Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Sv: Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Ridning är ridning, punkt slut. Det finns bra och dålig. Vissa rider i skogen, andra rider på bana. På bana kan man träna en massa olika saker om man vill. Man kan också träna för en tränare. Sen så kan man tävla. På alla möjliga olika sätt. Tycker man att man håller på med westernridning så säger man det, tycker man att man håller på med hoppning så säger man det, osv. Om nån frågar. Annars gör man som man vill. Spelar det verkligen så himla stor roll vad det HETER? Kan inte grannen som köpt en westernsadel få säga att han rider western? Om du bejakar honom så kanske han blir intresserad av att lära sig mer. Om du förnekar honom kanske han blir sur och gör som han vill i alla fall?

va det här till mig? Klart grannen kan säga att han rider western, men det är väl met troligt att han rider i westernsadel. Har du kunskapen o själen med dig i western style, så kan du rida i vilken sadel som hellst. Förusatt att du inte tävlar eller roopar. Men en sak är säker , bara för att jag slänger på en dressyrsadel så blir vi defenetivt inget dressyr ekipage. Jag tror inte man är ute efter bekräftelser. Antingen rider man western eller inte. Struntar i vad grannen säger.

Senast ändrad av en moderator:

va det här till mig? Klart grannen kan säga att han rider western, men det är väl met troligt att han rider i westernsadel. Har du kunskapen o själen med dig i western style, så kan du rida i vilken sadel som hellst. Förusatt att du inte tävlar eller roopar. Men en sak är säker , bara för att jag slänger på en dressyrsadel så blir vi defenetivt inget dressyr ekipage. Jag tror inte man är ute efter bekräftelser. Antingen rider man western eller inte. Struntar i vad grannen säger.

Well Put :bow:
Minns many years ago jag rid min fjörd barback upp för gammle Rya Vägen som sträcker sig mellen Almhålt - Glimåker, kom på en gubbe i sin trägård och han sa "jaså, en westerner" led till en lång prat stud där han hade varit cowboy i Montana i sin yngradager!
Az

Ni karlar har ju inte så mycke själ kanske. Men om jag säger att western style är ett föhållningssätt, är du med mig då? Killar gör bara utan att tänka, men tjejer har ofta själ o hjärta med. Det brukar funka för båda.

Western lifestyle måhända vara ett förhållningssätt men westernridning behöver definitivt inte vara det. Tycker man att det är kul att rida western så räcker det. Man behöver inte hålla på med horsemanship eller tycka om countrymusik, att rida western är mycket enklare än så. Man måste tycka det är kul, det räcker.

Kan bara hålla med. Westernridning är varken själsligt eller ett förhållningssätt. Tänk om man skulle kalla dressyrridning eller hoppning eller fälltävlan eller körning eller trav eller distansridning eller... för ett förhållningssätt!

Svara du på ett annans:
TILL SALU, WESTERN HÄST!
Åka den långa vägen utt för att prova hästen.
Vad har du för föruttsättning att den är en Western Häst?
Az

Ja, men det verkar vara lite av detta "life style" som kännetecknar om man får räknas eller ej.

Jag tycker egentligen att hela diskussionen är urfånig, men kunde inte låta bli att fundera..
Min kära ponny, en 14årig fjord/island, och jag, en vanlig västgöte, kallas hos mig för westerekipage.
Vi kan inga flashiga rörelser som spin och slide, men är bra på trail och tävlar bruksridning en gång om året (inga licenser för wrastävlingar, med mina ambitioner vill man inte betala så mycket för tävling). Jag kan rida på en hand men har inte utbildat hästen ordentligt för det pga mitt ointresse för tävling och min förkärlek för naturen. Han funkar utmärkt på stång men går helst på sidepull.
Jag minns knappt när jag red på en ridbana senast. Jag rider för tränare någon gång ibland när jag har pengar till det. Det är inte högsta prioritet direkt.
Hästen är en idealisk körhäst dessutom (får jag kalla honom så när jag mest drar en vagn rakt fram på vägen?) och kan arbeta i skogen.

Får jag säga att jag är westernryttare och har en westernhäst?
När någon frågar så säger jag att jag rider western. Min häst är en all round häst som är super på allt som går lugnt och städat till.

vem har surrat om horsemanship o kojazz? Att ha kul är nog ett förhållningsätt som är så gott som något.

Svara du på ett annans:
TILL SALU, WESTERN HÄST!
Åka den långa vägen utt för att prova hästen.
Vad har du för föruttsättning att den är en Western Häst?
Az

Åker jag lång väg för att prova en häst så har jag tagit reda på tillräckligt för att jag ska tycka det är intressant att åka. Och för mig är inte rubriken "westernhäst" viktigast. Det viktigaste är att hästen motsvarar det jag vill ha ut av en häst. Visserligen kan jag aldrig 100% säkert veta att det säljaren säger stämmer med vad jag menar, även om det låter så, men en del kan man ju i alla fall försöka fråga sig fram till!

Frågan är då: var ÄR en westernhäst? För mig är det en häst jag rider western på. Och det kan vara vilken sorts häst som hellst. Jag letar efter en häst som passar mig, sen tänker jag rida western på den, då blir det min westernhäst.

Senast ändrad:

Hi Ginna:
Hmmm, låter som en Moment 22, en western häst är den jag rida western på, när jar är rida western :crazy:
Här har vi över 6 sider om "VAD ÄR WESTERN" alla har sina philosofi från den praktiska till den State Of Mind?
När jag växt upp sånt har kom aldrig på tal, alla häster var western riden utan för dom få om var tränet i English.
Jag kan svara på min egen frågar:
TILL SALU, WESTERN HÄST
En häst jag kan neck rein på så att jag kan har en hand lydig så jag kan göra mitt jobb, opening gates, throwing my rope or trailing a hand horse.
Verka rätt enkel för mig.
Az

Då säger jag att du talar om en "westernriden" häst! Alltså en westernhäst som är utbildad ;)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 520
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar