Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

Såå, min slutsats är nog att det mer är tvärtom som du skriver :p
Visst finns det folk som väljer hästar efter sig själva, men det finns minst lika många som väljer hästar som kompenserar det de inte har.

...Fast som mentalt sett ändå brukar forma om hästarna till slut :angel: inte alltid, men ofta!
Tror mentaliteten är det mest avgörande och det som kan formas mest. Men kanske inte alltid att hästen är så redan från början utan blir det med tiden.

Stämmer precis det! Jag och min häst är som hand i handsken på gott och ont! :)

jag går emot oddsen!
jag är trött och seg och tjock men har en häst som är nervös och stissig och smal. har dock en trött och seg och tjock med :rofl:

ser man en häst som står och sover i hagen och hittar en person i stallet sovande på en höbal och säger det måste vara din häst som står och sover i hagen så blir det alltid samma svar. Hur kunde du veta det??

Haha det där är jag och Figge det :rofl: Fast vi matchar varandra väldigt bra ändå, lika tjuriga båda två. Kan tjura ihop sig ordentligt om båda har en dålig dag, som två sura barn som sitter i var sitt hörn och räcker ut tunga åt varandra. Men om vi är sura på samma sak, då jävlar om du kommer ivägen! Och om båda är på lekhumör, eller båda vill spela fotboll, eller dumma sig eller vad som helst, ja då kan vi få vem som helst att bli på bra humör!

Jag hade inte så mycket val med den hästen, skulle egentligen bara rida in honom över vintern sen lämna tillbaka honom. Men det blev aldrig av, och nu har jag haft honom i snart fem år. Jag erkänner att jag inte tvekade en sekund när vi fick köpa honom, trots att han är en sån j*vla ponnyhel*ete! Han är trögtänk, men ändå smart (jag är bara smart :D). Han är väl egentligen helt perfekt, trots att han är som han är kan jag inte låta bli att gilla honom. Fråga min pojkvän, det är samma sak med mig; trots att jag är tjurig och vägrar ha fel tycker han om mig ^^

Jag har haft en pigg häst med, ett tag. En redig kanonhäst! Men jag vet inte, det innebar inte samma utmaning antar jag. Mycket roligare med en häst som speglar en själv, så man måste jobba med sig själv för att kunna jobba med hästen. Jag gillar min Ferguson, kan inte säga varför, men han är helt enkelt perfekt för mig.
Kaka söker maka, säger man ju :)

Vad gäller förhållandet smal häst - smal människa och grov häst - grov människa, kanske det är rätt så naturligt :angel: Bättre än att ha en grov/tjock människa på en icke viktbärande häst (smal häst) eller?

I övrigt har mina hästar både varit olika och lika mig själv. Själv brukar jag ha en lugnande inverkan också på stressade hästar.

Min häst som jag hade i nästan 22 år var allt som jag inte är...:o
Hon var vacker, stark, ambitiös, duktig på allt, musklad och smal.:love:

Haha klockrent inlägg.
Men jag måste nog säga att enda lika som jag och min häst har är att vi är exerter på att ha ont ngnstans haha. Eller skada oss haha.

Annars är jag en nerbantande tjockis (-29kg nu) som har ett tidigare vanvårdat fullblod i slankt ( läs än så länge grymt omusklat format)
Dock är han jämt full i fan och glimt i ögat med mkt innan för pannan.
Hurvdare jag är som honom där.. hehe de lämnar jag till ngn annan :D

intressant, för det stämmer nu när man tänker efter.

Om det blir så som jag vill, att jag byter stall och börjar pilla med en unghäst som är
Klumpig
snäll
Lätt lärd

så skiljer vi oss, men han är en sådan häst jag behöver för jag är
Het i humöret
stirrig
snäll
kravmärkt :rofl:

Alltså, hästens utseende kanske inte alltid stämmer överrens med dess ryttare, men hur hästen ÄR stämmer ju nästan alltid överrens med hur ägaren är!

Sen beror det ju på vad ägaren har för bild av sin häst. Ser man hästen som sin bästa vän och jobbar för detta, ja då blir den också det.

Ser man hästen som ett tävlingsredskap så blir den det.

Det beror ju på vad man har för mål. Vad man vill med sin häst. Om man kan se hur den skulle kunna utvecklas, osv.

Hästen blir vad man gör den till! :idea:

Hehe,jag har en gullig liten polle som är så söt och vi passar ihop!

vi jobbar för att vi ska vara så samspleta och fa en bra relation till varandra!

Tycker du har helt fel. Själv är jag 175 lång och enligt andra hyperaktiv. Min häst ligger runt 155 i manken och är lugn så att hon ibland framstår som korkad. Medan jag lätt hetsar upp mig och har kort stubin tar hästen det mesta med ro. Match made in heaven? Jag kan säga att köpte jag häst idag (köpte mitt sto för ca 6 år sedan) hade jag valt en häst som var mer som jag - lång (dvs hög) och med viss nerv.

Ha ha ha!
Jag är enligt dig kort och väldans tjock om magen. Jo... det stämmer nog.:love:

Jag är 180 cm över marken och är allmänt lugn och sansad, har två shettisar på runt en meter. Dessa två är i sin tur väldigt olika i lynnet. Den ena är som en tonåring med en kaxig rebellglöd i ögonen medan den andra är försiktig och eftertänksam. Jag ser det som en utmaning att hantera dessa olikheter och göra det bästa för att vi tre ska ha kul när vi är ute tillsammans. Men på sikt köper jag nog en stor maffig stadig ardenner eller något där jag kan få känna mig liten för en gångs skull. ;)

Åh, vilka roliga iakttagelser! :D Nu blir det ett långt kärleksbrev till min häst, så nu får ni hålla i hatten!

Jag har fött upp min häst själv, så jag kunde ju inte veta hur han skulle bli. Däremot valde jag föräldrar med omsorg - en hingst som jag handskats med dagligen ett bra tag samt ett sto som jag också tagit hand om och hade turen att få låna för betäckning. Båda föräldrarna är/var ranghöga men bra ledare. Hingsten fribetäckte och jag valde honom mycket för hur jag sett honom behandla stona vid själva betäckningen - han förspelade lääääänge och ömt, ända tills stona stod och skakade av upphetsning och rullade med ögonen. :d
Hingsten var mycket utåtriktad och självsäker men som en dröm att hantera. Han var också mycket självgod och om man släppte honom lös i en stor hage medan man stod med filmkamera så passagerade han runt runt framför kameran. Han speglade sig också alltid så fort han fick tillfälle och liksom spände upp sig. Han visste att han var gudasnygg (och det var han verkligen) och han visade det. Don Juan. :D

Mamman var den bästa ledarhäst jag någonsin sett. Hon var mycket ranghög men behövde aldrig någonsin satta någon på plats handgripligen. Hon vickade bara ett öra och vinklade en bakkota och så hade alla flyttat sig. Hon kunde också lämna över ledarskapet "på låtsas" (jag studerade hästarna väldigt mycket i flock och lärde mig väldigt mycket). Om det var någon häst som hela tiden var på henne och ville stiga i rang så kunde det se ut som hon suckade och sa: "Ja ja, bestäm du då om det skall vara så jäkla viktigt!" Sen lät hon den utmanande hästen bestämma ett tag, tills hon tyckte det var nog och gick och flyttade på den. Mycket lustigt beteende tyckte jag.
Stoet hade också väldigt stark integritet och hon släppte ingen på livet som hon inte godkänt och som vunnit hennes förtroende.

Avkomman blev precis som jag drömde om - en utåtriktad, intelligent, vänlig och psyktiskt stabil häst med starka åsikter om hur livet skall vara. Han är född med en enorm skopa grundtrygghet, vilket såklart underlättat i vår relation och träning. Däremot är han stenhård psykiskt och testar ALLA nya som hanterar honom. Han blir inte farlig men fruktansvärt dryg att hålla på med. Han virrar runt i grimskaftet när man leder, biter på allt, låtsas ha uppmärksamheten någon annanstans än på den som leder, stannar, vägrar gå, nappar i ens kläder och osv osv. Det går liksom inte att jag gör upp och sedan anser han alla människor vara högre i rang, han testar som sagt alla.

I början var jag tvungen att vara stenhård med uppfostran. Han fick en gång för sig att klättra på mig för att leka (han var bara ett par månader) och jag backade honom så han tillslut satte sig på rumpan. Jag visste att jag var tvungen att ta kommandot så att han aldrig någonsin skulle försöka sig på det igen. Det gjorde det inte heller. I alla steg var jag tvungen att vara på det klara med vad jag ville ha för slutresultat hanteringsmässigt och en någorlunda spikad plan för hur jag skulle komma dit. Tack och lov är han som sagt en mycket vänlig själ och skulle aldrig skada någon medvetet, men det gick inte att ge honom ett lillfinger de tre första åren - då tog han över helt och gjorde precis som han ville med allt. jag vågarinte räkna timmarna jag lagt ned på att utveckla vår relation till bådas belåtenhet.

Herren är mycket lat till naturen, men också mycket nyfiken. Eftersom han också är extremt istadig så handlar mycket när det gäller träning mycket om att jag lyckas lura honom att tro att det är han som kommit på idén. Jag har aldrig skrattat så mycket tillsammans med en häst och jag har nog aldrig varit så arg heller. Han har lärt mig så otroligt mycket om mig själv och om hästar, jag är honom evigt tacksam!

Varje dag med honom innebär att jag tvingas relatera till mig själv och mina känslor - är jag arg när jag kommer dit så blir han också tvär. Han är som en spegelbild - hans inställning och kroppsspråk ljuger aldrig om vilket humör jag är på. När jag väl fattade detta togs vår relation till en högre nivå och mitt liv tog en vändning till det bättre. Det tjänar ingenting till att bli arg på denna häst, det slutar bara i kattskit. Ändå finns det ingen annan som kan trycka på knapparna så mycket som han. Det kräver något extra av mig, som är mycket utvecklande.

Jag skall inte ens prata om de gånger han hållit på att dö - han räddades från bukhinneinflammation tack vare att underbara människor från bukefalos hjälpte till med en insamling när vi brakade genom försäkringstaket på nolltid och jag inte riktigt hade råd med den svindyra behandlingen. Inte heller skall jag prata om hans "quirks", dvs egenheter, för då blir detta alldeles för långrandigt.

Kort sagt: Jag älskar denna häst. Han är min spegel och min själsfrände och jag tror att han älskar mig också...

hehe, tror nog att hästen formas lite efter ryttaren, men visst känner jag till några av dom exemplen du nämner :D

Är ju lite samma fenomen som hundar som liknar sina ägare (eller tvärtom) ;)
Men där tycker jag det stämmer mycket oftare!
eller har jag fel?

ÅH NU KOM JAG PÅ EN ROLIG TRÅD!! In med bilder på dej och din hund!! (Ni som anser att ni liknar varann, blir roligast så :D)

på ridanläggningen där jag jobbar finns det en tjej som e väldigt speciell...hon e väldigt nervös å försiktig å orolig. hon har en häst som e helt tokig. hästen har tre täcken på sig i hagen (var 2 plusgrader i går), e lindad runt om med senskydd i fram å långa dressyrskydd i bak i hagen+boots på alla fyra å gummiringar i karlederna i bak. hästen e supernervös å går inte å leda ut. det e med fara för sitt eget liv å ta ut den på morgonen. ryttaren vill inte ha brodd på hästen i hagen men blir sammtidigt hysterisk om hästen snubblar till eller halkar. när man rider i ridhusen sammtidigt som henne så måste man hålla jätte avstånd till henne för hon tror att alla världens hästar e ute efter att döda hennes häst. kommer man förnära blir hon gråtfärdig. rider aldrig sin häst i skogen för den kan bli skadad. den får bara gå ut i hagen några timmer för hon e rädd at den ska gå omkull:confused: hon borde ha en lugn å stadig häst å hästen en lugn å stadig ryttare

Hehe tror det antingen är som du säger eller precis tvärtom beroende på vilket ekipage man träffar på.

Själv är jag skötare på en lugn och snäll halvblodskille på 170cm. Själv är jag 1,75m och hyffsat stabil jag också :D fungerar utmärkt! tror kombin nervös-nervös är värre.

Jag blir så trött!
Varför är det alltid så att nervösa stressade hästägare till varje pris ska köpa hästar som uppfyller alla deras kriterier. Trötta sega hästägare ska till varje pris köpa lika sega trötta hästar.

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?
Hehe
Jag är en trygg skåning som du får jobba på rejält om du ska stressa upp däremot älskar jag totalt galna hästar och har nu en underbart nojjig madam som tyvärr är för liten för mig. Har alltid varit den som ridit hästarna ingen annan vill ha och det har aldrig bekymrat mig så länge de inte bara är elaka utan bara "missförstådda":o.

Numera är jag tyvärr tjock (jävla kortison och cellgifter) men Madam är smal och har lätt för att tappa hullen om vi inte passar henna.

Jag berättade tidigt för henne att jag är ledaren och om jag säger att hon ska gå framåt så gör man det, finns det något farligt så går man fram och nosa på det i stället för att dra sig undan.

Gissa om folk i ridhuset skrattar när vi kommer in och Madam får syn på något farligt som hon skyggar för men går sen fram och nosar för att sen ge mig en blick som säger "är du nöjd nu då?".:)

på ridanläggningen där jag jobbar finns det en tjej som e väldigt speciell...hon e väldigt nervös å försiktig å orolig. hon har en häst som e helt tokig. hästen har tre täcken på sig i hagen (var 2 plusgrader i går), e lindad runt om med senskydd i fram å långa dressyrskydd i bak i hagen+boots på alla fyra å gummiringar i karlederna i bak. hästen e supernervös å går inte å leda ut. det e med fara för sitt eget liv å ta ut den på morgonen. ryttaren vill inte ha brodd på hästen i hagen men blir sammtidigt hysterisk om hästen snubblar till eller halkar. när man rider i ridhusen sammtidigt som henne så måste man hålla jätte avstånd till henne för hon tror att alla världens hästar e ute efter att döda hennes häst. kommer man förnära blir hon gråtfärdig. rider aldrig sin häst i skogen för den kan bli skadad. den får bara gå ut i hagen några timmer för hon e rädd at den ska gå omkull:confused: hon borde ha en lugn å stadig häst å hästen en lugn å stadig ryttare

Ojoj, hon borde antagligen inte ha häst alls.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar