Jag ger upp med att förklara för digJag tror att vi pratar om lite olika saker.
Du skriver att du känner dina hästar och ser vad de vill, att det syns när de är nöjda och har vad de vill ha - såklart! Det ser ju jag också på min häst. Jag ser till exempel att hon tycker det är trevligare att ha en eller två kompisar i hagen, även om hon utan problem accepterar att gå själv.
Man skulle då kunna tänka att hon är nöjd när hon har en kompis i hagen, och så är det bra så. Men - rent hypotetiskt - hon kanske skulle trivas ännu bättre med 5 kompisar i hagen? Nu är just det inget som jag kommer att kunna erbjuda henne, så där får jag nöja mig med att veta att det är "bra nog".
Eller - hon är nöjd med att stå i sin box ca 19-6. Hon trivs bra med det, men jag vill ändå testa att ha henne på lösdrift på vår gård för att se om hon trivs ännu bättre med det.
Om jag "bara" nöjer mig med att hon är nöjd, så skulle jag inte ens behöva fundera kring box eller lösdrift, eftersom hon ju är just nöjd. Men jag tänker att även om en häst är nöjd, så kan det finnas utrymme för att det kan vara bättre. Även om hästen naturligtvis inte tänker på det eller funderar över vad som skulle göra tillvaron ännu bättre.
Kanske är det att stå på box 19-6, och vara i hage med 1-2 kompisar dagtid som är det ultimata för just min häst. Då är det ju inte konstigt att jag upplever henne som nöjd och tillfreds, om det är det "mest nöjda" hon kan vara. Men utan att testa kan jag ju inte riktigt veta om något annat skulle göra henne ännu mer nöjd.
Du kommer säkert fram till något till slut.