Hästen får inte rätt foder vad gör jag??

Sv: Hästen får inte rätt foder vad gör jag??

Det var ett skämt! *ler* Men kan det inte funka att skriva tex att du märkt att han blir lätt trött etc när ni rider och att det förmodligen saknas något i foderstaten? Säg att du kan beräkna foderstat på hästen åt henne så ni kan "kolla" om det saknas något och då kan du ju sen visa resultatet och förhoppningsvis kanske hon förstår!

Ja jag fattade att det var ett skämt! ;) Milly som oxså och skrivit inlägg på den här tråden har gjort en foderstat på hästen. (Milly och jag är i samma stall) Men det du sa att skriva att han blir trött efter att jag har ridit honom är nog en bra idé, och föreslå en foderstat. Vi har ju redan foderstaten svart på vitt. Vill du se hur hemsk den är?

Ja gärna! Kikar gärna på den! PM:a!!
Men du.. prova det då så kanske hon lyssnar.. eftersom hon verkar ju lyssna lite iaf på er! Hur pass erfaren är hon av att ha häst?

Det är hennes första häst. hon har haft honom ca 1 - 2 år. Hennes hästerfarenhet innan vet jag inget om. Hur skickar jag med en fil då??

Så hon har alltså haft honom så länge?? har han hela tiden haft lika dåligt hö? Hur mycket har han ridits tidigare?

Maila mig ist. jag pm:ar min mailadress! ;)

Nej höet har inte varit så dåligt hela tiden. Nu rids han ca 3 gånger i veckan och mellan 30 min till en timme per gång. Jag har skickat foderstaten till din mail. Kolla den!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker inte den ser hemsk ut. Men nu har den ju päls så man måste nåsta kunna känna på den för att se hur den är i hullet.

Okej nu hoppar jag in i diskussionen igen! (jag äger en annan häst i samma stall)

Nej hästen ser inte så hemsk ut på bilden. Inte heller så jättehemsk i verkligheten men är svankryggig och muskelfattig på ryggen. Något bukig, man känner revbenen ganska tydligt men han har lite mage.

Grejen är inte det att vi tror att han SVÄLTER och är mager eller att ägaren vanvårdar honom... Absolut inte. Och vi vill inte anmäla ägaren, där drar jag min gräns iaf!

Men är det inte fel att han skulle behöva 66% mer i protein och har mellan 25-94% brist på alla mineraler??
För det är vad det blir när jag räknar på Hippocampus. Hövärdena är som sagt 7MJ (helt okej) men bara 16g smbrp/kg foder. Och hästen får bara 8kg av detta proteinfattiga hö! Dessutom får han alltså INGA som helst mineraltillskott.

Återigen:
Just nu får hästen 8kg hö och några dl betfor (max7dl). Om höet skulle ha BRA värden skulle det vara helt okej! MEN: värdena är kassa.

När jag räknade skulle han egentligen behöva MINST 8kg hö, 0.8kg Krafft protein (som exempel på protientillskott) och 70g av de mineraler jag har. Och DÅ räknat utan något arbete! Så egentligen lite mer.

Maxmax - det var inte en foderstat du skickade till Capable Case... Utan svaren som man får när man räknat ut en foderstat på Hippocampus. :p

Ställ henne mot väggen och visa foderstaten som är uträknad, då kanske hon fattar?! Annars kan ni börja tjuv mata honom tycker jag...

Lemieux skrev:
Kan ni inte kanske försöka ge henne en bok om utfodring?

Jo vi har haft funderingar på det. MEN i böckerna som finns (iaf de som finns på biblan just nu) står dåligt om det där med att det akn avr dåliga värden på hö och att man måste utgå från DET. Att man ska analysera o räkna utefter det!
I böckerna och på hemsidor där de berättar om hästens foder står dåligt om det där, de bara skriver att "proteintillskott behöver normalt bara växande, dräktiga och digivande hästar". DE utgår ifrån att hö-värdena är NORMALA!

Om vi ger henne en bok så kommer hon kanske missförstå elelr misstolka.

*putt putt*

Nå vad säger ni folk? MER kommentarer om detta?

Maxmax skrev:
Nej höet har inte varit så dåligt hela tiden.

jo det har det! :mad:

Men de har fått hösilage under ett par månader i vintras också. Det hade vi ingen analys på men troligtvis hade det också ett dåligt proteinvärde! (sen skörd och inte gödslat)

En uppdatering på denna tråd!
NU har jag pratat med ägaren och hon är beredd på att ge honom lusern. :) Det är ju bättre än inget alls! Så nu hoppas jag på det bästa. :banana:

Va bra! Det första att göra i såna här fall är naturligvis att tala med ägaren :bow: :bow: :bow:
Lusern är inte fy skam, och nu har hon ju öppnat upp för mera samtal ;)
Hoppas att det går bra!!!

Jag har också hämtat info om foder/fodring av hästar på nätet och skrivit ut till ägaren! :) Och försökt att förklara lite samt gett henne förslag på foderstat.

Måste säga att hon verkligen "bara" är okunnig!! Det visade sig tydligt när hon frågade Maxmax vad lusern är för nåt? och andra liknande frågor hon ställt.

Sen är hon lite irriterad på stallägaren och förmodligen DÄRFÖR varit motsträvig när stallägaren erbjöd henne gratis tillskott... (lusern).

Nu är vi glada iaf och hoppas på det bästa! Om hon bara förstår innebörden med det här så vill hon nog göra vad man ska för sin häst.
:smirk:

Jag skulle INTE smygmata hästen.

För det första är det inte din häst (obs! Inte min avsikt att låta brysk) och jag anser inte att man som medryttare ska göra saker mot ägarens uttalade vilja. Det är inte rätt väg att gå! Är man oense pratar man om saken, och kan man absolut inte komma överens tycker jag att man inte ska fortsätta som medryttare. Det är viktigt att man är överens om grundläggande frågor - hur ska man annars veta var man har varandra?

En ännu viktigare anledning till att inte smygmata hästen är att den kommer må bättre och hålla sig finare i hullet. Då kommer hästägaren aldrig inte att hon har fel angående foderstaten!

Min åsikt är att du/ni bör stå på er angående foderstaten. Men försök lägga fram det vänligt. Jag gissar att hästägaren känner sig lite utsatt och tar det som ett personligt påhopp att ni har åsikter om foderstaten, och att hon därför är defensiv och slår dövörat till.

alpha skrev:
Jag skulle INTE smygmata hästen.

För det första är det inte din häst (obs! Inte min avsikt att låta brysk) och jag anser inte att man som medryttare ska göra saker mot ägarens uttalade vilja. Det är inte rätt väg att gå! Är man oense pratar man om saken, och kan man absolut inte komma överens tycker jag att man inte ska fortsätta som medryttare. Det är viktigt att man är överens om grundläggande frågor - hur ska man annars veta var man har varandra?

En ännu viktigare anledning till att inte smygmata hästen är att den kommer må bättre och hålla sig finare i hullet. Då kommer hästägaren aldrig inte att hon har fel angående foderstaten!

Min åsikt är att du/ni bör stå på er angående foderstaten. Men försök lägga fram det vänligt. Jag gissar att hästägaren känner sig lite utsatt och tar det som ett personligt påhopp att ni har åsikter om foderstaten, och att hon därför är defensiv och slår dövörat till.

tack för ditt svar! MEN läs ovanstående inlägg så får du se! ;)

Såg det! Fyra inlägg tidigare efterlyses fler synpunkter, därför skrev jag! Tror inte ditt senaste inlägg fanns då.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 738
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 845
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar