Hästar av lite längre modell.

F

Fjanton

Skulle vara jättekul om ni med hopphästar av lite längre modell skulle vilja lägga in bilder på dom å skriva någon/några rader om vad ni ser som posetivt respektive negativt i att ha en lite längre hopphäst.

Sv: Hästar av lite längre modell.

Skulle vara jättekul om ni med hopphästar av lite längre modell skulle vilja lägga in bilder på dom å skriva någon/några rader om vad ni ser som posetivt respektive negativt i att ha en lite längre hopphäst.

Min ponny är en lite mer långlinjerade typen, han har lite kortare ben, och är lång över ryggen. jag skulle vilja säga att han har bra galopp och är väldigt stor galopperad, har inte märkt att han har svårt att korta sig eller hoppa upp dåligt. Därimot har vi fått träna lite extra på reaktionsförmågan, men det kan juh ha till indeviden o göra. jag tycker själv att det e skönare känsla att sitta på en häst som är en lite kompaktare modellen, men det är en vanesak. :)

här kommer lite bilder:
Full.jpg

7B6B1D67B8-D6FC-43E4-B490-D288526CE.jpg

070422049.jpg

070422041.jpg

Min ponny är en lite mer långlinjerade typen, han har lite kortare ben, och är lång över ryggen. jag skulle vilja säga att han har bra galopp och är väldigt stor galopperad, har inte märkt att han har svårt att korta sig eller hoppa upp dåligt. Därimot har vi fått träna lite extra på reaktionsförmågan, men det kan juh ha till indeviden o göra. jag tycker själv att det e skönare känsla att sitta på en häst som är en lite kompaktare modellen, men det är en vanesak. :)

här kommer lite bilder:
Full.jpg

7B6B1D67B8-D6FC-43E4-B490-D288526CE.jpg

070422049.jpg

070422041.jpg

Din ponny har nog samma längd som min häst om man "översätter" det till häst. Har du en kompaktare häst som du rider oxå som du kan jämföra med?

Ursäkta att jag tog citat svar skulle nog ta svara på detta istället så att inte alla bilderna visas om igen.

har ett halvblod som är ganska lång över ryggen, han är cirka 168 cm i manken men har minst 155 i täcken. Nackdelar är väl att det är ganska svårt att hitta utrustning som passar, både på längden och breden på bogen. Fördelar är väl att just han i alla fall har lättare att hoppa längre hinder (ex oxer) än rättuppstående. galloppen är bra men svårt att få med bakdelen, kan bero på skador i musklerna som han har haft sen länge. tyvärr :( Men älskar honom i alla fall :love:

Hej,
Hade tidigare ett halvblod 163cm och hade 155-165 i täcken, alltså väldigt långlinjerad. Hans nackdelar var väl att han var svår att rida ihop då han dessutom hade en djävul mellan öronen och inte var särskilt ambitös. Sen var han byggd i nerförs backe vilket gjorde honom ganska framtung vilket inte var särskilt bra för hans framben, men det har ju inte direkt med långlinjerade hästar att göra.
Hans fördelar var att han kom en bra bit per språng så man behövde inte gasa särskilt mkt samt att han hade god teknik fast det har väl inte heller riktigt med det att göra.

Nu har jag en PRE 155cm 135 i täcken som jag tävlar hoppning på.
Den här typen av häst passar mig personligen mycket bättre, kvick och vänbar, en riktig speed häst. Jag var rädd att jag skulle få problem med långa avstånd i början men hon har bra galopp. De smällar man får ta är väl att hindren blir ganska breda när man börjar klättra lite i klasserna men det får jag ta itu med då.

Till Fean: har du bilder på din häst? Till pink_angel:har du bilder på din förra häst? Skulle va så kul å se. Skall även komma med bilder på min pålle.

Är det någon mer som har lite längre (långlinjerad) häst/hästar?

kl.

Min förra ponny var lång i kroppen
7663490.jpg

7663193.jpg

positivt var att han hade väldigt vägvinnande galopp. Men det var mer att hålla ihop.

Nypon är oxå lite längre modell
12540036.jpg

11015302.jpg

Med henne är dock allting positivt. hon har vägvinnande galopp och är inte det minsta svår att hålla ihop, inga problem för samling och inga problem med att få med bakkärran

Nypon är oxå lite längre modell
12540036.jpg

11015302.jpg

Med henne är dock allting positivt. hon har vägvinnande galopp och är inte det minsta svår att hålla ihop, inga problem för samling och inga problem med att få med bakkärran

Hon är nog i samma längd som min häst. Samma längd på rygg å hals.

Var köpte du det snygga schabraket?

Har inte haft någon lång häst och tävlar inte hoppning, men en positiv sak borde vara att det är lättare att hitta sadel än till en liten häst/ponny med kort rygg :angel: sen brukar många långa hästar ha snyggt steg. Har inget med hoppning att göra, men ändå! ;)

hon har vägvinnande galopp och är inte det minsta svår att hålla ihop, inga problem för samling och inga problem med att få med bakkärran

Jag tror det finns många "långa" hästar som ändå är lätta att rida ihop pga psyke eller övrig exteriör, känns lite överskattat att ha korta hästar för samlingens skull. Men som sagt så spelar resten av exteriören stor roll och jag själv upplever att jag lättare får effekt av sitshjälperna när man försöker komma åt bakdelen på en kort häst än en lång, men det kan lika gärna vara en lång ponny som en kort storhäst.

Min pålla är längre modell. Hon är 165 ca i manken o behöver 155 cm i täckena, 145 går i vissa modeller.
Hon kan vara svår att rida ihop o få med sig bakkärran med. Blir lätt framtung.

Bilder (ignorera mig :D)
uppstallda.jpg

hopp8.jpg

trav-1.jpg

min ponny har ganska lång rygg, vet inte hur bra det syns på bilden (syns bättre utan sadel).

det negativa är väl att han har lite svårt att verkligen sätta under sig i galoppen, där skulle jag gärna vilja ha honom lite mer på bakbenen så man får lite bättre tryck. men känns å andra sidan som man inte vill ändra på en 18 årig ponny nu som gått stora klasser hela sitt liv. han funkar så bra ändå!
positivt är väl att galoppen är rätt vägvinnande, går alltid fortare än vad det ser ut. han har en väldigt jämn galopp så i tidshoppningar blir det inte så mkt "av och på" utan man kan hålla samma tempo hela tiden och ändå få bra tid!

12543065.jpg

Jag har ett sto på 167, som är väldigt lång, men samtidigt lätt i modellen. e.Irco Mena-Herkules. Hon har gått 140 och har aldrig haft svårt inne på hoppbanorna. De enda jag upplever lite negativt är att hon har haft lite problem med överlinjen, lätt att få ont i ryggen om hon blir lite kall m.m. Nu är hon betäckt eftersom hon har hunnit bli 16 år och har varit lite knackig på slutet. Måste säga att de är lättare att hitta hingstar som är lite mer långlinjerade än kortare exemplar, så de kan man ju också se som lite negativt om det är ett sto man har, men tillslut blev de Cortus iaf.
Hade inte min häst varit så underbar så hade jag nog hellre haft en häst med kortare rygg, då dom brukar ha lättare för sig i galoppen m.m, men å andra sidan kan dom mer längre ryggar lättare ta sig över breda vattengravar m.m. Svårt att säga vad som är bäst, antar att lagom är bäst :smirk:

Jag har ett sto på 167, som är väldigt lång, men samtidigt lätt i modellen. e.Irco Mena-Herkules. Hon har gått 140 och har aldrig haft svårt inne på hoppbanorna. De enda jag upplever lite negativt är att hon har haft lite problem med överlinjen, lätt att få ont i ryggen om hon blir lite kall m.m. Nu är hon betäckt eftersom hon har hunnit bli 16 år och har varit lite knackig på slutet. Måste säga att de är lättare att hitta hingstar som är lite mer långlinjerade än kortare exemplar, så de kan man ju också se som lite negativt om det är ett sto man har, men tillslut blev de Cortus iaf.
Hade inte min häst varit så underbar så hade jag nog hellre haft en häst med kortare rygg, då dom brukar ha lättare för sig i galoppen m.m, men å andra sidan kan dom mer längre ryggar lättare ta sig över breda vattengravar m.m. Svårt att säga vad som är bäst, antar att lagom är bäst :smirk:

Min pålle har oxå lite svårt att få en fin överlinje undra om det kan ha att göra med att han e lite längre.

E det inte det hästen som oxå e efter Castor (cor de la bryere) precis som min pålle?

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 084
Senast: MML
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 815
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar