Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Sv: Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Håller med helt. Finns många sådana exempel.

Jag förstår hur du menar, men inte säger jag att min häst är hopphäst bara för att jag har en hoppsadel och hoppar nåt hinder på 50cm då och då och inte är han en dressyrhäst bara för att han "går på tygel" närjag rider i min dressyrsadel osv.
Jag tycker fortfarande att hästen ska vara tränad något i den diciplin man vill ha sin häst till innan man kallar den för nåt som man assosierar med en utbildad häst i respektive diciplin.
Detta är väl egentligen mest aktuellt i försäljningssammanhang eller annat när andra personer blir berörda av hur man beskriver sin häst.
För samtidigt, vad folk kallar sina hästar när de är ute och har roligt ska andra bara strunta i.

Jag förstår hur du menar, men inte säger jag att min häst är hopphäst bara för att jag har en hoppsadel och hoppar nåt hinder på 50cm då och då och inte är han en dressyrhäst bara för att han "går på tygel" närjag rider i min dressyrsadel osv.
Jag tycker fortfarande att hästen ska vara tränad något i den diciplin man vill ha sin häst till innan man kallar den för nåt som man assosierar med en utbildad häst i respektive diciplin.
Detta är väl egentligen mest aktuellt i försäljningssammanhang eller annat när andra personer blir berörda av hur man beskriver sin häst.
För samtidigt, vad folk kallar sina hästar när de är ute och har roligt ska andra bara strunta i.

Nä, du kanske inte kallar din häst för hopphäst bara för att den har hoppsadel, men det finns ju andra ;)

Jag kan väl tycka att en häst som tränas och tävlas i en viss disciplin kan kallas för hopphäst, westernhäst osv. Att associera till en utbildad häst i resp. disciplin är väl upp till var och en, men vad kallar du då en unghäst som är tänkt att tävlas i en viss disciplin?

Det tänket verkar finnas mer inom western än inom engelskt i alla fall. Så jo jag tycker nog att det är lite specifikt för western

Håller inte med. Det finns bra och dåligt inom alla discipliner, så jag tycker inte att det resonemanget håller.

Är en unghäst avlad för en viss diciplin brukar man benämna den hoppstammad, dressyrstammad, reiningstammad o.s.v. Det ger ju en fingervisning om vad den har de rätta förutsättningarna för.

Är den inte avlad för ett specifikt ändamål kan man ändå säga "lämpad för hoppning" eller hopptalang e.x. Då har man ändå klargjort vad man tycker unghästen är lämpad för, oavsett vilken ras den tillhör.

Jag skulle bli besviken om jag åkte och tittade på en häst som i annonsen sägs vara westernriden, men i själva verket är riden rätt fram i skog och mark med westernutrustning, och inte förstår de grundläggande hjälperna. Hade det dock stått lämpad för western hade jag inte förväntat mig lika mycket. Lika väl hade jag blivit besviken om det stod hopphäst och hästen inte tar sig runt en 90-bana felfritt. Då är det ingen hopphäst i mina ögon, men kan ev. bli med mer träning, alltså lämpad för hoppning...

Är en unghäst avlad för en viss diciplin brukar man benämna den hoppstammad, dressyrstammad, reiningstammad o.s.v. Det ger ju en fingervisning om vad den har de rätta förutsättningarna för.

Är den inte avlad för ett specifikt ändamål kan man ändå säga "lämpad för hoppning" eller hopptalang e.x. Då har man ändå klargjort vad man tycker unghästen är lämpad för, oavsett vilken ras den tillhör.

Jag skulle bli besviken om jag åkte och tittade på en häst som i annonsen sägs vara westernriden, men i själva verket är riden rätt fram i skog och mark med westernutrustning, och inte förstår de grundläggande hjälperna. Hade det dock stått lämpad för western hade jag inte förväntat mig lika mycket. Lika väl hade jag blivit besviken om det stod hopphäst och hästen inte tar sig runt en 90-bana felfritt. Då är det ingen hopphäst i mina ögon, men kan ev. bli med mer träning, alltså lämpad för hoppning...

Ja, jag skulle också bli besviken om en häst som sades vara westernriden bara var riden rakt fram i skogen. Men frågan var ju vad en "westernhäst" var och en westernhäst kan ju lika gärna ridas rakt fram i skogen...

Att en häst är avlad för ett ändamål är en annan sak än vad den är tränad för. Det finns ju även hästar som varit framgångsrika i hoppning och senare blivit framgångsrika i dressyr, t.ex.

Vad en person anser en häst vara lämpad för kan ju också variera. Människor har olika åsikter om vad som är lämpligt till vad.

Ja, jag skulle också bli besviken om en häst som sades vara westernriden bara var riden rakt fram i skogen. Men frågan var ju vad en "westernhäst" var och en westernhäst kan ju lika gärna ridas rakt fram i skogen...

Om en häst bara är riden rakt fram i skogen med westernutrustning, utan att kunna grundläggande hjälper, är den ju ej westernriden, och kan således inte heller betraktas som westernhäst i mina ögon, oavsett ras (här bortser vi från helt gröna hästar). Däremot, en utbildat häst, som bara rids ut, är ju en westernhäst på uteritt:D

It´s not the over priced horse, it´s not the fancy rig, nor the flashy rinestone cloths!
It´s the way they handel the horse and the way they walk´s;
Their Bowleged As Hell ;)
Az

Tyvärr finns det några i vårat land som tror att bara för du rider i en westernsadel så rider man western och givetvis blev hästen en westernhäst.
Men om jag nu går ut och lägger på en dressyr sadel på min kuse...har jag då fått en dressyr häst?:confused:

Jag undrar ärligt:

Om jag lägger dressyrsadel på min häst och kallar den dressyrhäst, för vem är det ett problem?
Om jag lägger westernsadel på min häst och kallar den westernhäst, för vem är det ett problem?

hm, bra fråga!
alltså måste svaret bli till trådskaparan, att det är upp tíll var och en att kalla sin häst precis vad man vill.

MEN

om det då kommer en fullständig novis på western, och ser en något mindre novis på western harva runt o kalla det för westernridning, då kan man kanske få en lite felaktig bild av vad westernridning är?

eller om novisen ser det som kallas för "westernhäst", som kanske är en travare, haflinger, arab, halvblod, tinker, som används i någon westerngren, eller t o m quarter som rids i klassiska grenar (är det då fortfarande en westernhäst), vad är då bilden av westernhästen?

ELLER

om det då kommer en fullständig novis på dressyr, och ser en något mindre novis på dressyr harva runt o kalla det för dressyrridning, då kan man kanske få en lite felaktig bild av vad dressyrridning är?

eller om novisen ser det som kallas för "dressyrhäst", som kanske är en travare, haflinger, arab, quarter, tinker, som används på dressyrtävling på låg nivå, eller t o m halvblod som rids i westerngrenar (är det då fortfarande en dressyrhäst), vad är då bilden av dressyrhästen?

Du menar att detta (det motsatta till ditt scenario) aldrig händer?

Det finns massor av människor som fått felaktiga uppfattningar av än det ena, än det andra, det kan vi aldrig gardera oss mot. Men om vi på något sätt inför tysta överenskommelser om vad som är western och inte och "ser ned" på de som inte passar in i vår bild av vad westernridning är så tror jag att vi kommer att få större problem

Senast ändrad:

Nej!

Bara för man lägger på en speciell sadel så är det inte en annan häst! T ex jag lägger en hoppsadel på en dressyr häst den blir ju nte hopphäst för det, den tävlar ju fortfarande i dressyr som huvudgren!

PRECIS!:bow::bow:
jo, det är precis alla dessa scenarior jag menar.

Det finns i alla discipliner en idealbild, av vad en fullt utbildad ryttare och häst KAN. Detta betyder inte att jag ser ner på någon (inklusive mig själv) som inte kan (eller VILL) rida på den nivån.
Pratade med min granne om det häromdagen, hon inser att hon bör sluta kalla sig nybörjare nu, för hon har faktiskt hållit på med westernridning (och regelbundet tränat för tränare) på sin nordsvenk i snart 8 år :D

Själv har jag hållit på med ridning och träning i över 25 år (vadå gammal :-) ) och tycker bara att det finns mer att lära sig hela tiden!!

Senast ändrad av en moderator:

Nej!

Bara för man lägger på en speciell sadel så är det inte en annan häst! T ex jag lägger en hoppsadel på en dressyr häst den blir ju nte hopphäst för det, den tävlar ju fortfarande i dressyr som huvudgren!

Det finns hästar som tävlats framgångsrikt i hoppning och sedan gått över och tävlats framgångsrikt i dressyr, vad är en sån häst? Hopphäst, eller dressyrhäst?(ex. Ajax)

PRECIS!:bow::bow:
jo, det är precis alla dessa scenarior jag menar.

Det finns i alla discipliner en idealbild, av vad en fullt utbildad ryttare och häst KAN. Detta betyder inte att jag ser ner på någon (inklusive mig själv) som inte kan (eller VILL) rida på den nivån.
Pratade med min granne om det häromdagen, hon inser att hon bör sluta kalla sig nybörjare nu, för hon har faktiskt hållit på med westernridning (och regelbundet tränat för tränare) på sin nordsvenk i snart 8 år :D

Själv har jag hållit på med ridning och träning i över 25 år (vadå gammal :-) ) och tycker bara att det finns mer att lära sig hela tiden!!

...och jag har försökt med western i 13 år och har inte lyckats kravla mig till C-nivå än riktigt än, bara varit där och nosat lite... Vad är då jag? Westernryttare, "wannabe", ridtant, skogsmulle, eller vad? Och min gamla travartant då? Vad är hon? Westernhäst, travare, fölsto, sällskapsdam, tävlingshäst, kelgris eller vad?

Det finns hästar som tävlats framgångsrikt i hoppning och sedan gått över och tävlats framgångsrikt i dressyr, vad är en sån häst? Hopphäst, eller dressyrhäst?(ex. Ajax)
en god allrounder;)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 520
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar