Hästar en och en i hagen?

Sv: Hästar en och en i hagen?

Alla mina fem går ihop men visst...det är inte alltid smärtfritt.
Min fjording är som en vamyr när det kommer nya hästar och hon vallar sin flock så att INGEN får nosa på den nya!!!!!
Köpte ett halvblod för några veckor sedan men allt löste sej när fjordingen blev brunstig (??????) för då blir hon kompis med allt och alla och sen sitter det kvar.
Men visst kan jag dela dom i olika hagar här hemma på vintern, har två hagar, för unghästarna ska ju äta mera hö än dom gamla.

Självklart ska man ju i största möjliga mån låta hästar gå tillsammans, men det är ju inte så roligt när man som vi har en surmärr hemma som har sparkat båda sina hagkompisar halta i 10 dagar resp. 3 veckor... Då får ju hon hellre gå själv. Fast nu går hon iofs med vår femåring och det har gått bra hittils då femåringen aldrig skulle få för sig att utmana "surmärren" på något sätt...

Det är väldigt intressant och se hur ni tycker om just "ensam i hage" :) .

Många av er skriver "absolut inte, låt hästarna leva så naturligt som möjligt osv". men vi har förmänskligat hästen mer och mer, och just som jag skrev innan, ska man se krasst på de så kan man inte förvänta sig att alla hästar man släpper ihop ska fungera ihop, det är ju inte hästen som valt sin flock utan VI människor.

Jag tycker att skaderisken kan vara en bra anledning,men inte i alla lägen, för mig handlar de inte om "bara för min häst är värd 300.000 måsta den gå själv" utan kan en "300.000 häst" ha sällskap så självklart ska den få ha de.

Men för dom andra hästarna som de kanske inte fungerar att ha med andra...hur löser ni det? flytta runt ibland 450 olika stall i jakten på "rätt flock"?? ..snälla berätta?

*Lånar en knapp*

Det är väl lite skillnad på om dom går i hagar sidan om varandra o om dom går i hagar där dom inte kan se varandra?!

Just nu går vara 6 hästar i 4a grupper. Vi har 2 valacker som defenitivt inte klarar sig utan varandra. Dom blir helstolliga. Dom går i hopa och sen har vi ett sto (äldre) som går med min bästa häst. Han avgudar marken hon trampar på. Men sen är det ju då det femåriga stoet som dom andra jagar. Hon trivs lika bra själv o får därför gå själv. Lika så connemara ponnys som protesterar högljut om det kommer någon inkräktare i hans hage o drar på 2 röda.

Kan inte två hästar gå ihopa så tvekar jag INTE på o dela på dom. Visst dom är djur o för 500 tusen år sen så levde dom fritt. MEN vår tids hästar är inte samma typ av hästar. Dom har blivit förädlade och framavlade för att duga till andra ändamål än o dra vagnar o arbeta i skogen.

Vårt halvblod går ensam. Förut gick han med shettisen, men eftersom han ville busa och leka hela tiden, började han jaga shettisen runt runt. Och eftersom han är 170 cm hög och shettisen 90 cm hög så kan ni förstå att shettisen blev ordentligt trött efter ett tag. Eftersom han inte slutade med detta beteende så får han gå ensam nu. Provade också låta halvblodet gå med araben, med samma resultat.. Sorgligt men sant.. Vore kul att hitta en lämplig hagkompis åt honom!

Ja och nej är mitt svar på bekvämlighetsfrågan.

Hästar som passar i klimatet vi har mår ju bäst av utegång i flock året om (om det inte finns medicinska hinder, extrem tävlingsträning m.m.). Det är mest naturligt och tycker jag, ger hästen ett så bra hästliv som möjligt.

Däremot har vi nordbor tagit hit hästar som inte klarar av utegång framförallt vintertid. Då måste man göra det bästa av situationen, och se till att de får sällskap av andra hästar, både vid utevistelse och i stall. Men alla hästar passar inte ihop, så i vissa fall kan det vara bättre att ha hästarna 1 och 1 i små hagar än att de går lös på varandra i en större, men det bör vara i undantagsfall. Och jag tycker absolut att de bör kunna ha kontakt.

Men många hästar klemas deifintivt bort på ett förmänskligat sätt. Det är trots allt hästar vi pratar om, och de allra allra flesta behöver inte joxas med 10 ggr / dagen för att må bra (täcke hit och täcke dit, skydd dit och vitaminer hit, foderblandningar med 83 tillsatser) utan mår bäst av en så naturlig hästhållning som möjligt. Och stå inne överhuvudtaget med den miljö det innebär är det få hästar som mår bra av (eksem undantag).

Men det är mina synpunkter....

Mitt russ sto går nu tyvärr ensam i hagen. Hon e shettis rasist å de enda andra hästarna vi har på gården e just shettisar :smirk: försökte till en början att ha dom ihop å de funka ett tag, men sen blev hon så elak så dom andra fick inte ens dricka :crazy:

Vi har ett 40 -tal inackorderingar och vi tillåter inte att några hästar går ensamma i hagarna då jag anser att det är grymt!.
Hästar är flockdjur och har stort behov av den sociala kontakten med andra hästar. De räcker inte att se en annan häst! Som minst har vi 6 hästar i en hage som mest 10. Vissa som kommer oroar sig över hur det ska gå och är alltid lika förundrade över hur väl det fungerar och hur lugnt det är. Vi har haft sådana som kommit hit och krävt att deras häst ska gå själv men då har de fått flytta vidare , nu talar vi tydligt om vår policy redan när de söker plats. Endast sjuka hästar får stå i sjukhage.
Visst finns det en risk att hästar skadar sig i hagen men det är en risk man får ta, de måste trots allt få en chans att fungera så naturligt som möjligt trots våra prestationskrav på dem. Dessutom har studier visat att skadefrekvensen för hästar som går två och två är större än de som går i flock, och i ärlighetens namn om v kolllar på skador som påverkar ridbarheten elelr leder till att hästar döms ut är den stora majoriteten skador förlitningskador som inflammationer etc och inte skador orsakade av andra hästar även om det jhänder.

Att inte låta sin häst gå med andra hästar är lika grymt som att inte låta sina barn leka med andra barn och de som har sina hästar själva och säger att de är lyckliga vet inte vad de talar om, tyvärr !

I stallet har vi fyra hästar. Ett sto, 2 hingstar och en valack. Det har blivit så att valacken går med en av hingstarna (hingsten måste gå med honom eftersom han verkar se valacken som hans flock, blir helgalen om inte valacken är där), då har det ju blivit så att den andra hingsten går själv i en hage och att stot får gå ensamt!

Hästar är flockdjur och självklart är det bäst om de får gå i flock i hagen.

Men alla ni, som tycker det är fruktansvärt med en häst som INTE har sällskap i hagen, är ni villiga att släppa in era egna hästar till mitt mycket ranghöga kallblodstravarsto (159 cm i mkh och nästan 700 kg)?
Senast någon var modig nog att prova kostade det mitt försäkringsbolag 25000 kronor. :crazy:

Så, innan ni dömer, försök förstå att det kan finnas en anledning till att en häst går ensam i sin hage! Det beror inte alltid på bekvämlighet från ägarens eller stallägarens sida!

Immer

var det din häst som åkte på stryk eftersom det kostade ditt försäkringsbolag? Frågan är varför hon gör så och vad för häst som släpptes in. Har hon gått själv änge blir de lite "kadade" i huvudet, ofta brukar det rätta til sig men man får försöka med flera olika hästar och ha lite is i magen!

Nej, det var inte min häst som åkte på stryk. Men hon sparkade det andra stoet väldigt illa. Skadan innebar 4 månader konvalescens efter operation med påföljande stafylkockinfektion. Stoets ägare hade kostnader på 25000 kronor utöver vad försäkringen täckte.
Min hemförsäkring, dvs ansvarsförsäkringen, gick in och betalade ut pengarna. Enligt deras ombud - och jurist - är det så att den som äger hästen som åstadkommer skadan är skyldigt att betala hälften av den andra hästägarens veterinärvårdskostnader.
Jag har själv hållit på med hästar sedan mer än 40 år och hade aldrig hört talas om detta. Men nu är det så, och försäkringsbolaget har betalt.
Gissa sedan varför jag inte är intresserad av att släppa min häst ihop med andras hästar fler gånger?

Tilläggas bör att min häst tidigare gått i flock, med både ston och valacker. När vi flyttade till ett annat stall ville stallägaren att hon skulle gå ihop med ett halvblodssto.
Vi gjorde allt efter konstens alla regler - hästarna gick bredvid varandra i varsin hage i tre veckor, stod bredvid varandra i stallet, släpptes ihop i en tredje "neutral" hage - och ändå gick det som det gick. Det var det andra stoet som satte igång bråket och provocerade min häst.
Jag förstod efterhand att det stoet var en riktig "hormonkärring" som var svår mot de flesta andra hästar, hade jag vetat det hade jag aldrig gått med på att släppa ihop mit sto med henne.

Nu ska snart Besten slippa gå ensam i hagen - vi har köpt gård och flyttar om tre månader. ;)

Immer

Jag tycker det är viktigt att varje häst har en kompis att gå med, att på sommaren vifta bort flugor på varandra, leka i hagen osv.
Men sen finns det hästar som faktiskt inte är snälla alls och passar ihop med ett fåtal hästar, varje häst är ju en individ så man kan inte säga att alla passar med alla, kanske på ett stort bete går det bra ihop men kanske inte i en mindre vinterhage.

Mitt sto och min valack funkar sjukligt bra ihopa, de delar på ALLT! En häst jag passade i sommar gick efter några veckor jätte bra ihop med dem också. Det är nog svårt att hitta hästar som passar så bra ihop, men jag tycker det är viktigt att man försöker och ger det ett tag, man kan inte förvänta sig att hästarna ska älska varandra efter en vecka, men om man ger det ett tag och låter dem upptäcka hur den andre funkar så vet de snart sin plats. Undantag finns, min valack gick med ett jätte stort sto som verkligen var riktigt elak mot honom. Han kunde bara stå och vila sig och så blev hon asförbannad och jagade honom, sparkade hans ben osv. Det gick helt enkelt inte.

hingstsugen skrev:
var det din häst som åkte på stryk eftersom det kostade ditt försäkringsbolag? Frågan är varför hon gör så och vad för häst som släpptes in. Har hon gått själv änge blir de lite "kadade" i huvudet, ofta brukar det rätta til sig men man får försöka med flera olika hästar och ha lite is i magen!

Jag har haft "is i magen" många gånger men med förra hästen gick det absolut inte att ha sällskap i vinterhagen. Han slet sönder ston som valacker, jagade dom överallt och vakade som en hök över de stora höbalarna som fanns i hagen. Vägrade att släppa till minsta lilla tugga. Däremot gick det utmärkt i sommarhagen på 4 hektar att ha sällskap.

Fick in en inackordering som prompt skulle ha sällskap och det fick ske på "egen risk" och efter 4 dagar slet min häst sönder hela bakdelen på inackorderingen.

Jo, han var skadad mentalt efter travet men funkade utmärkt med sällskap i hagarna intill under vintern. Hela sommaren fick han leva "naturligt" istället och njöt av det då. :cool:

där min häst står går hon ensam i en minihage. ja har snackat me stallägaren om hon kan få en större hage eller en kompis men de gick inte eftersom hon tydligen va bråkig att ta in på kvällen o va skodd runt om. nu är hon helt barfota o är verkligen världens snällaste att hantera, så ja frågade igen men tydligen skulle hon äta upp de andra hästarnas mat då... :mad:

har iaf kollat på endel andra stall men de e inget som man direkt faller för...

Ja det finns alltid undantag som bekräftar regeln men som jag sagt förut så tycker jag utgångspunkten alltid ska vara att hästar ska ha sällskap då de är av naturen flockdjur, sen att vi sabbar dem genom att förvägra dem sällskap under långa perioder så att de blir elaka mot andra hästar är ju bara tragiskt. De föds ju knappast elaka!

Men har man gjort vad som står i ens makt för att erbjuda sin häst sällskap kan man ju inte göra mycket mer. Men ska sanningen fram så går inte majoriteten av alla dessa ensamma stackare i hagar för att de är elaka eller skadade utan för att deras ägare är sjäviska. Istället för att ta risken för skador då de inte kan träna får hästen betala priset genom att få gå själva- något som jag inte kan poängtera nog är grymt!

Människor som låter sina snälla friska hästar gå en och en i hagen utan annan anledning än risk för skador har inte den insikt och den känsla för hästar som borde vara ett kriterium för att överhuvudtaget få hantera dessa otroliga varelser!

Jag har 6 hästar hemma, 3 hingstar 2 ston o en valack
Gammelhingsten går själv då han avskyr allt vad hästar heter om det inte är ston då förstås, men det är ju ingen lyckad komb om man inte vill ha föl..
3 årshingsten (vbl trav) går ihop med en lika gammal shettishingst och det går kanonbra..
de 2 stona går tillsammans och valacken går själv bredvid stona, han är en sån som slår först o tänker sedan och han är tillfreds med att ha en alldeles egen hage( bara en tråd emellan)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 420
Senast: Sesca
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar