Det tror jag inte men jag kortar ner mina svar mycket för att det är inte så komplicerat (enligt mig) som man tror. Jag menar att man märker vad hästen föredrar om man läser av den, även utan att testa alla alternativ. Hur hästen är kan ju vara flytande efter deras mående precis som hos oss. Enligt mig är det stor skillnad på att acceptera läget och trivas men detta syns ju tydligt oavsett.Jag vet inte om vi pratar lite om varandra?
Jag menar inte att märka om hästen inte gillar/inte trivs med det som är. Jag menar hur man vet att det som är, faktiskt är vad hästen föredrar, om den hade möjlighet att välja fritt. Hur vet man det, utan att verkligen testa och ge hästen alla valmöjligheter?
Jag vet till exempel att min häst tycker att det är "helt okej" att gå ensam i hagen, så länge hon kan se någon annan häst för det mesta. Hon är också "helt okej" med att inte se någon häst alls, någon timme här och där. Men jag vet också att hon tycker att det är trevligare att ha en kompis eller två i samma hage.
Då är det ju tydligt att ensam är, enligt min häst, acceptabelt, men en kompis i hagen är att föredra. Fler än två hagkompisar går inte att ha där vi står nu, och på vår egen gård kommer vi som sagt att ha "bara" två hästar. Alltså vet jag inte, rent teoretiskt, om min häst skulle föredra att ha tio kompisar i hagen, eftersom jag inte kunnat testa det.
Jag vet också att min häst är till synes nöjd med tillvaron när hon kommer ut 6 på morgonen och in vid 19. Samtidigt vet jag att hon är lika nöjd med tillvaron de nätter hon sovit ute sommartid. Men jag vet också att hon inte visade några beteendeförändringar under den period då vi tog in hästarna runt 16.30. Någon gång har hon av diverse anledningar behövt komma in redan runt 13, och stod då själv till 16.30. Hon tog även det med samma nöjdhet. Det enda som gör henne en aning upprörd är att komma ut "för sent" på morgonen, men det handlar ju snarare om ruckade rutiner än om antalet timmar.
Därför så tror jag ju att lösdrift - med en bra ligghall där hon kan välja att komma undan "skitväder" - är ett bra alternativ för henne, eftersom jag vet att hon är ganska obrydd om att vara inne eller ute. Men hur vet jag det, egentligen, om jag inte provat alla möjliga alternativ? Hur vet jag då att det är det bästa alternativet, och inte "bara" bra nog?
Fullt möjligt att jag övertänker det hela nu, det är jag medveten om. Så länge hästarna verkar må bra, så är det väl sannolikt "bra nog", men hur vet jag egentligen att jag inte "tvingar" min häst till något annat än vad hon allra helst skulle ha valt, om hon hade fria valmöjligheter?
Jag förstår precis hur du menar och tänker, din häst kan vara glad att den har en omtänksam matte som funderar på detta men jag upplever du oroar dig lite över om du ger din häst det bästa i din text men den biten kan jag har missförstått såklart.