Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Sv: Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Meh...det kommer man ju runt med att döpa om raserna...Svensk QH = Nordsvensk... Norsk QH=Fjording... :idea:

Vad är en westernhäst då ;)?
En travare kommer ju alltid vara travare även som ridhäst, blir det då "Jag rider western på min travare, man han är ingen westernhäst!"? - det låter faktiskt logiskt. Jag tycker en westernhäst är en häst som reds in från grunden i western, då e det en tvättäkta westernkuse, och om det är en Quarter eller Paint är det ju bara ett pluss i kanten

Jag ser målet med ridingen vad man rider, inte sadel eller klädsel. Jag red flera år före mina westernsadel, för att hitta den mjuka ridingen och den låga formen.

Nu är jag lycklig ägare till en westernsadel och rider fortfarande i ridbyxor och hjälm, målet är western och att en dag känna att det riktigt funkar så man kanske vågar sig på en liten tävling :laugh:

Jag tycker en westernhäst är en häst som reds in från grunden i western, då e det en tvättäkta westernkuse, och om det är en Quarter eller Paint är det ju bara ett pluss i kanten

Precis.
Fast om man rider "om" sin häst till westernhäst så är det ju också en westernhäst, även om det var hopphäst innan.

Jo men visst är det så :grin:
westernsadel= westernhäst

Och när jag rider barbacka blir det till en wildhäst :devil:

nej skämt och sido, är det verkligen så många som säger att de rider western
bara för de har en westernsadel? Jag känner inte till en enda och har inte varit med om det i något av de 7 stallen som jag stått i (eller mina hästar) under hela mitt liv.

Är det underförståt att om man inte kan någonting så är man en engelsk ryttare då? trots att de rider lika lite klassisk dressyr som westernridning?
Är man ett DET om man är nybörjare?

Ja, en hopphäst kan ju bli dressyrhäst, så varför ska inte en travare kunna bli westernhäst? Hästen är väl vad den används till, eller? En fälttävlanshäst kan ju få en ny karriär som avelshäst? Annat är det ju med rasen/ursprunget.

Jo men visst är det så :grin:
westernsadel= westernhäst

Och när jag rider barbacka blir det till en wildhäst :devil:

nej skämt och sido, är det verkligen så många som säger att de rider western
bara för de har en westernsadel? Jag känner inte till en enda och har inte varit med om det i något av de 7 stallen som jag stått i (eller mina hästar) under hela mitt liv.

Är det underförståt att om man inte kan någonting så är man en engelsk ryttare då? trots att de rider lika lite klassisk dressyr som westernridning?
Är man ett DET om man är nybörjare?

...och varför ska man inte få säga att man rider western när man har westernsadel? Finns det nån som har patent på ordet "western"?

...och varför ska man inte få säga att man rider western när man har westernsadel? Finns det nån som har patent på ordet "western"?

Precis, det är just denna diskussion som gör att man blir rädd att säga att man rider western för då kommer väl någon "besser wisser" och talar om att det gör man minsan inte för man inte är expert än :P

Man måste inte vara expert, det har väl ingen skrivit?

Men att bara slänga på en westernsadel är ju inte att rida western.

Ja tänk om det hade varit så lätt. Då hade jag kunnat kalla min häst för westernhäst redan nu.....;)
Nä, en häst ska ha blivit tränad eller åtminstonde kommit en bit i grundträningen tycker jag för att kallas westernhäst.
Själv är jag precis i starten och hoppas på att få kalla min häst för westernhäst inom en inte allt för lång framtid...:laugh:

Senast ändrad:

Man måste inte vara expert, det har väl ingen skrivit?

Men att bara slänga på en westernsadel är ju inte att rida western.

nej men att bara slänga på en sadel och rida är ju inte att rida inom någon kategori, gör man inget så ÅKER man häst.
Att folk runt om hela sverige sitter och nöter i en dressyrsadel och sliter i hästens mun och kallar det dressyr borde kanske diskuteras istället,

Sen är det en annan sak om man rider klassik dressyr med dess hjälper i en westernsadel och kallar det westernridning, det hade även fått mig att höja ögonbrynen men jag har inte sett det än.

Och faktiskt är det känslan man inte törs kalla sig westernryttare hur som helst för att man inte vill bli dömd med någon westernmåttstock som säger att man inte är duktig nog.

Och faktiskt är det känslan man inte törs kalla sig westernryttare hur som helst för att man inte vill bli dömd med någon westernmåttstock som säger att man inte är duktig nog.

Håller med dig. Det är dumt tycker jag. Alla måste ju börja nånstans, eller hur? Även en nybörjare inom ridning har väl rätt att kalla sig ryttare? Vad skulle det annars heta? Häståkare? Har man skaffat westernsadel och vill rida western så måste man väl få säga att man rider western? Är man skogsryttare så säger man väl det? Rider man western i skogen så är man westernryttare. Som jag sagt tidigare, det finns väl ingen som har patent på ordet western? Jag tycker det liknar snobberi när man anser att man måste ha kommit till en viss (odefinierad) nivå för att få kalla sig westernryttare.

Ja tänk om det hade varit så lätt. Då hade jag kunnat kalla min häst för westernhäst redan nu.....;)
Nä, en häst ska ha blivit tränad eller åtminstonde kommit en bit i grundträningen tycker jag för att kallas westernhäst.
Själv är jag precis i starten och hoppas på att få kalla min häst för westernhäst inom en inte allt för lång framtid...:laugh:

Om man jämför med andra discipliner: När får man kalla en häst hopphäst, dressyrhäst, körhäst, distanshäst?

Håller med dig. Det är dumt tycker jag. Alla måste ju börja nånstans, eller hur? Även en nybörjare inom ridning har väl rätt att kalla sig ryttare? Vad skulle det annars heta? Häståkare? Har man skaffat westernsadel och vill rida western så måste man väl få säga att man rider western? Är man skogsryttare så säger man väl det? Rider man western i skogen så är man westernryttare. Som jag sagt tidigare, det finns väl ingen som har patent på ordet western? Jag tycker det liknar snobberi när man anser att man måste ha kommit till en viss (odefinierad) nivå för att få kalla sig westernryttare.

Du slår huvudet på spiken :rofl:

Om man jämför med andra discipliner: När får man kalla en häst hopphäst, dressyrhäst, körhäst, distanshäst?

Här tycker jag att man kan prata om två olika saker. Dels hästtyp, d.v.s en hopphäst är för mig en häst som har de fysiska förutsättningarna för hoppning, är avlad för ändamålet, har "rätt" exteriör och är tränad för det. Sedan har vi användningsområde för en häst, där ex. en fjording kan användas för hopptävling, även om den inte har de fysiska förutsättningarna, inte är avlad för ändamålet men dock är tränad för det.

Inom westernridningen blir dock inte gränserna lika klara efterssom westernridningen är så bred, vilken är en utav de anledningar jag lockats till sporten. I pleasure kan det väl vara svårare att hävda sig med en udda hästras, men i de andra grenarna där gångarter och exteriör inte spelar lika stor roll är det ju oftast hästens ridbarhet som bedöms, och där kan du ju hävda dig med de flesta hästtyperna, så länge ni är ett samspelt ekipage. Och det är ju det som är så underbart:laugh: Oavsett om du har en Shire eller ett gotlandsruss så kan du komma ganska långt!

Jag tycker ingen här inne på forumet ska vara rädda för att kalla sin ridning westernridning, men jag förstår TS tanke. Att bara byta ut sin sadel och inte ändra sitt tänkande eller ridsätt gör ju en inte genast till en westernryttare. När jag var yngre var det en tjej i mitt stall som ändrade sig över en natt, hennes pappa köpte en westernsadel (börjes skräpsadel btw:crazy:) och sen red hon helt plötsligt western. Hon hade aldrig sett ett westernekipage irl men hon hade ju sadeln! Hästen reds sedan sönder på kort tid, gick på bogarna hela tiden och mest i flänggallopp efterssom han inte var balanserad eller hade styrkan att bära sig... Sådant är tråkigt att se...

Jag tycker ingen här inne på forumet ska vara rädda för att kalla sin ridning westernridning, men jag förstår TS tanke. Att bara byta ut sin sadel och inte ändra sitt tänkande eller ridsätt gör ju en inte genast till en westernryttare. När jag var yngre var det en tjej i mitt stall som ändrade sig över en natt, hennes pappa köpte en westernsadel (börjes skräpsadel btw:crazy:) och sen red hon helt plötsligt western. Hon hade aldrig sett ett westernekipage irl men hon hade ju sadeln! Hästen reds sedan sönder på kort tid, gick på bogarna hela tiden och mest i flänggallopp efterssom han inte var balanserad eller hade styrkan att bära sig... Sådant är tråkigt att se...

Visst är det tråkigt att se sånt, men det finns ju inom alla discipliner. Finns säkert de som köper en hoppsadel och hoppar över pinnar utan att ha minsta koll på vad de gör också :(

Visst är det tråkigt att se sånt, men det finns ju inom alla discipliner. Finns säkert de som köper en hoppsadel och hoppar över pinnar utan att ha minsta koll på vad de gör också :(

Självklart.

Och du vet väl att om man hoppas en stock i skogen så kan man sedan sälja hästen som lovande hopphäst, för de högre klasserna! :idea:

Det finns sånt här inom alla typer av ridning :laugh:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 520
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar