Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

Jag tittar mest på ögon, ext, rörelser, utstrålning o att den verkar vara vettig o go.

Har köpt de hästar som har varit den första som jag åkt o tittat på.

Följer gärna en viss blodslinje. Har haft Presto XX i 3 st.
Sen är mina hästar så snälla- måste vara ngt som jag överför:rofl:

Jag och min ponny - vi är båda lata, vi är lugna och ganska "äh jag bryr mig inte" tills vi retar oss på något :devil: lika otåliga är vi med
(tex med sådana saker som från min sida är att vänta på bussen, och från hennes sida är att vänta på att få gå in från hagen)

Rädda för småsaker, kräsna när det gäller mat vi är endå lättfödda nu förtiden, vi är inte speciellt sociala :angel: vi har båda problem med ryggen och vi är båda Lika jävla envisa och tjuriga.

Dock passar vi väldigt bra ihop då vi har samma jargong mot varandra, naffsar hon mig så nyper jag tillbaka :p

Min tränare tycker det är tur att vi har varanda i alla fall :D

Med tjocka menar jag inte att "ha hull" utan FETA.
Jag skulle aldrig utsätta mina hästar för sånt som belastar senor & leder i onödan.
Det jag blir mest irriterad på är folk som har feta hästar men ändå förväntar sig att de ska kunna arbeta lika mkt som hästar med normal kroppshydda, vilken ansträngning det måste vara för de stackarna!

Jag kan med säkerhet säga att jag är ledare över min häst.
Men dock som du säger. Jag är fröken nervig.. Jag kan aldrig koppla av för 5 öre. Har alltid flera bollar i luften och far runt som en virvelvind. Min häst är lika hon oxå. Vi är 2 yrväder som kommer o skuttar runt på vägarna.. Vi är lika glada o possitiva och ser världen me nyfikna o glada ögon.
Men i allvarets stund så kan vi båda sansa oss o ta ett steg i taget.
Vi litar inte på så många. Mest varandra. Vi tycker om de flesta men är en aning reserverad.
Är vi arg så kan vi omöjligt dölja det. Vi uttrycker våra känslor samma sekund de ploppar upp.

Så du kan nog se direkt då du möter oss att vi 2 hör ihop.

Att det blev så? Jo jag tror hästen blir som sin matte/husse. Jag köpte en söt sak på 2 års ålder som diade:smirk:. Hade min mor köpt henne hade hon varit lika lugn som min mor.
Nu köpte jag henne. Därför är hon som mej. :bump:

Det heter ju att man blir som man umgås.:o:D

Men det är ju stor skillnad på att ha hull, vara lite mullig & vara fet ur hälsosynpunkt, oavsett om man är häst eller människa.
Jag vet några hästar som nästan matats ihjäl av sina ägare.
En var en fjording som bara stod i en hage & åt, hästen orkade inte röra sig, bara stå.Den blev halt, av sin vikt & ägaren riingde vet för avlivning men vet vägrade & sa att hästen skulle bli bra om den gick ner i vikt.
Ägaren ides inte banta hästen så hon sålde den & skaffade en ny som hon började mata lika mkt istället:mad:

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju stor skillnad på att ha hull, vara lite mullig & vara fet ur hälsosynpunkt, oavsett om man är häst eller människa.
Jag vet några hästar som nästan matats ihjäl av sina ägare.
En var en fjording som bara stod i en hage & åt, hästen orkade inte röra sig, bara stå.Den blev halt, av sin vikt & ägaren riingde vet för avlivning men vet vägrade & sa att hästen skulle bli bra om den gick ner i vikt.
Ägaren ides inte banta hästen så hon sålde den & skaffade en ny som hon började mata lika mkt istället:mad:

Ja sånt är såklart skittråkigt. Och dom skräckexempel man sett på övergödda hundar/katter likaså :p Att man själv tröstar sig med mat och godis och då tycker att man är snäll mot djuren genom att proppa dom fulla med mat och godis också...
Men det där är ju extremfall. Är nog mer vanligt med trav-/galopphästar/hopphästar/fälttävlanshästar som ser lite VÄL trimmade ut tycker jag, alltså att man ser revbenen även om hästen i övrigt ser välmående och musklad ut. Nu vet jag ju att såna hästar kan vara svåra att hålla i hull så jag förstår det i många fall, men om man alltså bortser från extremfallen så tycker jag det SER värre ut med en lite för mager häst än en lite för mullig häst.
Alldeles för magra och alldeles för feta, då är det ju inte längre en smaksak eller fråga om vad som är värst, för då är det ju redan illa i båda situationer.

Ja, jag tycker båda är lika illa, fet som mager.
Jag tycker inte det är så svårt att hålla en häst i normalhull, men många verkar ju tycka det konstigt nog:confused:
Travare & galoppörer är ju elitidrottare, fast jag måste säga att galoppörer i många fall är tunnare än travarna.
Hingstar under betäckningssäsong har samma problem, ofta är de stressade & får inte i sig tillräckligt med näring.

Visst har du en poäng i det du skriver. :p

Jag är pigg, sprallig och tycker om när det händer saker. Det gör min häst också. Vi hatar att vara stilla och vi är lika beslutsamma (eller läs envisa). ;)

MEN i hanteringen är hon världens goaste och lugnaste individ. Jag har faktiskt märkt skillnad på oss båda det sista året också. Tidigare har jag själv varit ung med allt vad det innebär, till att blivit vuxen och ta mer på allvar, och ffa kommit ner på jorden. När du skriver det så har det även hänt med min häst. Hon står till exempel inte längre och skrapar med framhoven på stallgången och jag står inte och vankar av och an längre när jag pratar med någon.

Sen är vi väl lite olika i hullet, jag är tunn (för tunn) och hästen är normal, mot biff (men inte tjock) ;)

Det finns väl ett ordspråk som säger något om att hästen är dess ägares spegel?

Du har knäckt en nöt :idea:

Men för att återkoppla till trådens ämne så är det nog en del människor som tycker det är lätt att hålla normalhull medans andra tycker det är skitsvårt! ;) (vi kanske kan bortse från att folk har lite vriden syn på "normalhull" på människor..)
Borde dock vara lite lättare med självdisciplinen och planeringen för hästar. :rofl:

jeg er ret smal af bygning men har en ardenner der er meget overvägtig.

Vigt.
Mig. 64kg almindelig bygning.
Bella. meget fed og overvägtig.

höjde.
Mig. 164 cm.
bella. 150cm.

Födder/sko.
Mig 36,5.
bella. meget store hove.

payke.
Mig altid frisk og springer rundt.
Bella utrolid doven, vil gerne stå og sove og beväger sig helst ikke.

så vil bestemt ikke sige mig og min hest ligner hinanden.

jo vi har begge langt lyst hår.

Jag kan tyvärr inte svara på detta, för det stämmer inte in på varken mej eller Pållen.... Jag har små fötter o han har dasslock. Jag är energisk och fartfylld, han är lugn som en filbunke. Jag är småväxt, han är stor o ståtlig. Jag är utåtriktad, han är reserverad..osv...Många har förvisso tyckt, att jag ska ha en annan häst..mindre..socialare...mer energisk osv.. Men jag tycker vi kompenserar varandra utmärkt..:banana:

Men det brukar ju för det mesta vara som du säjer. Om man är tjock, så har man en stor grov häst, men det kan ju också bero på, att en tung människa måste ha en viktbärande häst. Och en liten spenslig människa kanske måste rida en spenslig häst, för att orka med.. Man brukar ju försöka välja efter sina förutsättningar..Alla gör så utom jag;)...ha ha!

I´m the leader!

Håller med dina iaktagelser till vis del. Eftersom jag är lite rund trivs jag bättre på en kraftigare häst. Då jag till humöret är ganska lugn (utom när t ex hästen inte vill stanna när man hoppat klart en bana. Utan fortsätter 3 varv i ridhuset. :devil:) och bestämd tycker man ju att mina hästar borde vara det oxå.
Min ponny är som jag. :love:Liten, kraftig och VÄLDIGT bestämd. Vill hon något gör hon det. Vill hon inte kan man lika gärna gå in.
Min svarta är uppe i det blå 80% av tiden. Ser troll och spöken överallt. :pLite bitch mot andra som stjäl uppmärksamhet från henne. Oxå lite som mej.
Min store, lugn och sansad. Klippan på tävlingarna.:bow: Hoppar allt (nästan) Men så känslig. Blir jag arg blir han upprörd. Och då är det bara att gå in.
Blir jag arg på nåt av stona får jag bara ett -Fuck off! Till svar.
Jag tror att hästen präglas på sin ägare och tvärtom
Och det är väl en del av glädjen med häst? Man lär av varandra.

Som så många andra så är jag och mina hästar som gjorda för varandra ;) Smäckra fina fullblod med lagom stora hovar och helt underbara individer att jobba med. Inget stress men ändå pigga och alerta :love:
Medans jag är överviktig och storfotad, lugn sansad och lite sävlig faktiskt.

Ha ha, Nu brinner i alla fall jag av längtan efter att få veta hur Coaris häst är beskaffad:rofl:

Det kan jag berätta för dig! Lika tjock som ett stuprör, ponnystorlek konstant med en cig i mungipan och konstant glapp i pratmuskeln...;-)

Det kan jag berätta för dig! Lika tjock som ett stuprör, ponnystorlek konstant med en cig i mungipan och konstant glapp i pratmuskeln...;-)

Och snart ska jag beskriva vdb:s "ragg sockor":rofl:

P.S. Lite rätt har du, fullblod har rätt förutsättningar.

Har inte läst hela tråden, men HAHA!!
I mångt o mycket har du rätt! Skitkul att se hur man väljer sin häst, precis som man ofta väljer en partner som typ liknar sin mamma/pappa.. Vilket ju kan leda till en hel del frustration!!

Någonstans kan jag tänka att det (flum) är så att vi har våra hästar för att vi ska lära oss något av dem, och om vi väljer en som har samma egenskaper som oss själva, så måste vi ju oxå ta itu med våra egna svagheter för att få till det tillsammans md hästen!

Men oj, om jag är lik min aldeles egna häst så..
-är jag ganska vacker! (tackar tackar..:rofl:)
-Karltokig.. hrm... :cool:
-helt skitgrisig och slarvig i mitt sovrum... kan stämma.. kläder överallt.. :o
-Gillar att äta men är rätt smal.. Ja , där har generna varit snälla! :p
-Tränar inte gärna med konsekvens, eller gör sånt som kräver koncentration långa stunder.. ..Tja, har nog lite svårt för rutiner!!:eek:
-Gillar att stå och filosofera och ta dagen som den kommer! jadå!
-Kan det mesta om bara lusten finns! kan oxå stämma.. Men orken ska finnas oxå!
-Har stora bekymmer med en skör konstitution och mystiska krämpor.. -Ja, kutar hos läkaren med besynnerliga symptom och får oförstående huvudskakningar till svar..
-Presterar inte under psykisk press.. Japp.. Helst inga krav från andra än oss själva!

Men sedan har andra kastat på mig några hästar som verkligen ställer allt på prov! Gillar helst min egen, som är mjuk och vänlig, men med integritet och lite lämpligt humör, men kan ridas med tanke och sytrådar.
Men alla dessa kallblod som tycks ha nästlat sig in i mitt liv, de kräver pondus, mental närvaro och rutiner! Så här gäller det att få fingrarna ur häcken, dra på sig storstövlarna och lära sig allt det där som inte kommer sig helt naturligt!
Tex vara en stark ledare och hålla tusen ton energi i schack, inte flumma iväg utan behålla fokus!!
och arbeta med kroppen för att klara av all rörelse och energi.:bump:

Det är de "svåra" hästarna som tar mig framåt i utvecklingen och livet, och den som är lik mig som betyder vila, värme och nöje!
En att bara vara med utan så mkt besvär. Bara samförstånd och vardagsflykt. :love: Men dom är underbara allihop!!

Men det där är ju extremfall. Är nog mer vanligt med trav-/galopphästar/hopphästar/fälttävlanshästar som ser lite VÄL trimmade ut tycker jag, alltså att man ser revbenen även om hästen i övrigt ser välmående och musklad ut. Nu vet jag ju att såna hästar kan vara svåra att hålla i hull så jag förstår det i många fall, men om man alltså bortser från extremfallen så tycker jag det SER värre ut med en lite för mager häst än en lite för mullig häst.
Alldeles för magra och alldeles för feta, då är det ju inte längre en smaksak eller fråga om vad som är värst, för då är det ju redan illa i båda situationer.
Fast forskning har väl visat hur mycket bättre man mår, både djur och människor, om vi ligger lite under normalhull och har god kondition!

Vår travare är då som allra bäst, smidig och mjuk och frisk i hela kroppen, då han är matchad till tävling och är lite väl tunn! Ju mer mat desto mer belastad kropp och mer skit och spänningar. Även känsligare i ligament och leder vid för mkt matintag. (för högt näringsvärde, att tugga grovfoder konstant är ju bra för magen)

Han har aldrig varit så fin som i somras då han var så tunn att revbenen revbenen började skymta (fast jag tyckte det såg hemskt ut!) fram men musklerna var på topp, rund och fin muskulärt. -Sprang rekord på rekord.

Men det ser helt klart roligare ut med lite hull, men tyvärr får jag leva med spänningar och små skavanker om jag matar så hästen lägger på sig mkt fett! -Högt sockerinnehåll osv.

Jag är ganska kort, tjock och lite halvlat.
Hästen är en lagom pigg arab ssom inte är precis fet.
Men vackra är vi båda två ;)

// Anna

Jag är liten (159)blond, och har hull (70kg), har 37 i skostorlek.

Jag har två ardenner.. En blondin med krut i och halvskapligt stora fötter och en brun som är så seeeeeggg med gigantiska fötter..

Jag själv är ganska energisk, och gillar att arbeta, men också att ligga på sofflocket. Så till viss del så passar nog jag och mina hästar bra ihop..;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar