Sv: Häst som vägrar jobba!
Har kommit att tänka på det NU (eller gradvis rättare sagt) att vissa hästar, kanske ffa kallblodstyper? kan BLI mer motiverade av lite disciplin - tydliga regler och visa vem som bestämmer, för att sen kunna vara betydligt snällare och finare i hjälperna. Kräva koncentration tills hästen är med på vad man vill och då bjuder till lite.
Alla hästar fungerar knappast så, men på min har jag märkt att han blir mer koncentrerad ju mer petig, konsekvent och "bossig" man är vid behov, alltså när den inte lyssnar så bra. För att sedan lyssna bättre och bättre ju mer man lyckas aktivera den.
Blev väldigt tydligt sist jag red för tränare hur mycket jag egentligen skämt bort hästen och fogat mig efter hans vilja en hel del, trodde inte det öht var möjligt att jobba när han blir stirrig och skrajsen t ex, men ju mer jag faktiskt krävde jobb i det läget, desto bättre blev det faktiskt!
Kan ju dock vara bra att sätta upp en tydlig plan isåfall - detta vill jag träna på, det här prioriterar jag idag, såhär ska jag göra för att få hästen förstå vad jag menar, det här ska jag nöja mig med när vi åstakommit. Kan vara en så konkret sak som att öva på ställning tills hästen är mjuk och ställbar, öva på halter och halvhalter tills hästen lyssnar bra o dylikt.