Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

Jag passar inte direkt in på dina teorier. Jag är lång och ganska smal. Min häst är av den kraftiga sorten och jag måste ha järnkoll på fodret för hon lägger på sig av minsta strå.
Hon kan vara riktigt lat ibland och gör bara minska möjliga (där är vi inte speciellt lika) Andra dagar är hon hyperkänslig på tårna och laddar dör fullt. Men hon är också envis som 17 och där är vi lika. Men så dominant som hon är mot sina hagkamrater är jag absolut inte mot människor. Hon bossar och flyttar på dem i tid och otid och nåde den som närmar sig hennes hö.
Nej kontentan är att vi är ganska olika och därför kompletterar varandra ganska bra. (sen att vi är envisa båda två är oftast stimulerande)

hahaa...:rofl:

Jag är 158 lång och har en ponny med små söta hovar. Själv går jag omkring i 37or:p Att sköta och pyssla med är han slappheten själv och jag älskar att sova!! Men när det är dags för jobb ja då tar vi i ordentligt:D Mat gillar vi också rätt mycket, men ingen av oss är rund!:banana:

Detta är ju klockrent,,,,, som om jag själv skulle ha avslöjat mig

bara jag hade varit hästägare.:p

Jag
40 +
medfött muskelhandikapp
bruten nacke med ryggmärgsskada som följd (boxhantering av bufflig ridtravare)
178 lång
ganska hispig och småskraj, i varje fall vid uteridning och "fippligt väder"

Min häst
24 år
halvblod med välkänd angloarabpappa Flyinge Phaeton X (som halva ridskolans personal, himlade med ögonen och skakade på huvudet när jag nämnde åt)
162 hög
Något sånär skolad och arbetsvillig på ridbana om det är lugnt runt omkring
Väldigt trevlig i ridhus, om inte andra hästarna drar igång något
Snäll i stallet och vid sån hantering
Avvaktande i hagen, pga låg rang, så hon är inte först fram...
Mer vild än tam i skogen, fråga kompisar så kan de skriva under "håll i hatten"
Och vid hinder högre än bom på marken, anbefalles graman eller bra vägg att bromsa mot... (tack och lov FÅR jag inte hoppa)

Så, jag och Fatima är nog också undantaget som bekräftar din regel... :angel::rofl:

kan tyvärr inte hålla me då min häst e för de mesta e lungn o inte bryr sig o nåt, men ja däre mot e skitnervös när ja rider han, jag e då vad man kalla för en tjockis och min häst e då en liten smal häst på ca 156cm och ja e själv 165 cm. de där me fötterna kan ja inte heller hålla me om för ja har stora fötter medan min pöjk har små hovar som sitter på smala ben. men visst min häst gör inte så mycket väsen i hagen då han går själv för han e hingst o ja e rätt så seg o lat, men när min skötare rider han så e de rätt bra fart på han. tycker att ja o min pöjk passar bra tillsammans för han lufsar lungt me sin hysteriska matte på ryggen o bryr sig inte om mig när ja blir rädd.
och om ni nu undrar om min rädsla så bygger den på att jag först o frems inte har ridigt på 3 år och att jag är rädd för o trilla av då jag har dragit på mig en ryggskada. doc ej av min häst utan en annan häst.
valet av min häst köp var nog den att ja tyckte om han redan första dagen på mitt jobb, då han var en av hästarna i de stall där ja jobbade. några år efter att ja slutade fick ja nyss om att han va till salu o då bestämde ja mig för o köpa mina drömhästars drömhäst.
tänk, de blev en avdankad travare istället för ett halvblod som ja först tänkt o skaffa.

Senast ändrad av en moderator:

:rofl::rofl:
Måste säga att i mitt fall står jag försvarslös....
Hästen: Känslig, gör sitt bästa och vill ha beröm för det-annars kan man lika gärna slänga in handduken :angel::rofl:
Älskar mat-men håller vikten.... Hoppar till för minsta lilla ute i terrängen-men ändå modig(vad finns där? liksom...)
Tar makten/ledarskapsrollen genom små smygande manipulativa handlingar:o, alltid glad och vänskaplig, blir väldigt sårad och ledsen av utskällningar och straff:cry: Vill att det ska hända saker-men någon annan får ta initiativet.
Ha ha med en nypa salt här nu och lite skämtsamt kan jag nog påstå att det är jag som person:banana:

Jag blir så trött!

Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.

:rofl: Stämmer inte på mig. Jag är 156,5 cm (den halva cm är viktig) har 36-37 i skor och har shirehästar med olika temperament och de har 10 till 12 i skor...

Upps.. Då måste jag vara lite skitzofren (stavningen?):angel: Har en kluns på 175 o grov med stabilt psyke, inte mkt som bekommer honom:cool: samt den andra som är 170, smäcker, mkt "energisk" o full av "bus":p! He,he:D

Då håller jag med här! Har oxå en utav varje! Hur är man då??:confused:

Jag kan lägga till en iakttagelse som jag har gjort nu under ett antal år. Jag har märkt att tjejer modell mindre ofta skaffar häst modell större. Detta är inte vetenskapligt bevisat, men jag har själv sett det många gånger, en tjej på kanske 160-165 som kommer gående med ett halvblod på 175 i mankhöjd. Är det någon annan som har lagt märke till detta eller är det bara jag? *funderar*

Jag har fyra hästar. Är själv en mkt lugn och orädd, snäll dock envis hästmänniska som älskar att flyga fram i skogen, dock under kontrollerade former. Är 165 cm hög, 50 kg tung.

Häst nr 1: Mitt allt:love:: Varmblod 152 cm, 19 år, mkt pigg och glad häst som älskar att springa i skogen och som altid har bus i blicken, orädd, mkt envis och bestämmande (hade mutats med morötter och fått gjort vad hon velat i 11 år innan jag fick henne) Har alltid arbetat med ledarskap vilket hon HATAR för hon vill bestämma:smirk:. Vi har ofta stått och gnabbats i långa stunder innan hästrackarn gett sig. Gäller att vara envis men snäll som hästägare:smirk: Har nu börjat med klicker i komb till markarbete utan grimma. Går bättre och bättre:)

Häst nr 2: Unghäst tre år. Undan stoet. Mkt orädd och snäll som sin mamma. Just nu inne i trotsåldern:smirk:

Häst nr 3: Haflinger 15 år, 143.5 cm, mkt rädd och bakskygg (var rädd för allt när han kom- täcken, uppsittning, bli lämnad ensam i hagen, hastiga rörelser, sparkar i sanden från tre meter osv. vilket föranledde panikslagna rusningar tom genom elstängsel o över staket. Nu klarar han det mesta ganska bra, är mkt lugn och avslappnad i kroppen, kan stå själv i hagen utan problem, dock sitter paniken för andra människor och uppsittningen djupt rotad så där behöver det jobbas på en del!

Häst nr 4: Haflinger 16 år, 146 cm, fd ridskolehäst, mkt nervös, bakskygg, helstirrig när han lämnas själv i hagen, kan panikrusa om man försöker rida ut själv och han blir rädd, mkt rädd för nya saker tex. om det hänger en jacka i stallet, rädd för häftiga rörelser osv. Går dock bra att rida på hemmaplan. Börjar lugna ner sig lite nu men det krävs mkt markarbete och klickerträning för att han ska känna sig trygg med mig.

Så jag lugna hästägare har två orädda ganska lugna men väldigt pigga och spralliga hästar, samt två mkt nervösa. Alla har sin charm, men mitt krav på häst är att det ska finnas något att jobba med. Vill INTE ha en coolugn häst som kan och gör allt man ber den om utan att blinka, vore tråkigt då!!

Jag håller inte med resonemanget i TS inlägg. Jag, som är lång och smal, köpte mig en "liten" (D-ponny) övergödd fjording. Men jag är kanske undantaget som bekräftar regeln...

För mej och tanten stämmer inte den teorin så bra...:angel:

Jag är rätt lugn av mej och ganska normalbyggt. Långa ben och stora fötter.
Hästen är lätt i typen, mkt nervig, små hovar och ganska korta ben.

Det enda som stämmer är väl att vi inte är så "långa" båda två + att vi har en tendens att göra oss illa/bli sjuka på samma sätt ungefär samtidigt när vi blir det.:smirk:

:rofl::rofl::rofl:

Själv har jag tre hästar, olika raser, storlek och temperament. En stor kraftig kille (tinkerkorsning), ett varmblod (gammal) och en liten shettis (småtjurigt sto).

Vad säger det då om mig själv utifrån mitt hästval, jo en:

Kraftig medelålders elak kärring:rofl::rofl::rofl:

Jag passa då inte in på beskrivningen :smirk:
Min ena häst är cool lugn, gör inget man inte måste. Går långsamt och är allmänt seg. Jag gör allt i 120 och håller på att lära mig att ta vara på dagen och inte leva i nästa vecka (lite överdrivet dock;) ) Min andra häst är mer framåt men absolut ingen action där heller, lugn och stabil.

Jag blir så trött!

Varför är det alltid så att nervösa stressade hästägare till varje pris ska köpa hästar som uppfyller alla deras kriterier. Trötta sega hästägare ska till varje pris köpa lika sega trötta hästar.

Tjocka hästägare har alltid tjocka hästar och smala hästägare har alltid smala hästar, långa hästägare har alltid långa hästar och korta hästägare har alltid korta hästar. Klumpiga hästägare har alltid klumpiga hästar och smarta hästägare har alltid smarta hästar. Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?

:) Sådan herre, sådan hund, säger man ju. Jag kan inte gå i god för ditt resonemang med storleken på hovar och fötter, men när det gäller temperamentet håller jag med dig delvis. Visst är det så att en nervös människa alltid har en nervös häst (och en nervös hund) och tvärtom. Men denna nervösa häst kan helt byta skepnad och bli en sovande zombie i en annan människas vård. En slö och lat häst förblir inte slö och lat när den kommer till en människa som aktiverar den. Om den kommer till en nervös människa kommer den rent av att bli lika nervös den, inom någon eller några månader.

Jag har haft några hästar genom åren, och även om de varit olika när jag fått dem har de alla blivit väldigt lika efter ett (ganska kort) tag. Både hästar som varit heta och hästar som varit tröga har slutat med det och blivit...hmm...vanliga hästar, som jag är van vid att de ska bete sig vid ridning och hantering.

Hur jag vårdar mina hästar? Tja, som vanligt? Jag rider 3-4 dagar per vecka, mindre ibland om jag inte hinner. Tränar normalt en gång varannan vecka, men nu är ridhästen under igångsättning efter en skada, och jag är gravid, så jag kommer väl bara att hinna sätta igång den innan jag får hålla upp tills efter sommaren. Annars är det vanlig hantering, men jag är supernoga med hur hästarna uppför sig. (Jag har små barn som också är med i stallet.) Jag ser ALL hantering som träning, och kräver också lydnad och uppmärksamhet även när jag bara ska leda ut hästarna i hagen. Båda mina nuvarande hästar är lugna och trevliga i stallet, blir inte rädda för cyklar och bollar, är snälla mot barnen och är inte nervösa i vardagssituationer. Ponnyn kan vara rädd för vissa saker, vilket gör att jag inte litar på den när vi är i en okänd miljö. Stora hästen "växer" och uppför sig väldigt moget när vi kommer till något nytt ställe. Vet inte varför? Vill kanske låtsas inför de andra hästarna att den är van att åka på träningar och till veterinärkliniker, även om det definitivt inte tillhör vardagen?:confused:

Någon annan har kanske sagt samma sak, men jag har inte läst hela tråden än.

Ja du !Man Jag Och Alve är ju inte heller så lika!;)eller?

Jag har aldrig ens köpt en häst. Min första häst fick jag av min faster och min andra häst fick jag på telefon då han skulle avlivas. Liksom jag har en foderhäst som grannen inte ville ha.

Shettisen är ko lugn och säker i alla lägen, dock et matvrak.
20104328.jpg

Varmblodet är lite speciell och alla säger att vi är super lika i sett m.m. men hur kunde jag veta det...? dom ringde och frågade min mamma ska ni ha honom annars måsta han avlivas nu. Och så kom har poff nästa dag...och så är vi lika som bär...
20097060.jpg

Sedan foder hästen en stor stark nordig, föredetta travare. Het och lite bångstyrig. Men jag älskar honom. Dessutom överdominant.
19474284.jpg

Så jag vet inte välja häst efter vad?
Korre (nordisen) är alltid högst i rang.
Tuffe (shettisen) bryr sig inte om rang (det är sant)
Peewee (varmblodet) är typ lägst jämt.

Korre tränade jag mkt NH med och jag är boss.
Peewee tränar NH och jag är boss.
Tuffis och jag är typ likgiltiga...han gör alltid som jag säger typ utan att jag övar NH eller nåt...Men efter 13 år med likgiltighet känner jag det lite onödigt att börja bråka när det fungerar så bra. låter mysko jag vet men.men,,,

Jag: Kort, smal, nervös, orolig, lättstressad.

Häst 1: GROV OCH COOLLUGN. Bryr sig inte ens om man släpper en atombomb bakom(har provat;)).
Så vi har inga liknelser.

Häst 2: Liten(c-ponny) och ganska nätt(om man jämför med min fjording). Nervig och lättpåverkad. Preeecis som matte.;)

Jag kan lägga till en iakttagelse som jag har gjort nu under ett antal år. Jag har märkt att tjejer modell mindre ofta skaffar häst modell större. Detta är inte vetenskapligt bevisat, men jag har själv sett det många gånger, en tjej på kanske 160-165 som kommer gående med ett halvblod på 175 i mankhöjd. Är det någon annan som har lagt märke till detta eller är det bara jag? *funderar*

Kan ju vara så att större hästar är det som gäller nuförtiden om man ska tävla (har jag hört) ? :p

Eller så är det dom som inte ännu insett det trevliga med ponnysar! :)

Hm, jag tror nog du har mer rätt än jag vill erkänna...Min lilla ponny är kort som jag, och överviktig som jag, men båda vill gå ned i vikt, eller åtminstone en av oss. Hon tycker nog att hon är superelegant ändå!
Min häst är lika envis och trög som jag, men kan ha sin ljusa stunder då det glimrar till.
Hon är lika stark i psyket som jag, inte mycket bekommer den damen, en sådan tur att hennes matte inte heller bryr sig om så mycket och har precis lika starka ledarinstinker som hon. Så det är nog jag som bestämmer för det mesta, och tur är väl det när min häst bara är 2 år än så länge, men måååånga och låååånga diskussioner har det varit. Lyfta hov? idag? igen? Näääää, det gjorde vi ju igår, det får räcka!;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar