Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Sv: Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Då har den ju gått över till dressyr alltså en dressyr häst, men tävlar man båda är det ju både en dressyr, och hopp häst! (Allrund häst)

Det finns hästar som tävlats framgångsrikt i hoppning och sedan gått över och tävlats framgångsrikt i dressyr, vad är en sån häst? Hopphäst, eller dressyrhäst?(ex. Ajax)

Om jag skulle ha en sådan häst och någon skulle fråga så skulle jag svara att han är en dressyrhäst, men fd hopphäst helt enkelt.
Tävlar han i båda så är han väl både och.

Jag undrar ärligt:

Om jag lägger dressyrsadel på min häst och kallar den dressyrhäst, för vem är det ett problem?
Om jag lägger westernsadel på min häst och kallar den westernhäst, för vem är det ett problem?

Så länge du själv har hästen är det väl inga problem alls men är det en häst som ska säljas så gör det väldigt mycket tycker jag.

Håller med dig. Det är dumt tycker jag. Alla måste ju börja nånstans, eller hur? Även en nybörjare inom ridning har väl rätt att kalla sig ryttare? Vad skulle det annars heta? Häståkare? Har man skaffat westernsadel och vill rida western så måste man väl få säga att man rider western? Är man skogsryttare så säger man väl det? Rider man western i skogen så är man westernryttare. Som jag sagt tidigare, det finns väl ingen som har patent på ordet western? Jag tycker det liknar snobberi när man anser att man måste ha kommit till en viss (odefinierad) nivå för att få kalla sig westernryttare.

:bow::bow::bow:

Håller med dig. Det är dumt tycker jag. Alla måste ju börja nånstans, eller hur? Även en nybörjare inom ridning har väl rätt att kalla sig ryttare? Vad skulle det annars heta? Häståkare? Har man skaffat westernsadel och vill rida western så måste man väl få säga att man rider western? Är man skogsryttare så säger man väl det? Rider man western i skogen så är man westernryttare. Som jag sagt tidigare, det finns väl ingen som har patent på ordet western? Jag tycker det liknar snobberi när man anser att man måste ha kommit till en viss (odefinierad) nivå för att få kalla sig westernryttare.

:bow: PRECIS vad jag tänkte skriva! Det finns väl inga svenska standarder eller så för vad som får definieras som en westernhäst eller westernryttare :p

Ni tycker alltså att det är helt ok att som tex dressyrryttare med dressyrhäst en dag slänga på en westernsadel och fjanta runt på en tygel och sedan säga att man helt seriöst provat western, eller rentutav rider western?
Det tycker jag är ett hån mot seriösa westernryttare.

En god vän till mig gjorde just det. Startade även i D-klass och placerade sig på westerntävling. H*n är inte westernryttare då inriktningen är klart på de högre klasserna i dressyr men det var inget fel på teknik och lydnad för western.

Vänd på resonemanget: Är det är helt ok att som westernryttare med westernhäst en dag slänga på en dressyrsadel och fjanta runt på kandar och sedan säga att man helt seriöst provat dressyr, eller rentutav rider dressyr?

Tja, jag tycker att det beror på om man klarar av det! varför måste det vara vattentäta skott mellan disciplinerna? God ridning är god ridning oavsett disciplin, tycker jag!

Så länge du själv har hästen är det väl inga problem alls men är det en häst som ska säljas så gör det väldigt mycket tycker jag.

Ska den säljas har man väl ett riktigt guldläge om den kan ridas i både western och dressyr! ;)

Ja, det är klart, likaså tvärtom, men frågan var ju vad man hade för häst beroende på vilken sadel den har på sig.

Om jag som köpare åker och tittar på en häst som sägs vara westernriden för att den har en westernsadel på sig och sen visar det sig att den inte kan ett jota western, då är man helt fel ute....och givetvis tvärtom.

Vänd på resonemanget: Är det är helt ok att som westernryttare med westernhäst en dag slänga på en dressyrsadel och fjanta runt på kandar och sedan säga att man helt seriöst provat dressyr, eller rentutav rider dressyr?

Självklart gäller det i båda riktningar.

Men jag tycker det är skrämmande vanligt med folk som slänger på w-sadel och säger att de minsann provat western.

Jag måste bara fråge eftersom jag älskar min westernsadel :love:
Om man bara rider då och inte kallar det för något mer än att rida är det sadeln som avgör viken ridstill jag rider :o

Men jag tycker det är skrämmande vanligt med folk som slänger på w-sadel och säger att de minsann provat western.

Och...? Spelar det nån roll, egentligen? Vad inebär det att ha "provat" western?

Jag måste bara fråge eftersom jag älskar min westernsadel :love:
Om man bara rider då och inte kallar det för något mer än att rida är det sadeln som avgör viken ridstill jag rider :o

Du får väl kalla det vad du vill, tycker inte att det viktigaste är vad man kallar det man gör, utan vad man verkligen gör....

Är det verkligen vanligt? Jag har aldrig träffat ngn som resonerat så... Däremot känner jag flera som tvärtom rider western i engelsk sadel!

Är det verkligen vanligt? Jag har aldrig träffat ngn som resonerat så... Däremot känner jag flera som tvärtom rider western i engelsk sadel!

Jag har faktiskt inte heller träffat nån som sagt så, snarare att det finns de som rider och tränar och till och med kanske tävlar på låg nivå som nästan inte törs säga att de håller på med westernridning!

Nej, i mina ögon är det inte god ridning att slänga på ett kandar och fjanta runt på det utan att ha utbildat hästen för att bli riden på kandar, eller själv vara utbildad på det. Men har du tidigare utbildat dig inom dressyren, vet hur man rider på ett kandar och hästen är invand på dubbla bett och förstår signalerna är det väl helt OK att rida dressyr på sin westernhäst. Men då kallas det ju knappast att fjanta runt. Vill man börja träna sin häst seriöst i dressyr funkar det utmärkt med den vanliga westyernutrustningen och ett bett hästen är van vid, det är ju inte sadeln som avgör vad du rider.

Som sagt, det är återigen inte utrustningen som avgör vad du rider, det är HUR du rider som avgör vad du rider. Och det är inte vad du rider för dagen som bestämmer vad du har för häst, utan hästens utbildning och dina långsiktiga mål med hästen.

Tja, kanske det. Men lika illa som att slänga på ett kandar och dressyrsadel och fjanta runt, lika illa är det att slänga på en westernsadel, ett stångbett och rida hästarna i "fri form", d.v.s. för en okunnig ofta på bogarna, och harva runt utan att veta vad man gör. Inget av det bör kallas för varken dressyr eller westernridning.

Håller fast vid min ståndpunkt, det är helt ok att rida runt i westernsadel oavsett vad du rider, men att kalla det westernridning kräver mer än en sadel.

Vi kan helt enkelt enas om att vi är oense;)

Men herregud! :) Hur kan ni haka upp er på sånt här? Om nån vill säga att man provat på eller rider western bara för att man köpt en westernsadel så är väl det helt ok!! :)
Och att säga att man bara rider western om man har rätta westerntänket är ju löjligt! Vad skulle det vara för tänk??

Bra tänk finns inom alla disipliner!

Jag kan inte hjälpa att undra över om NI som irriterar er så på dessa människor (som enligt er bara har westernsadel och inte westerntänktet) kanske i själva verket tillhör denna grupp som ni hyser sånt agg mot???? :angel: Jag menar.. hade ni varit säkra på er egen ridning så hade ni kanske inte behövt att kritisera andras.....?

Håller dessutom med i ALLT som Ginne skriver! :bow::bow:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 520
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar