Min häst har uppenbarligen inte läst dina undersökningar ang temperatur.. Han frös och skakade som ett asplöv efter ett bad efter ett svettigt ridpass trots att det var 19 grader varmt ute.. Jag vet att han är frusen men blev ändå ytterst förvånad och hade inget täcke med så fick stänga lite fönster i transporten på vägen hem så han skulle få upp värmen lite.. Så det är nog väldigt individuellt där med!Dert finns en hel del undersökningar om vad som fungerar bäst avseende temperatur för hästar.
Och det är svalt och kallt som gäller. Komforttemperaturen ligger snarare på minussidan på vintern.
Det är främst människorna som vill ha varmstall, för att slippa frysa själva och minimera problem med fruset vatten.
Här kommer också resonemang om sådant som täcken, och huruvida man ska/kan/borde klippa hästar.
Jag äger några täcken, som egentligen aldrig används. Klippa hästar? Nej, möjligen en lättare spårklippning på någon häst som arbetar hårt. Men "arbeta hårt" är i min värld arbete 5 dagar i vecka med att köra hem timmer/ved från skogen.
Alltså långt ifrån en timmes ridtur/körtur.
Fryser mina hästar som går på lösdrift? Nej, det har jag inte sett. Och jag tittar mycket på hästarna för att "läsa" dem.
Ang tråden om hästar trivs på lösdrift så har jag testat det mesta med min bla iom skador och han trivs bäst med lösdrift och helst en riktigt stor ligghall. Han gillar även att få komma in på box men inte för många timmar för då blir han uttråkad. Den ligghall vi har nu tycker han nog är för liten men har vant sig så använder den mycket nu ändå. I början var den lite läskig, 18 kvadratmeter till två hästar varav den ena är en Fjording så han är lite mindre. Visst hade det varit bättre med en större ligghall men ibland kan man inte få allt. Hagen har allt från skogspartier och fält så dom har att pyssla med året runt så då fick vi kompromissa om ligghallen. Vi har gjort så att om en är skadad så delar vi av ligghallen och begränsar hagen utanför så den skadade hästen kan gå kvar med sin kompis. Det har fungerat utmärkt faktiskt.