Häst som vägrar jobba!

J

Josen

Min medryttarhäst vägrar att anstränga sig! Varje lilla minsta försök till samling eller simplaste dressyr slingrar han sig undan. Jag vet att han är skolad, men han är väldigt lat och dessutom mycket stel...
Tex när jag försöker göra skänkelvikningar, då böjer han bara på halsen och om jag väl får halsen rak så backar han. :confused:
Hjälp ... ?

Sv: Häst som vägrar jobba!

Det kan vara så att han har ont någonstans. Prata med ägaren och så att ex.en vetrinärkollar upp honom.

J

Som Gotthard skriver kan det vara så att han har ont?
Stel skriver du... ja då är det mycket lösgörande arbete, massage och stretching som gäller! :D
Och lat... ja, kolla över foderstaten kanske?

Det kan vara bra att ta en titt på dina egna hjälper också... ;) Är du tydlig nog? Ger du eftergift i rätt stund?

Jag brukar alltid säga att man måste ha framåtbjudning innan man ens tänker på att göra nåt annat. Rida ut i skogen är ett bra knep att få fart på en latmask!! :idea: När du fått upp humöret på honom så kan du "lura" på honom en liten skänkelvikning längs skogsstigen!

Håller med föregående talare, kolla även efter låsningar.
Inte lätt att prestera när man är stel! Kan faktiskt vara omöjligt om kroppen inte har sin fulla rörlighet.

Sen visst, mentaliteten kan sitta i även om problemet redan är/skulle bli löst. Men då kan man pressa pyttesteg i taget med massor med beröm för att komma runt det. Blir det sämre och sämre däremot, eller aldrig bättre, då skulle jag börja kolla upp fysik och utrustning.

Brist på framåtbjudning? Svårt när man inte ser - men de saker du beskriver skulle kunna bero på att han inte bjuder och "går emot" (=upplevd stelhet). Du kan jobba med detta genom att:
1. Använda skänkel enbart fram till den stund han svarar och lägga till igen sekunden han "sackar".
2. Släppa fram honom och INTE erbjuda stöd (via tygeln) när han försöker gå emot.

Framåtbjudningen är A&O och försök inte samla honom om han inte bjuder. Detta var min favvoridlärares "käpphäst" och har med tiden blivit min! Det är din beskrivning av skänkelvikningen som får mig tro att det kan vara så. Men som sagt - svårt när man inte ser......

Är det fjordingen på bilden vi pratar om? Jättefin!!!

Ja det är fjordisen :D
Han är jättesöt. Och visst blir han piggare när vi rider ut. (Speciellt på vägen hem) Ett riktigt matvrak är han med.
med stelheten är det nog nästan svårt, han är 17 år.
Men när vi hoppar är han plötsligt hur smidig och mjuk som helst, det är nog det som får mig att tro att det sitter i psyket på honom.
Kan han ha tröttnat på ridbanan kanske?
Det är ganska svårt för mig att åtgärda också för jag rider honom bara 2 ggr i veckan.

Fast det där med att smidigheten sitter i huvudet tror jag ofta är tvärtom också- att hästen inte ÄR särskilt smidig men så är det vissa glimtar som den "glömmer bort" sina stelheter och rör sig därefter. Men ofta när de "glömmer bort" sig så överspänner de sig, att de snarare är lite spända/explosiva, på hugget helt enkelt, än att de använder kroppen rätt. Om man t ex jämför en häst som balanstravar för att showa för en häst som går förbi dess hage och kröker upp sig ordentligt, den kan visa smidighet och spänst trots att den ridmässigt inte skulle gå bra - för spänt och inte i rätt form även om det ser riktigt snyggt ut. Jämför det med en snygg diagonalsluta i trav på en välskolad häst så har man skillnaden - i det andra fallet är hästen förhoppningsvis lösgjord och har en bra bärighet.

Lite svammel, men min poäng är som sagt att det där som sitter i huvudet kan vara dels "hönan eller ägget" i förhållande till fysiken, och dels är det inte säkert att hästen går bättre när den tänder till utan helt enkelt upplevs trevligare att rida sina fysiska begränsningar till trots, att den visar sin rätta sida när den segar. Eller ett mellanting, att något däremellan visar hästens rätta fysik. Man kan se riktigt halta hästar busa omkring när de är peppade (adrenalin) som om de vore helt okej för att sen se ut att knappt kunna gå. Vilket är då den rätta bilden? :p

Framåtbjudning är viktig. Den kommer du förmodligen inte få genom att pressa hästen att göra sånt som är jobbigt fysiskt, bara som sagt väldigt korta sekvenser där man får balansera mellan inget riktigt jobb/resultat alls och för krävande.
Det är så himla olika mellan hästar vad de tänder till av. Så jag själv brukar först och främst se till att gas och broms sitter för lätta hjälper och försöka sätta hästen i balans. När man kan rida tydliga halvhalter, förhållningar och tempoväxlingar med i princip endast magen och pyttekramningar med lår och händer och ändå behålla balansen - då brukar många hästar automatiskt få bättre bjudning. Gäller dock att man är konsekvent och hela tiden strävar efter dessa fina hjälper genom att alltid ta igenom sina hjälper och försöka separera dom så du inte t ex bromsar och driver samtidigt. Absolut inte stödja i handen, endast en lätt kontakt.

Ta hjälp av en ridlärare, det later mest som ryttarfel tycker jag, och du har ju inte ridit sa länge, eller hur?

Ta hjälp av en ridlärare, det later mest som ryttarfel tycker jag, och du har ju inte ridit sa länge, eller hur?

Sant, hur visste du det förresten ?
Jag har inte möjlighet att ta hjälp av instruktör, inte min häst. + att det kostar pengar jag inte har. Det är sant, jag har bara ridit ett år drygt, men haft bra hjälp och på ridskolan rider jag i samma ridgrupp ( dvs på samma nivå ) som några som ridit i 7 år. Jag kanske gör fel, men det är ju bara när jag rider honom som det blir fel? (Jag är medveten om att hästar funkar olika) Det funkar ju på andra hästar och jag rider som min ridlärare lärt mig, som jag gör på lektion och som jag får uppmuntran till.

Sätt upp lite små hinder när du planerar att rida dressyr i paddocken. Lägg in hindrena som en del av "dressyren". Galoppera på en volt, hoppa lite. Rid serpentiner, "oj ett hinder, byt galopp". Ta dem lite då och då emellan de vanliga dressyrövninarna, så kanske han piggnar till och får motivation?

att det funkar på hästarna du rider annars kanske kan bero på att de är ridskolehästar? :angel: prata med ägaren! kanske är det något hon kan hjälpa er med? annars är hästen kanske inte rätt häst för dig...

Det där känner jag igen! Min "gamling" påstår att "han har då aldrig, i hela sitt liv, gått åt sidan, någonsin", när min medryttare rider!

Tjejen som rider honom har ridit på ridskola i, typ, tre år och är inte alltför skicklig ryttare (men han ska vara lite av hennes läromästare, har vi kommit överrens om). Hästen maskar och försöker slippa undan att arbeta. Med mig på ryggen jobbar han, men jag kan å andra sidan manipulera honom till det. Han vet att jag inte ger mig (det gör hon och säger "han tycker att det här är tråkigt", sen ger hon upp). Till saken hör att han är utbildad och tävlad i msv dressyr.

De kan vara luriga, de där små liven ;), men mitt råd är att du rider för instruktör någon/några gånger, alternativt rider "lektion" för hästägaren och inte ger upp för lätt!

Lycka till!

Sätt upp lite små hinder när du planerar att rida dressyr i paddocken. Lägg in hindrena som en del av "dressyren". Galoppera på en volt, hoppa lite. Rid serpentiner, "oj ett hinder, byt galopp". Ta dem lite då och då emellan de vanliga dressyrövninarna, så kanske han piggnar till och får motivation?

Får inte hoppa honom utan ägarens närvaro.

Har kommit att tänka på det NU (eller gradvis rättare sagt) att vissa hästar, kanske ffa kallblodstyper? kan BLI mer motiverade av lite disciplin - tydliga regler och visa vem som bestämmer, för att sen kunna vara betydligt snällare och finare i hjälperna. Kräva koncentration tills hästen är med på vad man vill och då bjuder till lite.

Alla hästar fungerar knappast så, men på min har jag märkt att han blir mer koncentrerad ju mer petig, konsekvent och "bossig" man är vid behov, alltså när den inte lyssnar så bra. För att sedan lyssna bättre och bättre ju mer man lyckas aktivera den.
Blev väldigt tydligt sist jag red för tränare hur mycket jag egentligen skämt bort hästen och fogat mig efter hans vilja en hel del, trodde inte det öht var möjligt att jobba när han blir stirrig och skrajsen t ex, men ju mer jag faktiskt krävde jobb i det läget, desto bättre blev det faktiskt! :p

Kan ju dock vara bra att sätta upp en tydlig plan isåfall - detta vill jag träna på, det här prioriterar jag idag, såhär ska jag göra för att få hästen förstå vad jag menar, det här ska jag nöja mig med när vi åstakommit. Kan vara en så konkret sak som att öva på ställning tills hästen är mjuk och ställbar, öva på halter och halvhalter tills hästen lyssnar bra o dylikt.

TVINGA honom:devil:

Skämt åsido. Ta hjälp av en tränare. Om han börjar backa, driv, ev. peta med spö. Vänta lite med skänkelvikningen, och gör skuldra in, och såsmåningom öppna och sluta. Öka - minska volten. Förvänd gallop och tempoväxlingar.

Problemet är ju att jag bara ska rida han tills juni, jag kan inte planera en längre tid. :/ Har gett upp lite nu och rider mest ut och så.

:devil::love:FJORDINGAR:love::devil:
Vilgot är inte så sammarbetsvillig heller, även om jag bara ber honom att trava på en volt tex.
Ibland så börjar han backa och grejsa men jag har blivit ganska bra på att tricksa mig ur sådana situationer, när han inte får som han vill brukar han istället göra ett stort skutt åt sidan eller något liknande och det är ganska läskigt...

Rid bara ut på honom då!

Du kan inte samla om det inte finns framåtbjudning! På vägen hem kan du smyga in övningar i skritten, som tex skänkelvikning men var noga med att ha halsen helt rak- ställ honom inte alls nu i början utan flytta honom bara från skänkeln över vägen, är han typisk fjording så ta och rid på motsatt väggren mot stallet och sedan flytta honom i skänkelvikning mot stallet- brukar fungera :D

Strunta i tvärningen utan var bara noga med framåtbjudningen...

En 17 åring bör behandlas med respekt! Och fjordingar med humor!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar