Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Sv: Häst+Westernsadel=Westernhäst?

Så löjligt.

Jag är säker på min ridning, jag har faktiskt rätt att kritisera andra ändå.

Jag tycker bara det känns som ett hån när vissa tror att westernridning bara handlar om sadeln och att rida på en hand!

Jag menar mest att dessa personer som det handlar om kanske inte alltid kan så mycket och då känns det lite fjantigt att sitta och störa sig på dom. Låt dom hållas om dom vill kalla det western :)

Så löjligt.

Jag är säker på min ridning, jag har faktiskt rätt att kritisera andra ändå.

Jag tycker bara det känns som ett hån när vissa tror att westernridning bara handlar om sadeln och att rida på en hand!

Om det är mig du menar så har inte du heller fattat min poäng... ;)

Jag menar mest att dessa personer som det handlar om kanske inte alltid kan så mycket och då känns det lite fjantigt att sitta och störa sig på dom. Låt dom hållas om dom vill kalla det western :)

Just det!
Hur ska vi få folk intresserade av western om vi tycker att dom inte får säga att dom rider western när dom "bara provar"? Det är väl bra att fler kallar sig för westernryttare? När sedan dessa personer träffar andra som kommit längre och också kallar sig westernryttare kan de förstnämnda lära sig av dem! Om de som är "riktiga" westernryttare ser ned på de som larvar runt i skogen i westernsadel kommer vi att få växande avstånd mellan de som "bara kallar sig" westernryttare och de som uppfyller de odefinierade kriterier vissa här har för att man ska få kalla sig westernryttare. Och det främjar knappast westernridningen i stort, anser jag.

Just det!
Hur ska vi få folk intresserade av western om vi tycker att dom inte får säga att dom rider western när dom "bara provar"? Det är väl bra att fler kallar sig för westernryttare? När sedan dessa personer träffar andra som kommit längre och också kallar sig westernryttare kan de förstnämnda lära sig av dem! Om de som är "riktiga" westernryttare ser ned på de som larvar runt i skogen i westernsadel kommer vi att få växande avstånd mellan de som "bara kallar sig" westernryttare och de som uppfyller de odefinierade kriterier vissa här har för att man ska få kalla sig westernryttare. Och det främjar knappast westernridningen i stort, anser jag.

:bow::bow:
Hade inte kunnat skriva det bättre själv!! :laugh::banana:

Du tycker alltså seriöst att man provat western och kan yttra sig om det om man utan hjälp eller tränare lånar en westernsadel och rider på en hand och bara flänger runt?

Vilket många gör.
Har man kunnig hjälp som guidar lite så visst, då provar man verkligen western.
Men att bara slänga på sadeln och prova att slita lite snäva svängar är inte att prova.

Jag tycker seriöst att det inte är något stort problem om människor kallar sig westernryttare utan att vara proffs!

Visst, det finns säkert de som tycker det är "häftigt" och flänger runt utan att veta vad de gör, men so what? Blir de genuint intresserade av western så kommer de antagligen, förr eller senare att ta reda på mer, kanske börja träna för en instruktör, lära sig rida ordentligt. Blir de inte genuint intresserade, so what (igen) alla har inte samma intressen. Men stöter vi bort dem som börjar med att flänga genom att säga åt dem att "det där är inte western!" Då tror jag att de i mindre utsträckning vill vara med och lära sig mer. Men det är ju bara vad jag tror!

Senast ändrad:

Du tycker alltså seriöst att man provat western och kan yttra sig om det om man utan hjälp eller tränare lånar en westernsadel och rider på en hand och bara flänger runt?

Har jag sagt att "man kan yttra sig" om western när man bara provat? Det kan jag inte minnas....

Precis som när jag slänger dressyrsadel på min westernhäst så blir han dressyrhäst direkt!:angel:

Tycker man det är kul med western så får man väl kalla sig westernryttare, precis som man får kalla sig hoppryttare om man tycker det är kul. Vilken nivå man sedan rider på är ju en helt annan sak. Det skulle bli en väldigt snobbig sport om man la restriktioner på när man får vara westernryttare. Ju fler westernryttare desto bättre!!! Är man på skogsmullenivå, more power to you!

Tycker man det är kul med western så får man väl kalla sig westernryttare, precis som man får kalla sig hoppryttare om man tycker det är kul. Vilken nivå man sedan rider på är ju en helt annan sak. Det skulle bli en väldigt snobbig sport om man la restriktioner på när man får vara westernryttare. Ju fler westernryttare desto bättre!!! Är man på skogsmullenivå, more power to you!

:bow::bow:

Det är väl ingen här som skrivit att man inte får kalla sig westernryttare om man är det på låg nivå? :crazy:

Däremot är det fel att påstå att man provat/rider western när man egentligen bara provat sadeln och enhandsfattning, utan att förändra sina hjälper.

Det är väl ingen här som skrivit att man inte får kalla sig westernryttare om man är det på låg nivå? :crazy:

Däremot är det fel att påstå att man provat/rider western när man egentligen bara provat sadeln och enhandsfattning, utan att förändra sina hjälper.

Lååg nivå....

Även om man precis köpt en häst och börjar med westernridning som nybörjare så är man ju westernryttare isåfall.

Men som jag skrev "Däremot är det fel att påstå att man provat/rider western när man egentligen bara provat sadeln och enhandsfattning, utan att förändra sina hjälper."

Ni verkar inte förstår hur jag menar, eller ens vara intresserade av det, ni bara bockar och bugar åt varandra :crazy: Det är ju som att diskutera med en vägg.

Senast ändrad:

Vem kallar du "ni"? Jag blir glad när någon förstår vad jag menar, och då bugar jag tacksamt!

Vad var och en tycker är upp till den, ibland finns det människor som tycker lika, ibland inte.

Jag förstår vad du menar, du tycker inte man kan kalla det westernridning när man bara provat sadeln, det är en tolkningsfråga, tycker jag. Om det är som du säger att man inte kan kalla det western när man bara provar sadeln, när övergår det då till att kallas westernridning? Det är där vi har olika uppfattningar. Jag vill ha en vidare/generösare tolkning, för jag tycker att jag inte kan avgöra i vilken punkt det slutar vara "prova" och börjar vara "riktig" westernridning.

Därför tycker jag att Kenneths definition var på pricken:

Tycker man det är kul med western så får man väl kalla sig westernryttare

Drar mig ur diskussionen nu, eller vad man nu ska kalla det. Ska nog ta en runda i skogen på min WESTERNHÄST och rida lite western, medans min granne får ta min gamla HOPPHÄST och rida klassiskt med WESTERNSADEL! (för western har hon aldrig provat...) Tänk på den ni:p

Man tager vad man haver. Har inget med hästen att göra inget med sadeln att göra. It s a state of m.... Men kommer du till tävling på låg nivå, typ e så är det fortfarand state of m... Kommer du till d nivå så kommer westernsadeln kommer du vidare på b nivå då är det enhandsfattning o stång. På b nivån kan det även betyda att du lyckas bättre i din ritt om hästen är framavlad för ända målet. Kommer du vidare så är det defentivt dina kunskaper o hästens fysiska förutsättningar som avgör hur långt ni kommer. Med andra ord, du skapar den sanning mentalt o bygger upp det vart efter som du vill komma vidare i din western style.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 384
Senast: 4BarsRR
·
I
Western Hejsan! Jag har just fått hem mitt varmblod inklusive hennes westernsadel :d, hon ska vara westerntränad, vilket jag ju eg. inte har...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Ametist
·
A
Western Snälla, innan i kommenterar, läs hela inlägget!! Jag var på alla dagar av RHC och måste bara typ berätta hur jag uppfattar det. Jag...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 961
Senast: AkiraKun
·
H
Träning Hej Har ett ardenner sto, haft henne ett par år. Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 520
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar