Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

Finns ju ett orspråk o det talar väl för sig själv

Lika barn leker bäst!!!

Ja det var väl därför jag föll för Smilla:love: Vild och vacker till utseénde men lugn och trygg och frågar alltid måste jag?

Precis som jag då:o nja jag kanske inte ser vild och vacker ut men det övriga stämmer ju:D

Iofs tror jag att det är skillnad på riktiga "klasshästar" inom galoppen ändå. De som kan gå och halvsova i ledvolten och sedan ge gärnet i löpen istället.

Ha ha ja, det är min typ av fullblod, taggade och alerta och elektriska när dom vill, men coola när det gäller. Jag hade ett fblsto som när hon gick löp (innan min tid) var helt slut innan hon kom till startboxarna ens, (liten överdrift kanske, men..)pga hon jagade upp sej, och det är INTE min typ även om jag älskade henne också pga en massa andra bra egenskaper. Jag tror jag är lite mellanting själv, jag kan jaga upp mej inför saker, men oftast klarar jag att hålla mej lugn och i alla fall utåt, så jag söker nog också hästar som liknar mej i temperamentet i alla fall:rofl:

Men vi passar ihop så det gör inget. Utseendemässigt har alla mina hästar varit vackra och det är inte jag så det är väl mer fråga om kompensation då:rofl::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Vet inte om jag kan hålla med dej här.

Själv är jag (enligt andra iaf) en snabbtänkt, "nipprig", stressad person med enorm ämnesomsättning- dvs jag är smal.

Min häst är en tjock (hon behöver bara se mat för att gå upp 30 kg), ganska trögtänkt, mycket lugn och snäll häst, hon stressar inte upp sej för nånting (utom katter då förstås- vilket i sej är underligt, för jag älskar katter).

Däremot tycker jag massor om att rida lite mer hispiga och hysteriska hästar, men jag vill på inget sätt äga en sådan, jag vill kunna lita på min häst och njuta av våra stunder tillsammans.

Visst har vi våra likheter jag och häst, vi kan vara rejält tjuriga och grininga och envisa, men att säja att vi är jättelika vore en klar överdrift.

/ Lavinia, som kämpar lika mycket med vikten som ponny, fast åt andra hållet

*kl*

Hmm jag vet inte jag. Jag trivs oftast bäst med hästar som är betydligt mer hetlevrade och "på tårna" än vad jag själv är. Araber och annat som står högt i blod faller mig i smaken. Nuvarande hästen och jag är nog ganska lika psykiskt faktiskt (trots att hon är arab) men det är nog mest en slump. Och jag har tyvärr inte alls hennes benlängd...

Jag skulle nog snarare ha en liten, lättfödd, lugn och envis ponny om jag skulle matcha mig själv. :p

Rolig tråd! :)

Jag tror också, som många varit inne på, att vi söker en viss typ av häst. Jag tycker inte direkt att de hästar jag haft helt stämmer överens med hur jag själv är. Däremot har jag alltid lyckats hitta samma "typ" av häst, som liksom kompletterar mig eller tvärtom. Jag gillar lättfotade, alerta hästar, gärna fullblod. Jag klarar inte alls att rida sävliga och tunga hästar. Jag är själv lugn, trygg och stabil.

Just nu har jag att halvblod som stämmer in på alla andra hästar jag haft, dock lite mer nervig än vad jag skulle önska. Vi passar bra ihop, tack vare mitt lugn. Han är inte så hög, men kraftig och bred. Jag är lång och väldigt smal. Han älskar mat och lägger lätt på sig, med mig är det tvärtom. Han har små fötter och liten mun och det har jag också :)

Min d-ponny är hälften arab och också mycket lättfotad och alert. Hon behöver också en lugn ryttare. Hon lägger lätt på sig, har också små fötter och liten mun. :)

Min fölunge är hälften fullblod och verkar vara som de andra, dock coolare. Hela hon är fortfarande jätteliten så det är svårt att säga hur hon kommer att se ut som vuxen.

Hm i vilket fack ställer du in mig i ?
1.57 med små 35 fötter mullig.
Enligt mina stallkamrater så har jag humör, har alltid något för mig men är knappast nervös av mig.

Mina hästar

welshsto maxad B cool små trånga fötter, mullig.
welsh sto liten C humör lagom fötter mullig.
welsh sto C humör, lat utflytande hovar, fet.
welsh hingst maxad B mild perfekta hovar bra hull.
welsh cob sto tonårsdjävlig bra hovar o hull
welsh cob sto bossen humör men rättvis perfekta hovar mullig
fullblod sto supernervös när hon kom, nu cooooool hyfsade hovar bra hull.
:rofl:

Haha, såklart :D

Många säger att jag och min häst är lika: otåliga, snabbtänkta, slarviga, bitchiga drama queens...som även är ambitiösa, gärna arbetar hårt och har knäpp humor.

Vi förstår varandra mycket bra pga att vi är så lika...där många skulle bli irriterade på min häst brukar jag bara skratta eftersom jag förstår precis hur hon känner :love:

Vad beror detta på och varför söker hästägare alltid en liknelse i sig själv utifrån sitt hästköp.
///
Så vad är det som avgör just ditt val av individ och vad beror det på att du fastnade för just denna individ?

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?

:rofl: Det var ju också en bra fråga!

Och jag vet inte vart jag hamnar ... Min "kravlista" på X antal punkter är ju inte uppfylld. Och hästen jag köpte hade jag tidigare visats som hastigast, och då sagt till sambon efteråt att "de skall ha tur om nån vill ha den där feta och fula hästen, såg du kroppsbyggnaden?! yada yada yada" ...

Men just den hästen är min sedan flera år tillbaka :love:
Det var kärlek vid andra ögonkastet och han ger mig hur mycket som helst. Både hästen och jag har växt (i fler aspekter än en) under åren, överbyggd är hästen inte heller längre :) Skulle aldrig vilja ha en annan. En till, ok, men inte byta! Sanningen att säga, så hade hästen säkert haft det bättre ur vissa synvinklar med en annan ägare tidigare, men nu tror jag att jag har kommit ikapp och förbi.

Jag tror dock som Madick att hästen speglar oss, och vi den. Och inte minst att vi måste förstå att de liksom vi har dagar, och faser, där vi inte är oss lika eller vad man skall säga.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar blir som mig inom sinom tid.

Jag kan lugna den mest nerviga kusen om jag bara får tid på mig och får hantera och rida den själv. Fast jag gillar inte den typen av häst.

Att jag håller mig till ponny beror dels på att jag gillar deras psyke och dels för att jag inte vill ha något högre, då får jag svindel!

Den ena kan jag räkna revbenen på, på avstånd (inte riktigt) men hon är under uppmatning, är dock svårtrugad med maten.

Den andra är dräktig så det syns men inte heller hon är direkt fet.

Matte behöver dock tappa vikt och gör det också även om det inte går så fort.

Hehe skojjig tråd.

Mja rent fysiskt matchar jag och pålle inte varandra..
Han = Stor bruksnordis på dryga 800kg med ganska rejäla labbar.
jag= Liten sprättig sak på 158cm med små fötter.

Humörmässigt är han och jag ganska lika. Båda är otroligt tjuriga och baksluga. Som tur är har vi samma intressen här i livet.

För övrigt har jag en totalt galen hund med otrolig energi som är fantastiskt ambitiös. Älskar att leka med katten( som tror att han är en hund).
Katten apporterar sugrör, rensar avlopp och tycker om att sova i tvättstället.

Om man nu skall läsa av djuren så borde jag vara totalknäpp, vilket jag också är! =)

;)vet inte riktigt om jag håller med om det, i vissa fall kanske. Som jag är ca 164 och brukar ha hästar på 170 o dem är oftast ganska stora, maffiga o så. o jag är ganska smal, lr normal ..

Och storasyrran ä knappt 160 och väldigt smal, vill oftast ha Stora hästar upp mot 170, fast dem brukar va lite mer smäckrare.
Först hade jag hästar som var met åt det latare hållet, vilket jag oxå är men ju fler hästar jag haft ju fler "knäppisar" har d blivit. helst lite små galna o studsiga..

KL

Tror mer på det där att man formar hästen efter hur man själv är framför allt.
Annars skulle man typ endera vara synsk eller oerhört noggrann när man köper häst dvs kolla och sätta sig in i hästens personlighet betydligt mer än vid ett eller två provridnings möten :D

Fast LITE ligger det nog i att man kanske "faller" för en typ av personlighet utifrån vem man är.

Själv är jag ganska förankrad med bägge fötterna på jorden, men har samtidigt har mkt starka känslor och åsikter och känner ganska passionerat för det jag känner så att säga. Min Herre är precis lika dan i den bemärkelsen! Vi funkar mkt bra ihop och förstår varandra! Vi klarar oss nog på att vi är "förankrade" runt olika saker, dvs där jag är trygg, är han det mindre, och tvärtom - så vi kompletterar och kan stötta varann - värre skulle det vara om vi var trygga eller passionerade runt exakt samma saker, då skulle det vara mindre bra.

det är rent allmänt tror jag mkt bra att analysera och vara medveten om sin egen personlighet som människa, och de tendenser och drag det för med sig. Som människa måste man vara aktsam runt detta i hanteringen av djur, då vi trots allt är de som skall "guida och styra". Då gäller det att man är medveten om sina svagare punkter, så att man inte påverkar hästen negativt utifrån det man vill åstadkomma.

Senast ändrad:

Vet inte precis om det stämmer in på mig. Jag själva är 177 cm, smal och har 40 i fötter. Temperamentet på mig kan man beskriva som ivrig, ngt för "hetsig" på tävling (något som jag försöker jobba bort), fast å andra sidan så är jag lugn (och i bland lat)
Dock så fullkomligt hatar jag tröga, slöa hästar. Det ska vara fart i motorerna, och det har jag inga problem att hantera. En pigg häst blir lugn o avspänd med rätt ridning och en stor motor som jobbar med en.
Mig på en lat häst, det hade blivit kattastrof.

Pållarna är (de äldre)
1,60 cm, lite "krallig", stooora hovar. Pigg och ng het
1,67 cm, normala hovar, långa ben, smäckert byggd, kompakt. Mkt frammåt, lätt för att spänna sig

De yngre
3 år ca 162 cm, lååånga ben, snygg kropp, normala hovar. Busig häst med mkt energi.
1 år ca 156 cm, långa ben, stora hovar

Man blir som man umgås brukar jag ofta säga :D

Min pålla var ju raka motsatsen till vad jag skulle ha för typ av häst, i mångt och mycket så är vi nog ganska lika varandra.... på gott och på ont :angel:

Hm...ska försöka reda ut mig själv lite...:crazy:

Första egna hästen var ett sto som var godheten själv. Lätt att jobba med, lätt att utbilda. Underbar häst som ställde upp för de flesta och lugn...mycket lugn. Minns än hur hon försökte hålla ihop sig när en grannflicka råkade rida in i elstängsel så hon inte skulle åka av...När jag sålde henne ringde en liten hästtjej på ca 12 år efter nåt år och var salig över hästen och frågade massor om henne...:D

Shettishingsten var en störtskön lirare...såldes dock som 2 åring men har sen varit i Ridsport när han tävlats i dressyr med en 4-5 årig ryttare...han var då 15 år. Störtskön häst hela livet, alltså...

Varmblodsvalacken var en tuff och svår häst men han blev riktigt go och trevlig hos mig...för mig. Andra hade inte så mycket att komma med när det gällde honom (hade misshandlats svårt av förra ägaren m.fl.)

Nordsvensken var en mild och rar varelse som tagit över hos ägaren. Hon blev hanterbar och lugn så min då 11 åriga dotter med lätthet kunde hantera och rida damen.

Min nuvarande fröken, 3,5 år, tog över hos uppfödaren vid 1 års ålder (egentligen tidigare men hon skickades till mig då först...) och hon har varit fin och lätthanterlig men försöker gärna klättra några steg om hon möter ovana eller okända...:angel:...

Min egenuppfödda 6-månaders lilla hingst är ett under av mildhet. Härlig liten kille som visst testar gränser ibland men lägger ner direkt vid mild tillrättavisning...älskvärd unge:love:

Ser ut att ha blandat milt och tufft hej vilt:o...vad säger det om mig:cool:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar