Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.
Jag vet mina begränsningar och jag utmanar dem inte. Jag har många bra sidor jag kan använda ist
Låter klokt!
Så tänkte jag också när jag skulle köpa häst - ville ha en trygg och stabil häst som var hyfsat utbildad redan, gärna känslig och lite "oförstörd" men inte FÖR känslig. Hellre pigg än lat eftersom jag brukar ha lätt för att göra hästar lata
Sen i efterhand har jag insett att det nog ÄR lättare att rida lata hästar ändå. Man uppskattar på någe vis den ohjälpligt lata kusen som inte skulle få för sig att ta ett travsteg i onödan och kan stå stilla i evigheter så länge den inte blir skrämd eller så, alltid går att få stopp på om man så bara rider i grimma - när man råkar ut för totala motsatsen!
En häst som från början åtminstone hade en stoppsträcka i skritt (!) på sisådär 50 meter, i trav kanske 4 varv på en volt med lite "fulingar" (nästan avbrott men fortsätter trava igen) under tiden, som inte vill skritta mer än max 10 steg i taget, sen är det dags för trav, som inte vill stå stilla mer än 3 sekunder i taget innan man måste röra på benen och DESSUTOM är skraj av sig, ingen tuffing som jag först trodde utan som stressar upp sig för det ena och det andra.
Tror att vi får den häst det är tänkt att vi ska lära något av på den nivå man är just DÅ.
Med den nuvarande har jag lärt mig massor och jag har verkligen fått stå för mina åsikter/erfarenheter/metoder när jag väl prövat dom, eftersom alla tränare har sina egna åsikter om hur hästen kommer reagera i förhållande till hur jag vill ha den
och tvärtom, jag har verkligen behövt banka in i huvudet saker som man faktiskt märker fungerar för att totalt ändra inställning/ridsätt till att passa hästen. Lärt mig fokusera massor på det jag gör, för när jag virrar iväg i tankar eller inte riktigt vet vad jag vill/tar igenom det jag vill så blir hästen osäker (en sån som man absolut inte ska prata i mobil på samtidigt som man rider).
Den är helt underbar ur vissa aspekter - inte en gnutta aggressiv som båda andra hästar jag haft visat tendenser till (och plockat fram om de känt sig pressade) väluppfostrad till den grad jag vill ha den, mycket lätthanterlig - nästan som en liten hund, väldigt bussig och "ärlig" - försöker alltid. Men väldigt felinlärd ur den aspekt jag vill ha hästarna och lättstressad/känslig så det kräver verkligen sin ryttare. Inte alls så skolad heller som jag från början hade tänkt mig, men jag hade ju ändå fått lära om från grunden så frågan är ju om det hade gått så mycket snabbare oavsett...
Borde egentligen inte ha en så känslig häst eftersom jag är så upp- och ner i dagsformen. Ena dagen kan jag knappt skritta hästen och det blir bara fläng om jag försöker trava. Nästa dag kan vi trava lite svagare skolor och snudda på samling i traven. Och sådär är det, från att ha tränat förvänd öppna på volt i traven sitter man plötsligt och övar på att ens kunna trava på det spår som var tänkt i ett jämnt tempo utan matte och häst som bara flänger omkring.
Lyckligtvis borde dom där bra dagarna bli fler och fler ju bättre grunder som sätter sig och ju bättre matte och häst förstår sig på varandra. Blev lite skadeglad när en stallkompis skulle sitta upp och inte fick stopp på hästen i traven förrän efter 6-7 varv och jag själv bara behöver länga tygeln och tänka skritt numera!