F
Fjanton
Skulle vara jättekul om ni med hopphästar av lite längre modell skulle vilja lägga in bilder på dom å skriva någon/några rader om vad ni ser som posetivt respektive negativt i att ha en lite längre hopphäst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle vara jättekul om ni med hopphästar av lite längre modell skulle vilja lägga in bilder på dom å skriva någon/några rader om vad ni ser som posetivt respektive negativt i att ha en lite längre hopphäst.
Min ponny är en lite mer långlinjerade typen, han har lite kortare ben, och är lång över ryggen. jag skulle vilja säga att han har bra galopp och är väldigt stor galopperad, har inte märkt att han har svårt att korta sig eller hoppa upp dåligt. Därimot har vi fått träna lite extra på reaktionsförmågan, men det kan juh ha till indeviden o göra. jag tycker själv att det e skönare känsla att sitta på en häst som är en lite kompaktare modellen, men det är en vanesak.
här kommer lite bilder:
Nypon är oxå lite längre modell
Med henne är dock allting positivt. hon har vägvinnande galopp och är inte det minsta svår att hålla ihop, inga problem för samling och inga problem med att få med bakkärran
hon har vägvinnande galopp och är inte det minsta svår att hålla ihop, inga problem för samling och inga problem med att få med bakkärran
Jag har ett sto på 167, som är väldigt lång, men samtidigt lätt i modellen. e.Irco Mena-Herkules. Hon har gått 140 och har aldrig haft svårt inne på hoppbanorna. De enda jag upplever lite negativt är att hon har haft lite problem med överlinjen, lätt att få ont i ryggen om hon blir lite kall m.m. Nu är hon betäckt eftersom hon har hunnit bli 16 år och har varit lite knackig på slutet. Måste säga att de är lättare att hitta hingstar som är lite mer långlinjerade än kortare exemplar, så de kan man ju också se som lite negativt om det är ett sto man har, men tillslut blev de Cortus iaf.
Hade inte min häst varit så underbar så hade jag nog hellre haft en häst med kortare rygg, då dom brukar ha lättare för sig i galoppen m.m, men å andra sidan kan dom mer längre ryggar lättare ta sig över breda vattengravar m.m. Svårt att säga vad som är bäst, antar att lagom är bäst :smirk: