Jag har tillgång till uppvärmningsbart utrymme för veterinära nödfall, både mitt kallstall och ett mer välisolerat garage.
Jag tycker att TS plan att inreda (vad jag antar är) en stor maskinhall med ligghall, två uteboxar, och en öppen yta för skötsel/förvaring av höbal etc verkar jättebra.
Det är skönt att kunna stänga in på box vid nyår och busväder, vid olika foderbehov, när hovis ska komma, när tandis ska komma, när man ska sköta om, osv.
Har man en fånghäst som kan riskera köldutlöst fång räcker det med täcke, boots med yllesula, och linda benen (samt tillskott av jiagogulan, rödbeta etc, men det är en egen tråd). Jag har själv vänt anfall och förebyggt anfall på det viset. Det kan också räcka gott att ställa in i kallstallet med täcke, det viktiga är att få upp hovarna från den kalla marken.
Men varmstall är mest för vår egen bekvämlighets skull och som sagt vid akut veterinärvård. Och det går att lösa utan att permanent värma upp ett utrymme (och det är lagligt att ha det så).
Att helt sakna boxar är faktiskt jobbigt, även om det kan vara lagligt det med (om det går snabbt att iordningställa vid behov). Så att planera sin lösdrift för att ha skötselboxar också är en bra idé, mitt liv blev definitiv enklare av att alltid ha en box tillgänglig.