Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

Alltså, jag tror inte jag håller med dig att det är 100% träff?

Absolut att man kan hitta rätt många gånger men jag tror man lika mycket kan "träffa" fel.

Exempel: Min dotter är lång och spinkig (1.76) och jag brukar "tetas" med henne om att hon är i total avsaknad av "kråser" dvs muskler.

Till sättet är hon väldigt lugn och metodisk - om något oförutsätt händer registrerar hon det, finner en utväg och tar sedan lugnt och metodiskt itu med problemet.

Hon kan uppfattas som lite disträ ibland - som om hon inte riktigt är på samma planet :D

Hästen är ganska liten, 155 cm, kort och kompakt. Han har väldigt lätt att bygga muskler och även vid vissa perioder när han inte egentligen är speciellt musklad kan man uppfatta honom som sådan.

Han ser alltid pigg och vaken ut, även när han bara strosar i hagen. Han är nyfiken som tusan och är man på gården och grejar med något som inte har med honom att göra så följer han efter en så långt han kan med hänsyn till att han är instängd i hagen och tittar vad man har för sig.

Vid ridning ute kan han vara en riktig fegis. Kan bli stirrig för minsta lilla sten på marken som inte ligger som den brukar. Kommer något riktigt skrämmande så som stav-gångare eller ryggsäcks-folk så kan han flippa ur ordentligt! :D

Jag tycker min dotter passar utmärkt med hästen. Med sin lugna, trygga läggning har hon fått denna "knäppskalle" till häst att övervinna mycket. En annan person med mindre lugn och säkerhet skulle antagligen slå helt fel.

Att korsa små vattendrag var omöjligt i början men trägen vinner! :laugh: Lugn som en filbunke gav dottern honom endast ett alternativ - att gå över! Nu är det inget problem längre.

Första gångerna pålle såg stavgångare höll han på att hoppa ur skinnet men nu går han förbi utan problem om än kanske något misstänksamt sneglande :)

Varför min dotter valde just honom? Ja jag vet inte men jag tycker mig se ett mönster genom hela hennes häst-tid. (Började när hon var 4-5 år och är snart 19)

Hon har alltid förälskat sig i samma typ av häst dvs inte så himla höga men däremot lite grövre och kompaktare. Det har också alltid varit ponnyer eller hästar som inte står och sover utan som har en egen inre glöd och som ofta är väldigt personliga.

Denna tråd var rolig tyckte jag!:) Det är ju ungefär som uttrycket "sådan herre sådan hund" :D .... men det är inte alltid det stämmer.

Kanske det är så att de som inte väljer en häst som är likadan som dem själva är kanske sådana personer som gillar överaskningar och utmaningar i livet?

Hur kommer det sig att en del alltid ska generalisera utan urskiljning?

Det stämmer inte på mig.

Min häst är jättetunn och smal och jag är normalviktigt till lite mullig.
Och jag är inte direkt lat bara trög och det är inte han ;)

jag o min häst passa inte ihop längmässigt. hon är över 170 och jag är knappt 160 :p

dock är hon och jag iprincip lika evetna, griniga och sura när vi är på de humöret. Men sammarbetar super när vi kommer bra överens. vill ha lite att jobba med och en lat häst skulle jag få spelet på.

Man formar ju hästarna efter sig själv också. :-)

Sant. Man blir som man umgås ;)

*kl*
Ponnyn jag har är en exakt spegelbild av mej och det är enbart för att det är jag som har präglat henne. Har hållt på med henne sedan hon var ett halvår gammal (har hälsat på henne sen hon var nyfödd men det var först när hon var ett halvår gammal som jag fick hand om henne). Och idag, 7år senare så har hon samma mentalitet som mej.

En annan iaktagning är att de i stallet har hästar som passar dom mentalt. Mellansystern har hästar som är lite högre i rang samt "finare" i sättet medans hennes lillsystern har busigare hästar. Kvicka, lite försiktiga med lillflickan men stabila i psyket - precis som hon är :idea:

Ha ha, passar bra in på mig. Jag älskar små envisa ston som har egna ideér med rufsig man - och den senaste i raden är exakt ännu en sån. Dessutom brukar de bli ganska bortskämda -precus som jag.

Oj vilken gammal och rolig tråd som ploppa upp :laugh:. När jag tänker efter så är det mycket så att hästen påminner en hel del om hästägaren, på ett eller annat sätt.

Undrar just om min häst liknar mig? Han är himla söt -urgullig. Men fet som en flodhäst, favoritsysselsättningen är att äta. Han är nyfiken och har glimten i ögat. Kan bli rädd för smått löjliga saker lite då och då men sen brukar han coola ner sig när han märker att det inte var så farligt och då blir han istället lite småmallig. Han är rätt så tuff, hög i rang i alla flockar han gått i. Bestämda åsikter har han, vi har haft våra diskutioner om hurvida vem det är som bestämmer egentligen. Men jag älskar honom och han älskar mig, följer mig som en liten hund. Det är han och jag. Vi hör ihop.

När jag tänker efter så är det mycket så att hästen påminner en hel del om hästägaren, på ett eller annat sätt.

Jo du har helt rätt,, på ett eller annat sätt.

Som jag ser det så finns det två sätt att se på det.

Hästen påminner mkt om hästägaren,, en rund å glad hästägare har även en rund å glad häst.:p

En hästägare med personliga problem försöker överföra detta på sin häst genom att tillföra hästen det som hästägaren i sin undermedvetenhet vet med sig borde tillföras hästägaren själv men psykologin påvisar att det i stället i ett desperat (dolt) rop på hjälp överförs på hästen.

Jag såg det senast i dag, har sett det förr och det gör mig djupt oroad över den enskilda individens välfärd.

Hur hjälper man en hästägare i denna situation?? Eller är den den enskilda individen man ska försöka hjälpa?? :confused:

Hmm... Ska kanske inte säga alltför mycket, då jag alltid brukar säga att min häst är jag i hästskepnad. Vi är så lika så det ibland är obehagligt. Stör jag mig på nåt hos honom, kan jag bara stanna upp och tänka att jag hade reagerat exakt likadant som honom... :D
Enda skillnade är väl att jag är lång (175) och han rätt liten (155)

Vad har en akvariefisk med en kamel att göra :confused: :D? Det var Coaris avatar jag menade :p!

Av någon orsak håller jag inte med dig här, faktiskt.:p

:rofl::rofl: Go å gla, köp en kexchoklad!!:p

Jag förstår inte all skvallerpress som tjatar om hur man går ner i vikt,, finns det ingen skvallerpress som delger hur man går upp i vikt??

*kl*
Vilken rolig (om än gammal) tråd. :)
Nu när jag tänker efter så är gammeltant VÄLDIGT lik mig numera. Hon var det dock inte när jag fick hem henne tycker jag.
Men hon: blir lätt rund, är envis som synden, kan tjura ihop rejält när det inte blir som hon vill, tar det oftast lugnt när vi rider särskilt när det är småtrist. När vi rider ut ensamma eller är på ridbanan *fasa*, men rider man med kompisar så kan det bli en himla turbo. Väljer vilka människor hon gillar och vilka hon INTE gillar. Är den som tar hand om flockens föl/unghästar. Och ve den som gör henne något, det förlåter hon inte i första taget.

Jag: är ganska rund, sjukt envis, kan vara tjurig, är superseg om jag måste göra något själv eller något jag tycker är trist, är mycket petig med vem jag gillar och inte gillar, jobbar med barn. :eek: sjukt långsint.

Däremot är hon mycket mindre nervös än mig, hon är oftast kolugn. Fast hon kan bli rädd för grejer som jag inte är rädd för. Hon är lugn när jag rider för då är jag nervös och jag är lugn när jag är på marken och då kan hon vara lite nervös. Det finns förmodligen många fler likheter, men det var fler än jag trodde nu när jag tänkte efter.

Däremot så har hon blivit väldigt lyhörd och trevlig i hanteringen nu, för det förutsätter jag att mina hästar är. :love:

Nu när jag tänker efter så är gammeltant VÄLDIGT lik mig numera. Hon var det dock inte när jag fick hem henne tycker jag.
Men hon: blir lätt rund, är envis som synden, kan tjura ihop rejält när det inte blir som hon vill, tar det oftast lugnt när vi rider särskilt när det är småtrist.

Du har kommit långt,,, så långt att du även har förståelsen för hur "illa" det ofta blir för oss män. I början har många män samma synsett som ni kvinnor.

Sorry,,:crazy: kunde bara inte låta bli,, du la orden bara så klockrent på ett kvinnligt synset. Sett ur mannligt perspektiv.:bow::love:

Jag bara dör av skratt!!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar