Hästen avslöjar Hästägaren.

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

Varför är det alltid så att nervösa stressade hästägare till varje pris ska köpa hästar som uppfyller alla deras kriterier. Trötta sega hästägare ska till varje pris köpa lika sega trötta hästar.

Tjocka hästägare har alltid tjocka hästar...
Vet inte om du tänkt och vara ironisk och att man skall skaffa en häst som passar en och inte tvärt om. Eller om du verkligen menade det du skrev :-)

Var du ironisk så träffade du mig rätt i prick. Jag lider lite av övervikt, hösten är av den pinnigare typen. Jag rör mig gärna det jag behöver men nöjer mig med det. Hästen är av sorten, man kan ju alltid ta en liten sprutt runda i hagen bara för att man kan, ju mer man får springa desto roligare är livet.

Det positiva är att jag lätt blir lite nervös och osäker på "nya" saker medans hästen har en otroligt cool attityd till alla möjliga konstiga saker. varför bli rädd när man kan undersöka?

Det brister dock i att vi bägge är ganska höga, bägge lite drygt 170 cm.

:rofl::rofl::rofl:

Nåja, det stämmer inte helt, men lite. :rofl:

Jag tror folk gör hästarna till vad dom är, mer eller mindre, klart det finns en grundpersonlighet hos hästen men sen kan ägaren förstärka det eller påverka åt andra hållet. Människor som är stressade, rädda eller lätt blir uppjagade, ska inte ha en viss sorts hästar, då blir hästarna likadana.
De ska ha trygga jordnära hästar som inte låter sej hetsas upp om ägaren flippar:rofl::rofl: Och tvärtom, kanske:p

Jag känner en tjej som har ett lugnt tryggt halvblod som inte låter sej rubbas i första taget, på något sätt:D Tur det för hon är själv en hispig människa som stressar upp sej och virrar omkring av allt, så en mer lätthetsad häst skulle bli galen på henne:rofl:

Vet inte om du tänkt och vara ironisk och att man skall skaffa en häst som passar en och inte tvärt om. Eller om du verkligen menade det du skrev :-)

Jag tyckte att jag fick in alla kategorier hästägare i mitt startinlägg, mig inräknat.:eek:

Nu är jag ju bara medryttare, men det du säger om lika kroppsformer stämmer bra! :D
X antal extra kilon och en rejäl rumpa! Men vi har vackra ansiktsdrag! ;)

Jag är dock rätt stabil i psyket, och hästen skiftar mellan att vara cool som en nordis (ena halvan av henne) och skuttig som ett fullblod (andra halvan av henne)!

Jag och mina häst är lika varandra på pricken. Båda är naturligt smala men just nu ett liitet överhull kanske. Båda är långbenta. Båda har jättelätt för att både gå upp i vikt men samtidigt att "falla ur" :p. Båda älskar mat. Min häst är riktigt smart, har endel nerv, mkt kapacitet, lat och mkt humör. Men gudasnäll och mysig! Jag med! HAHA, inte gudasnäll kanske men! ;) Precis likadan. Helt otroligt.:rofl:
Fast vi passar ändå bra ihop!
Min förra ponny och jag var varandras mottsatser. Hon var en kraftig (welsh cob) lite sak, kort i ryggen och relativt korta ben. Väldigt lugn och trygg, absolut inte nervig eller tittig. Vi passade dock inte så bra ihop! :angel:

Senast ändrad:

Häst: Hbl med mkt power o attityd. Mkt lätt för att lägga på sig trivsel kg

Hund: Rottweiler med attityd o ett matintresse utan dess like. Jätte lätt för att bli fet.

Jaa, vad säger det om mig:D

:rofl: Rolig tråd :rofl:

Men jag ska säga att så är det inte i mitt fall.
Jag har 3 hästar men bara två hemma, 1 på foder.

Jag själv är lagom sprallig, glad och skrattar gärna. Ca. 172 cm lång och lagom byggd, ca. 64 kg.

Den ena hästen är ett travsto som är pigg och vaken på uteritter och tävling men lugn i stall och vid hemmaridning.Ca. 153cm och lite lagom rund.

Häst nummer två är en kraftig variant av haflinger, för tillfället i alla fall :p. Lugn, harmonisk men ganska envis och smart.
Är 141 cm och härligt rund och go.

En av varje alltså......

hela inlägget känns väldigt långsökt men det är ju inte en helt fel tanke att man väljer så här för tittar man hundar och dess ägare kan man ju ofta de en viss likhet både till utseende och temperament och man väljer ju vänner ungefär på samma vis:D

:rofl:Don efter person... eller hästägaren gör hästen ..
Kan bara hålla med
Fick hem en " virrpanna " till häst.Nu säger alla att hon är väldigt lugn för att vara ... arab
Hästar är ju väldigt bra på att läsa kroppsspråk.
Tex så kan man ju ta in / ut hästarna i hagen ,varje dag utan problem,
Men har man nån dag bråttom / är stressad så kan man ge sig på att nån ska krångla och inte vilja gå..

Vilken träffande tråd. Som Madick var inne på så tror jag att man GÖR hästen i väldigt mycket till en avbild av sig själv. Jag och min häst är väldigt lika i många avseenden, vi är som ett gammalt par som gnabbas och är båda snälla, lojala arbetsmyror. När vi väl blir arga blir vi det med besked dock.

Vi är båda trygga, har en hel del humör som dock sällan visar sig och vi är båda sociala typer som tycker om människor och fungerar bra "i flock".

Däremot är jag MYCKET rastlös, yvig och bullrig - sådan är min häst inte alls. Lugnare och tryggare häst i stall- och hagmiljö får man leta efter och tack och lov triggas han inte av mig och min överenergiska framtoning.

Däremot stämmer inte utseendedelen så bra på alla punkter. Jag är lång (1,78 kanske?) och min häst en liten halvblodsvalack på 1,63. Jag har väl normal storlek på mina fötter (38-39) och min häst yttepyttehovar (nollor). Däremot är vi båda av det kraftigare slaget, min häst är rätt grov och krallig och jag är alldeles för rund men även när jag är smal är jag bredaxlad och sätter lätt stora, bulliga muskler - precis som min häst.

Jag har bara haft två helt egna hästar men ser massor av likheter i vissa väsentliga delar dem emellan. Båda har gjort allt och lite till för att göra rätt för sig i ridningen, båda var/är superärliga på hinder exempelvis, båda lite "b-ponny" ute i skogen osv. Iaf "b-ponny-biten" är definitivt sådant jag satt i dem. Skeva och styva i vänstersidan var/är de båda också. Konstigt... :angel:

Jag tror att det snarare är så att man GÖR hästen som en själv...

Dock utseendemässigt på hästarna har det varit väldigt olika. Från C-ponny till fullblod och stort halvblod, de flesta i normalhull och olika i läggning, dock blir de efter inte allför lång tid väldigt lika att rida och hantera.

Exakt. Mina hästar blir som jag vill ha dem när jag haft dem. :)

För egen del: Hade tänkt mig en färdig äldre häst som var både körd och riden.

Vad blev det? Jo, en unghäst som jag fick göra allt själv med :smirk: inte klart än, det blir säkert bra men inte som det var tänkt ...

Hmm, det där stämmer på mig och min häst: vi är båda 159 cm, nätta, snabbfotade, reaktionskvicka, snälla och väluppfostrade men har eldigt temperament och är j***gt engagerade i det vi hittar på (alltså envisa med varsin egen vilja). Det kanske inte alltid är så bra att vi är så lika, men samtidigt förstår jag henne rätt väl och fattar hur hon tänker för det mesta, vilket gör att vi har ett trevligt förhållande. :love:

Stämmer inte här!!!
Har två hästar som är som natt och dag!!
Den ena är ett vbl sto, stor, smart, lite lat och lugn i alla situationer. Gör inte mer än hon är tvungen till.
Den andra är en vbl valack, liten, smidig, kvicktänkt och nervös.
Jag är väl mest lik stoet i detta fallet!!

Finns ju ett orspråk o det talar väl för sig själv

Lika barn leker bäst!!!

Om jag bortser från shettisen då så ja, vi tycker alla om mat. Ingen är överviktig, förutom att jag för tillfället är lite rund om magen då:angel:. Vi har alla temprament och är lite småheta, vill göra allt på en gång, helst igår.

Dock har jag grundat mitt hästval på det som jag använder dem till nämligen galopp, och då finns det ju inte så många raser att välja på. Iofs tror jag att det är skillnad på riktiga "klasshästar" inom galoppen ändå. De som kan gå och halvsova i ledvolten och sedan ge gärnet i löpen istället. Mina är gärna lite taggade redan i ledvolten, önskar att de kunde spara krutet LITE, så jag kunde få den där efterlängtade segern snart...;)

Tycker dock inte att det blir pannkaka av det hela bara för att vi är lika, trivs bra med mina kompisar!

min häst är tunn (och har aldrig varit tjock) och jag är lite rund just nu men har varit både smalade och rundare innan, båda två älskar mat.. jag är något mellanting mellan trög och hispig och det är min häst också..

jag valde honom eftersom jag kände honom sedan innan och för att det var min favorit på ridskolan som jag rider på.. (han skulle slaktas om jag inte köpte honom)

Senast ändrad:

Men ja måste ju verkligen hålla jämnvikten bra då...ja har en häst som ligger lite åt varje håll...en nervös stissig och en som inte ens reagerar om du slänger eltråden i arslet på henne ( typ ) ....;)

//Domino_s

Jag är lång, energisk som fan och pigg 24/7. Har en låg och kort häst (fjording) . som iofs smittas av mig och blir är stolligare än en travare som ska få tävla.

Har man en egen häst som man umgås med varje dag tror ja att man blir ganska lik sin häst, eller att hästen blir lik en sj. bara en teori.

Alla tappar hakan när jag säger att ja har en fjording, "vahh? har du en lat fjording, det tror man inte när man ser dig", när dom kommer hem vågar knappt någon hoppa upp på honom, (men han är jättekänslig så han lyssnar skitbra-låter som ett ånglok i bes.)

vi har stora fötter båda 2,. det var väl det jag gick efter när ja köpte honom då ^^

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar