Sadel till unghäst hjälp

emitja09

Trådstartare
Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande travare, men som vi bara rider ut på i skogen och vi äger ingen sadel, bara barbackagjord. Barbackagjorden passar ju alla hästar och behövs inte vara så himla specifik som en sadel. Men problemet är att jag vill ha en sadel till min häst. Jag är just kommer behöva stå för mer än havla (om inte hela) sadeln själv - som 16 åring. Jag behöver då hjälp, ska jag köpa en sadel nu när vi rider in henne eller vänta tills hon blir kanske 3 istället då hon fått mer muskler? Isåfall kan jag rida i barbackagjord tills dess.

Eller borde jag köpa en sadel när hon är 2,5 och sedan en till sadel senare när hon är kanske 4-5 år? Jag har också hört att hästar inte slutar växa tills 6 års åldern så behöver jag köpa en till sadel vid den åldern då? Såklart kan jag ju sälja gamla sadeln så det inte blir super dyrt. Men priset kommer ju sänkas på första sadeln då och det är fortfarande ganska mycket pengar för mig att köpa flera sadlar. Jag skulle kunna göra en investering på en sadel (runt 15-20 tusen) om den passar bra, men behöver jag byta sadel efter bara något år så är jag inte riktigt lika säker. Jag vet även att hästen förändras under sommarbete osv men då kanske man kan ha padd eller rida med barbacka gjord tills man tränat hästen tillbaka till ''normalt'' och kan använda samma sadel igen.

Grejen är att om jag köper en sadel när hon är 2,5 kommer jag säkert behöva köpa en ny bara ett år senare eftersom hon både kommer växa och bygga betydligt mycket mer muskler. Sedan kanske jag behöver en ny sadel ett-två år senare för att hon fortfarande växer. Vilket inte är optimalt. Skulle man istället kunna använda sig av padd på ''2,5 års sadeln'' så man kan ha samma när hon blir runt 3,5 istället för att byta? Hur ofta tror ni hon skulle behöva byta sadel OM jag körde med en från första början?

Eller borde jag bara vänta tills hon byggt upp muskler och sedan köpa en sadel och helt enkelt rida med barbackagjord det första året. Tänk på att jag är en 16 åring med ett helg/lov jobb och inte har hur mycket pengar som helst. Dessutom kan jag inte jättemycket om sadlar så ni får gärna korrekta/förklara för mig.

Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande travare, men som vi bara rider ut på i skogen och vi äger ingen sadel, bara barbackagjord. Barbackagjorden passar ju alla hästar och behövs inte vara så himla specifik som en sadel. Men problemet är att jag vill ha en sadel till min häst. Jag är just kommer behöva stå för mer än havla (om inte hela) sadeln själv - som 16 åring. Jag behöver då hjälp, ska jag köpa en sadel nu när vi rider in henne eller vänta tills hon blir kanske 3 istället då hon fått mer muskler? Isåfall kan jag rida i barbackagjord tills dess.

Eller borde jag köpa en sadel när hon är 2,5 och sedan en till sadel senare när hon är kanske 4-5 år? Jag har också hört att hästar inte slutar växa tills 6 års åldern så behöver jag köpa en till sadel vid den åldern då? Såklart kan jag ju sälja gamla sadeln så det inte blir super dyrt. Men priset kommer ju sänkas på första sadeln då och det är fortfarande ganska mycket pengar för mig att köpa flera sadlar. Jag skulle kunna göra en investering på en sadel (runt 15-20 tusen) om den passar bra, men behöver jag byta sadel efter bara något år så är jag inte riktigt lika säker. Jag vet även att hästen förändras under sommarbete osv men då kanske man kan ha padd eller rida med barbacka gjord tills man tränat hästen tillbaka till ''normalt'' och kan använda samma sadel igen.

Grejen är att om jag köper en sadel när hon är 2,5 kommer jag säkert behöva köpa en ny bara ett år senare eftersom hon både kommer växa och bygga betydligt mycket mer muskler. Sedan kanske jag behöver en ny sadel ett-två år senare för att hon fortfarande växer. Vilket inte är optimalt. Skulle man istället kunna använda sig av padd på ''2,5 års sadeln'' så man kan ha samma när hon blir runt 3,5 istället för att byta? Hur ofta tror ni hon skulle behöva byta sadel OM jag körde med en från första början?

Eller borde jag bara vänta tills hon byggt upp muskler och sedan köpa en sadel och helt enkelt rida med barbackagjord det första året. Tänk på att jag är en 16 åring med ett helg/lov jobb och inte har hur mycket pengar som helst. Dessutom kan jag inte jättemycket om sadlar så ni får gärna korrekta/förklara för mig.
Jag hade köpt en billigare märkessadel att vänja hästen vid och rida in i. Du kommer behöva byta sadel minst 1 gång efter hästen är inriden så oavsett hur du gör kommer det att kosta pengar. Försök att hitta en sadelutprovare som tar inbyte när det är dags att byta. Det ”lönar” sig på det viset att köpa en märkessadel för är den i fint skick kan du få tillbaka vad du gav för den typ.

Jag skulle inte välja att rida in i barbackapad. Däremot kanske lägga in något pass med den för omväxling. Det finns ju sadlar där man kan ändra bomvidd och köper du en ullstoppad sadel kan en skicklig sadelmakare stoppa om den efter hästen. Men absolut, du kan behöva byta sadel när hästen har musklat om sig.
Jag skulle börja med en billig begagnad sadel, om möjligt ullstoppad och möjlighet att värma om/byta koppjärn om det går att hitta en som passar till rätt pris. Köpte själv en begagnad sadel till min unghäst för inridning. Tyvärr latex och inte ullstoppning, men svårt sadelläge så det fick bli den. Med vetskap om att jag nog måste byta så småningom. Men kan nog få igen pengarna.
Sitter däremot på en hoppsadel av billigare märke, knappt använd, som jag köpte till förra hästen. Passar inte alls på denna häst. Men den är typ omöjlig att sälja, ens för en riktigt låg summa.

Jag hade inte vågat rida in barbacka - det känns stabilare med sadel. Men sen beror det på hur bra ryttare men är, jag är lite mer hobby än tävlingsryttare😅

Köp en trevlig äldre Prestige hoppsadel. De är väldigt tacksamma i passformen och du får mycket sadel för 5-6.000:-.

Jag hade köpt en billig, men som fortfarande passar hästen, som inridningssadel. Finns en hel del syntetssadlar som funkar utmärkt! Sedan när hästen är lite äldre köpt en sadel av högre kvalitet, men som fortfarande går att ändra/värma om bommen på allteftersom hästen breddar sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 073
Senast: Nota
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 420
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 819
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna