Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta är ju inte något som är specifikt för western precis...Grundtänket borde ju ändå vara lugna stabila hästar som kan jobba i rätt form utan att man sågar ner dem och att de är lyhörda.
Jag tycker en westernhäst är en häst som reds in från grunden i western, då e det en tvättäkta westernkuse, och om det är en Quarter eller Paint är det ju bara ett pluss i kanten
Jo men visst är det så
westernsadel= westernhäst
Och när jag rider barbacka blir det till en wildhäst
nej skämt och sido, är det verkligen så många som säger att de rider western
bara för de har en westernsadel? Jag känner inte till en enda och har inte varit med om det i något av de 7 stallen som jag stått i (eller mina hästar) under hela mitt liv.
Är det underförståt att om man inte kan någonting så är man en engelsk ryttare då? trots att de rider lika lite klassisk dressyr som westernridning?
Är man ett DET om man är nybörjare?
...och varför ska man inte få säga att man rider western när man har westernsadel? Finns det nån som har patent på ordet "western"?
Man måste inte vara expert, det har väl ingen skrivit?
Men att bara slänga på en westernsadel är ju inte att rida western.
Och faktiskt är det känslan man inte törs kalla sig westernryttare hur som helst för att man inte vill bli dömd med någon westernmåttstock som säger att man inte är duktig nog.
Ja tänk om det hade varit så lätt. Då hade jag kunnat kalla min häst för westernhäst redan nu.....
Nä, en häst ska ha blivit tränad eller åtminstonde kommit en bit i grundträningen tycker jag för att kallas westernhäst.
Själv är jag precis i starten och hoppas på att få kalla min häst för westernhäst inom en inte allt för lång framtid...
Håller med dig. Det är dumt tycker jag. Alla måste ju börja nånstans, eller hur? Även en nybörjare inom ridning har väl rätt att kalla sig ryttare? Vad skulle det annars heta? Häståkare? Har man skaffat westernsadel och vill rida western så måste man väl få säga att man rider western? Är man skogsryttare så säger man väl det? Rider man western i skogen så är man westernryttare. Som jag sagt tidigare, det finns väl ingen som har patent på ordet western? Jag tycker det liknar snobberi när man anser att man måste ha kommit till en viss (odefinierad) nivå för att få kalla sig westernryttare.
Om man jämför med andra discipliner: När får man kalla en häst hopphäst, dressyrhäst, körhäst, distanshäst?
Jag tycker ingen här inne på forumet ska vara rädda för att kalla sin ridning westernridning, men jag förstår TS tanke. Att bara byta ut sin sadel och inte ändra sitt tänkande eller ridsätt gör ju en inte genast till en westernryttare. När jag var yngre var det en tjej i mitt stall som ändrade sig över en natt, hennes pappa köpte en westernsadel (börjes skräpsadel btw) och sen red hon helt plötsligt western. Hon hade aldrig sett ett westernekipage irl men hon hade ju sadeln! Hästen reds sedan sönder på kort tid, gick på bogarna hela tiden och mest i flänggallopp efterssom han inte var balanserad eller hade styrkan att bära sig... Sådant är tråkigt att se...
Visst är det tråkigt att se sånt, men det finns ju inom alla discipliner. Finns säkert de som köper en hoppsadel och hoppar över pinnar utan att ha minsta koll på vad de gör också