Hästar slaktas flera gånger

Sv: Hästar slaktas flera gånger

De slakterier jag har besökt som slaktar hästar scannar av chip om hästen är chippad.
Du kanske har besökt fler slakterier än mig?

Tyvärr är det så att det finns mindre seriösa aktörer i alla brancher...

Förhoppningen är ju att man genom en rättslig process ska kunna avgöra om företaget har begått några fel (jag skriver om eftersom de inte på något sätt är dömda ännu och det är inte min uppgift att dömma i en sådan fråga, det gör rätten).
Har de begått fel så kan de tom. bli av med sitt tillstånd att producera livsmedel.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Uppenbarligen kollade inte knorrevången (eller veterinären) av passet. Håller man på med slakt vet man att travhästar är frysmärkta och 2 hästar slaktade felmärkta eller omärkta på samma pass från en travare är inte en slump/ett misstag det är regelrätt fusk.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Jösses! :crazy:
Jag trodde det var enormt noggrant när det gäller slakterier! Hård kontroll och så vidare. Men det här stället verkar ju vara hur hej, hå och slarvigt det bara går! Man kan ju bara hoppas att de åtminstonde varit humana när de slaktat hästarna allafall, så det inte var djurplågeri också!

Såg kommentarerna i Ridsport på artikeln, flera ansåg detta med hästpass vara en flopp. Jag håller med! En för hästägaren totalt onödig kostnad, jag hade bla en häst som bara hade reg bevis, ingen "bok", och det kostade att fixa pass till honom! När han var 22 år fick han en foderstrupsförstoppning och behandlades och blev frisk. När han var 25 år blev han skruttig i benen, sprutades i flera leder vid flera tillfällen och blev promenadhäst. Vid 26 år fick han kolik, det rejält vid två tillfällen innan han togs bort, behandlades med diverse preparat med livstids karens. Inte NÅGOT av preparaten han fick skrevs i passet! Han behandlades med privatpriaktiserande veterinär och på klinik.

Min nuvarande häst fick ont i ryggen förra sommaren. Muskulärt konstaterades på klinik, 5 dagar med Finadyne. Antecknades inte i passet.

Så vad f-n ska vi med dessa pass till?! :confused:
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Jösses! :crazy:
Jag trodde det var enormt noggrant när det gäller slakterier! Hård kontroll och så vidare. Men det här stället verkar ju vara hur hej, hå och slarvigt det bara går! Man kan ju bara hoppas att de åtminstonde varit humana när de slaktat hästarna allafall, så det inte var djurplågeri också!

Såg kommentarerna i Ridsport på artikeln, flera ansåg detta med hästpass vara en flopp. Jag håller med! En för hästägaren totalt onödig kostnad, jag hade bla en häst som bara hade reg bevis, ingen "bok", och det kostade att fixa pass till honom! När han var 22 år fick han en foderstrupsförstoppning och behandlades och blev frisk. När han var 25 år blev han skruttig i benen, sprutades i flera leder vid flera tillfällen och blev promenadhäst. Vid 26 år fick han kolik, det rejält vid två tillfällen innan han togs bort, behandlades med diverse preparat med livstids karens. Inte NÅGOT av preparaten han fick skrevs i passet! Han behandlades med privatpriaktiserande veterinär och på klinik.

Min nuvarande häst fick ont i ryggen förra sommaren. Muskulärt konstaterades på klinik, 5 dagar med Finadyne. Antecknades inte i passet.

Så vad f-n ska vi med dessa pass till?! :confused:

Ja - vad ska en hästägare med passet till. Håller med och tänkt samma tankar. :mad:

Passet kom till för att spårbarheten för kött skulle finnas - och blev en EU förordning. Gud nåde den hästägare som inte kan uppvisa pass - det blir säkert böter för det.

Men helt ok att strunta i passen när man slaktar - det är bara att slakta på det.......
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Uppenbarligen kollade inte knorrevången (eller veterinären) av passet. Håller man på med slakt vet man att travhästar är frysmärkta och 2 hästar slaktade felmärkta eller omärkta på samma pass från en travare är inte en slump/ett misstag det är regelrätt fusk.

Ett fusk satt i system med mycket pengar involverade.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Vilka är det nu som blivit sjuka av köttet?

..om någon nu blir sjuk av köttet. Jag känner inte till något exakt fall - om det är så du menar.

Det finns kanppt ingen forskning om detta i dagsläget. Det är som skrivits tidigare, att för att undvika åtal framöver så väljer läkemedelsbolagen att ta det säkra för det osäkra och sätta "livstidskarens" i stället för att göra en dyr forksning på läkemedel för djur.

Läkemedel för människor måste alltid forskas på innan man säljer.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Så du menar att det är okay att utsätta tex våra barn för okontrollerade medel som inte är testade alls? Bara för att ingen blivit sjuk nu betyder det inte att det inte kommer att ske. Framtida missbildningar på foster, sån skit kan ske pga fusk. Inte okay!
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Butta tex som är det vanligaste medlet med livstidskarens är testat o tidigare fått 2 veckors karens.
Man vet hur fort det försvinner men det finns inget MRL värde.
PL
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Ja, jag gissar också att det inte är långt tills det blir böter om man inte uppvisar pass!
Men man undrar ju om man ska skratta eller gråta, numera är det lag på att passet inte får vara "längre än någon timma från hästen", men fullt ok att slakta hästar som det slaktats i artikeln! Tyvärr måste jag än en gång säga, typiskt svenskt! :crazy:
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Ja, jag gissar också att det inte är långt tills det blir böter om man inte uppvisar pass!
Men man undrar ju om man ska skratta eller gråta, numera är det lag på att passet inte får vara "längre än någon timma från hästen", men fullt ok att slakta hästar som det slaktats i artikeln! Tyvärr måste jag än en gång säga, typiskt svenskt! :crazy:

Är det inte böter idag - om man inte kan visa upp passet inom loppet av några timmar om en inspektör vill se passet.

Stallägare skall ju kunna visa upp pass för alla hästar som finns inhyrda i stallet. Eller har jag missuppfattat detta?

Sen att man slaktar med falska pass är helt ok tydligen.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Vem tycker att det är OK? Inte jag iaf, och jag har inte sett någon person i någon tråd som tyckt så heller.

Va bra då är vi alla fall två personer då som inte tycker pass fusk är ok.

Vore bra om den myndigheten som skall se till att det går rätt till - också kunde tycka att det inte är ok att fuska med passen. De "sitter" ju på allt bevismaterial för hur slakt/passhaneteringen har gått till - och - hur det går till idag.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Det är väl ingen myndighet som tycker passfusk är OK?

Att det har varit möjligt att fuska på Knorrevången beror, vad jag har förstått det på, att passnumren skrevs in manuellt i en bok.Det är ändrat nu.

Det har kunnat utnyttjas av alla som velat, både slakteriet och slakthandlare.

Och att passen inte togs om hand på slakteriet, har också kunnat utnyttjas-även av utomstående.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Det är väl ingen myndighet som tycker passfusk är OK?

Att det har varit möjligt att fuska på Knorrevången beror, vad jag har förstått det på, att passnumren skrevs in manuellt i en bok.Det är ändrat nu.

Det har kunnat utnyttjas av alla som velat, både slakteriet och slakthandlare.

Och att passen inte togs om hand på slakteriet, har också kunnat utnyttjas-även av utomstående.

Passnr skrivs forfarande in manuellt - det är ingen skillnad.

Den enda skillnaden är att veterinären klipper hål i passet (det gjorde de inte förut). Passfusket kanske kan ebba ut så småningom....

Numera bygger identitetskontroll av djur/pass helt och hållet på den ärliga slaktaren, det var veterinär som skulle kollade detta förut. Passkollen är helt o hållet på tillitsbasis - tillit till att slaktaren är ärlig.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Jag har inte sett något om böter, i allafall inte några belopp. Har uppfattat det så att det är förbjudet att inte kunna uppvisa passen enligt konstens alla regler, men att det inte finns någon straffskala eller bötesbelopp om man inte kan det?
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Numera bygger identitetskontroll av djur/pass helt och hållet på den ärliga slaktaren, det var veterinär som skulle kollade detta förut. Passkollen är helt o hållet på tillitsbasis - tillit till att slaktaren är ärlig.

Precis! Och tillhör du inte skaran av ärliga slaktare, då är det uppenbarligen fritt fram! För inga kontroller kan ju ha gjorts, har inte det här fortgått rätt länge?
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Ja precis! Och nu finns det bevis på att detta slakteri inte är ärligt och nu väntar jag på vad straffet ska bli!!
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Precis! Och tillhör du inte skaran av ärliga slaktare, då är det uppenbarligen fritt fram! För inga kontroller kan ju ha gjorts, har inte det här fortgått rätt länge?

Ja det har pågått sedan 1993.
 
Sv: Hästar slaktas flera gånger

Jag vet veterinärer som skriver ut "svart". De för inte in de i passet dock skickar de med en liten klisterlapp typ som ett frimärke med preparatets namn.
De ser inte ens hästen utan man kan t.om. ringa själv och beskriva felet så gissar vet. och skriver ut något.
Finns det någon lista på preparat som är livstidskarens på som man kan läsa nånstans?
Tänkte att om slakterierna inte tar sitt ansvar så kan väl hästägarna göra det i och med att skicka djuren med nödslakt och kadaverbilarna som sedan eldas upp. Då går de inte till livsmedel och ingen behöver bli sjuk. Har man en häst så ska man väl anmäla den död?
Vi anmäler våra hästar avlidna när det skett och då förs det in på offentlig sida.
Jag försvarar inte slarvet och ignoransen men i stället för att riskera sjukdom menar jag att man kan se till själv att ej skicka preparerade hästar till livsmedelsproduktion.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: Cina B
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 206
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
654
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Adventskalendertråden 2024
  • Sundsvall?
  • Gift vid första ögonkastet 2024

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Första hund
  • Det bästa med ”din” ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp