse för att ägaren vill ha så många fönster som möjligt öppna, absolut.

Men när hon har båda sina fönster öppna, och den andra hörnboxens båda fönster är öppna, blir det två fönster mittemot varandra öppna - det blir alltså drag.
Jag vill inte att min häst ska behova stå i drag, det är ju en sån där grej som man fått lära sig sedan barnsben, hästar ska inte behöva stå i drag.
Min häst har varit förkyld väldigt länge nu, för att den tvingats stå i drag, då hosthästens ägare envisas med att öppna fönstret som jag hela tiden stänger.

Till slut fick jag nog och skrev ett väldigt trevligt och tillmötesgående meddelande, att jag inte vill att min häst ska stå i drag, och att han aldrig blir fri från sin förkylning.

Istället för att diskutera saken med mig, gick då hosthästens ägare till stallägarens dotter och beklagade sig.
Enligt henne hade hennes veterinär sagt att hosthästen skulle ha så mycket frisk luft som möjligt, och därför ville hon ha drag i stallet.

Nu blev det långt och svamligt, men nu till själva frågan.

Har det någon betydelse om hennes häst står i drag eller inte? Jag kan inte för mitt liv förstå varför det skulle förbättra hälsan på hosthästen att stå i drag? :confused:

Sv: "Hästen måste stå i drag"

frisk luft är av stor betydelse för en hosthäst men har då aldrig hört att drag ska vara särskilt bra för hästar.
Sopar man inte när hästen är inne och har dammfritt strö och hösilage samt att hästen får stå nära dörren som då kan vara öppen borde räcka.

Säg till henne att den bästa lösningen för henne och hennes häst borde vara att flytta ut hästen på lösdrift vilket löser alla problem om hästen inte är super super frusen av sig.

mitt sto som har kraftig astma klarade sig utmärkt i de två åren vi stod installade dock fick hon boxen närmast dörren och dörren var alltid öppen så det kom in frisk luft. Dock är alltid lösdrift bäst för hosthästar för de finns alltid dammpartiklar i ett stall mer eller mindre

Nä, just drag ska den väl inte stå i. Men frisk luft är ju bra och bra ventilation med helst fläkt så det inte blir fuktigt.
Det är nog inte bra för någon häst att stå i drag, inte ens hosthästar. Inte hjälper det min iafl.

Hoppas ni kan lösa det så det blir bra för er båda!

Jag har oxå haft en host häst och frisk luft är ju ett måste. Men drag är ju absolut inte bra. Inte ens för hosthästen, så stå på dig. Särskilt om din älskling blir förkyld av draget!

Bra ventilation är väldigt viktigt för hästar, kyla tål de också (täcke vid behov), men DRAG är INTE bra. Inte för någon häst, inte ens hosthäst.

Hennes häst bör väl i sådant fall stå närmast dörren och har fönstret öppet i sin box.

Visst behöver hästar frisk luft - men det är inte samma sak som drag.

/Lizzie

PRECIS min åsikt!
Hästar ska INTE stå i drag!

Men hon verkar tydligen inte förstå min synpunkt.

min vännina hade sitt halvblodssto inackoderat på ett ställe där stallägarens häst hade kvickdrag. hon hade oxå fönstrena öppna så det blev ordentligt korsdrag, och även en dörr ut till logen dit det oxå drog väldigt. min vänninas häst fick lunginflammation och höll bokstavligen på att dö.

stallägaren hävdade dock att det inte hade med draget att göra, men märren va 5 år och fullt frisk innan det här. även veterinären såg "draget" som en tänkbar möjlighet.

Ja och även om det inte går så långt som lunginflammation eller annan direkt sjukdom är det absolut inte bra för muskler och kroppen i övrigt. Min gammla shettis fick stora problem med rinniga ögon pga av drag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 072
Senast: Sixten
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 388
Senast: Crossline
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat