I bland får jag känslan av att det är omöjligt att ha ett fåtal hästar hemma, och ha det på ett vettigt sätt. I alla fall om man går efter diskussioner här
Lösdrift är absolut bäst för hästarna - men de måste naturligtvis ha box också eftersom tillgång till box är det bästa. Kallstall är bäst, men varmstall är kanske också nödvändigt. Lite raljerande kanske, men jag hoppas att ni förstår känslan.
Det känns lite grann som att man måste bygga (minst) tre uppstallningsalternativ var, för att kunna ha två hästar hemma, men så tror jag ju inte att de flesta gör
Självklart förstår jag också att hästar kan ha individuella behov, som gör att de inte kan bo på lösdrift eller i utebox! Men det kan väl inte höra till vanligheterna? Jag tror till exempel aldrig att jag hört om någon häst som fått fång på grund av kyla (men en hel del som fått det av andra orsaker).
Att anpassa fodring, täcken o. s. v. till hästarna är för mig en självklarhet, och där tänker inte jag att det är någon skillnad på lösdrift jämfört med att ha hästarna på stall. Eller, ja, möjligen då att det borde vara lite lättare på lösdrift eftersom de då inte står en stor del av dygnet i plusgrader, och en stor del av dygnet i i bland många minusgrader. Jag tänker att det borde vara svårare att hålla en lagom temperatur under sådana förutsättningar? Givetvis pratar jag om friska hästar i okej kondition. Gamla, sjuka, nedsatta o. s. v. förstår jag självklart att de kan ha andra behov.