Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

tycker inte alls att det är så =S. Jag är inte speciellt smal, typ normal, men har ett super nätt halvblod (med mycket fullblod) hon har temperament, men jag är jätte lugn? dock så är det ju så att lång ryttare har höga hästar och korta ryttare har låga hästar.. Men det säger ju sig självt? en ¨lång ryttare kan ju inte rida låga hästar!?!

dock så är det ju så att lång ryttare har höga hästar och korta ryttare har låga hästar.. Men det säger ju sig självt? en ¨lång ryttare kan ju inte rida låga hästar!?!

Fast det där stämmer ju inte heller. Jag "har" en häst i ponnystorlek på 146.7cm och en på ca 157cm och är själv 162cm lång. Den ena grov och den andra ädel. Vilket känns rätt normalt både och, MEN;
Många hoppryttare har hästar som är långbenta fast man själv är kortbent, man vill ju gärna ha höga hästar i hoppning, för att inte tala om små ryttare på galoppörer! ;)

jag och min ponny är lika på en front, som tyvärr är negativ: både hon och jag är lite osäkra i hoppningen och behöver stöd.
kan bli ett onödigt stopp ibland.

men nu jobbas det både med hennes och mitt självförtroende med mycket bra hjälp från tränare :)

*hugger knapp*
'
jag tror mer på det att hästens temperament påverkas av huruvida ryttarens temperament är. Det övriga tänker jag inte gå in på.

Själv är jag både mot och för det Ts beskriver. Jag själv är inte särskilt smal, har breda fötter, har MYCKET hår, lugn och envis. Min nordsvensk är precis likadan ;) Han är inte särskilt hög dock, bara 156 cm fast jag är 173.

Travaren är smal, har små hovar, rädd för allt, lätt stressad, extremt trög när han är vänd hemifrån, extremt het när han är vänd hemmåt. Jag är mer lika het/trög vilket håll jag än står åt :rofl:
Fast med honom så får jag verkligen använda allt lugn jag har för att han ska slippa stressa upp sig. Med den andra hästen behöver jag inte göra så mycket eftefrsom vi är så lika, gillar i princip samma saker och vi båda vet vad vi vill när vi vill det, så att säga ;)

Båda hästarna är totala skillnader och det kan väl vara bra för min del. jag menar, man lär sig väldigt mycket av två så olika individer, så man inte snöar in på samma sak.
Dock så måste jag nog säga att jag gillar att rida nordsvensken men varmblodet är trevligare att hantera från marken för han är mer villig att lära och står inte bara som en hösäck och undrar vafan man håller på med.

hmm... ludd "bara för att" jag ville skriva något :p

Senast ändrad av en moderator:

Haha, vad roligt. Nu måste jag jämföra mig o min häst :D

Han är trygg men känslig - jag är nog med slö :p
Han är i normalt hull o lägger inte lätt på sig - jag har alltid samma vikt oavsett godismängd ;)
Han är ca 150 på väg uppåt o kort i ryggen - jag är 168 o har lång överkropp.
Han är inte det minsta klumpig - jag kan vara lite klumpig :D
Han är nog normalsmart - jag är nog mindre än normalsmart :o
Han har normalstora fötter - jag har 38/39.

Fö så föredrar jag hästar med mer power i eftersom jag vet att jag är tillräckligt lugn och har tillräckligt med tålamod. Jag avstår gärna ston (har inte tålamod med tjafs för fem öre) och skulle tänka både en o två gånger om jag funderade på ett fullblod då jag inte klarar av hästar som kan stressa upp sig själva helt i onödan. Skulle aldrig aldrig köpa en slö, trött, trist häst för jag skulle inte trivas och därmed bara göra hästen olycklig.

Så mitt individval grundar sig just på detta ovan. Jag vill ha en klok häst med skärpa i. En häst jag behöver vara en tydlig och trygg ledare för men som oxå då litar på mig och inte hela tiden kräver tusen bekräftelser på att jag finns där för den. Jag klarar inte av petnoga underhåll av tryggheten och ledarskapet, konsekvens och kärlek måste räcka i vårt förhållande. Däremot kan jag gärna låta det ta tid att komma dit.

Jag vet mina begränsningar och jag utmanar dem inte. Jag har många bra sidor jag kan använda ist :)

Tänkvärt :idea: Själv har jag just en sån häst; som måste ha tusen bekräftelser på att man finns där och ställer upp när en ohygglig sten ploppar upp i gräskanten. :angel:

Tänkvärt :idea: Själv har jag just en sån häst; som måste ha tusen bekräftelser på att man finns där och ställer upp när en ohygglig sten ploppar upp i gräskanten. :angel:

Jag blir helt galen med sådana hästar, så därför låter jag bli dem :idea:

Som mammas sto. Hon har alltid haft samma beforhink sedan den köptes för mååånga år sedan, en ljusgrön en. Innan dess en vit. Vet inte hur hon klarade den omställningen :crazy:

Mamma har haft samma rutiner i de 17 år hästen levt (hon kom till oss som 6 mån föl) dvs på morgonen häller hon betfor blandat med havre i krubben när hästen är i boxen. Efter så många år var hinken rätt sliten (kanske 10 år) och skör så den sprack. Mamma köpte en ny hink, inget konstigt med det väl? En mörkgrön hink denna gång eftersom hon eg inte ville ha en ljusgrön från början men gick inte i fårn sin dåtida färg - grönt.

Vad tror ni hästen gör när mamam sa hälla upp maten första morgonen - helt utan minsta lilla tanke på att det var en ny hink? Hon flyger rätt upp i taken, slänger sig in i sitt hörn o står där o blåser åt MONSTRET som levererade mat :eek: Ok, en gång.

Vad tror ni hon gör i en veckas tid?

Jag blir sådan här :eek:

Alltså föredrar jag hästar som reagerar men är tillräckligt trygga och "normala" att de fattar att de räcker med att lyssna på mig o sedan är det bra. För alltid. Punkt slut. Annars för jag damp.

Tur det finns sådana som min mor (och förhoppningsvis du :) ) som tar sådant år ut och år in.

Min mor beskriver tom sin häst som ytterst optimistisk. Att hon testar varje dag sedan hon kom om hon kan bita i repen, piska med svansen, i vissa fall fejksparka efter matte, vara sur i boxen osv osv men alltid får en tillrättavisning. Optimistisk! Jag bara :eek:

Tacka vet jag min valack. Han kräver sin människa men han accepterar mig oxå.

Obs! nu menar jag inte alls att din häst är så hemsk som mammas sto ;)

Och stoet har faktiskt bra sidor oxå, de börjar synas lite mer nu på äldre dagar :) Bla så är hon en underbar nybörjarhäst :love:

Jag vet mina begränsningar och jag utmanar dem inte. Jag har många bra sidor jag kan använda ist :)

Låter klokt! :p
Så tänkte jag också när jag skulle köpa häst - ville ha en trygg och stabil häst som var hyfsat utbildad redan, gärna känslig och lite "oförstörd" men inte FÖR känslig. Hellre pigg än lat eftersom jag brukar ha lätt för att göra hästar lata :angel: Sen i efterhand har jag insett att det nog ÄR lättare att rida lata hästar ändå. Man uppskattar på någe vis den ohjälpligt lata kusen som inte skulle få för sig att ta ett travsteg i onödan och kan stå stilla i evigheter så länge den inte blir skrämd eller så, alltid går att få stopp på om man så bara rider i grimma - när man råkar ut för totala motsatsen! :rofl:
En häst som från början åtminstone hade en stoppsträcka i skritt (!) på sisådär 50 meter, i trav kanske 4 varv på en volt med lite "fulingar" (nästan avbrott men fortsätter trava igen) under tiden, som inte vill skritta mer än max 10 steg i taget, sen är det dags för trav, som inte vill stå stilla mer än 3 sekunder i taget innan man måste röra på benen och DESSUTOM är skraj av sig, ingen tuffing som jag först trodde utan som stressar upp sig för det ena och det andra.

Tror att vi får den häst det är tänkt att vi ska lära något av på den nivå man är just DÅ.
Med den nuvarande har jag lärt mig massor och jag har verkligen fått stå för mina åsikter/erfarenheter/metoder när jag väl prövat dom, eftersom alla tränare har sina egna åsikter om hur hästen kommer reagera i förhållande till hur jag vill ha den :angel: och tvärtom, jag har verkligen behövt banka in i huvudet saker som man faktiskt märker fungerar för att totalt ändra inställning/ridsätt till att passa hästen. Lärt mig fokusera massor på det jag gör, för när jag virrar iväg i tankar eller inte riktigt vet vad jag vill/tar igenom det jag vill så blir hästen osäker (en sån som man absolut inte ska prata i mobil på samtidigt som man rider).
Den är helt underbar ur vissa aspekter - inte en gnutta aggressiv som båda andra hästar jag haft visat tendenser till (och plockat fram om de känt sig pressade) väluppfostrad till den grad jag vill ha den, mycket lätthanterlig - nästan som en liten hund, väldigt bussig och "ärlig" - försöker alltid. Men väldigt felinlärd ur den aspekt jag vill ha hästarna och lättstressad/känslig så det kräver verkligen sin ryttare. Inte alls så skolad heller som jag från början hade tänkt mig, men jag hade ju ändå fått lära om från grunden så frågan är ju om det hade gått så mycket snabbare oavsett...

Borde egentligen inte ha en så känslig häst eftersom jag är så upp- och ner i dagsformen. Ena dagen kan jag knappt skritta hästen och det blir bara fläng om jag försöker trava. Nästa dag kan vi trava lite svagare skolor och snudda på samling i traven. Och sådär är det, från att ha tränat förvänd öppna på volt i traven sitter man plötsligt och övar på att ens kunna trava på det spår som var tänkt i ett jämnt tempo utan matte och häst som bara flänger omkring.
Lyckligtvis borde dom där bra dagarna bli fler och fler ju bättre grunder som sätter sig och ju bättre matte och häst förstår sig på varandra. Blev lite skadeglad när en stallkompis skulle sitta upp och inte fick stopp på hästen i traven förrän efter 6-7 varv och jag själv bara behöver länga tygeln och tänka skritt numera! ;)

Jag påmminer VÄLDIGT mycket om mina hästar..eller de påminner snarare om mig för att JAG har format dem som hanterar dem själv varje dag! ;)

Men du har ju iaf kunnat anpassa dig o utvecklas med din häst :) jag menar mer begränsningar som jag nu faktiskt vet att jag inte kan/vill ändra på. Som mammas häst, jag tycker inte om henne, det har jag aldrig gjort. Allt annat än enstaka ridturer där jag enormt fokuserad på hur jag rider för att vi ska funka ihop orkar jag inte med, jag vill ha min följsamma mjuka lilla ponny :love: Vi kan ha kul ihop under mycket begränsad omfattning, resten har vi det bättre på olika håll.

Samma sak med att hoppa på henne - jag gör aldrig om det mer. Hon har tillslut lyckats skrämma mig så in i norden att jag utsätter mig inte för det igen. Jag får ta tag i min hopprädsla på en häst jag litar på, inte henne för jag är 110 säker på att hon aldrig kommer vara schyst i alla lägen.

Du är ju ett skolboksexempel på hur man kan "lära om" om man bara vill :)

Jag blir så trött!

Varför är det alltid så att nervösa stressade hästägare till varje pris ska köpa hästar som uppfyller alla deras kriterier. Trötta sega hästägare ska till varje pris köpa lika sega trötta hästar.

Tjocka hästägare har alltid tjocka hästar och smala hästägare har alltid smala hästar, långa hästägare har alltid långa hästar och korta hästägare har alltid korta hästar. Klumpiga hästägare har alltid klumpiga hästar och smarta hästägare har alltid smarta hästar. Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.

Vad beror detta på och varför söker hästägare alltid en liknelse i sig själv utifrån sitt hästköp.

Tänk va mkt bättre det vore om en nervös osäker hästägare köpte en säker trög häst och en trött seg hästägare köpte en osäker nervös häst.

Då skulle det bli lite mer jämnvikt istället för totalhaveri, för det gäller ju att man kompletterar varandra. En blind kan inte leda en blind lika lite som en döv kan höra vad en annan döv viskar i örat.

Hjälp mig att reda ut detta fenomen för det är 100% träff att ser man en häst studsar runt i hagen så kan man peka på den personen i stallet som strutsar runt och säga, det där måste vara din häst lika väl som ser man en häst som står och sover i hagen och hittar en person i stallet sovande på en höbal och säger det måste vara din häst som står och sover i hagen så blir det alltid samma svar. Hur kunde du veta det??

Så vad är det som avgör just ditt val av individ och vad beror det på att du fastnade för just denna individ?

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?

Har alltid undrat över varför folk i 100-150 kilos klassen rider på islandshäster i storlek lika som russ?

...
Vad tror ni hästen gör när mamam sa hälla upp maten första morgonen - helt utan minsta lilla tanke på att det var en ny hink? Hon flyger rätt upp i taken, slänger sig in i sitt hörn o står där o blåser åt MONSTRET som levererade mat :eek: Ok, en gång.

Vad tror ni hon gör i en veckas tid?

Haha, det låter som att din häst är som min nordsvensk och din mammas häst är som min travare :p

Jag kom in en gång med en ljusblå mugg i travarens box eftersom skulle hälla ut vatten ur vattekoppen med den. Och han reagerade i princip som du beskriver din massas häst gjorde med foderhinken:rofl: Kastar sig bakåt, slår rumpan i väggen och står sen upptryckt så långt ifrån mig som möjligt, och allt detta på en millisekund.
Jag stog mest och stirrade på honom med ett ironiskt uttryck och flinade för mej själv om vilken mes han var. Jag fick snällt ställa ner koppen på golvet, gick fram till hästen som inte släppte koppen med blicken.

Fick lugna honom i några minuter tills han åtminstone vågade "släppa väggen" :p Han vågade inte nosa på koppen den kvällen, men efter andra/tredje gången jag visa den så vågade han, men inte utan att jag småsjöng och höll handen på honom som ett "stöd". Var tvungen att berömma honom mycket för varenda liten centimeter han vågade sig närmare, annars har han nog inte vågat nosa på koppen än idag. :p

Stog mest och flinade åt honom under hela processen bara för att han är så rädd för en sån obetydlig sak.
Idag har jag dock inga problem med koppen längre;)

Men du har ju iaf kunnat anpassa dig o utvecklas med din häst :) jag menar mer begränsningar som jag nu faktiskt vet att jag inte kan/vill ändra på. Som mammas häst, jag tycker inte om henne, det har jag aldrig gjort. Allt annat än enstaka ridturer där jag enormt fokuserad på hur jag rider för att vi ska funka ihop orkar jag inte med, jag vill ha min följsamma mjuka lilla ponny :love: Vi kan ha kul ihop under mycket begränsad omfattning, resten har vi det bättre på olika håll.

Samma sak med att hoppa på henne - jag gör aldrig om det mer. Hon har tillslut lyckats skrämma mig så in i norden att jag utsätter mig inte för det igen. Jag får ta tag i min hopprädsla på en häst jag litar på, inte henne för jag är 110 säker på att hon aldrig kommer vara schyst i alla lägen.

Du är ju ett skolboksexempel på hur man kan "lära om" om man bara vill :)

Ja så är det ju, om man är motiverad och gillar hästen så blir det roligare även om den inte är så skolad :p

Men vet kanske av erfarenhet vad man INTE vill behöva stå ut med, typ hästar som är istadiga vid uteritter, hästar som stegrar sig o dylikt, eller om man har något mer specifikt lite lindrigare krav.
Mycket märker man ju dock inte förrän man haft hästen ett tag, eller att man inte har tänkt på vad man inte vill ha förrän man råkat ut för det :crazy: Det är därför jag tror att vi drar på oss den häst som det är tänkt att vi ska utvecklas av, oavsett vad våra intentioner vid själva köpet är :rofl:

Men OM man gillar hästen som individ, att man inte blir apless på den vad man än gör, då brukar ju själva ridningen eller den delen som inte klaffar snabbt kunna ändras när man själv haft den ett tag. En "tung" häst kanske blir mer lättriden, en ouppfostrad häst kanske man tar tag i att uppfostra på ett annat sätt än den tidigare ryttaren gjort osv. Hästar blir precis som man gör dom, bara mer eller mindre ofrivilligt! ;)

Pja, hur hästarna ser ut rent exteriört har väl i mitt fall inte så många likheter, du har ju sett mina fullblodshästar men jag vet inte om du sett halvblodshästarna? Fullbloden var ju båda stora och ganska rejäla men halvbloden har ju varierat mellan gummiboll på 1,56, pansartax på 1,63 och så irländaren som var rätt rejäl och 170+. Så länge de kan hoppa skiter jag i exteriören. ;)

Den stora gemensamma nämnaren hos de hästar jag valt själv har väl varit mycket vilja och go och de har alla haft starka personligheter och det är nog inte en slump.. :angel:

Jag blir så trött!

Varför är det alltid så att nervösa stressade hästägare till varje pris ska köpa hästar som uppfyller alla deras kriterier. Trötta sega hästägare ska till varje pris köpa lika sega trötta hästar.

Tjocka hästägare har alltid tjocka hästar och smala hästägare har alltid smala hästar, långa hästägare har alltid långa hästar och korta hästägare har alltid korta hästar. Klumpiga hästägare har alltid klumpiga hästar och smarta hästägare har alltid smarta hästar. Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.

Vad beror detta på och varför söker hästägare alltid en liknelse i sig själv utifrån sitt hästköp.

Tänk va mkt bättre det vore om en nervös osäker hästägare köpte en säker trög häst och en trött seg hästägare köpte en osäker nervös häst.

Då skulle det bli lite mer jämnvikt istället för totalhaveri, för det gäller ju att man kompletterar varandra. En blind kan inte leda en blind lika lite som en döv kan höra vad en annan döv viskar i örat.

Hjälp mig att reda ut detta fenomen för det är 100% träff att ser man en häst studsar runt i hagen så kan man peka på den personen i stallet som strutsar runt och säga, det där måste vara din häst lika väl som ser man en häst som står och sover i hagen och hittar en person i stallet sovande på en höbal och säger det måste vara din häst som står och sover i hagen så blir det alltid samma svar. Hur kunde du veta det??

Så vad är det som avgör just ditt val av individ och vad beror det på att du fastnade för just denna individ?

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?

Oj, haha! xD Det har jag inte tänkt på, trodde det blev så med hundar bara :P

Min ponny är lat när han tycker saker är tråkiga, och han blir bara pigg om han tycker det är jättekul. Precis som jag xD Han ÄLSKAR mat och snask, precis som jag. Han har små hovar, precis som jag (fast fötter dåra), han har svårt för att visa känslor, som jag :P Båda tycker om när det är lungt och båda älskar att titta ut över landskapet.

Och han är bara ett år äldre än mig med :P Hehe, kul.

Nu har jag inte läst hela tråden men jag måste rätta dig lite efter mina erfarenheter.. :D

Nervösa stressade hästägare - nervösa stressade hästar.
Trötta sega hästägare - sega trötta hästar.
Det stämmer nog ofta ganska bra, faktiskt. Jag kan ta min syster som exempel - hon har alltid fallit för mer eller mindre vilda & känsliga hästar, men med sitt humör passar hon verkligen inte ihop med dem. :p

Tjocka hästägare -tjocka hästar (Stämmer ibland)
Smala hästägare - smala hästar. (Stämmer ibland)
IBland brukar dock de tjocka/smala hästägarna gärna verka kompensera upp detta genom att göda/"svälta" sina hästar för att få dem som man själv önskar vara (?)

långa hästägare - långa hästar och korta hästägare - korta hästar.
Njaa. Där är det väl en definitionsfråga. Om man ser på längden på hästarna så har jag inte direkt tänkt på det, men däremot höjden så brukar väldigt många långa människor söka sig till små hästar medan små människor mer än gärna verkar ta 170+are till hästar. Ofta dessutom!

Klumpiga hästägare har alltid klumpiga hästar och smarta hästägare har alltid smarta hästar. Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.
Där vet jag faktiskt inte. :p

Såå, min slutsats är nog att det mer är tvärtom som du skriver :p
Visst finns det folk som väljer hästar efter sig själva, men det finns minst lika många som väljer hästar som kompenserar det de inte har.

raderat**

tänkte på när man blir kär men det vart ett konstigt inlägg :angel:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar