Hästar slaktas flera gånger

Sv: Hästar slaktas flera gånger

Jag vet veterinärer som skriver ut "svart". De för inte in de i passet dock skickar de med en liten klisterlapp typ som ett frimärke med preparatets namn.
De ser inte ens hästen utan man kan t.om. ringa själv och beskriva felet så gissar vet. och skriver ut något.
Finns det någon lista på preparat som är livstidskarens på som man kan läsa nånstans?
Tänkte att om slakterierna inte tar sitt ansvar så kan väl hästägarna göra det i och med att skicka djuren med nödslakt och kadaverbilarna som sedan eldas upp. Då går de inte till livsmedel och ingen behöver bli sjuk. Har man en häst så ska man väl anmäla den död?
Vi anmäler våra hästar avlidna när det skett och då förs det in på offentlig sida.
Jag försvarar inte slarvet och ignoransen men i stället för att riskera sjukdom menar jag att man kan se till själv att ej skicka preparerade hästar till livsmedelsproduktion.

Det verkar ju inte riktigt klokt - att veterinär inte ens ser hästen de medicinerar!!

Jag känner inte till någon karens lista - men är hästen opererad och sövd eller för den delen medicinerad så är det kanske bästa att inte slakta eftersom det kan innebära att det är livstidskarens. Det går ju att avliva om det är bäst för hästen att den får sluta sitt liv.

Jag tror tyvärr inte att många hästägare tänker som du gör (du verkar vara mycket ärlig) - utan för många är det troligtvis plånboken som styr.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Det verkar ju inte riktigt klokt - att veterinär inte ens ser hästen de medicinerar!!

Jag känner inte till någon karens lista - men är hästen opererad och sövd eller för den delen medicinerad så är det kanske bästa att inte slakta eftersom det kan innebära att det är livstidskarens. Det går ju att avliva om det är bäst för hästen att den får sluta sitt liv.

Jag tror tyvärr inte att många hästägare tänker som du gör (du verkar vara mycket ärlig) - utan för många är det troligtvis plånboken som styr.

Vad man kallar avlivningen är likgiltigt, frågan är om man använder köttet eller destruerar det.

Livstidskarens är det på alla läkemedel som inte blivit testade detta faktum gör att många blir ganska likgiltiga då de flesta läkemedel vid test förmodligen skulle försvinna ur systemet på några veckor. Ska man få en allmän respekt för karenstider så underlättar det om karenstiderna är testade annars är det nog många som rycker på axlarna och menar att det som de medicinerat med skulle varit ofarligt om det bara blivit testat.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Jag vet veterinärer som skriver ut "svart". De för inte in de i passet dock skickar de med en liten klisterlapp typ som ett frimärke med preparatets namn.
De ser inte ens hästen utan man kan t.om. ringa själv och beskriva felet så gissar vet. och skriver ut något.



Det tror jag inte är särskilt vanligt.Att veterinärer gissar via telefon o sedan skriver ut medicin.

Däremot har hästägare med all säkerhet i många fall egen medicin hemma- rester från behandling eller lån av bekant.
Som det kan duttas med utan att det registreras öht.

Butta ex är värdens enklaste att få tag i om man inte som jag redan har hemma.Pc kan jag fixa på 5 minuter, ex.

Jag skulle kunna tänka mig att vara min egenveterinär o medicinera på eget bevåg vid skada som kräver lite kvickare behandling om det är så att veterinär inte kan komma, eller i värsta fall, man inte får tag på någon.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Det räcker inte med dokumentation på hur fort preparatet försvinner ur kroppen om det inte finns ett MRL-värde.
PL
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Vad man kallar avlivningen är likgiltigt, frågan är om man använder köttet eller destruerar det.

Livstidskarens är det på alla läkemedel som inte blivit testade detta faktum gör att många blir ganska likgiltiga då de flesta läkemedel vid test förmodligen skulle försvinna ur systemet på några veckor. Ska man få en allmän respekt för karenstider så underlättar det om karenstiderna är testade annars är det nog många som rycker på axlarna och menar att det som de medicinerat med skulle varit ofarligt om det bara blivit testat.

Du har nog rätt - inget funkar ändå - så att många blir likgitliga tror jag också. Frågar man en läkare så rekommenderas en försiktighetsprincip.

När BSE var på uppe i media så fick just hästkött ett uppsving i EU. Det finns nog anledning till att vara försiktig. Vi vet inte idag vad vi kanske vet om 10 år.

Ännu tristare är fusket med passen - man kan undra varför det skall vara så strängt gentemot hästägare - när passen ändå inte används till det de enligt lag skall användas till.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: Cina B
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 206
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Fejkljus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp