Sv: Hästar+barn+sambo+ekonomi=hur går det ihop?
Precis. Pauser = betald arbetstid. Rast = obetalt.
Vilka arbetstider har du?
Jag har normalarbetstid 8-17. Dvs 9 timmar med 1 timmes (obetald) lunch. Vi får flexa och jag kan dra ner min lunch till 30 minuter om jag vill (men vi får inte strunta i lunch).
Jag vet att vi jobbar 8 timmar sammanlagt, inklusive 30-1h lunch. Jag kanske har tolkat lagen fel, men den säger så här i alla fall:
Den anställde ska ha en rast efter fem timmars arbete. Lagen säger dock inte hur lång rasten ska vara, men om det bara finns en rast under arbetsdagen bör den inte vara kortare än 30 minuter.
Utöver rasterna ska arbetstagaren kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får arbetstagaren inte lämna arbetsstället och pausen räknas som arbetstid. Lagen säger inte hur många eller långa pauserna ska vara utan ger uttryck för att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt.
Precis. Pauser = betald arbetstid. Rast = obetalt.
Vilka arbetstider har du?
Jag har normalarbetstid 8-17. Dvs 9 timmar med 1 timmes (obetald) lunch. Vi får flexa och jag kan dra ner min lunch till 30 minuter om jag vill (men vi får inte strunta i lunch).